Gå til innhold

Refleksjon: 8 feil alle fotografer gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å glemme å ta med kamera, det passer godt inn i denne listen ;-)

 

En tabbe jeg selv har gjort flere ganger er å glemme å sjekke hvilken ISO-følsomhet eller eksponeringskompensasjon kameraet er justert til. Dette kan selv ikke RAW-filer kompensere for i etterkant slik man kan med feil hvitbalanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å glemme og sette objektivet til AF "autofokus" etter at man brukte kameraet i MF "manuell fokus" for en stund tilbake, har gjort det noen ganger og lurer da på hva som er ødelagt med kameraet/objektivet :)

 

Prøver å sette kameraet tilbake til en standardinnstilling etter hver gang jeg har brukt det til mye rart, men hender ofte jeg glemmer det og begynner å fotografere med helt ubrukelige innstillinger og lurer på hva som foregår.

Endret av Nautica
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nr. 1 var jo en klassiker jeg kjenner meg godt igjen i :)

Resten tror jeg faktisk at jeg har på stell.

 

Men det jeg derimot ofte glemmer og finner ut i siste liten er minnekortet som står i docken på pc'en.

 

Siden jeg kun har L-optikk så har jeg også solblendere til alle mine objektiver, men bruker jeg dem? NEI!

Hvorfor i alle dager gjør jeg ikke det??

 

Har blitt LITT flinkere i det siste, men disse bør jo sitte på 24/7...

Lenke til kommentar

Ingen FOTOGRAFER har feil hvitbalanse på kameraet. Fotografer skyter i råformat og da er det knekkende likegyldig hva hvitbalansen på kameraet er innstilt på.

 

Forøvrig er det vel Eric Clapton som er avbildet med Leica og objektivdeksel på :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NEI!Hvorfor i alle dager gjør jeg ikke det??Har blitt LITT flinkere i det siste, men disse bør jo sitte på 24/7...

 

Så du anbefaler deg selv og andre å bruke solblender inne og i overskyet vær også?

 

Solblendere er, i likhet med kamerea og objektiver et redskap som bør benyttes når de gjør nytte for seg og ikke ellers. Å ha de på 24/7 er jo bare plunder og heft. Du tar de på når du skal fotografere i sollys, ellers kan de ligge i bagen.

Lenke til kommentar

Nå har det seg jo slik at solblendere også beskytter da...Å ja, solblender kan også brukes inne og ellers.

 

Å gå med solblendere konstant på er som å kjøre båt med fendrene ute. Et soleklart tegn på en amatør som ikke vet hva han driver med. Bruk de når de gjør nytte for seg til det de er beregnet til.

 

Lenke til kommentar

Siden jeg kun har L-optikk så har jeg også solblendere til alle mine objektiver, men bruker jeg dem? NEI!

Hvorfor i alle dager gjør jeg ikke det??

 

Har blitt LITT flinkere i det siste, men disse bør jo sitte på 24/7...

:w00t:

 

Så du anbefaler deg selv og andre å bruke solblender inne og i overskyet vær også?

 

Solblendere er, i likhet med kamerea og objektiver et redskap som bør benyttes når de gjør nytte for seg og ikke ellers. Å ha de på 24/7 er jo bare plunder og heft. Du tar de på når du skal fotografere i sollys, ellers kan de ligge i bagen.

Plunder og heft, Nei på ingen måte. Selvsagt er solblender på 24/7, men den er jo "reversert" når objektivet ikke er i bruk.

Bare ligge i baggen når det ikke er sol, nei det blir plunder det. 2,3 eller 4 solblendere som skal ligge løst i baggen og ta opp verdifull plass, nei det er i alle fall ikke bra :confused:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

... Bare ligge i baggen når det ikke er sol, nei det blir plunder det. 2,3 eller 4 solblendere som skal ligge løst i baggen og ta opp verdifull plass, nei det er i alle fall ikke bra :confused:

 

Hehe, det er jo (maks) ÈN solblender som er til overs i bagen. De andre må jo nødvendigvis ligge der sammen med de objektivene de tilhører (og da gjerne tredd inn på disse, reversert). Så det argumentet faller vel vekk. Ikke rart du ser forvirret ut! :-)

 

Lenke til kommentar

Nå er det jo mest utebilder som blir tatt for min del og da bør solblender være på hele tiden, selv om jeg ikke har vert flink til å bruke det.

 

Jeg går jo ikke akkurat 3km. for å hente solblenderen (hvis jeg glemte den) når jeg skal fotografere innendørs, men solblenderen har reddet meg en gang innendørs. Det var den ENE gangen jeg tok med 5D'en med 50mm f/1.2L på en kameratfest for å dokumentere artighetene. Skulle sette meg ned etter ett par pils med kameraet hengende rundt halsen, og gjett hva som deiset rett i bordkanten?

 

Joda, det var objektivet, og heldighvis hadde jeg solblender på :)

 

Så jeg ser så absolutt fordelene med å ha på en solblender 24/7. :)

 

Å glemme minnekortet i minnekortleseren er også en av de helt store klassikerene.. :D

Ja, det er vel en typisk klassiker jeg kjenner meg godt igjen i :)

Men tar en "check-runde" i hodet mitt når jeg setter meg i bilen og da er det titt og ofte at jeg må inn å hente minnekortet i dockingstasjonen :)

Lenke til kommentar
Å gå med solblendere konstant på er som å kjøre båt med fendrene ute. Et soleklart tegn på en amatør som ikke vet hva han driver med. Bruk de når de gjør nytte for seg til det de er beregnet til.
Vel, profesjonelle båter har alltid "fendrene" ute da :p

 

Virkelig? Tja, jeg er jo en landkrabbe og det var kanskje ikke noe godt valgt eksempel :-)

 

Lenke til kommentar

Å ha fenderene inne er vel egentlig bare en gimmick?

Så sant man ikke skal ruse av gårde i 40+ knop hvor fenderene blir hengende og blaffre, så kan jeg ikek se noe negativet med å ha disse ute. Bortsett fra at det ser dumt ut da, og det er vel der problemet ligger :)

 

Har selv en hurtigående båt og glemmer man å ta inn fenderene så blir man sett på som "amatør" og "fersk", samt "landkrabbe" :)

Lenke til kommentar

Å gå med solblendere konstant på er som å kjøre båt med fendrene ute. Et soleklart tegn på en amatør som ikke vet hva han driver med. Bruk de når de gjør nytte for seg til det de er beregnet til.

 

Jeg skrur alltid ut solblenderen på mitt Nikkor 135/2 DC når jeg bruker det. Det fremre glasset er veldig nært fronten og sitter litt vel utsatt til, så jeg liker den lille beskyttelsen solblenderen gir.

 

Å glemme minnekortet i minnekortleseren er også en av de helt store klassikerene.. :D

 

BTDT...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...