Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (23 minutter siden):

Blackvue DR750S 1CH til 2990

Blackvue DR750S 2CH til 3149

Hva er haken? Hvorfor bare 159 kr ekstra for dual channel? 

Er dette forresten et godt kjøp? Har per dags dato DR590 1CH. Kan denne brukes som bakovervendt kamera hvis jeg kjøper nytt kamera til fronten? 

Mulig det er et tilbud. 

2Ch kostet 3790 da jeg selv kjøpte det i juni: 

256047957_2020-10-1213_29_55-Window.thumb.jpg.0ed806a31990bfe488aadf2791ae6028.jpg

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (16 timer siden):

Er du fornøyd med din? 

Tja. Jeg burde gjort mer ressearch først. 

min vurdering av DR750S-2CH er som følger:

Positivt: 

  • Lett å montere, lange kabler 
  • Kjempegod videokvalitet foran og bak
  • Små kamera, sperrer ikke utsikt i vinduer.
  • Støtter store minnebrikker
  • God i mørket

Negativt:

  • Ingen "hendelseknapp" (hvis du filmer noe du vil ta vare på, må du stanse og lagre det fra telefonen med en gang om det ikke skal forsvinne)
  • Ikke lett å koble til og hente ut video, veldig uoversiktig
  • UMULIG å sette "sensitiviteten" riktig. Jeg har den på lavest, og den lagrer opptak hver gang jeg åpner og lukker dørene, kjører over fartsdumper osv. På høy registrerer den girskift som "hendelse".
  • Plagsomme talemeldinger
  • Dårlig "sensorknapp"
  • Parkeringsmodus krever egen modul som koster en del
  • Går på 5V ikke 12. (må bruke medølgende adapter, noe som gjør litt plasskrevende å koble på bilen strømnett)
  • Ikke mulig å spesifisere hvor mange hendelser du vil ta vare på
  • Ikke mulig å slette opptak fra minnekortet uten å fjerne alt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (8 timer siden):

min vurdering av DR750S-2CH er som følger

Mye her som jeg kjenner meg igjen i med min DR590. Veit ikke om du kan koble deg til kameraet med kabel, men jeg må i hvertfall plukke ut minnekortet å sette i pc for å se opptakene mine..

VegardBS skrev (På 12.10.2020 den 17.54):

så vidt jeg veit har DR590 bare video inn og ikke video ut. Bare rear cam in, GPS og power.

Min DR590 1ch har bare strøm- og antenneport.

VegardBS skrev (7 timer siden):

Akkurat det samme opplever jeg, men det gjelder DR590s-2ch og da må man nappe ut strømmen for at et klipp ikke skal bli lagret over da det ikke har app-styring fra telefon

Dette fikset jeg med å sette inn minnekort med 128gb :p Kameraet kan lagre et døgn i slengen på høyest kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da kan jeg melde om en fungerende løsning på et irriterende problem.

Gjelder sugekoppen på en DOD LS460. Etter et par-tre års bruk, så oppstår det problemer med å holde denne festet på bilruta. Mange kjemikalier er testet ut, men ingen holder i lengden. Ruten og innsiden av sugekoppen er forsøkt vasket helt dønn rene, uten at det har hjulpet særlig. På det verste, faller sugekoppen av kun få sekunder etter forsøkt festet. Tendensen er klart verre ved lave temperaturer.

Løsningen som har vist seg å fungere best for meg er å sette steikovnen på 70 grader og la sugekoppen ligge inne i minst 20 minutter. Deretter gå kortest/raskest vei ut i bilen og feste. Har holdt seg oppe i over 2 måneder siden jeg testet dette sist.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 13.10.2020 den 18.01):

Mye her som jeg kjenner meg igjen i med min DR590. Veit ikke om du kan koble deg til kameraet med kabel, men jeg må i hvertfall plukke ut minnekortet å sette i pc for å se opptakene mine..

Min DR590 1ch har bare strøm- og antenneport.

Dette fikset jeg med å sette inn minnekort med 128gb :p Kameraet kan lagre et døgn i slengen på høyest kvalitet.

Glemte helt å svare, oops. Hvilket minnekort bruker du?

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (54 minutter siden):

Takk, jeg visste ikke at det faktisk var forskjell på 1ch og 2ch på DR590, trodde eneste forskjellen var at det følger med kamera for bakover view på 2ch. Lurer på om det kan være noe mer også

Endret av NAVer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
geir__hk skrev (På 30.12.2020 den 0.22):

Da kan jeg melde om en fungerende løsning på et irriterende problem.

Gjelder sugekoppen på en DOD LS460. Etter et par-tre års bruk, så oppstår det problemer med å holde denne festet på bilruta. Mange kjemikalier er testet ut, men ingen holder i lengden. Ruten og innsiden av sugekoppen er forsøkt vasket helt dønn rene, uten at det har hjulpet særlig. På det verste, faller sugekoppen av kun få sekunder etter forsøkt festet. Tendensen er klart verre ved lave temperaturer.

Løsningen som har vist seg å fungere best for meg er å sette steikovnen på 70 grader og la sugekoppen ligge inne i minst 20 minutter. Deretter gå kortest/raskest vei ut i bilen og feste. Har holdt seg oppe i over 2 måneder siden jeg testet dette sist.

https://www.ebay.com/itm/NEW-DOD-Adhesive-Mount-3M-VHB-LS-SERIES-MODEL-COMPATIBLE/141975440947?hash=item210e654e33:g:ubAAAOSwZs5ZkWZC

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Morgens skrev (På 20.2.2021 den 18.05):

Sykkelkamera, noen tips der?

Helst noe som festes på styret - eller noe lurt.

Helst ikke på hodet, ser teit nok ut med hjelm. 😞

Ikke så godt befart med kamera på tråsykkel, men på MC er det helt jævlig med kamera montert direkte på sykkel, spesielt på styret. På trådsykkel vil jeg tro ristingen og bevegelsene blir enda verre.

Jeg ville helt klart anbefalt brystmontert kamera, men aller helst montert på hodet/hjelmen, så kameraet ser det du ser. Men, du har ikke sagt hva du skal bruke video til, så dettte ble bare et lite skudd i blinde fra meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva kan man få for et 8 måneder gammelt Blackvue DR590-2ch tro? Var egentlig lite fornøyd med kameraet, software og bildekvalitet er ok, men det å trekke ut strømmen til kameraet så et klipp ikke lagres over er noe jeg absolutt hater. Vil heller ha en knapp jeg trykker på så et par minutter før og etter blir lagret i stedet for 5 sekunder før og 1 min etter...

Lenke til kommentar
Hårek skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke problemestillingen. Med et minnekort av passe størrelse tar det minst 8 timer før opptak blir overskrevet. 

Ok? Vil ikke sitte å grave i gjennom 128gb etter klipp jeg skal ha. Løsningen de har brukt på 590 kameraet for SD kortet er knotete, hadde de lagt inn USB eller telefonstyring hadde jeg overraskende nok beholdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...