Gå til innhold

Refleksjon: 8 feil alle fotografer gjør


Anbefalte innlegg

Har selv en hurtigående båt og glemmer man å ta inn fenderene så blir man sett på som "amatør" og "fersk", samt "landkrabbe" :)

 

Jeg har også hurtiggående båt. Fenderene foran og bak vipper jeg på utsiden, den på midten går ikke an å vippe inn, så den lar jeg ofte bare henge. Så får snobbene se på meg som amatør og alt det andre så mye de vil, det plager ikke meg.

 

9. Å tro at dyrere utstyr vil gjøre bildene dine bra ;)

 

Jeg har en sånn merkelig mening om at bedre utstyr kan gjøre gode bilder bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en glad amatør. Jeg bruker alltid solblenderen. Leste en gang at det gir bedre kontrast på alle bilder. Tro det eller la være, det er opp til den enkelte.

 

Minnekort har jeg glemt hjemme en par ganger, og har derfor lagd meg rutine på å alltid legge det tilbake i kameraet, og formatere det, etter tømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan solblendere alltid blir slik tet hett tema blant fotografer (i alle klasser). Spesielt argumentet om at det kun er amatører som bruker det 24/7 synes jeg er morsomt. Som om jeg går rundt med kamera som et statussymbol på samme måte som en dyr bil og Rolex på armen...

 

For noen objektiver bruker jeg alltid solblender, fordi det er så enkelt å ta de av og på, omtrent som linsedeksel (ihvertfall på Nikon). På et objektiv bruker jeg det omtrent aldri, siden det må skrus på (Sigma). Da er det plunder og heft.

 

Mange velger å høre på en eller annen proff, som en gang har uttalt at solblendere er teit. Andre finner selv ut hva som fungerer for dem. De få gangene en solblender faktisk har effekt (bortsett fra når objektivet går i bakken) er det kjedelig å ha glemt den hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mine vanligste feil er å glemme å sjekke hva eksponeringskompensasjonen og mf/af-bryteren står på. Sistnevnte oppdager jeg raskt, men det er kjip å oppdage etter mange bilder at eksponeringskompensasjonen har vært langt utenfor der jeg vil.

 

Geeza: Solblendere er optisk nyttig innendørs også. Selv om navnet inkluderer sol virker det mot alle andre lyskilder utenfor bilderamma også. Det er fult mulig å få lens flares fra både månen, lamper, stearinlys og andre lyskilder. Solblenderen beskytter også mot mer utstrakte lyse områder utenfor bilderamma. Glemmer man solblenderen, uansett situasjon, risikerer man redusert kontrast.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Min største synd er å sette ISOen på en høy verdi og glemme det, ting som hvitbalanse o.l kan alltids fikses, å ta ett bilde med iso 6400 på høylys dag er mindre lett å ordne.

 

Solblender kan jeg ikke si jeg merker noen særlig forskjell med (untatt kanskje litt mer vignettering) men jeg bruker det ofte om jeg bare går rundt med kameraet hengene rundt skulderen, så det er litt beskyttet mot ting det dulter borti, så slipper jeg å ta på og av dekslet hele tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Re: Solblender:

 

For en del år siden, da Olympus lanserte E-3, inviterte de en haug av journalister til lansering i Istanbul. Deriblant undertegnede, som sammen med resten av skandinavene havnet i gruppe med folk fra Estland og Latvia, blant andre. Etter noen timer med vandring rundt om i byen, og bildeskyting i 35 varmegrader og strålende sol, la jeg merke til at disse teknologijournalistene fra Estland og Latvia ikke hadde snudd solblenderne sine fra reversert posisjon, så jeg gikk bort til dem og spurte hvorfor ikke. Svaret var at de ikke visste at det var mulig, og dermed heller ikke hva denslags er godt for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har en eneste regel og det er å sjekke gjennom alle innstillingene jeg bruker gjøre samt den ##### M/C/S velgeren samt alle knappene på objektivet hvis den har det.

 

Med erfaring blir det mindre feil er min erfaring, men at enkelte brytere, knapper og hjul burde vært vanskeligere å flytte ubevisst har forbedringspotensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For noen objektiver bruker jeg alltid solblender, fordi det er så enkelt å ta de av og på, omtrent som linsedeksel (ihvertfall på Nikon). På et objektiv bruker jeg det omtrent aldri, siden det må skrus på (Sigma). Da er det plunder og heft.

Samme her. Jeg har en Sigma 70mm makro med utrolig upraktisk solblender, ellers bruker jeg alltid solblender. Oppbevarer man det reversert på objektivet er det jo lettere å snu det enn å skru det av og legge det i veska.

 

10. Bruker mer tid på fotorelaterte forum enn man er ute og fotograferer

:blush: På den andre siden er det jo alltid godt vær på internett og mye kortere dørstokkmil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så du anbefaler deg selv og andre å bruke solblender inne og i overskyet vær også?
Ja. Solblendere beskytter mot strølys, og gir bedre kontrast og motvirker flare. I overskyet vær er det masse annet lys fra andre retninger du ikke vil ha inn på frontelementet - det skaper refleksjoner og gir dårligere kontrast.Innendørs er det også mange punktlyskilder når du fotograferer i innelys - lamper med lyspærer. Du vil heller ikke ha dette lyset inn på frontelementet. Når du skyter med blits er det lett kraftige refleksjoner i vinduer, tak og vegger, som du ikke vil skal skinne inn på frontelementet - eller blitsen selv, i det du holder den av kameraet for mer kontroll over lyssettingen.En solblender fungerer også som glimrende beskyttelse mot støt, støv og andre ting på frontelementet, som blir liggende dypt inne og beskyttet.Hvis du skal kikke på en som ikke "vet", så se heller på en som har på UV-filter i tide og utide.

Selve UV-filtreringen er poengløs (sensoren har allerede innebygd UV-filter), og et beskyttelsesfilter er a) kun nødvendig hvis det er mye salt, vann og/eller støv i lufta og gir b) flare og dårligere kontrast, spesielt hvis det kommer kraftig lys inn på filteret.Skal du beskytte frontelementet - bruk heller solblender, som forbedrer og ikke forverrer bildekvaliteten.

 

 

Det var da som pokker ... jeg tror jeg må si meg enig i mange av argumentene mht solblender :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å glemme å ta med kamera, det passer godt inn i denne listen ;-)En tabbe jeg selv har gjort flere ganger er å glemme å sjekke hvilken ISO-følsomhet eller eksponeringskompensasjon kameraet er justert til. Dette kan selv ikke RAW-filer kompensere for i etterkant slik man kan med feil hvitbalanse.

 

Godt svart :D 4-5 år RAW bilder kan være nyttige, selv om det er litt typisk norsk å ikke "Lese bruksanvisningen" ifølge HP...

Lenke til kommentar

Hehe, det er jo (maks) ÈN solblender som er til overs i bagen. De andre må jo nødvendigvis ligge der sammen med de objektivene de tilhører (og da gjerne tredd inn på disse, reversert). Så det argumentet faller vel vekk. Ikke rart du ser forvirret ut! :-)

Forvirret kan man være av mye her i verden, og om argumentet mitt faller bort er en "smakssak",men en reversert solblender på objektivet (når det er "lagret") har alltid fungert bedre for meg enn at det ligger løst i baggen. Det spørs selvsagt på hvor mye plass du har, men for meg så går objektivet som blir tatt av kamera (som regel) ned i den lommen der objektivet som blir satt på var plassert, så derfor er det for meg bedre å alltid ha solblender på.

 

Men jeg har samme erfaring som flere her av at solblender ikke bare er til for å "beskytte" mot sol, det er på mange måter den beste beskyttelsen frontelementet kan få under bruk. Dette gjelder ikke bare mot slag o.l., men også mot trivielle ting som uforvarende fingermerker, både fra fotograf og andre "interesserte", på frontelementet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker blits på 95 % av bildene jeg tar så derfor har jeg alltid på solblenderen både som beskyttelse og for å unngå at blitslys treffer objektivet utilsiktet. Dessuten skriker det etter oppmerksomhet hvis man er ute med ett stort objektiv med ditto stor solblender.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...