Gå til innhold

Hvem regnes som verdens mest kjente person?


Anbefalte innlegg

Det er jeg enig i. For å være on-topic: Jeg tviler på at store deler av Afrika og Asia har hørt mye om fotballspillere som Messi.

 

Jeg så en gang en reportasje fra slummen i et afrikansk land (tror det kan ha vært Senegal) hvor de spilte fotball. Der hadde de hørt om Tore André Flo.

 

Fotball er enormt populært blant fattige over hele Afrika, så at Messi er kjent der tar jeg som et selvfølge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo litt som å betvile Sokrates eksistens, fordi han aldri skrev noe selv. Trangsynthet og vrangvilje er sannelig ikke mangelvare her på forumet.

 

Det du bedriver her er en typisk kristen tullesammenligning som ikke fører noen annen vei enn i den ulogiske uløkka. Jeg har sett utallige toskete varianter med Alexander, Caesar, Napoleon og Sokrates, så den kristne kreativiteten er stor på dette området.

 

Sokrates er en person Platon og andre skrev om, men hans navn var aldri viktig i noen religiøs sammenheng, og de var sannelig ikke avhengig av navnet Sokrates for at historiene skulle gå opp i mente. Denne personen kunne de kalt hva som helst, fordi deres eksistens ikke var avhengig av hva han het.

 

Med Jesus var det stikk motsatt, og når det gjelder den påståtte jesusen stiller det seg ganske annerledes da de som skrev om ham var avhengig av hans eksistens som religiøse diggere, mao - ren propaganda.

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du bedriver her er en typisk kristen tullesammenligning som ikke fører noen annen vei enn i den ulogiske uløkka. Jeg har sett utallige toskete varianter med Alexander, Caesar, Napoleon og Sokrates, så den kristne kreativiteten er stor på dette området.

 

Selv om du er en feiende flott og rasjonell ateist er du ikke fritatt fra å gi mening. Har du noe poeng?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om du er en feiende flott og rasjonell ateist er du ikke fritatt fra å gi mening. Har du noe poeng?

Som en mindre flott kristning er du ikke fritatt fra å forstå.

 

Det jeg prøver å forklare deg er at sammenligningen din stinker lang vei av alvorlige tankefeil, samt at slikt er meget utbredt blant kristninger, som er så gira på å forsvare guden sin at evnen til rasjonell tenkning forsvinner som dugg for solen.

 

Se Nizkors eminente liste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en mindre flott kristning er du ikke fritatt fra å forstå.

 

Det jeg prøver å forklare deg er at sammenligningen din stinker lang vei av alvorlige tankefeil, samt at slikt er meget utbredt blant kristninger, som er så gira på å forsvare guden sin at evnen til rasjonell tenkning forsvinner som dugg for solen.

 

Se Nizkors eminente liste.

 

Ja, du har mye å lære av Nizkor, men jeg ser at du i alle fall er en ydmyk student med kildehenvisning :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Adolfo Celi (Largo i Thunderball) dro til Afrika en gang der hvor de ikke en gang hadde hørt om Jesus......men James Bond , det hadde de sett :D

 

Sorry Elvis....men jeg må nok si Hitler , jeg og ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

On topic: Med tanke på Facebooks enorme popularitet i dagens samfunn er sikkert Mark Zuckerberg ganske kjent. Problemet er at Facebook er forbudt i en del land, og da især Kina. I tillegg er det mange komponister som ikke har vært diskutert. Vedder på at mange har hørt om Beethoven, Mozart og Bach, og om navnet ikke ringer en bjelle gjør nok musikken det når de hører f.eks. Skjebnessymfonien eller Eine kleine Nachtmusik.

Lenke til kommentar

On topic: Med tanke på Facebooks enorme popularitet i dagens samfunn er sikkert Mark Zuckerberg ganske kjent. Problemet er at Facebook er forbudt i en del land, og da især Kina. I tillegg er det mange komponister som ikke har vært diskutert. Vedder på at mange har hørt om Beethoven, Mozart og Bach, og om navnet ikke ringer en bjelle gjør nok musikken det når de hører f.eks. Skjebnessymfonien eller Eine kleine Nachtmusik.

 

Jeg tipper at godt over halvparten av alle facebook-brukere aldri har hørt om Zuckerberg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Unødvendig. Ålreit at folk får vist at de ikke har peiling, når de stilles til veggs.

 

Hvem er det som har blitt stilt til veggs, egentlig? Det eneste argumentet du har kommet med er at man "må utelukke Sokrates om man utelukker Jesus". Ett eneste (tynt) argument fordelt på over ti innlegg. Ingen har nevnt Sokrates i forbindelse med trådstarters spørsmål en gang, så det problemet har jo egentlig løst seg selv allerede. I tillegg har Sexylubb1 sagt:

 

Det er uansett ikke verre enn at vi er enige om at det ikke er utvilsomt om verken Sokrates eller Jesus har levd og således utelukker dem fra å bli valgt.

 

Så diskusjonen burde vært over der og da' date=' men det er tydeligvis ikke godt nok for deg, som går rett på defensiven når religionen din settes under tvil og kommer med idiotiske ad hominem-argumenter og dårlige hersketeknikker.

 

Men vi kan jo ta diskusjonen "Jesus vs. Sokrates" bare for moro skyld. Sunn fornuft tilsier at personen Jesus som blir beskrevet i bibelen ikke har eksistert. Jeg sier ikke at Jesus ikke har eksistert, men om han har levd, så er han i så fall langt ifra å være den personen som evangelistene skriver om i bibelen. Du sa:

 

Så jo mer det skrytes av en mann, jo mer utrolig er han? Litt dystert syn på mannskjønnet kanskje?

 

Ifølge det nye testamentet har Jesus gått på vannet, gjort vann om til vin, stått opp fra de døde, mettet 5000 mennesker med to fisk og fem brød og leget blinde, spedalske og lamme. Ingen mennesker hverken før eller siden har gjort noe lignende. Usain Bolt er en utrolig person, og han løper både 100 og 200 meter fortere enn noen andre har gjort før han. Forskjellen mellom han og Jesus er at Jesus gjorde noe ingen andre har gjørt hverken før eller siden, mens de fleste mennesker kan løpe. Noen mennesker løper attpåtil veldig fort og Usain Bolt løper fortest. Det samme gjelder andre mennesker som er best i sine felt.

 

Alle personene diskutert i denne tråden har vært blant de største i sine felt, men det har uten unntak vært andre folk innenfor feltet. Det har vært andre fysikere enn Einstein og det har vært andre musikere enn Elvis og Michael Jackson. Det har til og med vært andre diktatorer enn Hitler og andre hærførere enn Genghis Khan. Når Dalai Lama dør vil det komme en ny Dalai Lama. Disse menneskene er de største av en gruppe mennesker som gjør det samme som dem.

 

Såfremt vannet ikke er frosset er det ingen mennesker (bortsett fra illusjonister og andre lurendreiere) som har gått på vannet uten å bli litt våt. Det er ingen mennesker som har gjort vann om til vin uten hjelp av druer, sukker og en relativt lang gjæringsprosess som ingen av bryllupsgjestene ville hatt tålmodighet til å vente på. Ingen har kurert blinde, spedalske og lamme sånn helt uten videre (selv om det går an å kurere disse lidelsene nå etter 2000 år med vitenskapelig fremgang) og ingen har mettet 5000 sultne mennesker med fem små brød og to småsild. Jesus har visstnok gjort noe som ingen andre i verdenshistorien har maktet å gjøre. Han er den eneste innenfor sitt felt. Derfor blir det med ett naturlig å betvile hans eksistens. Om Jesus har eksistert er det med andre ord sannsynlig at han har vært ganske annerledes enn den personen som blir beskrevet i bibelen. Greit, han var visstnok Guds sønn, men Guds eksistens er en helt annen og mye lengre diskusjon hvor vi garantert er uenige og som er helt irrelevant i forhold til det som diskuteres her.

 

Sokrates, derimot, var en filosof. Han var ikke den første av sitt slag og definitivt ikke den siste. Platon og Xenophon har skrevet om Sokrates, og at de gikk i lære hos han. Om Sokrates eksisterte har de skrevet om en mann de kjente personlig og som ble kjent i antikkens Aten for sine beretninger og diskusjoner, og de har skrevet sine verk for folk som bodde i Aten på den tiden, som med andre ord også burde kjenne til Sokrates. Det høres urimelig ut at både Xenophon og Platon (i tillegg til satirikeren Aristophanes) skulle skrive såpass like verker om en fiktiv person og attpåtil kalle han det samme. At verkene så blir lest av menneskene fra samme by som Sokrates og dem selv styrker teorien om Sokrates' eksistens ytterligere. I tillegg levde Platon og Xenophon på samme tid som Sokrates og skrev verkene like etter hans død. Aristophanes skrev sine verk mens Sokrates levde. Evangelistene skrev sine verk ca. 40-80 år etter Jesus visstnok døde og utenfor kristendommen blir ikke Jesus nevnt før noen hundre år etter korsfestelsen.

 

Bevisene er rett og slett sterkere for at Sokrates har levd. Jeg utelukker ikke at begge kan være oppdiktede eller at begge kan ha eksistert, i og med at det er umulig å fastlå med 100% sikkerhet, men det er mer sannsynlig at Sokrates har levd enn at Jesus har levd, utifra hva som har blitt skrevet om dem. Ditt argument "om Jesus' eksistens ikke kan bevises så kan ikke Sokrates' eksistens bevises heller" er bare rimelig om man ser så svart-hvitt på saken som man gjør når man sier "ingen av dem skrev noe selv, de finnes bare i verkene til fansen". Det argumentet er ubegripelig tynt, og det burde de fleste skjønne.

 

Denne tekstveggen til tross, diskusjonen burde vært over så snart Sexylubb1 sa at man likesågreit bare kan utelukke både Sokrates og Jesus om det skal være sånn. Da er vel alle fornøyde?

Endret av Stonemeister
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fornøyd blir jeg ikke før graden av toleranse her på forumet blir litt høyere. Det er litt morsomt hvor mye dere «vet» om mitt personlige livssyn. Ellers et godt og saklig innlegg du skrev, som jeg ikke har tid til å besvare på et like godt og saklig vis.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Man tar det for gitt i den vestlige halvkule at alle er kjent med Hitler, men beveger man seg utenfor den er det mange som i beste fall har hørt navnet og vet noenlunde hvor han kom fra, og dette fungerer også motsatt med kjente navn på den østlige halvkule. En kamerat av meg har vært i en del japanske skoleklasser (som engelsklærer) og når elevene får spørsmål om hvem Hitler var er svarene ofte vage, som "det var en statsleder borte i Europa" eller noe i den dur, men de har ikke noe sterkt forhold til ham. Det er viktig å huske på at på samme måte som f.eks. japansk historie er et forholdsvis lite kapittel i norske/vestlige historiebøker på grunnskolen, er også hovedfokuset i øst-asiatiske skoler på nettopp øst-asiatisk historie og de menneskene som var viktige der. Derfor vil flere i Japan ha hørt om Hirohito enn Hitler. At alle er kjent med historiske karakterer som Aleksander den Store og Julius Caesar tas for gitt i Vesten, men i Kina er det like selvfølgelig at man har hørt om Zhuge Liang og Guan Yu.

 

Jeg tror altså det er nødvendig å begrense seg til et område eller en kulturkrets for å kunne si noe om hvem som er mest kjent, og selv da vil det være en liste med flere navn.

Lenke til kommentar

Sett bort i fra relgiøse personer (Jesus er nok det navnet flest mennesker har en forbindelse til, hovedsaklig gjennom kristendomen, men også fordi han var en Islamsk profet) så tror jeg nok, desverre, Hitler er det mest kjente navnet. Muligens Mao, siden det er en kjent person både i den vestlige og den østlige verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Mulig Mao *er* mer kjent enn Hitler ja.......mange stjerner fra før i tida har gått i glemmeboka , f.eks Streisand (hun er ikke like berømt som på 70s) , Bruce Lee (faktisk tror jeg flere unge vet hvem Jackie er enn Bruce , så har man jo det faktum at Lee har vært død i 4 tiår mens Jackie enda holder på)

 

Sophia Loren , Nancy Sinatra , Raquel Welch.......disse var *veldig* kjent 60s/70s , Loren's karriere er så og si uten puls , faktisk allerede på 70s hadde hun flopper.....det kan forklare hvorfor Ponti ville ha en Bruce Lee/Loren film i '73 pga han innså at kung fu kom til å bli den neste store trenden etter spaghettiwestern som var på vei ut.

 

Hadde det ikke vært for Norris-vitsene så hadde neppe mange av kidsa i dag visst hvem han var imo.......hans karriere er heller ikke det den en gang var , bortsett fra gjesteroller i f.eks Expendables 2.

 

Andre eksempler Seagal og van Damme........Bolo Yeung ble aldri noen stor stjerne men tipper han hadde regjert totalt i en Expendables-film hvis de bare hadde sluppet han løs ,

 

Angela Mao burde oxo gjort comeback og blitt satt på kartet igjen , så lenge helsa er der.......why not ?

 

Arnolds karriere begynte å dale på slutten av 90s , hans storhetstid var 80s/mid 90s......"gryta" putrer enda men nå begynner han å bli litt for gammel til action imo.

 

De Niro er fremdeles ganske kjent virker det som , selv om rollene han tar i dag ikke når opp til hans storhetstid med f.eks Taxi Driver , Hjortejegern osv.

 

Så har man "midt-på-treet" kjendiser slik som Walken......tror i grunn han liker å slippe det ekstreme mediekjøret (kjent men ikke super-kjent)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...