Gå til innhold

Vi har testet Oculus Rift - råere blir det ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man har egen skjerm til hvert øye burde det vel vært en smal sak å implementere 3D?

Projeksjoner av 3D har vi hatt allerede i flere tiår. Du referer vel til stereoskopi, som ikke har likhetstegn med 3D, men som er en komponent av dybdesyn på nært hold. Stereoskopi er langt fra den viktigste delen av dybdesyn, og rundt 10% av oss er også stereoskopisk blinde. Selv med ett øye har ingen store problemer med å avgjøre avstander så lenge det er mer enn 15 cm fra øyet.

 

Det meste av stereoskopisk utstyr i dag overdriver effekten. Det er tross alt på avstanden fra skjermen til øyet at stereoskopi er mest aktivt, så det har lite for seg for å heve realisme. Men det største tekniske problemet med TV, kino og spill i stereoskopi er måten de skaper effekten på. Hvis en skjerm skal sende et korrekt steroskopisk bilde så holder det ikke at den sender hvert sitt bilde til hver øye, vinkelen på lyset må også være korrekt. Skjermen skulle altså vært rotert et par grader til hver side for hvert øye. For å kompensere for dette så vises gjerne bildet strekt mot hver side.

post-63307-0-76129700-1367405270_thumb.png

Men det blir ennå verre når folk innser at denne vinkelen skal variere med avstanden til objektet, så stereoskopiske skjermer vil aldri kunne fungere korrekt på avstand.

post-63307-0-88362500-1367405514_thumb.png

(trykk for større bilde)

Hvis du betrakter et nært og et fjernt objekt i virkeligheten, så vil lyset som treffer øynene dine komme vinkelrett fra objektet, derfor har jeg tegnet et plan gjennom objektene for å illustrere dette (bildet til høyre) Som du ser øker forskjellen i vinkel til nærmere et objekt er, og til mer dominerende stereoskopien blir. Problemet blir at skjermplanet der bak vil aldri klare å projisere lys i riktig vinkel for å gjenskape dette, og det er nettopp det en 3D-projeksjon er, en konvertering av et 3D-rom til et plan, det er slik all 3D-grafikk fungerer i spill og CAD. Det er basert på at når øyne er i en posisjon så vil lyset skjere slik gjennom et plan(skjermen), og hvis planet ikke er nært øynene blir stereoskopi ubetydelig. En stereoskopisk skjerm vil ikke kunne projisere noe korrekt mellom skjermen og øyet. Dette får vi ikke til før hologrammer.

 

Edit:

Illustrasjonen min viser også et annet problem med stereoskopiske skjermer, nemlig at de nære objektene vil bli avkuttet.

 

Oculus Rift på sin side er mye nærmere øyene så den har muligheter for å gjenskape objekter nærmere. Men jeg trenger å se detaljer om hvordan linsen fungerer for å bedømme hvor korrekt det blir.

 

Utviklerversjonen har vist 1280x800 total oppløsning. Det blir 640x800 på hvert øye.

Den ferdige konsumentutgaven sies å få minst 1920x1080 (antagelig total oppløsning).

Av dette så brukes vel omtrent 60% (ref. se bilde i artikkelen) til faktisk rendring, og kanskje halvparten av dette igjen blir innenfor skarpsynet? Så noen imponerende oppløsning er det ikke akkurat. Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det snakkes mye om pris. For å sette ting i perspektiv så koster Trackir 5 ca 1100 kroner.

Så hvis forbrukerversjonen kommer til å koste under 2000,- så er ikke dette spesielt dyrt, jeg vil tro at det er nok kjøpere til at Oculus vil tjene penger og da er snøballen allerede igang mtp. utvikling av videre modeller.

Det største problemet slik jeg ser det er å få med spillutviklerene.

Trackir har ikke lykkes veldig bra utenfor sim markedet, men du kan prøve Arma 2 og 3 og det er ganske kult og hjelper helt klart på innlevelsen, jeg kan bare tenke meg hva Oculus Rift vil gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke brukt dette om jeg fikk de gratis og en koffert med penger....

Folk ser ut som idioter, og til spill ser jeg ikke noe vits , spill er ikke så viktig og altoppslukende.

 

Men smaken er som baken, hårete og delt.

 

Ser ut som idiot? Går du på offentlig gate når du spiller PC? Har du alltid folk som stirrer på deg når du spiller?

 

Å si at dette ikke er vits eller IKKE er viktig er så idiotisk at jeg tror ikke jeg gidder å argumentere på det engang..

Lenke til kommentar

Kunne hatt en fysisk og polstret labyrint hvor man løp rundt og slaktet monstre eller skjøt på hverandre. Så har man på seg en "rustning" med dette utstyret.

 

Kanskje tilogmed med en slags fysisk punchingbag man kan denge løs på med skumsverdet. I spillet ser man et monster, mens i virkeligheten føler man at det er noe der.

 

I virkeligheten slår man på en sekk med en skumgummidekket stav som en annen larp-tulling. "Poff!" Poff!". Men i spillet er det en glintende stridsøks i de muskuløse barbarnevene dine, som skjærer seg inn i monsteret så blodspruten står og lyden av metall, knuste bein og kjøtt forplanter seg rundt deg.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg leste at VR var rett rundt hjørnet en gang. Det var i Nintendomagasinet en gang på nittitallet. Det tok altså over 20 år før det ble alvor av det.

 

Det ble jo alvor av VR på 90-tallet også, spilte flere VR-spill på den tiden, men det ble ingen suksess.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at produksjonsutgaven kommer med bedre skjerm.Skjermen som brukes i devkit er en skjerm fra tvilsomme Chimei og er en modell som ikke er tilgjengelig for allmennheten en gang. Jeg ser de andre modellene i samme serie har en responstid på minimum 20 ms (den verste 35 ms), og det er snakk om mobilskjermer, ikke TN av kvalitet, jeg håper virkelig at de velger noe av bedre kvalitet enn dette. Jeg har vansker med å finne aktuelle skjermer i høy oppløsning i 6-8", så de må vel basere seg på noe som kommer da.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...