Gå til innhold

Hvem regnes som verdens mest kjente person?


Anbefalte innlegg

Eg trur vi nesten må ha med det kriteriumet at verdens mest kjente person må være død.

 

Fyrst når kjendisen er dåd får vi eit godt svar på om han/ho eigentleg var kjent eller ikkje.

Som ElvisTCB er inne ppå så har vi mange "døgnfluer" i kjendisverdenen.

 

Som f.eks David Beckham, han er/var veldig kjent. Men alt nå er han såpass utanfor sin glanstid at han har begynt å gå i gløymeboka. Unger i dag har ikkje noke forhold til han i det heile tatt.

Sjølv dei virkelig store stjernene Pele og Maradona er nærmast ukjente for den komande generasjonen, og enda mindre kjente er dei nok i andre verdensdelar som f.eks Asia.

 

 

Eg held fortsatt ein knapp på at verdens mest kjente person må være ein av dei store historiske "skurkane".

Adolf Hitler, Genghis Khan, Robert Mugabe, Pol Pot, Joseph Stalin og Mao Zedong er gode kandidater.

 

Skal ein bli veldig kjent, eller kanskje meir korrekt berykta så må ein nesten ha tatt livet av mange personar.

 

Det er svært få personen som når heilt opp på lista for å ha gjort noke konstruktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av folk som lever nå så vil jeg tippe Buzz Aldrin (Niel armstrong on jeg skrev dette for 1-2 år siden) er en av som flest folk vil kjenne til, om man inkluderer folk som ikke er født enda også (fremover i tid). Han vil sikkert overgå Hitler med tiden også. Om 10000 år er det mulig kun de som fordyper seg i historie som vill vite hvem Hitler var, men hvem som var først ut i verdensrommet og de første på månen vil sikkert fortsatt bli husket.

Lenke til kommentar

Om 10000 år er det mulig kun de som fordyper seg i historie som vill vite hvem Hitler var, men hvem som var først ut i verdensrommet og de første på månen vil sikkert fortsatt bli husket.

 

Er du sikker? Sjølv har eg min tvil.

Kor mange kan på ståande fot svare på kven det var som fyrst segla rundt jorda?

Columbus gjorde eit forsøk på å segle rundt jorda, men han kom ikkje lenger enn til Amerika før han snudde og segla tilbake. Men av ein eller anna grunn så er han mykje meir kjent enn han som fyrst segla rundt heile kloden.

Lenke til kommentar

Eg trur vi nesten må ha med det kriteriumet at verdens mest kjente person må være død.

 

Fyrst når kjendisen er dåd får vi eit godt svar på om han/ho eigentleg var kjent eller ikkje.

Som ElvisTCB er inne ppå så har vi mange "døgnfluer" i kjendisverdenen.

 

Som f.eks David Beckham, han er/var veldig kjent. Men alt nå er han såpass utanfor sin glanstid at han har begynt å gå i gløymeboka. Unger i dag har ikkje noke forhold til han i det heile tatt.

Sjølv dei virkelig store stjernene Pele og Maradona er nærmast ukjente for den komande generasjonen, og enda mindre kjente er dei nok i andre verdensdelar som f.eks Asia.

 

 

Eg held fortsatt ein knapp på at verdens mest kjente person må være ein av dei store historiske "skurkane".

Adolf Hitler, Genghis Khan, Robert Mugabe, Pol Pot, Joseph Stalin og Mao Zedong er gode kandidater.

 

Skal ein bli veldig kjent, eller kanskje meir korrekt berykta så må ein nesten ha tatt livet av mange personar.

 

Det er svært få personen som når heilt opp på lista for å ha gjort noke konstruktivt.

 

Bortsett fra religiøse personer selvsagt. Men det er klart, det er lettere å rive ned enn å bygge opp.

Lenke til kommentar

Er du sikker? Sjølv har eg min tvil.

Kor mange kan på ståande fot svare på kven det var som fyrst segla rundt jorda?

Columbus gjorde eit forsøk på å segle rundt jorda, men han kom ikkje lenger enn til Amerika før han snudde og segla tilbake. Men av ein eller anna grunn så er han mykje meir kjent enn han som fyrst segla rundt heile kloden.

Er enig når det gjelder den 10 000 år greia. 10 000 år er veldig lenge. Men det er noe mye mer berømmelig å faktisk oppdage noe, og vi husker svært godt Columbus, kanskje fordi vi er sjåvinister for USA. Men hele verden er nok like mye sjåvinist for månen, som vi kan se på himmelen så å si hver natt. Hvorfor akkurat Buzz Aldrin, skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Ser man på hvor mange som har dødd på grunn av religiøse feider kan man si at konsekvensene av det disse religiøse personene gjorde setter dem på toppen av skurk-kransekaka.

 

Uenig. Det folk ikke innser er at religionen var en innvevd del i folks hverdag før i tida. Derfor måtte man selvsagt ha Gud/gudene med seg når man kriget. Om man setter historiens tusenvis av kriger opp, kan man telle på én hånd dem ført på religiøst grunnlag og selv da har det vært et spørsmål om å vinne prestisje og ære for enkelte maktsyke ledere. I regelen handler kriger om å vinne ære, makt, land og rikdom for et folk, på bekostning av et annet. Religion har nok vært misbrukt som en motivasjonsfaktor i stor eller liten grad i de fleste kriger, men dette er kun selvrettferdighet og ikke ekte åndelighet - «Gud, vær vennlig å la ditt lyn slå meg til jorden om det ikke er rett av meg å voldta og drepe disse indianerne» og lignende.

 

Jeg tror de siste 100 åra og dagens verden beviser at religion ikke er noen forutsetning for å føre krig. Religion blir en prügelknabe. Men hvorfor bruke energi på noe som faktisk kunne hjulpet, når man i stedet kan sementere sitt sekulære livssyn, score noen uoriginale retoriske poeng og forøvrig labbe luntende og lunkent gjennom sitt eget bortskjemte liv i sitt eget bortskjemte land?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Er du sikker? Sjølv har eg min tvil.

Nei. Umulig å vite. Men det virker som en mulighet. Om han blir større en Hitler avhenger nokk også av hvor mange store kriger det vil komme fremover. Om WWII blir den siste store krigen så vil nokk Hitler bli husket godt i lang tid fremover.

 

Hvorfor akkurat Buzz Aldrin, skjønner jeg ikke helt.

Fordi Niel Armstrong er død. Tenkte på nålevende folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Har en oppfatning om at mange folk kjenner til månelandingen men ikke navnene på de som landet på månen! Men det teller vel det også på en måte. De fortjener den tittelen ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Har en oppfatning om at mange folk kjenner til månelandingen men ikke navnene på de som landet på månen! Men det teller vel det også på en måte. De fortjener den tittelen ihvertfall :)

Navnet Armstrong er kjent i den forbindelse, men jeg har hørt folk mene at både Louis og Lance Armstrong landet på månen, så fornavnet er det nok mange som blingser på.

Lenke til kommentar

Ser man på hvor mange som har dødd på grunn av religiøse feider kan man si at konsekvensene av det disse religiøse personene gjorde setter dem på toppen av skurk-kransekaka.

 

"A man does not have himself killed for a half-pence a day or for a petty distinction; you must speak to the soul in order to electrify him."

 

Napoleon Bonaparte

 

 

Sitatet handler om nasjonalisme, men treffer godt med tanke på relgion og krig. Mange maktsyke gjennom historien ga en god faen i Gud og relgion, men brukte det som et manipulasjonsmiddel for å gå til krig. Ingen tvil om at relgion har mange liv på samvittigheten, men først og fremst er det menneskets natur, galskap og driv etter makt som har ført til de fleste krigene. Det er mitt inntrykk hvertfall!

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....wiki/Mao_Zedong

 

Mulig han var verdens mest kjente, men er rimelig sikker på at han er på topp 3 over verdens mest kjente navn i dag også. Definetivt mest kjent i Asia, men tror de aller fleste fra Europa og Amerika 30+ er kjent med navnet.

 

Tror også Mao vil bli mer kjent for fremtidige generasjoner dersom Kina fortsetter å vokse økonomisk og gjør en større figur som supermakt, på samme måte som vi nå kjenner gamle amerikanske presidenter som JFK, FDR og Lincoln.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...