Gå til innhold

Hvem regnes som verdens mest kjente person?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra liste. Jesus er en historisk person, enten du er kristen eller ikke.

Helt grei liste altså, men grunnlaget "google-søk" og bokreferanser er ikke det helt greie utgangspunktet. Personen trenger ikke å ha gjort særlig mye, eller kreve at man skal lære noe av ham eller henne (eller let's face it, det er nok en han).

Lenke til kommentar

Ahh, tusen takk!

 

Prøvde nå, men det kom ikke noe lyd. Sikkert ødelagt eller noe sånt, det kom ikke noe lyd fra hodetelefonuttaket heller. :(

 

Dobbelsjekk at du har riktig kilde og utgang. Er ofte ikke mer som skal til enn at en liten bryter står feil og man ender opp med 0 lyd.

 

Pleier alltid å knote en stund selv hver gang jeg kommer over en ny reciever. Blir en gigantisk overkill av funksjonalitet om man kun skal bruke den som en forsterker for å høre på musikk.

Lenke til kommentar

Michael Jackson. Han er kanskje mer kjent i det yngre publikum i ikke-vestlige land enn vestlige presidenter og kongelige? Voksne over hele verden kjenner vel godt til alle de navnene som er nevnt. De religiøse store navnene er jo stort sett kjent innad i de land som har stor andel av troende til akkurat de religionene og det finnes jo flere verdensreligioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man enige om at det er sannsynlig at han har levd, altså?

 

Såvidt meg bekjent, men har ikke googlet for å dobbelsjekke ;)

 

 

Helt grei liste altså, men grunnlaget "google-søk" og bokreferanser er ikke det helt greie utgangspunktet. Personen trenger ikke å ha gjort særlig mye, eller kreve at man skal lære noe av ham eller henne (eller let's face it, det er nok en han).

 

Hvilke kriterier synes du burde ligge til grunn? Berømthet er et definisjonsspørsmål.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hvilke kriterier synes du burde ligge til grunn? Berømthet er et definisjonsspørsmål.

Jeg tenkte bare jeg skulle påpeke at det var en svakhet ved hvordan det ble målt, hadde ikke tenkt å foreslå noe bedre. Men altså, forøvrig vil jeg jo tro at når det gjelder hvem som er "mest berømt i verden", så må det jo være den personen som flest personer sier "åja, han/hun" når de blir spurt--eller en definisjon som ligner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genghis Khan vil nok også være en sterk kandidat. Han er kjent i så og seie heile Asia og den vestlige verden. Han er kanskje mindre kjent i Afrika og Sør-Amerika.

 

Ein anna ting som er aktuellt å tenke på når vi snakker om den mest kjente personen. Bruker vi antall personer som kjenner til vedkommande som grunnlag eller ser vi også på om personen er kjent i alle verdenshjørner?

 

Bruker vi den fyrste definisjonen så treng ein kun å sjå på kven som er godt kjent i Kina. Det er dette som gjer at f,eks volleyball er verdens største organiserte idrett sidan volleyball er ein stor idrett for kinesiske skulebarn.

Lenke til kommentar

Greit nok at jesus var en historisk person, men tenkte å se bort ifra religiøse skikkelser.

 

Fordi religiøse skikkelser er mindreverdige i dine øyne? Det fremstår som en merkelig, usaklig og lite hensiktsmessig filtrering, men det er jo ditt valg.

 

Er nok George W. Bush som er verdens mest kjente person, nåtid så vel som historisk...

En tåpelig påstand. Kanskje i Norge blant folk mellom 15 og 20, men tviler. Da går nok Justin Bieber foran.

 

 

Genghis Khan vil nok også være en sterk kandidat. Han er kjent i så og seie heile Asia og den vestlige verden. Han er kanskje mindre kjent i Afrika og Sør-Amerika.

 

Enig.

 

Ein anna ting som er aktuellt å tenke på når vi snakker om den mest kjente personen. Bruker vi antall personer som kjenner til vedkommande som grunnlag eller ser vi også på om personen er kjent i alle verdenshjørner?

 

Bruker vi den fyrste definisjonen så treng ein kun å sjå på kven som er godt kjent i Kina. Det er dette som gjer at f,eks volleyball er verdens største organiserte idrett sidan volleyball er ein stor idrett for kinesiske skulebarn.

 

Stemmer dette. Det hele blir også et spørsmål om de må vite noe om personen, personens historie, betydning osv.

 

Kan tenke meg at mange vet veldig mye om eksempelvis Jesus (<ironi> ja, jeg vet det er skrekkelig ufrivillig og føler sympati med deres opprør mot Norges forferdelige meningsdiktatur som presses på dere. Verden gråter mye for bortskjemte barn. </ironi>) og mindre om andre personer, som de allikevel kjenner godt til.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Fordi religiøse skikkelser er mindreverdige i dine øyne? Det fremstår som en merkelig, usaklig og lite hensiktsmessig filtrering, men det er jo ditt valg.

Nei, for hvis vi skal regne med religiøse skikkelser, ville Jesus være en gitt førsteplass. Og da blir det vel ikke moro? :p

Lenke til kommentar

Fordi religiøse skikkelser er mindreverdige i dine øyne? Det fremstår som en merkelig, usaklig og lite hensiktsmessig filtrering, men det er jo ditt valg.

 

 

En tåpelig påstand. Kanskje i Norge blant folk mellom 15 og 20, men tviler. Da går nok Justin Bieber foran.

 

 

 

 

Enig.

 

 

 

Stemmer dette. Det hele blir også et spørsmål om de må vite noe om personen, personens historie, betydning osv.

 

Kan tenke meg at mange vet veldig mye om eksempelvis Jesus (<ironi> ja, jeg vet det er skrekkelig ufrivillig og føler sympati med deres opprør mot Norges forferdelige meningsdiktatur som presses på dere. Verden gråter mye for bortskjemte barn. </ironi>) og mindre om andre personer, som de allikevel kjenner godt til.

 

I hvilket land tror du Justin Bieber er mer kjent enn George w. Bush?

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje sagt Bill Gates. Ikke nødvendigvis fordi folk kjenner ham som Microsoft-gründeren, men fordi navnet hans brukes til stadighet som overdrivelse når man prater om monetær rikdom. Alle har jo fantasert om å være like rik som Bill Gates, enten de kjenner hans fortid eller ei :)

Lenke til kommentar

Den nåværende Dalai Lama.

 

Det er for meg ganske åpenbart valg, i hvertfall en veldig god kandidat. Han er enormt kjent, kanskje på nivå med Paven eller Jesus i den østlige verden, som tross alt består av flertallet av Jordens befolkning, og han er godt kjent i den vestlige verden.

 

Det er beste forslaget hittil i hvertfall.

 

#1

Dalailama1_20121014_4639.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...