Gå til innhold

Refleksjon: 8 feil alle fotografer gjør


Anbefalte innlegg

Jeg skyter kun i raw. men utbrent er utbrent(rawfil som er utbrent i kamera) og kan ikke reddes, samme hva....... Jeg snakker om 100% utbrent, ikke at det " ser " utbrent ut..

Er det utbrent i Raw-fila er det borte. Men, som nevnt i kommentaren du svarte på, det kan godt være ting er i Raw-fila selv om det ser utbrent ut i preview - det kan godt være det er et par trinn til med informasjon - og det er det han mente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det utbrent i Raw-fila er det borte. Men, som nevnt i kommentaren du svarte på, det kan godt være ting er i Raw-fila selv om det ser utbrent ut i preview - det kan godt være det er et par trinn til med informasjon - og det er det han mente.

 

 

"Og siden folk skyter/bør skyte i RAW, da spiller det omtrent ingen rolle hvor mye EV-kompensasjon en bruker heller. 5D Mark II'en og III'en kan reddes inn 2-stopp over utbrent i Lightroom 4 uten å skape en "falsk himmel". Men en bør alltid få ting korrekt i kamera." Han mener det vel slik han skriver det

 

Har jeg misforstått noe?? Redde inn 2 stopp( det er veldig mye) over noe som allerede er utbrent(0 informasjon).... Mener ikke å kverulere her, men er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Quote:

Og siden folk skyter/bør skyte i RAW, da spiller det omtrent ingen rolle hvor mye EV-kompensasjon en bruker heller.

 

Ok da er det bare å kjøre på?

 

Men jeg er enig i det siste : Men en bør alltid få ting korrekt i kamera, da har man veldig mye mer spillerom under redigering

Lenke til kommentar

Kan sikker stemme dette Tomsi. Men det er forskjell på høylys og utbrent. Det var bare det som var poenget mitt. 100% "blown out highlights" utbrenthet lar seg ikke redde... samme hva, for det er ikke detaljer der fra før.... Da må man evt photoshoppe:)

Skal ikke protestere på det; utbrent er utbrent. Det som er forvirrende, er at highlight warnings håndteres forskjellig av produsentene. Det hjelper ikke at programmer som LR faktisk også gjenspeiler produsentens tolkning; det er ihvertfall min erfaring. "Your milage might wary" som de sier på den andre siden av dammen.

 

men over til noe annet: feil fotografer gjør : Glemme tripodplata som skal stå på kameraet, når man skal ta bilder om kvelden :) Been there, done that....

Been there done that. Og jeg bruker ikke stativ ofte :)

 

Men jeg er enig i det siste : Men en bør alltid få ting korrekt i kamera, da har man veldig mye mer spillerom under redigering

Det er også jeg enig i. Absolutt et godt råd.

Lenke til kommentar

"Og siden folk skyter/bør skyte i RAW, da spiller det omtrent ingen rolle hvor mye EV-kompensasjon en bruker heller. 5D Mark II'en og III'en kan reddes inn 2-stopp over utbrent i Lightroom 4 uten å skape en "falsk himmel". Men en bør alltid få ting korrekt i kamera."

Han mener det vel slik han skriver det

Som nevnt opptil flere ganger - i det du åpner fila i Lightroom/ACR/DPP/NX2/hva pokker, og så ser det utbrent ut, og så kan det være et par trinn med informasjon - at det ikke var utbrent allikevel selv om det så sånn ut med standard konverteringsparametre. Underforstått - det gjør ikke mye om det er +1, +2, +0, -1 eller -2 i eksponeringsjustering, fordi man kan justere litt i postprosesseringen. Så enkelt. Ingen grunn til å kverulere videre.

 

Anbefaler forøvrig en liten refresher på quoting - det er forholdsvis uleselig det du prøver å sitere - hva som er sitert og hva som er noe du skriver. Bruk [ quote ] - tags.

Lenke til kommentar

Og er det én ting vi alle er enige i, så er det at er det utbrent i Raw-fila, så er håpet ute.

Er det utbrent i JPEG-fila, så kan det være det ikke er helt utbrent i Raw-fila.

 

 

Men - for å komme bort fra å snakke forbi hverandre og over på noe marginalt mer interessant så fungerer det på en annen måte når noe forsvinner i det mørke. Brenner det ut i hvitt er det totalt borte, men forsvinner det i det svarte er det (som regel - man kan fremtvinge helt svarte piksler) en mer flytende overgang - detaljene flyter ut i støyen og kan noen ganger hentes inn med avansert støyfjerning (dark frame med mere). Det er uansett ikke en hard overgang som når det brenner ut i hvitt - heller at detaljene forsvinner i støy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig hva man kan finne av informasjon i utbrente områder (og undereksponerte skygger) ved å bruke Shadow/Highlight verktøyet i Photoshop.

Det er det; men det er også lett å se når det er gåt til helv....

 

Men Canon-folkene har en fordel der; Canon er de beste til å bevare høylysene; synd at skyggene lider av det ...

 

Nå er det ikke bare Adobe /PS/Lightroom) som er rå på Highlight recovery da; jeg har fått like gode resultater fra Capture One og ACDSee Pro. Også Corel AfterShot Pro fikser biffe, så lenge du har et kamera som har god støtte ...

Lenke til kommentar

Men Canon-folkene har en fordel der; Canon er de beste til å bevare høylysene; synd at skyggene lider av det ...

Canon kameraer undereksponerer heldighvis nesten alltid 0,3-0,5 blender.

Skygger kan lettere renses for støy med støyverktøy enn høylys kan reddes.

Hvis man følger rådet fra den gang vi skjøt med film, spesielt på positiv film, så lønte det seg å undereksponere en blender, særlig når det var mye høylys i motivet.

Undereksponering gav mer "pang" i fargene.

Samme metode ble nesten konsekvent brukt av kino film fotografer som skjøt på negativ film.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Men det jeg derimot ofte glemmer og finner ut i siste liten er minnekortet som står i docken på pc'en.

 

Gjem et gammelt og formatert minnekort i fotobaggen, bil eller lommebok. Et sted du uansett vil ha med deg om du er ute. De fleste har noe ræl liggende som ikke brukes. Da vil du irritere deg over ikke å ha tatt med det nyere fancy kortet som kan tygge unna ørten bilder i sekundet på plenty med plass. Men du vil samtidig ikke være helt fortapt. Gjem og glem...

Lenke til kommentar

Jeg tok med meg kamera til et motiv jeg hadde funnet ca 2 mil fra der jeg bor, stillte meg fint opp og rigget kameraet på stativ..det var en del folk også rundt... Skrudde på kameraet og der blinka det orange "No card". Litt småflaut kan ma si:) Snakk om bomtur. Etter den turen så har jeg alltid et minnekort liggende i hanskerommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med et kamera som bruker lang tid mellom hver lading - attpåtil med grep og to batterier - er at det er så sjelden jeg lader at jeg glemmer å gjøre det. Nå i dag var det ikke bare "oops - nå blinker det for nesten dødt batteri", men også "..og hvor i helsike la jeg laderen??". :blush::D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nr. 1 var jo en klassiker jeg kjenner meg godt igjen i :)Resten tror jeg faktisk at jeg har på stell.Men det jeg derimot ofte glemmer og finner ut i siste liten er minnekortet som står i docken på pc'en.Siden jeg kun har L-optikk så har jeg også solblendere til alle mine objektiver, men bruker jeg dem? NEI!Hvorfor i alle dager gjør jeg ikke det??Har blitt LITT flinkere i det siste, men disse bør jo sitte på 24/7...

 

Hehe, for ~10 år siden løp jeg rundt i en gammel tysk bunker og forsøkte å ta bilder - hadde med stativ, ekstra lys og div stasj. Kunne ikke fatte hvorfor alle bildene ble svarte, men trodde lenge at det var pga. mangel på lys (det var skikkelig mørkt der, og kameraet da trengte en del mer lys enn i dag - øverste brukbare ISO var 200, og sikkert ikke kjempestor sensor selv om det var et fancy kamera - det kostet vistnok ~14000 nytt, men jeg kjøpte det brukt). Følte mer rimelig teit når jeg noen minutter seinere fant ut at linsedekselet var på :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min vanligste feil er vel å glemme å skru av autobracketing de få gangene jeg har det på.

 

Problemet med glemt minnekort kan fort ordnes ved å alltid ha med seg en microSD-adapter i lommeboka, de fleste har jo et microSD-kort i mobilen som fort kan røskes ut om det er krise.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...