Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Lærere kjenner nok igjen sine elever utifra plassering, stemme og i tilfellet bekledningen. I verste fall er det vel ikke noe problem å spørre eleven om navn?

 

Hvis en elev for eksempel trenger hjelp med å bestå eksamen, kan han/hun finne på å sende en annen person i niqaben sin. Derfor må læreren, eksamensvakten eller en annen person fra administrasjonen kunne være fullstendig sikker på at det er riktig person som møter opp.

 

Og er det ikke brudd på en menneskerettighet å nekte mennesker skolegang på grunn av religion?

 

Ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Caps og solbriller er ikke i nærheten av å være den maskeringen som niqab er.

 

Caps og solbriller har også en fornuftig funksjon, men det har ikke niqab.Niqab bæres kun for å provosere og for å symbolisere islams overlegenhet.

 

Ikke vær så svarthvit a.

Lenke til kommentar

Hvis man gjør niqab ulovlig vil man gjøre skolegang for mange umulig. Det er mange som ikke vil/får lov til å dra på skolen uten niqab. Så da frarøver man de muligheten til å gå på skolen..

 

Det blir jo muslimenes eget problem.

 

Muslimer må akseptere skolens og samfunnets regler som alle andre.

Lenke til kommentar

 

Caps og solbriller har også en fornuftig funksjon, men det har ikke niqab.Niqab bæres kun for å provosere og for å symbolisere islams overlegenhet.

Ja, akkurat som kjole blir brukt for å provosere og symbolisere kristendommens overlegenhet.

 

Det blir jo muslimenes eget problem.

 

Muslimer må akseptere skolens og samfunnets regler som alle andre.

Det blir jo litt som å si at kristne ikke får lov til å gå på skolen med bukser, og si at det er deres problem.
Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at noen seriøst liker å kle seg ut som liker å kle seg ut som spøkelse''. Ikke kom her å si at noen liker å gå med olabukse og T-skjorte.

 

Føler du deg fremmed i ditt eget land? Da bør du kanskje være mer åpen for den nye kulturen som har kommet hit til Norge.

du som bestemmer det da altså? det er ikke de som skal tilpasse seg oss, men vi som skal tilpasse oss dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, vi må tilpasse oss hverandre! Ikke regulere hverandre med lover og regler.....

 

De prøvde vel å si det til de som kom på skolen i Niqab, men neeeeeida... vi gjør som vi vil..

 

Og resultatet er dessverre at man måtte innføre en lov..

 

Utover det så er jeg enig med deg at det er teit...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, akkurat som kjole blir brukt for å provosere og symbolisere kristendommens overlegenhet.

 

Det blir jo litt som å si at kristne ikke får lov til å gå på skolen med bukser, og si at det er deres problem.

 

Og hvorfor det ?

Det er jo andre kvinner enn kristne kvinner som også liker å bruke både kjole og bukser.

Ingen blir provosert av å se kvinner som har på seg kjole, og ikke bukser heller.

Hvorfor kan ikke muslimske kvinner også bruke kjole eller bukser ?

Lenke til kommentar

Jeg ser overhodet ingen problemer med å forby niqab i alle skolene. Det finnes ørten argumenter for at det er riktig å gjøre. Dessuten er niqab i all hovedsak forbeholdt islamister mens det er rimelig fjernt for muslimer flest. Ingen muslimer jeg har vært borti har funnet det naturlig å bruke slike plagg eller støtte de som gjør det. Det er et rimelig ekstremt plagg både reint praktisk og mtp. hva det står for.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott med et slikt forbud. Slike plagg bør ikke aksepteres hverken på skoler eller andre offentlige steder, etter min mening.

 

Og argumentet med at dette gjør at noen kanskje ikke får gått på skole blir for dumt. Om en familie nekter dattera å gå på skole pga. niqabforbud burde de kanskje flytte tilbake der de kommer fra. Sånne mennesker har vi ikke bruk for i Norge.

 

Sekularisering er bra, og jeg tror at sånne forbud kan være bra på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de egentlig gjøre ett religiøst plagg ulovlig i ett så moderne samfunn som vi lever i?

Fordi man selv ikke liker det. Fordi man selv ikke ville gått med det...

Fordi man ikke liker religionen knytet til det religiøse plagget. Plagget er altså et symbol på noe autoritært og skittent, som ikke hører hjemme i vårt liberale samfunn, osv... Det man ikke ser det er vel at desto mer man ønsker å forby og gjenomfører av forbud, desto mer lik de landene vi ikke ønsker å sammenlikne oss med, blir vi. Vi blir autoritære som dem. Vi vil få klespoliti, osv.

 

Med tanke på at det er mange som bruker niqab i Norge i dag, og som ikke vil/får lov til å gå med det i det offentlige rom. Frarøver man ikke da de en grunnleggende rettighet?

Man fratar dem friheten til å kle seg slik de vil... Hva er forresten straffen for å bryte loven?

Bøter? Utestengelse av skolen kanskje?

 

 

Og hva med alle de som går med andre religiøse effekter som krusifiks eller T-skjorter med religiøse budskap? Skal vi gjøre alle ting som kan hinte om religion ulovlig?

Folk må kle seg slik de selv vil!

 

Rart at når folk hører om jenter i U-land som ikke får utdanning blir de helt krakilske, og langer ut om menneskerettigheter og lignende. Men når det kommer til å frarøve flere jenter her i NORGE en grunnleggende rettigheter bryr de seg ikke en dritt?

Jupp... Problemet er at alt for mange har stor tro på ovenformynderi, og at lov-reguleringer fikser stort sett alle problemer. Men det gjør de jo nødvendigvis ikke...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk mener de føler seg fremmede hvis det er folk som går rundt i niqab.

Skal det bli forbudt burde alle typer religiøse plagg bli forbudt samtidig. :)

Ett fett for meg hva folk har på seg, kan gå rundt naken for min del.

Og nei, det er ikke fordi jeg er utenlandsk at jeg sier dette, det er fordi jeg er oppdratt slik og vi bor i Norge i 2013.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan kanskje være mer vanskelig for en lærer å undervise og lære bort kunnskap til elever man ikke kan se ansiktet på.

 

Tror jeg er et oppkonstruert "problem". I så fall vil jeg se dokumentasjon på at niqab medfører dårligere elever?

 

Det uteksamineres høyt kvalifiserte kvinnelige akademikere fra diverse (niqab) universiteter i midt-østen.

 

 

Nesten for typisk svar fra frontkjemperne for det nye Norge... Nesten for typisk...

 

Og for meg representerer Niqab det ekstreme og har absolutt ingenting å gjøre i hverken skole eller arbeidsliv.

 

Er ikke du også en frontkjemper "for det nye Norge" når du promoterer prostitusjon? Burde ikke du være solidarisk med andre kvinner og deres ønske og valg?

 

Du selv forbeholder deg retten til å krenke den offentlige bluferdigheten ved å henge gatelangs i vulgær bekledning og fremme nedverdigende menneskesyn. (for å sette det på spissen)

 

Hvorfor skal jeg liksom støtte deg fremfor niqab-kvinnen? :)

Lenke til kommentar

De kan sette seg på første fly til det landet de kom fra og gjøre slik de vil der, men her er det ikke kulturelt begrunnet å akseptere slik maskering.

 

De kan velge å forholde seg til vårt regelverk eller ikke.. Det er opp til dem... De har ingen rett til å sette sin kultur foran vår kultur her oppe.. I deres hjemland kan de gjøre som de vil, men her har vi det annerledes...

 

Vil de ikke lære dette så vil de ikke bli en del av samfunnet heller = neste fly til whatever land..

 

Og de som er født og oppvokst i Norge, med norsk statsborgerskap? Hvor foreslår du at de skal deporteres til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...