Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ Toman : Du får vel ikke alt innpå HDD uansett, da man må installere fysiske spill. Men du slipper å måtte laste ned titlene om du plutselig får spillelysten. Men går man digital er det jo en selvfølge at man sitter på en habil linje i mitt hode

EDIT: 51 spill på disk? Da må du vel ha mange dritt spill også?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det tar lang tid før noe er 100% digitalt. De fysiske avisene ble nå spådd en tidlig død da internet bredte om seg, men de lever da enda i beste velgående. Omentrent en hel generasjon må dø ut før etterspørselen er tilnærmet borte.

Forferdelig sammenligning med aviser. Dem lever ikke i sine beste velgående. Flere må kutte opplag, og trø til med digitale abb. Man bør heller sammenligne med film og musikk. Teknologien går såpass fort. Konsoll produsentene hadde nok håpet på en heldigital denne generasjonen, men innen neste er den nok hel digital. Da vil man nok se at streaming av spill blir en plausable mulighet.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å sammenligne direkte, men konseptuelt. Begge deler tar nok lang tid, men er enig med deg at to store aktører som Microsoft og Sony kan sammen med utgiverene diktere en del. Det var vel først og fremst redselen for å miste kunder som gjorde at det holdt denne gangen. Ettersalgsmarkedet er nok det de vil til livs mest, men der kan de heller gjøre digital distribusjon mer attraktivt og ikke minst la kunden ta del i besparelsen som et incentiv.

Lenke til kommentar

Jeg tror fysiske spill vil leve lenge etter neste generasjons konsoller. Du må huske på at internett ikke er like godt utbygd overalt i verden. Til og med i Norge er det enkelte småsted som har så dårlig linje at det tar vannvittig lang til å laste ned f.eks wolfestein på 40Gb.

 

I tillegg må du huske at spill bare øker i størrelse, så det kan godt hende neste generasjonsspill vil være 4k og ha en størrelse på 90-100Gb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vart mykje å svare på her.

 

Syns forsatt at det gir noko meir å eige eit fysiske spill som man kan byttelåne med andre samt selge viss gjennspillingsverdien er minimal. Når man så i tillegg liker seg best i utkant-norge og ikkje har noko supert breiband blir det bare ekstra belastning å prøve å laste ned store spill. Laster dog ned indie-spill/småspill både til konsoll og PC. Men utgangspunktet mitt er at eg går for fysiske spill til konsoll. Til PC prøver eg stort sett å få tak i DRM-frie spill som eg kan lage egen kopi av.

 

Kunne jo solgt kodane fra den XO-AC bundle'n og muligens fått til ein litt bedre pris enn 2999,- som XO går for hjå CDON utan spill, men samtidig er det ikkje sikkert eg får noko som helst for desse kodane.

 

Når det gjelder XO blir det difor ikkje aktuellt for meg å kjøpe spill-bundle. Da er det meir aktuellt å kjøpe konsollen utan spill slik at eg kan få kjøpt di spilla eg vil ha fysisk.

 

Har fått sjekka opp i nokre av PS4-bundle'ane og der følger det med fysiske spill. Veit ikkje om det gjelder alle Sony sine PS4-spill-bundle, men det blir jaffal noko som må sjekkast opp i før kjøp.

 

 

Bør tenke på at fysiske spill i norge koster alt fra 499-599kr. De aller fleste stedene koster nye spill 549kr.

 

Går du digitalt (Gift cards fra US) koster spillene rundt 404kr. Altså du sparer rundt 150kr per kjøp ved å gå for digitale kopier.

 

Når du bytter inn et spill, hvor mye får du egentlig? Og hvor ofte bytter man egentlig inn spill? Er du sikker på at du kommer til å ha et spill i 2-3 måneder så er jo det absolutt beste valget digitalt (fysiske spill dropper raskt i innbyttepris). Jeg vil tro at om du bytter inn et spill samme uke som det kom ut, så får du 300kr for det. Uka etter kan det hende du får 200. Var hvertfall sånn med min Game-butikk (som er borte nå).

 

Jeg skjønner rett og slett ikke folk som velger å gå for fysiske spill der de betaler 150kr mer for hvert eneste spill, bare for å ha noe plast stående bortgjemt i et skap. Selger du 70-80% av spillene dine er det jo forståelig, men vil tro at de fleste beholder de fleste spillene de kjøper. Og de vet ikke hvor mye penger de kunne spart ved å gå digitalt.

 

 

Nå har det seg slik at eg støtter opp om alle gode spill til XO/PS4 som gir meg 1080p og 60fps samt er innafor min smak og står til minst 8 av 10 slik eg vurderer spilla. Av multi-spill velger eg den beste versjonen. Så blir spillet kjøpt nytt til best mulig pris innafor den første månaden etter at spillet er kome ut. Har hittil ikkje betalt over 399 for nokon av di fysiske spilla eg har kjøpt samt at alle desse spilla vil eg beholde.

 

Bytter aldri inn spill da det er ein ganske dårlig deal, men selger av og til brukte spill. Alltid ripefrie og pent behandla. Dette er gjerne spill kjøpt billig og har difor ikkje behov for å få så mykje for di. Alternativt blir spillet eit bytte/låne spill blant spillvenner, dvs at spillet går på omgang.

 

Syns dette er eit greit opplegg og prismessig har eg lite å klage på.

Lenke til kommentar

 

Det tar lang tid før noe er 100% digitalt. De fysiske avisene ble nå spådd en tidlig død da internet bredte om seg, men de lever da enda i beste velgående. Omentrent en hel generasjon må dø ut før etterspørselen er tilnærmet borte.

Forferdelig sammenligning med aviser. Dem lever ikke i sine beste velgående. Flere må kutte opplag, og trø til med digitale abb. Man bør heller sammenligne med film og musikk. Teknologien går såpass fort. Konsoll produsentene hadde nok håpet på en heldigital denne generasjonen, men innen neste er den nok hel digital. Da vil man nok se at streaming av spill blir en plausable mulighet.

 

 

Så sammenlign det med musikk. Hver eneste sang der ute er tilgjengelig for streaming og digital nedlasting i løpet av noen sekunder. Å streame en sang via Youtube er til og med gratis. Fysisk salg av musikk har selvfølgelig dabbet noe av, men lever fremdeles i beste velgående.

Lenke til kommentar

Blir kun digitalt her hjemme.
Faktisk så gale at jeg i enkelte tilfeller kan betale ekstra for digitalversjon i stedet for disk.
(Noen ganger er en disk på tilbud billigere enn digital, men jeg foretrekker digital).

 

1. Lettheten med å bla i biblioteket på skjermen, og starte et spill, uten å skulle ta ut gamle disk, sette i cover, finne neste disk osv)

 

2. Barn på 5 og 6 klarer ikke ripe opp mine eller sine spill.

 

3. Ikke et diskdrev som skal støye.

 

4. Tilgang til spillene mine uansett hvor jeg er.

 

For de som mener disk må bli værende.
Se hva spotify har gjort for musikk.
Se hva Netflix gjør for film og serier.

Gjett hva som kommer til å skje med spill. Er bare å se litt på Steam og diverse andre tjenester.

 

51 spill er det fint plass til på en 2GB harddisk.

PS4 er meget lett å skifte HDD på, og XboxOne klarer en rett i USB-porten.

 

Selv har jeg en meget oppegående nettlinje på fiber, så digitalt er ikke fremtiden for meg. Det er nå.
Skjønner klart at folk med dårlige nettlinjer ikke ser fordelen med digitalt. Men det blir som å si jeg ikke har troen på bil, fordi det ikke er asfalterte veier i nabolaget.
Vel, kjør hest og kjerre du, så kan du gå ut og strigle spillsamlingen din.
Selv elsker jeg den digitale nåtiden, og hvor mye letter det gjør det for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@ Toman : Du får vel ikke alt innpå HDD uansett, da man må installere fysiske spill. Men du slipper å måtte laste ned titlene om du plutselig får spillelysten. Men går man digital er det jo en selvfølge at man sitter på en habil linje i mitt hode

EDIT: 51 spill på disk? Da må du vel ha mange dritt spill også?

Er noen spill som har vært møkk, heldigvis ikke mange :p.

Sitter med 100mbit fiber så er ikke noe tregt nett som ikke er min grunn til jeg ikke går digital only.

Kjøper fysisk på mine prinsipper av at jeg vil eie dem spillene til odel å eie og at man kan selge dem om man vil det.

 

Dette gjelder også med filmer og musikk, disker er det jeg liker best.

Lenke til kommentar

For de som mener disk må bli værende.

Se hva spotify har gjort for musikk.

Se hva Netflix gjør for film og serier.

Gjett hva som kommer til å skje med spill. Er bare å se litt på Steam og diverse andre tjenester.

 

Er ikke sammenlignbart da spill ikke starter umiddelbart som disse tjenestene. Om en ikke har fiber/kabel eller rask tradisjonell linje. Så er det snakk om veldig mange timer. Tilogmed dager for endel. Men det tar jo gjerne 2-3 dager i posten også... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

@ Toman : Du får vel ikke alt innpå HDD uansett, da man må installere fysiske spill. Men du slipper å måtte laste ned titlene om du plutselig får spillelysten. Men går man digital er det jo en selvfølge at man sitter på en habil linje i mitt hode

EDIT: 51 spill på disk? Da må du vel ha mange dritt spill også?

Er noen spill som har vært møkk, heldigvis ikke mange :p.

Sitter med 100mbit fiber så er ikke noe tregt nett som ikke er min grunn til jeg ikke går digital only.

Kjøper fysisk på mine prinsipper av at jeg vil eie dem spillene til odel å eie og at man kan selge dem om man vil det.

 

Dette gjelder også med filmer og musikk, disker er det jeg liker best.

 

 

Noen bombjøp blir det desverre alltid :p

 

Men når det kommer til musikk, det er vel det eneste jeg kjøper fysisk i grunn, blir for det meste vinyl plater i grunn. Så fysisk som man kan få det :D Og med enkelte unntak kjøper jeg vel ett par BD-filmer i året også.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

For de som mener disk må bli værende.

Se hva spotify har gjort for musikk.

Se hva Netflix gjør for film og serier.

Gjett hva som kommer til å skje med spill. Er bare å se litt på Steam og diverse andre tjenester.

 

Er ikke sammenlignbart da spill ikke starter umiddelbart som disse tjenestene. Om en ikke har fiber/kabel eller rask tradisjonell linje. Så er det snakk om veldig mange timer. Tilogmed dager for endel. Men det tar jo gjerne 2-3 dager i posten også... :p

 

Det var jo det jeg skrev. En trenger ok linje for å gå heldigital.

Synes som regel jeg kan gå i gang med å spille 20-30 minutter inn i downloadingen, så den helt store ventetiden er det ikke.

Lenke til kommentar

Siden det ikke er nevnt i denne tråden tidligere, det ser ut som Street fighter 5 bare kommer til PS4 (og pc)

http://www.gamer.no/artikler/street-fighter-5-er-kunngjort-for-playstation-4-og-pc/166118

 

Merker nå at jeg er drittlei ekslusive spill!

Eller, jeg synes faktisk det er greit at enkelte spill gjøres eksklusive, men da skal de være det fra starten av. Ikke lag det første spillet multiplattform for så å gjøre det neste eksklusivt, som f.eks Street fighter og Tomb Raider.

Synes det er råttent gjort overfor oss spillere å la oss spille den første, men så gi beskjed om at vi må kjøpe ny konsoll hvis vi vil spille det neste:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...