Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

 

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

 

Jeg er så utrolig enig med deg! Måtte bare få det sakt..

 

Så... Mine upopulære spillutsagn:

 

1.) Jeg likte ikke Witcher 2. For mye tvungen story, for mye film, for lite frihet. Ble litt masete hele greia.. Kan ha noe med at jeg spilte det rett etter én mnd med Skyrim.. Ikke vet jeg.. Spent på nye Witcher etter at jeg leste et intervju med de fra CD red hvor de nevnte at de hadde mye å lære av TES-serien..

 

2.) Jeg likte absolutt ikke Dragon Age 2. Dette fant jeg ut så fort at jeg ikke rakk å spille det i 45 min. engang. Enda mer tvungen storyline og forferdelig slossing..

 

3.) Jeg liker ikke skytespill (- Fallout da. Det er moro)

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Men alle støtter kontroller. Og jeg glemte det viktigste poenget: eksklusivene. Uten dem er ikke konsoll verdt det (det er derfor jeg velger PS3 foran Xbox, forresten. Vent, det er enda en spillmening.. :O)

  • Xbox 360 har ytterst få eksklusiver som er verdt å spille. Konsollen i seg selv er ikke verdt det.

 

Ja, jeg har PS3 bare pga. av eksklusiver som God of War og Gran Turismo, samt slåssespill (finnes ikke på PC). Men det er jo PC som har mest eksklusive titler hvis en ser historisk på det, uten sammenligning ;)

 

Uansett, poenget mitt var i alle fall at sofa+TV funker fett til PC.

  • L. A. Noire hadde fantastisk stemning, og selv om det var langt fra perfekt, koste jeg meg glugg ihjel i et spill hvor du endelig fikk spille detektiv. Det når riktignok ikke Bladerunner (fra 1997) til knærne, som er det beste detektiv-spillet.
  • Oblivion var det dårligste av TES-spillene (har ikke spilt Arena, så det er muligens svakere).
  • MMOs har banalt dårlige oppdrag. Folk som grinder og farmer i timesvis og synes det er gøy har misforstått. Det som gjør MMOs gøy er samhold og samarbeid med andre spillere, ikke jag etter levels/lewts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

 

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

Har du prøvd Alpha Protocol? Det er et historiedrevet RPG (med et fullstendig ufunksjonelt kampsystem) der dine påstander og handlinger former historien, det har dessverre ikke kommet et spill som klarer å matche dette enda på dette området. The Witcher 2 er historiedrevet, og det er definitivt et spill der handlingene dine et sted vil ha ringvirkninger andre steder i historien, det samme skjer i spill som KOTOR 2. Dette er en utvikling vi som spillere bør støtte ettersom det viser at utviklerne har høy forståelse for spillmediet, problemet er utviklere som Bioware, Treyarch og DICE.

 

Jeg er helt enig i at spill som Mass Effect 3 kommer til å dø ut, men det er mer fordi de er historiedrevne med alt for lite interaktivitet i historien. Historiedrevne FPSer er også svært lite engasjerende til tross for at "spill" som MoH:WF og CoD:BO2 har greit skrevne historier, problemet er rett og slett en enorm mangel på forfattere som klarer å skrive en historie som tåler forgreninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte Skyrim, led meg gjennom introen som bestod av 10-15 minutter med ulidelig railroading før jeg ble forbanna på konsoll-guien og droppa hele spillet. 300kr rett i dass. Det var på mange måter veldig likt Oblivion som jeg likte ganske godt før jeg gikk utrolig lei hele greia. Skyrim: nøyaktig samme konsept, var lei av det fra starten av.

 

(offtopic: kjøpte meg FTL og har sikkert rundt 100 timer på det. Best anvendte 10$ på leeeeenge)

 

Hehe! Da har du ikke kommet forbi "bøygen" den grusomme "gui"-en er, du har helt rett. Men fakta er at jeg hadde enormt lave forventninger til Skyrim etter det ødelagte, monotone repetisjons-helvetet som var Oblivion. Skyrim er faktisk.... riktig så bra som åpent rollespill som har noe for (nesten) alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe! Da har du ikke kommet forbi "bøygen" den grusomme "gui"-en er, du har helt rett. Men fakta er at jeg hadde enormt lave forventninger til Skyrim etter det ødelagte, monotone repetisjons-helvetet som var Oblivion. Skyrim er faktisk.... riktig så bra som åpent rollespill som har noe for (nesten) alle.

helt til du har vært i hver type gråtte og du finner ut at alle de neste er like. At stealth er idiotisk. At det er lett å få meget god rustning og våpen uten for mye innsats og så finner ut at alle fiender har blitt bedre, men du har ikke. At å stille vanskelighetsgrad forandrer et par nummer. Hjelper ikke at det er standard med en gigantisk pil dit du skal gå. Tar vel ikke så lang tid for å oppleve alt dette og etter det har spillet lite å by på.

 

Så hvordan dette kan være i nærheten av bra, lurer jeg på.

 

Far Cry 3 føyer seg i rekken. "Skyrim with guns" er en god nok beskrivelse siden den fjerner alle forventninger til AI, stealth, RPG-elementer, samling, kart osv osv. Og Far Cry 3 levde opp til alle disse ved å ikke leve på noen punkter :wee: .

Lenke til kommentar

helt til du har vært i hver type gråtte og du finner ut at alle de neste er like. At stealth er idiotisk. At det er lett å få meget god rustning og våpen uten for mye innsats og så finner ut at alle fiender har blitt bedre, men du har ikke. At å stille vanskelighetsgrad forandrer et par nummer. Hjelper ikke at det er standard med en gigantisk pil dit du skal gå. Tar vel ikke så lang tid for å oppleve alt dette og etter det har spillet lite å by på.

 

Så hvordan dette kan være i nærheten av bra, lurer jeg på.

 

Far Cry 3 føyer seg i rekken. "Skyrim with guns" er en god nok beskrivelse siden den fjerner alle forventninger til AI, stealth, RPG-elementer, samling, kart osv osv. Og Far Cry 3 levde opp til alle disse ved å ikke leve på noen punkter :wee: .

 

Diskuterer dere hvor vidt Skyrim er er bra spill? Har du spilt det? Isåfall, hvor lenge? Oblivion var vel mer sånn at når du gikk opp i level så gikk alle andre opp i level så det hadde ikke noe å si.. Skyrim er definitivt ikke sånn... Når du blir god, kan du nesten bli for god slik at du knuser alle vil jeg heller si.. Og alt for lett å få god rustning? Jeg vet ikke helt, men det tar det LITT tid å komme til level 100 i smithing? Hvertfall i forhold til andre spill i samme sjangeren...

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Det er bare ett nevneverdig spill innenfor MMORPG-sjangeren, og det er World of Warcraft (spesielt Vanilla+TBC og delvis WotLK). Dessverre er det ingen andre som har klart å fange interessen min. Jeg har et par små forhåpninger til The Elder Scrolls Online, men det blir nok dessverre bare enda et spill som føyer seg i rekken av usuksessfulle WoW-utfordrere.

Lenke til kommentar

Ga det nå 30 timer, så vil si jeg har prøvd det.

Det er et meget svakt spill.

 

Jeg er bare nyskjerrig her.. men hva mener du er et bra spill? Er du glad i RPG-sjangeren generelt? Du mener det er et svakt spill, men det er definitivt utrolig mange som mener det motsatte. Det er vel en grunn til at det ligger på bestselgerlista.. Og når jeg sier bestselgerlista så mener jeg ikke "top 20" på Platekompaniet. Jeg mener totaloversikten av solgte spill på verdensbasis.. "Bestsellers of all time"..

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Min tur.

 

Farcry 3 er et av de verste spillene jeg har spillt noen gang, og et av de svært få jeg har gitt opp SP på fordi jeg rett og slett ikke orket tanken på å spille det.

 

Bioshock Infinite skuffet meg. Historien var grei nok men ikke SÅ bra som alle skulle ha det til. Dessuten var det alt for mye skyting, altså du måtte skyte folk alt for mye på høyere vanskelighetsgrad for at de skulle dø, noe som gjorde det hele latterlig til tider. 100 Railgun skudd i tannhjulene på en shock stunna mech patriot og den lever fremdeles? :omg:

 

Arkham City var ikke i nærheten av like bra som Arkham Asylum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

 

Jeg må bare si meg uenig. Det er vel heller slik at historie i spill var mye bedre før, og spill med såkalte "cinematic" øyeblikk har erstattet god gammeldags handling. De fleste av mine favorittspill (hvor et fåtall er av nyere dato) har bra historie, og det kan fortsatt være bra historie selv om de er lineære, selv om det ofte er best om du kan påvirke handlingen. Et par eksempler på spill som gjør historie bra: Grim Fandango, Den Lengste Reisen, Planescape: Torment, Fallout 2, Baldur's Gate, Deus Ex, Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Bladerunner.

 

Jeg liker spesielt spill som har forskjellige slutter, alt etter hvilke valg du har gjort - litt som Alpha protocol. Bladerunner hadde vel 12 forskjellige slutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er meget sterkt, jeg har brukt 120 timer på det. Jeg fikk utfordring selv i level 40 altså, det handler bare om hvilke oppdrag man har gjort før man når et så høyt nivå. Jeg koste meg, selv om det ikke var det perfekte rollespillet jeg hadde ønsket meg.

 

Det slår uansett Oblivion, det var et makkverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er bare nyskjerrig her.. men hva mener du er et bra spill? Er du glad i RPG-sjangeren generelt? Du mener det er et svakt spill, men det er definitivt utrolig mange som mener det motsatte. Det er vel en grunn til at det ligger på bestselgerlista..

Bra spill, er så mangt.

Er ikke veldig glad i RPG-sjangeren nei, men nå skal det nevnes at Skyrim tøyer RPG-sjangeren ganske langt.

 

At populære ting selger bra, gjør ikke tingene bra. Se på alle industrier, så kan du se at det som ligger på toppen bærer preg av å være lett underholdning og hurtig underholdning. Se på Justin Bieber, McDonalds, Big Bang Theory osv osv. Er disse bra?

 

Det som gjør Skyrim dårlig er:

AI

Historie

Variasjon

Levelscaling

For mange pekere for alt

AI

Crafting

UI

Stealth

Effekt av vanskelighetsgrad

 

Og GAMEBR.. Creation Engine - som bare er en Gamebryo-basert med noe gimmick shit, men når alt kommer til alt, samma dritten.

 

blabla, Far Cry 3 lider mye av det samme.

Endret av chokke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Orwandel, du har helt rett. Og Chokke, du tar selvsagt feil. For å komme med en virkelig upopulær spillmening: WoW er den best forkledde, mest trasige slavesimulatoren ever! Snakk om å pakke inn good ole' grinding og påstå at det er gøy!

 

I to perioder solgte jeg nærmest sjela mi til WoW. Gud bedre så godt det var å frigjøre seg for godt fra et jag som gjorde meg til et asosialt, irritabelt individ som gikk rundt og var bekymret for hvor mye mer de jeg av og til samarbeidet med kom til å ha utført og spilt og levlet før jeg rakk tilbake. Hvis det finnes én eneste spillsjanger som er direkte skadelig for menneskeheten, så er det MMORPG-sjangeren.

 

Ved Gud, det står jeg for til døyan dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...