Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var sikkert dette du mente å poste, den over er One VS One X :p

 

 

Ja..hehe. Gikk litt fort i svingene der :p

 

Synes ikke det er så stor objektiv forskjell. Det virker som det er mer den manglende kontrasten/gammaen i XBOX-bildet som utgjør hovedforskjellen heller enn dårligere teksturer og post-effekter. Xbox One X burde ha forspranget her om utviklerene hadde valgt å utnytte overskuddskraften i boksen, men spillet er vel primært designet for være mest mulig likt på på konsollene.

 

Synes det er ganske merkbar forskjell på en 55" 4K TV ihvertfall. Med såpass mye mer GPU kraft så skulle MHW ha mer en nok kraft til å se både et og to hakk bedre ut en på PS4Pro.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Xbox One X fortsetter å vise muskler for dem som vil spille i 4K.

 

https://www.youtube.com/watch?v=xuKpA2iORd4

Og 30 FPS.. Ugh. 4K er kun en oppløsning, og er med HDR, sannsynligvis det mest oppskrytte denne generasjonen. Microsoft har selvfølgelig gjort en god jobb med å overbevise alle om at det er veien å gå. Selv klarte jeg ikke å se forskjell mellom 1080p og 4K i Forza. Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

Xbox One X fortsetter å vise muskler for dem som vil spille i 4K.

 

Og 30 FPS.. Ugh. 4K er kun en oppløsning, og er med HDR, sannsynligvis det mest oppskrytte denne generasjonen. Microsoft har selvfølgelig gjort en god jobb med å overbevise alle om at det er veien å gå. Selv klarte jeg ikke å se forskjell mellom 1080p og 4K i Forza.

 

Men der er folk forskjellig.

Noen foretrekker 60fps over alt annet.

Selv foretrekker jeg 4k HDR 30fps over 60fps 1080p SDR.

Så for meg er Xbox One X a winner!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For spilling på TV så er det ikke så lett å se forskjell på 4K og 1080p nei, helt enig. Men HDR er ikke bare tull. Spesielt i filmer, men også i spill og annen bruk av TV-en så er HDR utrolig bra. Har ikke tatt meg råd til å kjøpe ny TV da jeg er fornøyd med den jeg har, men neste TV skal ha HDR det er i alle fall sikkert. Hadde omså tatt en 1080p HDR, men det blir nok 4K da det er stort sett det man får tak i.

Lenke til kommentar

 

Og 30 FPS.. Ugh. 4K er kun en oppløsning, og er med HDR, sannsynligvis det mest oppskrytte denne generasjonen. Microsoft har selvfølgelig gjort en god jobb med å overbevise alle om at det er veien å gå. Selv klarte jeg ikke å se forskjell mellom 1080p og 4K i Forza.

 

 

Om du synes 4K HDR er det mest oppskrytte denne generasjonen så har du helt klart ikke sett hvor bra spill kan se ut i 4K HDR på et bra TV. Eller så har du alvorlige problemer med øyne dine. Eller har andre problemer. Beklager altså. Men for en tåpelig kommentar. Helt klart synd spillet ikke er i 60 fps. Men et åpen verden spill som dette med alle detaljene det har. Så er det ekstremt imponerende at X klarer dette. Spesielt om du ser på hva som kreves for å gjøre det samme på PC hvor GTX1070 er kravet for 4K 30fps. X er tross alt en maskin til skarve 4300kr. 

 

For spilling på TV så er det ikke så lett å se forskjell på 4K og 1080p nei, helt enig. 

 

 

 

 

Altså. Hva? Når det kommer til spill så er det nettopp denne forskjellen som er ekstremt enkelt å se forskjellen på. En film i 1080p av høy kvalitet derimot kan være mer vanskelig å se forskjell på ved første øyekast. Men spill....det er noe helt annet. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen kan minskes betydelig i spill og ved bruk av en god Anti Aliasing teknikk ved lavere oppløsninger. Det er akkurat aliasing som gjør at en enkelt kan se forskjell på 1080P og 4K i spill, som en ellers ville slite med å se forskjell på i en film eller serie. 

 

Så klart 4K har noe for seg i spill, men personlig mener jeg det ikke er en stor nok visuell upgrade for å rettferdiggjøre resursene det krever, 1440P er en gyllen middelvei som burde vært langt mer fokus på, hoppet fra 1080P å rett til 4K er etter min mening et alt for stort hopp.  Det beste hadde vært om konsollprodusentene ikke kastet seg så voldsomt på dette oppløsningsjaget men fokuserte mer på ytelse og andre visuelle forbedringer eller vertfall gitt brukerne langt større mulighet for tweeke dette litt selv, noe som burde være svært lett for vertfall microsoft å få til på Xbox One X med deres plattform som går på kryss av Xbox og Windows. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det ser iallefall helt nydelig ut i 4K og HDR på xbox men skikkelig tv. Trenger ikke mer en 30Hz på ett singeplayer kosespill man spiller med stikke.

 

Knallfornøyd med alle spill jet har kjøpt til x'n hittil. Lite grunn for å handle dem på steam nor det er såpass bra på tven i stua på hardware til 1/4 del av prisen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Altså. Hva? Når det kommer til spill så er det nettopp denne forskjellen som er ekstremt enkelt å se forskjellen på. En film i 1080p av høy kvalitet derimot kan være mer vanskelig å se forskjell på ved første øyekast. Men spill....det er noe helt annet. 

Det kan være du har rett når det kommer til konsoller (som forøvrig er det tråden handler om). Er vel bare av vane å tenke at lavere oppløsninger har mer AA som gjør opp for det. Men ja, på film er det veldig vanskelig og de aller fleste klarer det ikke i blindtester.

 

 

På Xbox/Playstation har det kanskje noe for seg, selv om jeg tror god AA og 60fps hadde vært å foretrekke foran 4k og 30fps. Gitt at begge har HDR.

Lenke til kommentar

1440p er en fin oppløsning på PC. Ikke konsoll. Mye pga en gjennomsnitts monitor er på 27" med en mye tettere piksel tetthet en hva en slik monitor ville ha om den var på 55" eller 65". Det er en grunn til at så mange PS4Pro spill i 1440p ser lite imponerende ut på store 4K skjermer. Men at et spill i lavere oppløsning en 2160p med bra AA kan se veldig bra ut. Er det ingen tvil om.

 

Far Cry 5 fks kjøres i 1080p på PS4 og 1620p på PS4Pro. Altså høyere en 1440p. Og dette er hvordan det ser ut. Forskjell på AA,teksturer og draw distance for å nevne noe. Jeg har prøvd spillet på en PS4 og på X og forskjellen er dramatisk. Om det hadde blitt senket enda lavere ned til 1440p så hadde resultatet blitt enda verre...

 

Ønske om flere valg muligheter er noe jeg skjønner mange ønsker. Men da har vi strengt tatt en perfekt plattform til dem som ønsker slikt. Nemlig PC...

 

Sfvl19L.png

 

dJHhtVy.png

 

FkZ3swl.png

Lenke til kommentar

1440p er en fin oppløsning på PC. Ikke konsoll. Mye pga en gjennomsnitts monitor er på 27" med en mye tettere piksel tetthet en hva en slik monitor ville ha om den var på 55" eller 65". Det er en grunn til at så mange PS4Pro spill i 1440p ser lite imponerende ut på store 4K skjermer. Men at et spill i lavere oppløsning en 2160p med bra AA kan se veldig bra ut. Er det ingen tvil om.

 

 

PPI argumentet faller litt kort ettersom du sitter under en halvmeter fra en monitor og gjerne fort en 3 meter om ikke mer fra en TV. En monitor vil da i de fleste tilfeller dekke en større del av synsfeltet ditt som faktisk vil gjøre høyere oppløsning nesten viktigere her enn på TVen du har stående i stuen. 

 

 

Far Cry 5 fks kjøres i 1080p på PS4 og 1620p på PS4Pro. Altså høyere en 1440p. Og dette er hvordan det ser ut. Forskjell på AA,teksturer og draw distance for å nevne noe. Jeg har prøvd spillet på en PS4 og på X og forskjellen er dramatisk. Om det hadde blitt senket enda lavere ned til 1440p så hadde resultatet blitt enda verre...

 

 

Bilder som er zoomet inn og blåst opp sier ikke så fryktelig mye om virkeligheten, men det er jo akkurat dette med AA, teksturer og draw distance eksempelvis jeg mener de heller bør fokusere på fremfor å konstant jage etter denne oppløsningen de færreste vil være istand til å se forskjell på fra en godt optimalisert 1440P. Regner med det er andre forskjeller enn bare oppløsning fra ps4 til xbox one x versionen tross alt. 

 

 

Ønske om flere valg muligheter er noe jeg skjønner mange ønsker. Men da har vi strengt tatt en perfekt plattform til dem som ønsker slikt. Nemlig PC...

 

 

Men igjen så har en jo da den argumentasjonen som brukes mot PC plattformen, det er for dyrt eller for mye styr med, så da er det vel ikke utenkelig at selv noen konsoll spillere ønsker seg litt valgfrihet til å bestemme sin egen spillopplevelse? Jeg snakker ikke om en fult utfylt grafikk instilling hvor du kan stille på det du vil i hytt å pine som på PC men mer kanskje 2 presets, en som sikter seg inn på 60fps og en som sikter seg inn på 30fps med så mye eyecandy som mulig.  Det har jo blitt gjort i noen spill tross alt, så burde da virkelig ikke være vanskelig for utviklerenne å få til å implementere dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om en fult utfylt grafikk instilling hvor du kan stille på det du vil i hytt å pine som på PC men mer kanskje 2 presets, en som sikter seg inn på 60fps og en som sikter seg inn på 30fps med så mye eyecandy som mulig.  Det har jo blitt gjort i noen spill tross alt, så burde da virkelig ikke være vanskelig for utviklerenne å få til å implementere dette.

Problemet er og blir prosessoren i konsollene:

Antallet objekter som blir tegnet, nøyaktigheten for simuleringer, kunstig intelligens, og så videre, vil være bestemt av hvor mye prosessoren takler. Hvis spillet har 60 fps som designmål vil utviklerne og designerne måtte skalere ned spillet i forhold til 30 fps.

Mange spill er designet med tanke på et minimum i LOD-skalering og tegneavstand, og resultatet blir da at spillet ikke lar seg kjøre i 60 fps uansett hvor mye man reduserer grafikkinnstillingene (Monster Hunter World er et eksempel på dette)

 

Løsningen er heller ikke å øke prosessorytelsen i konsollene, hvis utviklerne får mer prosessor vil de finne en måte å bruke den på, uansett om spillet kjører i 30 fps eller 60 fps.

Lenke til kommentar

PPI argumentet faller ikke kort da større bilde betyr lengere avstand mellom pikslene. Det er en grunn til at 1440p er foretrukket av så mange på PC. Og en grunn til at 1440p på et 4K TV ser ikke spesielt bra ut. Det er mange eksempler å ta av på PS4Pro hvor Pro støttede spill ikke er spesielt mye å skryte av. Og dem fleste er i 1440p.

 

Disse bildene er ikke zoomet noe spesielt overhode. En skulle kanskje tro det da forskjellen er ganske så stor. Men det er ikke tillfellet. Her er DigitalFoundry sin artikkel om FC5 og hvor deres bilde sammenlignings funksjon er. Sjekk selv https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-far-cry-5-good-on-all-consoles-great-on-xbox-one-x

 

Vinhar jo allerede noen spill som lar en velge litt hvordan spillet skal være idag. Men jeg tenker som så at om 60 fps er hva en bryr seg mest om. Og en ikke har tatt steget over til 4K HDR spilling enda. Så burde en bare kjøpe seg en PC.

 

En 1080p 60 fps PC behøver ikke koste allverden idag liksom.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at 1440p er foretrukket av så mange på PC.

  1. Det ikke er mulig å få en god skjerm i UHD for PC-bruk.
  2. Et par 1080 Ti er egentlig ikke nok for UHD.
  3. Industrien har ikke samlet seg om en standard for UHD enda, til tross for at vi nå er i det fjerde året med HDR-støtte.

Igjen: en 27" skjerm på 60cm avstand dekker en større del av synsfeltet ditt enn en 65" på 200 cm avstand, du vil lettere se "avstanden mellom pikslene" (som ikke egentlig er en ting, se på et bilde av subpiksler sammenlign med et bilde fra en gammel mobil) på en PC-skjerm.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og igjen som viser hvor ekstremt mye gøy og pene spill en får om en kjøper en Xbox One X. Er veldig glad jeg droppet å bruke tusenvis av kroner på PC når jeg ser hva spill utviklerne får til med X. Det er rimelig fantastisk hvordan konsoll har kommet til den posisjonen dem er i nå hvor dem baner vei for 4K HDR gaming. Noe en skulle tro PC ville gjøre...men trolig aldri vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at utgivere satser på konsoll er nok at det er en mer sikker inntektskilde enn PC. Fordelen med konsoll er jo at det gjerne forenkler utvikling også i.o.m at alle får den samme opplevelsen. En slipper å hensynta ørten forskjellige hardwarekonfigurasjoner som spriker i alle retninger (selv om PC-markedet har stabilisert seg en god del over tid) og en kan utnytte all kraften i boksen siden nesten ingenting unødvendig kjører i bakgrunnen slik som på en PC. Microsoft pleier å være litt treg med å lære trender og sitter ofte lenge på gjerdet når det kommer til teknologi de ikke har innovert selv, men de pleier som regel å komme seg etterhvert. Hardware i Xbox One X og oppgiring softwaremessig vil et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Hahaha, om spill kommer ut i noe annet enn native 4k så sutres det over lav oppløsning. Og er oppløsningen 4k så sutres det over manglende aliasing. :D

Så kommer HDR, refreshrate, eksklusivitet og annet i tillegg. Må være surt å drive i spillbransjen om dagen. You just can't win.

 

Heldigvis er det lettere for gamere. Skal du ha optimal grafisk ytelse i en konsoll, kjøp Xbox One X. I motsetning til tidligere generasjoner hvor det har vært nærmere mellom konkurrentene (og mye dårlige ports) så er det akkurat nå en soleklar leder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...