Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Pappa har stengt meg ute fra internettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne tråden minner meg om da eg var 13 da mine foreldre satte parent control på selve PCen, ble til slutt så irritert at eg gikk hele veien og installerte Linux, fjernet parent controllen og siden har eg kunnet spille så mye eg vil ubegrenset, når sant skal sies forsvant interessen for dataspill på vgs for min del, følte vel at når eg kunne spille hele tiden så fikk eg spilt fra meg :)

Lenke til kommentar

En veldig positiv ting hadde vært om du hadde vist foreldrene dine at du er villig til å høre på dem. Møt dem på midten, gjør en innsats i å gå ut å være sosial noen ganger i uken. Du kan for eksempel begynne med en idrett hvis du kunne ha likt det. De kommer nok ikke til å bli mindre strenge hvis ikke. I deres øyne så er du nok ikke nok ute, ikke beveger deg nok osv. Gå på kino, kjøpesenter, butikken med venner eller noe sånt av og til.

 

 

 

hvordan kan jeg skifte mac adresse?:D

Umulig. Hver nettverksenhet (nettverkskort f.eks.) har en fast MAC-adresse (se på det som et digitalt fastbrent ID-nummer).

 

 

 

Galskap kan så være. Hvis du faktisk har store problemer med å sette grenser for deg selv synes jeg han gjør et fornuftig tiltak med å sperre deg ute av nettet.

 

Du må lære å sette grenser for deg selv når det kommer til data - og nettbruk. Det bærer ikke frukter av å sitte 24/7 foran skjermen. Du vil skjønne dette når du blir eldre.

Men, hvem har vel ikke store problemer med å begrense det de definerer som "gøy"? Hvor fort går ikke tiden når du sitter der, 2 timer føles som 30 min.

 

Jeg er enig i at det kan begrenses, man har uansett godt av å være sosial, komme seg ut osv. Men kom ikke å si at foreldre forstår hvordan det er, det langt ifra alle som gjør.

 

Nettopp! Der sier du det! Han må lære å sette grenser selv! I dette tilfellet tvinges han til grensene, det er ikke noe han velger selv. Jeg tror det kunne vært håndtert på en bedre måte. Barnet skal ha respekt for foreldrene, men foreldrene skal respektere barna sine også.

 

 

 

Hadde sønnen min resatt routeren og brutt reglene, så hadde han blitt utestengt fra nettbruk minst ett år.

 

Det må da gå an å forhandle om løsning som innebærer begrenset spilling og heller mer tid online.

Det er ikke akkurat sunt å sitte foran en PC og spille 24/7.

Dette gjelder spesielt mens man utvikler seg fra barn til en voksen ansvarlig person.

 

Måten du prøver å løse dette på er svært umoden.

Synes det var altfor strengt, det ødelegger hele prinsippet med konsekvenser. Da kan du være sikker på at de lyver neste gang. Regner med ærlighet er noe du ønsker fra dem. Du skal ikke straffe for at det skal svi, det er meningen at du skal påpeke hva som er blitt gjort galt og få dem til å forstå hvorfor det var galt. Som regel så foregår det slik at "siden ungen gjorde dette så får det straff (noen liker å kalle det konsekvenser)". Men sier man hvorfor og nettopp hva som ble gjort galt?

 

Kanskje det er umodent, men de fleste ville ha gjort dette. Det er et tegn på at noe har gått galt med "forhandlingene" og måten det gjøres på. Å bare stenge han ute fra nettet "med makt" er kanskje ikke rette måten å gjøre det på. Tror du far kom smilende med en kake hvor det sto "Gratulerer, internettbruken reguleres til 2 timer per dag. Fordi vi er glad i deg."? :) Det tror nemlig ikke jeg.

 

Med en gang gutten flytter ut så vil han nok bryte denne grensen på 2 timer daglig. Er bedre om han læres til å regulere dette selv, for det trengs ellers i hverdagen også! Rutiner og selvdisiplin er viktig.

 

 

 

Skal ikke komme med noen moralsk pekefinger, men to timer er da egentlig ganske mye? Faren din kunne vært drittsekk og sagt 30 min eller en time? Nok av eksempler på det.

Etter min mening er 30 min eller 1 time altfor lite. Han har tross alt rett til å velge interesser/hobbier selv. Foreldrene kan ikke diktere hva han skal bruke dagen på, men at de begrenser tiden foran skjermen er okei. Så lenge det gjøres på rett måte.

 

Men, det er bedre å sitte foran PC-en enn TV-en. Du bruker mye mer av hjernen, og du er ofte i kontakt med vennene på chat. Er enda mer positivt spillingen kan gjøres til noe sosialt (LAN-party).

 

Det er ikke bedre å sitte å lese en bok! De som mener dette må vurdere å se de positive sidene med spilling også.

 

 

 

Om du synes det er galskap, så bør du se litt på prioriteringene dine ;)

Folk har forskjellige verdier. Det er naturlig at du som ung vil drive med interessene dine mer enn 2 timer når det føles som en brøkdel av tiden. Men det er ikke bra hvis trangen til å spille tar over og du ikke klarer å begrense det selv. Men igjen, det lærer han ikke ved at faren gjør det umulig for han å ta det valget selv.

 

 

Jeg er glad jeg vokste opp før nettspilling ble så utviklet og populært.

 

Ikke kast bort livet ditt og ungdomstiden på dataspill.

Kast bort en brøkdel av livet på spill (og sosiale "LAN"), men ikke for mye sier jeg. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tøv.

 

Ok da...

 

Tilbake til tråden...

 

Snakk med pappaen din du. Vis ham alle vennene du har kontakt med over chatteprogram, facebook, etc. Jentene du flørter med på finn.no og nyhetene du leser og filmene du ser... :) Han vil sikkert forstå absurditeten med begrensningen av nettilgang ti 2 timer hver dag, i møte med dine gode argumenter og kompromisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det var vel ikke dette trådstarter hadde i tankene da han startet denne tråden. en moralsk pekefinger fra de fleste. :green: ham skulle jo bare ha hjelp til å omgå de hindringer som hans far hadde lagt i hans vei.

men det ingen spør om er hvor gammel trådstarter er? om han er 12 år gammel kan jeg godt forstå reaksjonen til faren om han bare sitter inne på rommet sitt og gamer. om han er 20 forstår jeg den enda bedre. :)

men jeg synes de fleste hadde greie råd her. hjelp heller til litt hjemme og spør om dere ikke kan diskutere dere frem til en ordning. og husk: dere skal diskutere løsninger. ikke skrike viljen din gjennom. det har jo helt klart ikke funket så langt.

men om dere får lagt frem deres synspunkter på en rolig måte vil de nok slippe deg mer til på nettet om de ser at du klarer å "skjerpe" deg og gjennomføre de løsningene som du selv har vært med på å skissere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Faren din høres ut som en fornuftig kar.

 

Fortell meg hvor du bor, og jeg kan gi deg noen tips til hobbyer. Kom deg ut og finn på fornuftige ting gutt!

Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg vokste opp før nettspilling ble så utviklet og populært.

 

Ikke kast bort livet ditt og ungdomstiden på dataspill.

 

Jeg er glad jeg ble med og var en del av gaming generasjonen når det ble poplulært.

 

Kaste vekk livet og ungdomstiden på dataspill? Hm du er vel en av disse som påstår at det er bedre

og bedrive ungdomstiden med fyll og tøys.

 

Jeg har forsatt di beste opplevelsene fra livet når jeg holdt på med gaming, og tviler på at jeg noensinne vil få den samme følelsen igjen.

 

Har idag en god jobb, hus og bil. Reiser 2 ganger i året, og er sosial i helgene. Et helt vanlig liv, ingen skade skjedd :p

 

PS: Savner forsatt gaming tiden og er glad jeg har fått enn oppvekst tilknyttet den delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...