Gå til innhold

Hvor mye tjener du og hvordan sparer du?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Litt interessert i hvordan folk sparer, slik at det er mulig å få med seg noen gode tips.

Har alltid vært han som har jobbet alle helger/ferier, og dermed alltid hatt penger til å gjøre det jeg vil. Har dessverre også hatt instillingen "penger tjent er penger som skal brukes", noe som har resultert i mange ganger nærmere null på kontoen når neste lønning kommer.

 

Må ha gått igjennom hva jeg bruker penger til, og har nå kommet frem til at dette er en god løsning.

 

Til å starte med så setter jeg en høyere forventet årslønn på skatten enn det jeg egentlig tjener, for å slippe baksmell. F.eks i år satt jeg forventet 470 000kr, mens realiteten er kanskje 400-430 000 (dette har jeg alltid gjort).

 

Får utbetalt ca 21 400 kr i måneden.

Dagen etter forsvinner disse trekkende automatisk:

Husleie: 4500,-

BSU:1666,66,- (står i en annen bank, slik at jeg ikke ser den i nettbanken)

Lånekassen: 1081,-

 

Høyrentekonto som skal brukes til møbler, depositum etc ved senere leie: 2000,-

Konto som skal brukes til egenkapital ved boligkjøp: 1500,- (står i en annen bank)

Sikkerhet: 750,- (i tillfelle bilen streiker, etc)

Gadgetkonto: 1400,- (til kjøp av ny telefon, ipad. Overfører 350,- ukentlig, gjort det hele tiden. Burde vel egentlig bytte til månedlig).

 

 

Da står jeg igjen med ca 8500,- som egentlig burde være alt for mye til å bruke på det dagligdagse(?).

Den kontoen som jeg setter inn 1500,- på til bolig er ikke en høyrentekonto, men vurderer å opprette en i en bank med god rente. Noen spesielle å anbefale?

 

Er det en annen form for konto som man burde opprette, evnt noe lurt å spare til?

Hvordan sparer du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du selvdisiplin lønner det seg å betale mindre skatt og betale evt. baksmell når den kommer. (Du kan lett få høyere rente selv enn renta du får av Skatteetaten).

 

Selv har jeg trekk på 500kr i uka til aksjefond, og har økt terminbeløpet på boliglånet med ca. 2000kr/mnd.

 

Har også puttet 20000 på BSU hvert år (som regel dytter jeg inn alt på en gang i januar), men i år var siste år med BSU-sparing.

Lenke til kommentar

Årslønnen min varierer veldig fra år til år avhengig av bonusutbetaling, overtid og nattarbeid, men i fjor tjente jeg 470 000 kr.

 

Jeg overfører 3 500 kr til høyrentekonto hver måned. Denne kontoen bruker jeg som buffer og ved kjøp av større ting (som for eksempel bil, oppussing av leilighet osv). I tillegg overfører jeg nok til å fylle opp BSU i løpet av året.

 

Ellers går det 10 000 hver måned til regninger. Dette dekker alt fra bolig, forsikringerog bil til mobil og internett.

 

Det jeg sitter igjen med da forsvinner stort sett til mat, klær og bensin.

 

Vi er 3 (meg, samboer og datter) i husholdningen, så dette er på en måte bare halve budsjettet. Samboeren min sparer like mye på egne kontoer, og setter også av 10 000 kr hver måned til regningkontoen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

God mat og god drikke. Da lever jeg kanskje 5-10 år kortere. Samtlige utgifter i disse 5-10 aller siste årene slipper jeg, mao. en svært gunstig investering. :)

 

 

Ellers betaler jeg inn på BSU-konto og høyrentekonto og anbefaler alle med overskuddspenger å gjøre det samme. Velg faste betalinger, det er disiplinerende. Før nedbetalte jeg ekstra på boliglånet, men jeg fant ut at det kan lønne seg å sette på høyrentekonto i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett prøvd å bruke mindre enn jeg tjener etterhvert som jeg nærmer meg pensjonsalder og gjerne vil ha rimelig god råd når jeg blir pensjonist. Det går på enkle ting som å kjøre Skoda istedenfor BMW og feriere utenom skoleferier og andre små detaljer som gjør at man kan bruke mindre og sitter igjen med mer.

 

Sparer fast litt i måneden stort sett i indeksfond og litt i bank og aksjer. Sitter med omtrent 3 brutto årslønner i oppspart kapital og ser lyst på fremtiden økonomisk sett.

 

Det er ikke så vanskelig legge seg opp penger for de med fast inntekt. Det er bare å sørge for at man bruker mindre enn man tjener.

 

Jeg har sett mange i Luksusfellen som tjener mer enn meg, og allikevel havner i bakevja fordi de rett og slett bruker mer enn de tjener. Når man ikke skjønner at det ikke går an i praksis er man dårlig i matte.

Endret av Mythos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett prøvd å bruke mindre enn jeg tjener etterhvert som jeg nærmer meg pensjonsalder og gjerne vil ha rimelig god råd når jeg blir pensjonist. Det går på enkle ting som å kjøre Skoda istedenfor BMW og feriere utenom skoleferier og andre små detaljer som gjør at man kan bruke mindre og sitter igjen med mer.

 

Sparer fast litt i måneden stort sett i indeksfond og litt i bank og aksjer. Sitter med omtrent 3 brutto årslønner i oppspart kapital og ser lyst på fremtiden økonomisk sett.

 

Det er ikke så vanskelig legge seg opp penger for de med fast inntekt. Det er bare å sørge for at man bruker mindre enn man tjener.

 

Jeg har sett mange i Luksusfellen som tjener mer enn meg, og allikevel havner i bakevja fordi de rett og slett bruker mer enn de tjener. Når man ikke skjønner at det ikke går an i praksis er man dårlig i matte.

 

Men det er også viktig å leve mens man kan, og ikke spare seg til fant ;)!

Jeg liker ikke å ha gjeld, så jeg prioriterer sparing fremfor sløsing. Men jeg kunne godt tenkt meg å bruke penger annerledes, som en ekstra ferie, konsert osv.

Lenke til kommentar

Pleier å overføre en del fra brukskonto til sparekonto når det er mye på brukskontoen.

Blir gjerne rundt 5-10k i måned i snitt, men både inntekt og forbruk varierer mye så har ingen fast sparing. Har vurdert å sette alt over 20 000 i lønn inn på sparekonto får å ha litt kontroll, men blir nok med tanken...

 

Tjener mellom 25 og 40k ett sted, alt etter hvor mye jeg jobber, og veldig lite faste utgifter, under 10k tror jeg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tjener mellom 25 og 40k ett sted, alt etter hvor mye jeg jobber, og veldig lite faste utgifter, under 10k tror jeg

Under 10k på bolig/lån/mat/forsikring/bil(transport) etc?

Bor du på jobben da eller?

 

edit: 25 - 40 før eller etter skatt forresten?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Under 10k på bolig/lån/mat/forsikring/bil(transport) etc?

Bor du på jobben da eller?

 

edit: 25 - 40 før eller etter skatt forresten?

Utenom mat så ligger jeg nok rundt 10k ett sted. Mat er variabelt :)

Har boliglån på ca 5000, bruker ikke bil til daglig(gangavstand til jobb), kun billig ansvar-forsikring på den.

Internett og mobil er dekket gjennom jobb.

Betaler ikke mer enn ett par hundre pris mnd i forsikring.

 

Er etter skatt

Lenke til kommentar

Utenom mat så ligger jeg nok rundt 10k ett sted. Mat er variabelt :)

Har boliglån på ca 5000, bruker ikke bil til daglig(gangavstand til jobb), kun billig ansvar-forsikring på den.

Internett og mobil er dekket gjennom jobb.

Betaler ikke mer enn ett par hundre pris mnd i forsikring.

 

Er etter skatt

Ok. Nå er jo forsikring ikke bare bil da, er jo innbo/bolig/reise etc og.

Så kommer vel fellesutgifter i tillegg, og strøm/nettleie/tv, årsavgift etc.

Men 10k er sikkert mulig det.

 

Kan jo svare selv og. Selv har jeg vel 30-38ish utbetalt alt etter, og har vel 12ish i faste utgifter (ettersom jeg ikke har bil).

 

edit: on topic.. sparer vel alt fra 10-20 i måneden ca som går til nedbetaling på boliglån av leiligheten jeg leier ut.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Boliglån: 4641

Fellesutgifter inkl. strøm, nettleie og forsikring: 1041

Innbo: 138

Telefon: dekket

Internett: dekket

TV: 600

bilforsikring: 200(?)

Bensin, osv: 500(?)

reiseforsikring: 0(er dekket på reiser altså, via masterkard og tilsvarende)

Trening: 250

=6770,-

 

Det er det jeg kommer på ihvertfall.

Bruker ikke så mye på mat pr måned heller...

Lenke til kommentar

I forhold til skattevesenet så tjente jeg 480' i fjor før skatt og sparte 20' på BSU. Har i tillegg lån på leilighet og bil. Min regel er følgende; så lenge jeg sparer mine 20' på BSU og har boliglån, så kan resten brukes. Jeg har selvsagt en buffer liggende til eventuelle problemer eller lignende.

Lenke til kommentar

Når jeg får lønn overfører den summen jeg trenger for å dekke regninger med forfall før neste lønning. 600 går til Superspar, 3000 går til høyrentekonto i Bank Norwegian (3.5% rente), 500,- går til BSU. Når det nærmer seg lønning igjen (gjerne en uke eller mer før) anslår jeg ca. hvor mye jeg trenger å leve for frem til det (penger til matvarer er overført til en annen konto). Det overskytende setter jeg i fondssparing. På den måten tvinger jeg meg til å leve litt sparsommelig ettersom jeg "ikke har" penger. Jeg har jo muligheten til å overføre penger tilbake fra, men det har jeg en ganske høy terskel på å gjøre.

Lenke til kommentar

Har utbetalt 44k etter skatt, gitt at jeg ikke har overtid. 17k i faste utgifter og 8k som går til mat, lunsj på jobben, spise ute osv. Resten er 19k som jeg sparer:

5000 til ferier

2000 ekstra på boliglån

500 DNB superspar

1500 i aksjer

Da er det igjen ca 10 000 som jeg bare setter på en "annet"-konto.

 

I juni kommer det feriepenger, og denne måneden sparer jeg ikke. Da blir det dyre ferier, piker, vin og sang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig utbetalt de siste 12 måneder: 41,800

BSU og BSU 2.0 (I DNB) innbetalt første virkedag etter nyttår.

Husleie 4000.-

Mat 2000.- (De månedene jeg ikke ligger på brakke)

Sigaretter/Øl 2000.-

Bil 3100.- (med 1000 km kjørelengde i måneden, alle utgifter inkl)

Superspar-trekk på 25.000

 

Overskytende samles opp, og overføres til en sparekonto når jeg har passert 50 lapper på brukskontoen.

Lenke til kommentar

Jeg får utbetalt 26.000 i måneden. Nå sparer jeg bare ved å betale ned på gjeld. Jeg klarer å redusere gjelden med ca 5000 i måneden. I juni kommer jeg til å settet inn 15.000 kr i IPS ( individuell pensjonssparing). Ellers så har jeg en pause med sparing i aksjefond. Jeg venter på kursfall eller at jeg blir kvitt en del dyr gjeld.

Lenke til kommentar

Tjener mellom 20 000 og 60 000 i måneden, dvs. jeg tjener mer de månedene jeg ikke er på skolen, og kan jobbe mer, som f.eks. om sommeren (og da kan jeg òg jobbe offshore). Jeg er fulltidsstudent, men begynner å jobbe fulltid til høsten og vil da ha en samlet inntekt på mellom 50 og 80 tusen kroner i måneden.

 

Lønn mottar jeg på en regningskonto, sammen med fult studielån.

 

-Fra denne blir det trukket 4000 i måneden i husleie

- Så overførere jeg et par tusen på brukskontoen min, dvs. det jeg bruker til mat; fest og gøy. Overfører mer ved behov.

- Sparer 20 000 i året på BSU

- Overførere 1000 kroner til en annen konto som jeg har til å drifte websider (trekker ting som domenekjøp, webhosting, betaler folk som skriver for meg eller driver markedsføring for meg fra denne kontoen, slik at ting er samlet).

- Resten blir stående på regningskontoen, og når det blir for mye der sette jeg det på høyrente, eller reiser jeg på ferie ...

 

Sparte mye i fond og aksjer før, men ble lei etter å ha gått break-even over flere år. Da koser jeg meg heller i studietiden, og sparer senere. Ønsker å sette meg skikkelig inn i sparing og evt. aksjehandel ved en senere anledning, da jeg tjener såpass greit at det er god mulighet for å gjøre noe penger (er 23 år nå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...