Gå til innhold

Refleksjon: 8 feil alle fotografer gjør


Anbefalte innlegg

9. Å tro at dyrere utstyr vil gjøre bildene dine bra ;)
Det har jeg vel aldri trodd, men jeg vet derimot at dyrt og flott utstyr gir motivasjon, som igjen har gitt meg bedre bilder :)

Så har du de (ofte amatører) som kjenner argumentet, som ikke skjønner hva du driver med, og som oppfører seg som om du er en av de som har kjøpt dyrt utstyr bare fordi det er dyrt og kult. ^_^

http://youtu.be/bFPzsXyXm14

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ofte raskere å overføre filer med adapter enn rett fra kameraet, selv om det ikke gjelder alle kameraer/adaptere.

 

Jepp det er jeg klar over, men ser det som større sannsynlighet at minnekortet overlever det siden gjort det på kameraene i 4 år uten en eneste feil enn å ta det kortet ut og inn av kamera ca 250 ganger som er antall serier som er tatt på det.

Lenke til kommentar

Tabbe 1 er vel hovedsaklig i de tilfeller man har en OVF som ikke er TTL. Altså der en optisk søker er separat fra linsa, som på gamle rangefinder-kameraer, Fuji X100 eller Canon PowerShot G-serien. Vanlige point-and-shoot, EVF-er eller DSLRer viser jo det man ser gjennom objektivet, og da ser man kjapt om ting er svart eller ikke... :)

 

Kan legge til:

  • Skru på et polariseringsfilter for så å bare glemme å justere det når man tar bilder, slik at sikkert halvparten blir blassere enn ønsket.
  • Å glemme at autofokus bruker største blender, slik at man trenger å bruke DOF Preview for å se hvordan bildet faktisk blir om man har en annen blenderinntilling. Eller bruke objektiv med manuell blender som ikke adlyder kameraets ønsker.

Lenke til kommentar

Den tabben jeg gjør mest er å glemme at kameraet står i selvutløser-modus. Trykker på knappen, ingenting skjer og jeg skjønner like lite hver eneste gang før bildet plutselig blir tatt 10 sekunder senere.

 

Har også gått i ISO-fella noen ganger, men det skjer ikke så ofte nå siden jeg har satt toppskjermen til å alltid vise ISO når kameraet står på.

 

Å glemme minnekort har jeg kun gjort én gang. Har aldri gått i batterifella uten å være klar over det, men har tatt med kamera med lavt batterinivå og tenkt at det går greit siden jeg sikkert ikke skal ta så mange bilder likevel, men så blir det tomt før jeg er ferdig med turen likevel.

Lenke til kommentar

Hva med å glemme å ta med kamera, det passer godt inn i denne listen ;-)

 

Ja, hva med det???

!!!

 

Klarte å reise til dyreparken i Kristiansand i går ettermiddag, med ferdigpakket kamerabag stående igjen i stua hjemme. Har to dager her for å tusle rundt sammen med ungene, og liker å ta noen bilder mens vi er her. Det eneste som ble med var et Sigma 150-500 og stativ, alt annet ble igjen. Fikk kjøpt meg et brukt D80 i formiddag, så jeg fikk i alle fall brukt det ene objektivet i dag og i morgen. Helt greit kamera, men ikke det jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar

Er det muuuuuulig.......rene x-files.....

 

Har lagt meg til en vane å ha fotobagen ALLTID i forsetet i bilen.......for ikke å glemme ;)

 

Bare håper bagen ikke står (eller verre; stod) på trappa hjemme, da har jeg i tilfelle enda ett punkt å føye til listen. :wallbash:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...