Gå til innhold

Vi har testet Oculus Rift - råere blir det ikke


Anbefalte innlegg

Dette er veldig kult, men jeg synes det er verdt å bemerke at dette tross alt ikke er noe nytt og revolusjonerende. Det er "bare" en langt bedre implementasjon av 3D og VR-briller som allerede har eksistert veldig lenge.

 

Dermed tror jeg fremdeles at det største hinderet til sukess og kritisk markeds-adopsjon vil være software som lages med spesifikk support for dette - og pris naturligvis. Hvis det stemmer at slike førstegenerasjons briller kan ligge rundt 2000kr så er det ikke uovekommelig - men det vil nok trenges en "killer-app" for at det virkelig skal slå ann. Jeg er litt redd for at det vil i praksis kreve en "gigant" som MS eller lignende som går inn for teknologien for at markedet skal ta sprange og nok developers skal utvilke ting spesifikt for dette. Hacks av eksisterende spill og demoer vil bare holde folks interesse så lenge...

 

Når vi først har kommet så langt derimot så vil det være en smal sak å utvikle videre og legge til flere og flere VR-elementer siden spill vil kunne skaleres til å akseptere fære eller flere VR elementer etterhvert som teknologien ruller videre. VR hansker av noe slag for å kunne gi tracke hender på en pr. finger basis virker som en åpenbar videreutviklingsmulighet for 2'nd eller 3'rd gen. (og gir også gode muligheter for kontrollerløs opplevelse basert på enkle gestures som vil videre forsterke innlevelsen)

 

/rant end =P

 

Anyway, jeg håper dette viser seg å være et turning-point for 3D. 3D på flat ekstern skjerm har jeg alltid synes var litt meningsløs gimmick, men 3D i kombo med fullt synesfelt innlevelse og headtracking for databruk derimot tror jeg har fantastisk potensiale. Vi får se hvordan det går - tvi tvi på at ikke VR går inn i en ny 10-15års dvaleperiode.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser bare på ett øye.. Vil jeg da aldri få brukt dette?

 

Er du helt blind på det andre øyet? Jeg tror ikke du trenger å se helt skarpt på begge for å oppleve en grad av 3D effekt dog det vil nok være begrenset effekt.

 

Anyway so tror jeg du kan få mye ut av slike briller selv om du ikke har stereoskopisk syn. Ja, du mister 3D effekten (helt eller delvis avhengig av hvor lite du ser på ditt andre øye) men du får fremdeles:

- Heldekkende synsfelt med naturlig vinkling som er flott for innlevelsen

- Head-tracking slik at kameraet beveger seg der som hodet ditt beveger seg (dette er bare delvis implementert i dev versjonen, den tracker retning men ikke posisjon men det skal ferdig-versjonen gjøre)

 

Head-tracking og perspektiv-simuleringen synes jeg egentlig er mye mer effektful for innlevelsen enn 3Den. Begge sammen er flott men head-tracking med perspektiv-simulering på en flat skjerm er også en overraskende overbevisende illusjon.

Bare se her for et eksempel på hvor mye head-tracking kan gjøre for deg bare med en helt vanlig skjerm, så kan du tenke deg hvor mye bedre effekten er med fullt-synsfelt VR briller (spol halvveis inn for å se effekten):

https://www.youtube.com/watch?v=XOmVKqNHX7M

 

Du vil vel egentlig akkurat samme innlevelsen som en hvilken som helst annen person. Stereoskopisk syn er du jo ikke vandt med fra hverdagen heller så det vil vel neppe føles som noe som mangler (ved mindre du føler at virkeligheten føles uvirkelig pga. du bare ser på et øye ;) )

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det gir POV en helt ny mening ;)

 

Ser for meg en del google glass kan bli del av low-budget porn industrien ja ... ;)

Rent praktisk vil du sanynligvis trenge en wide-angle lense clip-on, men det er jo fort gjort.

 

Porn aside - det vil jo være ganske kult å med slike verkty kunne i praksis lage en nær 1:1 kopi av en annen persons synsopplevelse (med lyd forhåpentligvis). Har du noen gang lurt på hvordan det er å dykke i karibien eller gå på månens overflate? No problem - ikle deg øynene til en annen person og snurr film :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg ser bare på ett øye.. Vil jeg da aldri få brukt dette?
Er du helt blind på det andre øyet? Jeg tror ikke du trenger å se helt skarpt på begge for å oppleve en grad av 3D effekt dog det vil nok være begrenset effekt.Anyway so tror jeg du kan få mye ut av slike briller selv om du ikke har stereoskopisk syn. Ja, du mister 3D effekten (helt eller delvis avhengig av hvor lite du ser på ditt andre øye) men du får fremdeles:- Heldekkende synsfelt med naturlig vinkling som er flott for innlevelsen- Head-tracking slik at kameraet beveger seg der som hodet ditt beveger seg (dette er bare delvis implementert i dev versjonen, den tracker retning men ikke posisjon men det skal ferdig-versjonen gjøre)Head-tracking og perspektiv-simuleringen synes jeg egentlig er mye mer effektful for innlevelsen enn 3Den. Begge sammen er flott men head-tracking med perspektiv-simulering på en flat skjerm er også en overraskende overbevisende illusjon.Bare se her for et eksempel på hvor mye head-tracking kan gjøre for deg bare med en helt vanlig skjerm, så kan du tenke deg hvor mye bedre effekten er med fullt-synsfelt VR briller (spol halvveis inn for å se effekten):https://www.youtube.com/watch?v=XOmVKqNHX7MDu vil vel egentlig akkurat samme innlevelsen som en hvilken som helst annen person. Stereoskopisk syn er du jo ikke vandt med fra hverdagen heller så det vil vel neppe føles som noe som mangler (ved mindre du føler at virkeligheten føles uvirkelig pga. du bare ser på et øye ;) )-Stigma

 

Har vel rundt -5,5 på det andre øyet men dette øyet fungerer ikke hvis det andre øyet ser. Dvs øyet fungerer ikke med mindre det andre er lukket. Takk for flott svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du helt blind på det andre øyet? Jeg tror ikke du trenger å se helt skarpt på begge for å oppleve en grad av 3D effekt dog det vil nok være begrenset effekt.

 

Anyway so tror jeg du kan få mye ut av slike briller selv om du ikke har stereoskopisk syn. Ja, du mister 3D effekten (helt eller delvis avhengig av hvor lite du ser på ditt andre øye) men du får fremdeles:

- Heldekkende synsfelt med naturlig vinkling som er flott for innlevelsen

- Head-tracking slik at kameraet beveger seg der som hodet ditt beveger seg (dette er bare delvis implementert i dev versjonen, den tracker retning men ikke posisjon men det skal ferdig-versjonen gjøre)

Dybdesyn er ikke avhengig av stereoskopi, og stereoskopi er bare én av flere komponenter i dybdesynet (som nevnt før). Stereoskopi er ikke nødvendig for at hjernen skal se og forstå dybde, og er langt fra den viktigste komponenten av dybdesyn. Som nevnt er rundt 10% stereoskopisk blinde, og de har ingen vansker i hverdagen av den grunn. Stereoskopi er egentlig kun av betydning på nært hold, spesielt under 1 m, og blir mer og mer betydelig til nærmere øyet det er (se figur forrige side). På avstand har det tilnærmet ingen praktisk betydning. De som kun har godt syn på ett øye kan fremdeles oppfatte dybde uten problemer. De blir ikke klumsete, går på skap eller har problemer med å fote seg (det irriterer meg veldig når jeg ser dette på film!). Du kan enkelt prøve dette selv, sett en lapp på det ene øyet og du skal se at ting ikke plutselig blir todimensjonalt. Stereoskopi er på ingen måte kritisk for oss mennesker, og er faktisk ganske anstrengende for hjernen. Den praktiske fordelen vi har av den er at ved passe avstand kan vi betrakte objekter fra to vinkler slik at vi ser mer av den gjenstanden vi observerer. At hjernen klarer å ta "bildet" fra to øyne og "klippe" det sammen til et sømløst "bilde" er egentlig ganske imponerende, men den sliter når det kommer veldig nært (selv om synet er skarpt nok på nært hold). Du har sikkert lagt merke til at det er anstrengende å se på noe på nært hold over tid, uten at det trenger å ha noe med langsynthet. At dette er krevende er også grunnen til at stereoskopi i TV, film og spill på skjerm også blir ekstra krevende, siden bildet både er forvrengt og forskjellen mellom bildene til hvert øye er alt for stor.

 

Det er en ganske grov men vanlig misoppfatning at stereoskopi er synonymt med dybdesyn, på tross av at stereoskopi egentlig er en av de minst viktige komponentene.

 

Noe av det mest interessante med hvordan dybdesyn fungerer er også hvordan det kan lures gjennom optiske illusjoner. Her er noen kjente optiske illusjoner fra en av mine favorittkunstnere, M. C. Escher:

post-63307-0-57249800-1367443152_thumb.jpg

post-63307-0-34602200-1367443297_thumb.jpg

post-63307-0-05472100-1367443309_thumb.jpg

Ingen av disse illusjonene bruker stereoskopi i det hele tatt, men utnytter akkurat de samme effektene som hjernen leter etter når den forsøker å forstå geometri, og det er nettopp det som er dybdesyn.

 

La det være soleklart for alle, 3D ≠ stereoskopi.

Lenke til kommentar

Alottatext...

 

Ok så du mener altså at han KAN få benyttet den stereoskopiske effekten med kun èt øye åpent? I så fall veldig interessant. /sarcasm. Hvis ikke så tror jeg du leste (veldig) mye mer inn i det jeg sa enn det jeg mente.

 

Med èt øye mister han 3D effekten apparatet har å gi (spesifikt, utover en vanlig skjerm). Den eneste slike effekten er stereoskopisk ergo mister han apparatets 3D effekt fordi han ikke har 2 fungerende øyne. At skjermen er i stand til å presentere et bilde som vi vil kunne gjenkjenne og oppfatte som et rom med dimensjoner selv om det evt. var på en 2D skjerm er åpenbart. Å strekke det ut til å insinuere at jeg tror folk som er blinde på ett øye har null forståelse av dybde eller avstand blir litt drygt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Du vet utmerket godt at det er ikke det jeg sa. Oppfattelse av 3D er kjent som dybdesyn, og er ikke avhengig av stereoskopi for å fungere. Stereoskopi er selvsagt avhengig av to øyne, derav navnet.

 

Det blir feil å kalle en ikke-stereoskopisk skjerm for 2D og en stereoskopisk skjerm for 3D.

 

Legg merke jeg refererte til film angående mangelen på dybdesyn (les en gang til du ;) )

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Så hva var det du prøvde å tilføre debatten her - å påpeke til mannen med øyefeilen at han faktisk har dybdesyn og romoppfattelse? Dette regner jeg med at han visste fra før.

 

Det er inneforstått gitt temaet at man snakker om stereoskopi når man refererer til 3D skjermer - på samme måte som man er inneforstått med at man ikke spesifikt omtaler skjermer som har 3 dimensjoner i den fysiske verden. At "3D" har fått en relativt mangetydig (og noen ganger direkte feilaktig) mening i dagligtalen og marketing-speak må du gjerne være frustrert over om du vil, men det er ikke noe jeg akter å bruke tid på å diskutere - spesiellt når vi allerede er fundamentalt enige til å begynne med.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Finnes noen områder dette kan brukes med mest fornuft - 3d, forskjellige cocpits (fly, stridsvogn etc), men i "vanlige" spill ser jeg ingen poeng, med mindre oppløsningen blir noe utenom det vanlige+tilsvarende grafikk slik at man virkelig vil ha "full surround" om man kan kalle det.

 

Men samtidig kan jeg se for meg diverse nakkeplager og varige skader på synet. Enda skremmende kanskje er at det finnes et ekte verden der ute, hvor men like mye som man kan betale for VR kan få den virkelige opplevelsen. Noen la inn i kommentartråden en "krigssimulator". Det synes jeg er et perfekt eksempel - rett og slett patetisk. Lei et painball marker og få den ekte opplevelsen, som er 10x gøyere.

Lenke til kommentar
Enda skremmende kanskje er at det finnes et ekte verden der ute, hvor men like mye som man kan betale for VR kan få den virkelige opplevelsen.

Å reise til sted kan koste like mye som et sett med VR. Men det er engangsbruk. Jeg kan faktisk se veldig mange bruksområder til et sett skikkelige VR-briller. Ja, som for eksempel på turistkontoret, hvor man er usikker på hvor man vil reise, om man vil til en sydhavsøy eller midt inne i byen. Last ned en pakke og se hvordan det ser ut akkurat dit du vil, og se om du liker deg der før du betaler masse penger for å dra dit.

 

Tenk hvis/når Rift kommer til Google Street View. At man setter sammen bildene som er blitt samlet inn til å lage "tunneler" av vei man kan kjøre gjennom. Fin måte å vise folk steder :D

 

Jeg tror fremtidens VR-briller vil bli brukt i MMORPG-spill i FPS, hvor man kan gå rundt og prate med hverandre.

 

Jeg gleder meg til Rift kommer ut. Det skal definitivt kjøpes!

Lenke til kommentar

Hvordan har man dybdesyn når man ikke har 2 referansepunkter? Er det ikke derfor som regel alle dyr har 2 øyne?

 

En kan oppleve dybde ved å fokusere på objekter som befinner seg på forskjellige avstander. Hjernen trenes opp til å forstå dybden.

 

Dette er, som du sikkert forstår, ett problem på skjermer da alt som vises på denne befinner seg på samme avstand

 

PS:Mener også å ha lest at dette er en av grunnene til at 3D stereoskopi kan være skadelig for synet. Dette fordi en trener opp hjernen til å forstå at dybde kun skal basere seg på vinkelen øynene har, og at all dybde skal ha samme fokus punkt (hvor i virkeligheten vil fokus punkt og vinkling på øynene variere synkront basert på avstand/dybde)

 

Det er muligens også derfor det blir anbefalt å "ta pauser" hvis en sitter for lenge foran pc skjermen, kontor og tv, eller leser bøker, hvor øyets fokus punkt er "låst"

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...