Gå til innhold

Vi har testet Oculus Rift - råere blir det ikke


Anbefalte innlegg

Når man har egen skjerm til hvert øye burde det vel vært en smal sak å implementere 3D?

Det er ikke en egen skjerm for hvert øye, det er én skjerm hvor halve skjermen er til hvert av øynene. Dette er gjort b.l.a fordi det er veldig vanskelig å synkronisere to skjermer.

 

(Men man har selvfølgelig fortsatt 3d...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig det stod noe om det og jeg ikke fikk det med meg, men hvilken oppløsning vil disse ha? 1080p60? Er displaykvaliteten aktuell for filmtitting? Muligheter for å bruke med nettbrett eller smartphone for en slags mobil kinoopplevelse?

Utviklerversjonen har vist 1280x800 total oppløsning. Det blir 640x800 på hvert øye.

Den ferdige konsumentutgaven sies å få minst 1920x1080 (antagelig total oppløsning).

 

Hvordan kobler man de til? HDMI eller usb eller en kombinasjon?

Strøm + USB + HDMI/DVI inn til boksen og en felles ledning derfra til "brillene". Oculus rift har ikke headset integrert så du kan velge ditt favoritt headset og får dermed en egen ledning dit.

 

Er det meningen å slutte helt med mus og keyboard i f.eks FPS-spill?

Det er neppe meningen eller oppnåelig at Oculus rift skal overta hele spillmarkedet. Skjerm vil bestå. Oculus rift trenger også styreredskaper for forflytning, våpen, etc. Oculus rift-brillene roterer kun synsfeltet etter hodet og hverken flytter spillfiguren eller skyter eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Så. Først brillene, så noe å stå på slik at man ikke går seg vil osv. Ender vel med det samme de prøve på for 2 tiår siden :)

http://gamesareevil.com/2012/10/insert-coin-vr-fad/

Husker jeg prøvde en slik maskin på en messe på Sjølyst på nittitallet. Veldig kult konsept, men det tar ganske mye plass i et hjem og vil nok forbli et kult konsept til vi får direkte maskin-hjerne kobling eller holodeck :)

Lenke til kommentar
Må også ha i bakhodet at mobil produsenter pusher noe sinnsykt på høy-oppløslige skjermer nå.

Godt poeng. Det er antagelig en slik skjerm som står inni Oculus Rift. Kanskje det dukker opp billige konkurrerende "brilleinnfatninger" med optikk der man setter telefonen sin og bruker den som skjerm? Telefoner har jo allerede bevegelsesensorer, egen strømforsyning, GPU, spill, osv. Da slipper man å drasse med seg PC og skjøteledning. Ulempen er at utvalget spill blir annerledes, ytelsen begrenser spillenes realisme og at telefoner antagelig er tyngre enn Oculus Rift.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ulempen er at utvalget spill blir annerledes, ytelsen begrenser spillenes realisme og at telefoner antagelig er tyngre enn Oculus Rift.

Hvis en da ikke etterhvert får telefoner med HDMI inn...

Lenke til kommentar

Ikke for å høres ut som en gris, men vi får håpe pornobransjen kaster seg over denne.

For hvis man ser historisk på det, så har jo den bransjen hatt stor innflytelse på hva som blir en suksess eller ikke.

 

Ikke spesielt stor innflytelse (historisk) for hva som blir en suksess innen spillutstyr sånn jeg ser det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er neppe meningen eller oppnåelig at Oculus rift skal overta hele spillmarkedet. Skjerm vil bestå. Oculus rift trenger også styreredskaper for forflytning, våpen, etc. Oculus rift-brillene roterer kun synsfeltet etter hodet og hverken flytter spillfiguren eller skyter eller noe sånt.

 

Jeg kan i så fall se for meg at det kan være litt trøblete å ikke kunne se tastaturet eller hvordan hendene ligger i forhold til tastene.

 

Det er riktignok sjelden jeg ser ned, men en gang i blant går fingrene på bærtur og det er greit å resette plasseringen. I de tilfellene er det nok litt irriterende å måtta ta av seg hele suppedasen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan i så fall se for meg at det kan være litt trøblete å ikke kunne se tastaturet eller hvordan hendene ligger i forhold til tastene.

 

Det er riktignok sjelden jeg ser ned, men en gang i blant går fingrene på bærtur og det er greit å resette plasseringen. I de tilfellene er det nok litt irriterende å måtta ta av seg hele suppedasen

Du vet at det er forhøyninger på F og J - tastene sant? Jeg ser ikke noe behov for å se på tastaturet for å finne riktig plassering.

Lenke til kommentar

jeg mener at høy pris på et produkt gjør at bare de som er fanatikere vil bruke for mye penger på det .

 

Noe som igjen fører til at bare noen få for oppleve produktet i bruk.

 

Siden noen få er villig til betale så mye så vil også produsenten holde litt igjen før prisen settes ned .

kommer det konkurrenter så vil jo de også holde litt igjen siden det finnes de som er villig til betale dyrt for et slikt produkt .

 

 

jeg sier dette fordi det er hold på med utvikling av VR briller i mange år nå og da burde prisen ha kommet langt ned på grunn tiden.

 

Siden markedet virker å være trangt så kan ikke et sånt produkt koste skjorta hvis man skal få det ut på markedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan i så fall se for meg at det kan være litt trøblete å ikke kunne se tastaturet eller hvordan hendene ligger i forhold til tastene.

Det er riktignok sjelden jeg ser ned, men en gang i blant går fingrene på bærtur og det er greit å resette plasseringen. I de tilfellene er det nok litt irriterende å måtta ta av seg hele suppedasen

 

For en dreven gamer er nok ikke mus & tastatur noe problem, men det er heller ikke en veldig intuitiv måte å navigere et så immersivt univers man får med skikkelig god VR. Jeg ser for meg en ny generasjon kontrollere skreddersydd for VR som lar spilleren ta enda større del i spillet enn man gjør med mus & tastatur.

 

jeg mener at høy pris på et produkt gjør at bare de som er fanatikere vil bruke for mye penger på det .

(...)

jeg sier dette fordi det er hold på med utvikling av VR briller i mange år nå og da burde prisen ha kommet langt ned på grunn tiden.

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Det virker som om Oculus Rift vil bli veldig rimelig priset. For å sette det på spissen, så er det jo bare en mobiltelefonskjerm inni en slalombrille, med orientasjonssensorer fra mobilindustrien.

 

Virtuality-systemene på nittitallet kostet til sammenligning fra 15,000 til 60,000$

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Du vet at det er forhøyninger på F og J - tastene sant? Jeg ser ikke noe behov for å se på tastaturet for å finne riktig plassering.

 

Dette er nok et større problem for de som ikke spiller så mye til vanlig. Selv har jeg ikke behov for å se på tastaturet når jeg gamer, med mindre jeg må bruke knapper helt på andre siden av tastaturet.

 

Ser for meg at tastatur med flere forhøyninger, eller spesiallagde gamingtastatur som f.eks. dette vil være veien å gå. http://gallery.techarena.in/showphoto.php/photo/10554

Lenke til kommentar

Elgen: For at det skal være noen vits å holde tilbake må ikke hullet fylles av konkurrenter. Da gir man i realiteten bort markedsandeler. Sunn konkurranse slår dermed effektivt under bena på en sånn taktikk. Hvis produksjonen er begrenset av underleverandører (f.eks skjermer) så vil den samme begrensningen gjelde konkurrentene. Også da gjelder det å maksimere markedsandelen. For eksempel inngå avtale om førsteprioritet på leveranser.

 

Hvis man skal ta høyere pris må man altså hindre konkurransen på et vis. Det kan man gjøre ved å ta pantent og hindre konkurrentene på den måten. Eller ved å kontrollere tilgangen på nøkkelkomponenter. F.eks kjøpe opp leverandøren av en viktig komponent. Eller være først ute (ingen konkurranse i en periode) eller tilby noe unikt (en luksusversjon eller noe). Jeg vet ikke om disse gutta har pantent på dette, men de er i hvert fall først ute og kan dermed ta høy pris i hvert fall i en periode. Men jeg tror ikke tilgang på komponenter vil begrense noe særlig. Telefonskjermer er jo i voldsom masseproduksjon og resten av komponentene er neppe så vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar

Det burde kobles sammen med 3D lyd. Enten surround eller en eller annen virtuell teknologi for headphones (de fungerer desverre ikke like bra for alle, fra hva jeg høre)

 

Edit: surround er vel fortsatt teknisk sett 2D..

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Så. Først brillene, så noe å stå på slik at man ikke går seg vil osv. Ender vel med det samme de prøve på for 2 tiår siden :)http://gamesareevil.com/2012/10/insert-coin-vr-fad/Husker jeg prøvde en slik maskin på en messe på Sjølyst på nittitallet. Veldig kult konsept, men det tar ganske mye plass i et hjem og vil nok forbli et kult konsept til vi får direkte maskin-hjerne kobling eller holodeck :)

 

Elektra?

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å synes at bare et par tusen kroner er dyrt for dette, når bare en TV kan koste 30 000+!

VR er mye bedre enn en gammeldags TV!

Jeg hadde vært villig til å betale over 50 000 kr for det ultimate VR-systemet.

 

Nå hintet simen1 om at dette antagelig kom til koste det doble og da blir dette leketøyet dyrt for andre en de som virkelig brenner for slikt .

For de som har lyst til leke seg lit men ikke skiter penger blir det en avveining om det er verd kostnaden.

for mange vil det vær for mange kr å bruke på slike ting

Det er det som var poenget midt .

 

Dermed får et slit produkt en veldig smal bruker gruppe med mindre det blir billig

 

slik "skjermer" kan ikke koste mere en en god monitor hvis de skal selge det til lite flere en hardbarka gamerere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...