Gå til innhold

Refleksjon: 8 feil alle fotografer gjør


Anbefalte innlegg

Fankern og, nå må jeg slutte med å bruke solblender, for jeg hater oppmerksomhet :tease:

Skal huske på det neste gang jeg er ute med 5D'en og 70-200 f/2.8L USM IS II med solblenderen påmontert. Synes jeg hører meg selv si:

 

*Dæven, nå må jeg fjerne solblenderen slik at jeg blir usynlig* :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fankern og, nå må jeg slutte med å bruke solblender, for jeg hater oppmerksomhet :tease:
Skal huske på det neste gang jeg er ute med 5D'en og 70-200 f/2.8L USM IS II med solblenderen påmontert. Synes jeg hører meg selv si:*Dæven, nå må jeg fjerne solblenderen slik at jeg blir usynlig* :tease:

 

Og der har vi vel det egentlige argumentet. Gutta tror de er kule fordi de har størst utstyr...

Lenke til kommentar

Glemme å skru av selvutløseren... Det har jeg gjort mange ganger.

Så står jeg der og skal ta et bilde og lurer på hvorfor i helvete kameraet ikke fungerer. Det går opp et lys for meg når jeg ser det blinkende lyset som teller ned.

 

Klassiker - den feilen har jeg gjort mange ganger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der har vi'n! Selvutløseren har jeg glemt mang en gang ja :)

 

For noen dager siden fløy det noen svaner forbi huset vårt og jeg løp ut med kameraet da 70-200 allerede sto på. Jeg siktet meg inn på motivet og fulgte det, mens jeg trykket utløseren sagte ned. Plutselig sa det "piip - piip - piip - piip" Ikke morsomt og et mulig motiv gikk dukken :)

Lenke til kommentar

Glemme å skru av selvutløseren... Det har jeg gjort mange ganger.

Så står jeg der og skal ta et bilde og lurer på hvorfor i helvete kameraet ikke fungerer. Det går opp et lys for meg når jeg ser det blinkende lyset som teller ned.

 

Like gøy som og glemme å skru av "speil opp" funksjonen :)

 

Når det gjelder minnekort slipper jeg og glemme det siden jeg aldri legger bort kameraet før kortet er på plass igjen, og er jeg så uheldig og glemme kortet allikevel har jeg et i reserve i vesken.

 

Skal huske på det neste gang jeg er ute med 5D'en og 70-200 f/2.8L USM IS II med solblenderen påmontert. Synes jeg hører meg selv si:

 

*Dæven, nå må jeg fjerne solblenderen slik at jeg blir usynlig* :tease:

 

jeg har lagen egne av gjennomsiktig pleksiglass, da blir de ikke så dominerende :p

Lenke til kommentar

Les bruksanvisningen, les bruksanvisningen, les bruksanvisningen! Veeeldig mange gjør ikke det, og en del av de ender opp i forumet.....

Leser selv alle bruksanvisninger fra "perm til perm", uansett hva det gjelder. Noe av det kjekkeste som fins! :green:

Og solblenderen har jeg alltid på. Ser ikke noen grunn til noe annet. :nei2:

 

Den blemmen jeg har gjort oftest, er faktisk å glemme å slå av kamera etter bruk. (Heldigvis har jeg som oftest minst et ekstra batteri med meg, men irriterende var det den ene gangen jeg ikke hadde det - lærte iallefall noe....)

Har også opplevd at minnekort ikke ville virke, så har alltid flere med i bagen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo legge til 10 bud du bare må bryte..hentet fra Digital Foto.

1: Du må ikke fotografere i motlys.

2: Du må ikke bruke vidvinkel til portretter.

3: Du må ikke la høylys og skygger brenne ut.

4: Du må ikke la hvitbalansen gi fargeskjær.

5: Du må ikke bryte reglen om tredjedeler.

6: Du må ikke fotografere i hardt sollys.

7: Du må ikke bruke høye iso verdier.

8: Du må ikke fotografere styrtende linjer.

9. Du må ikke knipse i annet enn øynehøyde.

10. Du må ikke bruke lange lukkertider til action.

 

Om du bryter disse reglene,så vil en ny verden åpnes for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

:w00t:

 

 

Plunder og heft, Nei på ingen måte. Selvsagt er solblender på 24/7, men den er jo "reversert" når objektivet ikke er i bruk.

Bare ligge i baggen når det ikke er sol, nei det blir plunder det. 2,3 eller 4 solblendere som skal ligge løst i baggen og ta opp verdifull plass, nei det er i alle fall ikke bra :confused:

 

Ligger i veien i baggen?..vel snu de bakvendt og du har de på objektivet...

Lenke til kommentar

Det var da en fullstendig meningsløs og innholdsløs artikkel. Flatt batteri og ha linsedekselet på. Hello Captain Obvious! Litt som å si at det er dumt å gå på bussen og glemme busskortet hjemme. Du blir kald på henda om du går ut uten votter og det er 20 minus ute....

 

Hvis man skal prate om "feil" fotografer gjør bør man heller snakk om mot lys mot vinduer inne, ovenfra og nedbilder på unger, blitz rett i trynet på folk etc... Så sant man da IKKE ønsker å få denne spesielle effekten disse "feilene" gjør.

 

Forøvig "overdreven" bruk av photoshop og lightroom er da en merkelig påstand. Da bør man heller peke på HVA folk driter seg ut på i nevnte programmer med eksempler og hvis hvordan det BØR gjøres. Men det krever jo litt research og arbeid. Pass på nå så dere ikke bare skriver artikler for å få hits og reklameinntekter på siden deres, men heller publiserer noe som har verdi for leserne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var da en fullstendig meningsløs og innholdsløs artikkel. Flatt batteri og ha linsedekselet på. Hello Captain Obvious! Litt som å si at det er dumt å gå på bussen og glemme busskortet hjemme. Du blir kald på henda om du går ut uten votter og det er 20 minus ute....

Ikke nødvendigvis! Er jo ikke alle som har hodet på rett plass, heller.(Les: legger det igjen hjemme)!

Behøver jo ikke lese alt, heller.

Dessuten er det noe som heter "agurktid", særlig rundt høytider, ferietid osv..... Inntreffer i de fleste redaksjoner, sikkert også i Akam's! :rofl:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Nr.1. Lit vanskelig å se bilde gjennom søker vel?

Nr.2. Alltid lurt å lade rett etter bruk, godt tips. Man trenger flere enn bare 1 batteri.

Nr.3. Usannsynelig. Fotografer som har litt peiling bruker RAW, men fortsatt en god ting å sette noe som ikke er ute av proporsjoner.

Nr.6. Flere kameramerker setter en grense for X-Sync når man bruker automatiske eller halvautomatiske innstillinger. Bruker en "Manual" så er dette en reell fare.

Nr.7. Hva er en bruksanvisning? :-)

 

Enig med Nautica. Husk AF/MF knappen, denne har ødelagt mye og enkelte veksler mye mellom AF/MF.

 

Hva med "Husk å sjekke Histogrammet?" Selv i sterkt lys ute kan det være vanskelig å sjekke bildet på LCD'en. Jeg anbefaler en god vane med å sjekke histogrammet at ting ikke er "blåst ut" eller "tettet igjen".

 

BjerkneZ Jeg bruker omtrent aldri solblender på 17-40 f4L USM, 24-70 f2,8L USM, 70-200 f2,8L IS USM 100 f2,8L IS USM II. Har aldri vært et problem med mindre å drastisk fjerne "flare". Det er dog bedre med solskjerm enn beskyttelsesfilter da det ødelegger den optiske ytelsen til optikken.

 

Geeza. Enig. Og siden folk skyter/bør skyte i RAW, da spiller det omtrent ingen rolle hvor mye EV-kompensasjon en bruker heller. 5D Mark II'en og III'en kan reddes inn 2-stopp over utbrent i Lightroom 4 uten å skape en "falsk himmel". Men en bør alltid få ting korrekt i kamera.

 

Jeg syns å bruke Full-Auto og Semi-Auto er den største feilen folk kan gjøre. Nå vet jeg ikke hvor mange bilder folk ellers tar, men uansett om jeg tar mellom 10-3000bilder på en dag så er M-mode min venn! Bruker en automatikk så risikerer en stor forskjell i eksponeringen til bildene(ofte uavhengig målingsmetode). Lærer folk seg manuell eksponering så slipper de å måtte justere eksponeringen i etterbehandlingen på hvert bilde hvertfall.. Få mest mulig rett i kamera. Kan en kutte ned etterbehandlingstiden så kan man dra ut å ta flere bilder eller gjøre andre ting. For proffe folk i yrket så er etterbehandlingen den tiden de ikke tjener penger.

Lenke til kommentar

For at agurktid skal fungera effektivt, lyt redaksjonen publisera artiklar av GOD kvalitet resten av året. Eg trur ikkje dét er tilfellet for akam, diverre. Eller kanskje det er eg som trur akam er noko anna enn dét det er? Eg føler det er veldig stort fokus på utstyr og teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at agurktid skal fungera effektivt, lyt redaksjonen publisera artiklar av GOD kvalitet resten av året. Eg trur ikkje dét er tilfellet for akam, diverre. Eller kanskje det er eg som trur akam er noko anna enn dét det er? Eg føler det er veldig stort fokus på utstyr og teknologi.

 

Enig. Redaksjonen bør heller lære av andre fotosider som foto.no, med blant annet denne flotte artikkelbunken: https://foto.no/cgi-bin/index.cgi?articleCategoryId=27

Lenke til kommentar
For at agurktid skal fungera effektivt, lyt redaksjonen publisera artiklar av GOD kvalitet resten av året. Eg trur ikkje dét er tilfellet for akam, diverre. Eller kanskje det er eg som trur akam er noko anna enn dét det er? Eg føler det er veldig stort fokus på utstyr og teknologi.
Enig. Redaksjonen bør heller lære av andre fotosider som foto.no, med blant annet denne flotte artikkelbunken: https://foto.no/cgi-bin/index.cgi?articleCategoryId=27

 

Greit med kritikk og forslag til forbedring, men ikke glem det som Akam gjør bra da. Synes f.eks videoserien om PS-bruk er veldig bra. Se http://www.akam.no/artikler/del-7-masker/130873

Lenke til kommentar
For at agurktid skal fungera effektivt, lyt redaksjonen publisera artiklar av GOD kvalitet resten av året. Eg trur ikkje dét er tilfellet for akam, diverre. Eller kanskje det er eg som trur akam er noko anna enn dét det er? Eg føler det er veldig stort fokus på utstyr og teknologi.
Enig. Redaksjonen bør heller lære av andre fotosider som foto.no, med blant annet denne flotte artikkelbunken: https://foto.no/cgi-bin/index.cgi?articleCategoryId=27
Greit med kritikk og forslag til forbedring, men ikke glem det som Akam gjør bra da. Synes f.eks videoserien om PS-bruk er veldig bra. Se http://www.akam.no/artikler/del-7-masker/130873

 

Vel, det er en forbedring uten tvil. Savner artikler som er litt mer dyptgående enn lanseringer av kameraer og om tabber en kan gjøre. Ikke minst er det relativt kjedelig å se hvor lite arbeid som blir lagt i artikler av en særiøs fotoside. Man skulle tro at man kunne ta bilder selv til en slik artikkel å ikke låne av Wikipedia/iStock.

Lenke til kommentar

Les bruksanvisningen, les bruksanvisningen, les bruksanvisningen! Veeeldig mange gjør ikke det, og en del av de ender opp i forumet.....

Leser selv alle bruksanvisninger fra "perm til perm", uansett hva det gjelder. Noe av det kjekkeste som fins! :green:

 

Jeg leser også bruksanvisningen ganske nøye, ja jeg starter som regel med å laste ned manual gjerne før bestillingen er foretatt.

Problemet mitt er mangel på "klisterhjerne", som da medfører at det meste jeg har lest går i "glemmeboka" og derfor må bruksanvisningen ofte hentes fram igjen og av og til så må man bare ty til forum (ofte fordi det er den letteste utvei :closedeyes: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:w00t:

 

 

Plunder og heft, Nei på ingen måte. Selvsagt er solblender på 24/7, men den er jo "reversert" når objektivet ikke er i bruk.

Bare ligge i baggen når det ikke er sol, nei det blir plunder det. 2,3 eller 4 solblendere som skal ligge løst i baggen og ta opp verdifull plass, nei det er i alle fall ikke bra :confused:

Ligger i veien i baggen?..vel snu de bakvendt og du har de på objektivet...

 

Det var vel det jeg skrev, men med andre ord. Eller...? :huh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...