Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som kunne være så greie å hjelpe meg med følgende ulikhet?

 

ln(x+1)+ln(x+3)<ln(x+7)

 

Svaret skal bli -1<x<1, men jeg klarer absolutt ikke å få det svaret og jeg skjønner ikke hvorfor. Syntes det virket som en veldig lett ulikhet først, men nå vet jeg ikke helt...

 

Her er det flere måter å gå frem på, men vi kan f.eks. opphøye med e som grunntall på begge sider. Vi får da:

 

chart?cht=tx&chl=e^{\ln(x+1) + \ln(x+3)} < e^{\ln(x+7)}

 

chart?cht=tx&chl=e^{\ln(x+1)} \cdot e^{\ln(x+3)} < e^{\ln(x+7)}

 

Poenget med dette er at når vi opphøyer e i logaritmen til et tall, så får vi det tallet:

 

chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+3) < x+7

 

Jeg vet ikke om det var dette du gjorde, men nå kan du i alle fall gå videre med å samle alt på én side, rydde opp, og faktorisere. Deretter kan du vurdere hver faktor for å se når produktet blir mindre enn 0, f.eks. i et fortegnsskjema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg regner ut tredgradsligning?

 

F.eks X^3 - X^2 -4X + 4 = 0

 

Prøv å finne en løsning ved å prøve og feile, altså en verdi for x som er sånn at når du setter den inn på venstre side, så får du 0. Begynn f.eks. med 0, så 1, 2 osv. Når du har funnet denne verdien kan du benytte polynomdivisjon til å faktorisere venstresiden. Det er slik at hvis du fant en løsning x = a, så vil du kunne dele venstresiden på (x-a). Andregradspolynomet du da ender opp med kan du finne nullpunktene til slik du antageligvis er kjent med fra før.

 

 

Når jeg har tatt polynom divisjon ferdig, så vil jeg få et svar etter "er lik tegnet" hva gjør jegmed det?

 

eller hvordan får jeg det til å bli (x - a) (x - b) (x - c)

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg regner ut tredgradsligning?

 

F.eks X^3 - X^2 -4X + 4 = 0

 

Prøv å finne en løsning ved å prøve og feile, altså en verdi for x som er sånn at når du setter den inn på venstre side, så får du 0. Begynn f.eks. med 0, så 1, 2 osv. Når du har funnet denne verdien kan du benytte polynomdivisjon til å faktorisere venstresiden. Det er slik at hvis du fant en løsning x = a, så vil du kunne dele venstresiden på (x-a). Andregradspolynomet du da ender opp med kan du finne nullpunktene til slik du antageligvis er kjent med fra før.

 

 

Når jeg har tatt polynom divisjon ferdig, så vil jeg få et svar etter "er lik tegnet" hva gjør jegmed det?

 

eller hvordan får jeg det til å bli (x - a) (x - b) (x - c)

 

Sjekk om du kan utføre andregradslikning, på "svaret" du fikk

Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave chart?cht=tx&chl= A=PBP^{-1}

 

Jeg skal løse for B i form av A. er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, noe tips? Vet at den den inverset multipliser med den opprinnelige formen gir identitetsmatrisen som er det samme som 1 innen dette her

 

 

 

Hvis du ganger fra venstre med P^-1 og fra høyre med P, hva får du da?

Lenke til kommentar

 

Sliter med en oppgave chart?cht=tx&chl= A=PBP^{-1}

 

Jeg skal løse for B i form av A. er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, noe tips? Vet at den den inverset multipliser med den opprinnelige formen gir identitetsmatrisen som er det samme som 1 innen dette her

 

 

 

Hvis du ganger fra venstre med P^-1 og fra høyre med P, hva får du da?

 

Jeg får A=B. hmm, skal det så enkelt?

Lenke til kommentar

 

 

Sliter med en oppgave chart?cht=tx&chl= A=PBP^{-1}

 

Jeg skal løse for B i form av A. er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, noe tips? Vet at den den inverset multipliser med den opprinnelige formen gir identitetsmatrisen som er det samme som 1 innen dette her

 

 

 

Hvis du ganger fra venstre med P^-1 og fra høyre med P, hva får du da?

 

Jeg får A=B. hmm, skal det så enkelt?

 

 

Tror du glemmer at matriser ikke alltid kommuterer. Her er det ikke det samme om du ganger fra venstre eller høyre. Og rekkefølgen på multiplikasjonen er heller ikke ett fett.

 

Det Henrik B sa er en walkthrough for hele oppgaven.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sliter med en oppgave chart?cht=tx&chl= A=PBP^{-1}

 

Jeg skal løse for B i form av A. er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, noe tips? Vet at den den inverset multipliser med den opprinnelige formen gir identitetsmatrisen som er det samme som 1 innen dette her

 

 

 

Hvis du ganger fra venstre med P^-1 og fra høyre med P, hva får du da?

 

Jeg får A=B. hmm, skal det så enkelt?

 

 

Tror du glemmer at matriser ikke alltid kommuterer. Her er det ikke det samme om du ganger fra venstre eller høyre. Og rekkefølgen på multiplikasjonen er heller ikke ett fett.

 

Det Henrik B sa er en walkthrough for hele oppgaven.

 

Ok, men har du videosnutt av slike oppgaver?

Lenke til kommentar

Sliter litt med å omskrive matte ligninger inn i parantes og om det er pluss eller minus forran,

noen som kan forklare det enkelt hvordan det fungerer?

 

f.eks denne enkle ligningen: chart?cht=tx&chl=x^2-2x-15 blir til chart?cht=tx&chl=(x+3)(x-5)

 

Et annengradsuttrykk ax^2+bx+c kan skrives på formen a(x-a_1)(x-a_2). a_1 og a_2 er røttene til ligningen, dvs. løsningene til ax^2+bx+c=0. Hvis du bruker formelen for andregradsligninger på x^2-2x-15 får du at løsningene er x=5 og x=-3. Da setter du det inn som a_1 og a_2, altså får du 1*(x-(-3))(x-5)=(x+3)(x-5).

Lenke til kommentar

 

Noen som kunne være så greie å hjelpe meg med følgende ulikhet?

 

ln(x+1)+ln(x+3)<ln(x+7)

 

Svaret skal bli -1<x<1, men jeg klarer absolutt ikke å få det svaret og jeg skjønner ikke hvorfor. Syntes det virket som en veldig lett ulikhet først, men nå vet jeg ikke helt...

 

Her er det flere måter å gå frem på, men vi kan f.eks. opphøye med e som grunntall på begge sider. Vi får da:

 

chart?cht=tx&chl=e^{\ln(x+1) + \ln(x+3)} < e^{\ln(x+7)}

 

chart?cht=tx&chl=e^{\ln(x+1)} \cdot e^{\ln(x+3)} < e^{\ln(x+7)}

 

Poenget med dette er at når vi opphøyer e i logaritmen til et tall, så får vi det tallet:

 

chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+3) < x+7

 

Jeg vet ikke om det var dette du gjorde, men nå kan du i alle fall gå videre med å samle alt på én side, rydde opp, og faktorisere. Deretter kan du vurdere hver faktor for å se når produktet blir mindre enn 0, f.eks. i et fortegnsskjema.

 

 

 

Tusen takk for svar! Dessverre har jeg prøvd denne allerede, og jeg får bare svaret -4<x<1 når jeg prøver den metoden. Prøvde også digitale hjelpemidler for å sjekke om jeg bare hadde gjort regnefeil, men jeg får annerledes svar der også...

 

zGH8Ur1.jpg

Endret av Sauefjes
Lenke til kommentar

Sauefjes: Hva skjer med chart?cht=tx&chl=\ln(x+1) dersom chart?cht=tx&chl=x\leq -1?

 

Den er ikke definert på de reelle tallene. Det er for så vidt ganske logisk, for å skrive y=ln(x) er det samme som å spørre hvilket tall man må opphøye e i for å få y. Det finnes ikke noe reelt tall man kan opphøye e (eller noen andre positive grunntall) i for å få negative tall.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med c)-oppgaven. R1 Sannsynlighet:

 

I en minibankkortkode er det fire siffer. Tenk deg at vi glemmer koden så vi må prøve oss fram for å finne den.

 

a) Hvor mange ganger må vi høyst prøve dersom vi vet at det første sifferet er 3? 1000

b) Vi kjenner alle siffrene, men ikke rekkefølgen. Hvor mange ganger må vi høyst prøve da? 24

c) Hva blir maksimalt antall forsøk når vi vet at ett av sifrene er 3, og at ingen av sifrene er like? Trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...