Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis du ser på funksjonen f(x) = 2, hvor mye endrer funksjonsverdien seg hvis du endrer x fra 1 til 2?

Endrer seg med 1 da?

 

 

Spørsmålet er ikke hvor mye x endrer seg, men hvor mye f(x) endrer seg. Hvis du ser for deg grafen til f(x)=2, hvordan ser den ut? Er det noen endring i funksjonsverdien ("høyden") på grafen?

 

Nå skjønner jeg det! Er ingen endring da, altså 0 :)

Endret av Carloss93
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skjønner ikke derivering, og lurer på hvorfor for eksempel derivert av 2 blir 0? hvordan skal vi vite det?

Konstantledd blir 0 i derivasjon. Jeg skal se om jeg finner den omregningen jeg har gjort på dette tidligere, og utrede slik at du forstår det :) - Slet litt med derivasjon inntil jeg forstod den omregningen som beviser at konstantleddet blir 0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal finne det bestemte integralet [0,3] for følgende funksjon:

 

I2-xI, altså absoluttverdien til 2-x.

 

I fasiten har de satt ovennevnte integral lik det bestemte integralet for: (2-x) for [2,0] + x-2 for [3,2]. Selve utregningen av dette er grei, men jeg ser ikke hvordan det er lov å endre på fortegnene i absoluttverdien for 2 og x. At de fjerner absoluttverditegnet for det bestemte integrallet (2-x) for [2,0] er grei, fordi svaret uansett vil bli positivt, men jeg forstår ikke hvorfor det er lov å endre fortegnet i absoluttverdien. Er dette et tilfelle som alltid gjelder?

 

Kan jeg med andre ord sette følgende funksjon: f(x)= I6-xI for [-uendelig, undelig] lik dette:

(6-x) for x>=6

(x-6) for x>=6

Lenke til kommentar

 

Kan jeg med andre ord sette følgende funksjon: f(x)= I6-xI for [-uendelig, undelig] lik dette:

(6-x) for x>=6

(x-6) for x>=6

 

Regner med at du mente:

(6-x) for x <=6

(x-6) for x >=6

 

I så fall er svaret ja. Det er bare en annen måte å skrive definisjonen på absoluttverdi, altså:

 

|x|={x for x>= 0, -x for x <= 0}

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Her må du bruke den binomiske formelen.

 

a) For at A skal ta seieren i 6. kamp, må de først ha vunnet 3 av de 5 første kampene (BINOMISK), og så vinne den 6. kampen.

 

b) Det enkleste tror jeg blir å tenke at alle kampene blir spiit (resultatet av de siste kampene er uten betydning når et lag allerede har tatt 4 seire)

 

Da får du å summere sanns. for 4,5,6 og 7 seire til lag A på 7 kamper (binomisk igjen)

 

Eller du kan dele opp i totalseier etter 4,5 6 og 7 kamper etter mønster fra a).

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)
n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg "sliter" litt med å gå fra tekst til likningssett, og skulle gjerne ha trent litt på dette. Men jeg er usikker på hvor jeg kan finne oppgaver(med løsning), noen som vet? Jeg er ikke kreativ nok til å finne på selv...

 

Typisk oppgave:

En automat selger te og kaffe.hver kopp te koster 6 kroner og hver kopp te koster 8 kroner. En dag ble det solgt 58 kopper te og kaffe der totalen ble 400,-

hvor mange kopper te og kaffe ble solgt?

 

Jeg sliter ikke med å løse likningssett, det er greit men har av og til problemer med å sette opp likningssettet.

 

 

Lenke til kommentar

@Salvesen: Jeg kjenner ikke til noen sider hvor det er tilgjengelig, men noe jeg syns kan være nyttig i å gå fra tekst til likningsett er å notere ned informasjonen punktvis. For eksempel i oppgaven du siterer ovenfor:

 

- Man selger totalt 58 kopper med kaffe eller te.

- Summen av penger tjent av kaffe og te ble 400 kroner.

 

Så forsøke å skrive ned disse informasjonsbitene som hver sin likning. Jeg føler det gjør ting noe mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

@Salvesen: Jeg kjenner ikke til noen sider hvor det er tilgjengelig, men noe jeg syns kan være nyttig i å gå fra tekst til likningsett er å notere ned informasjonen punktvis. For eksempel i oppgaven du siterer ovenfor:

 

- Man selger totalt 58 kopper med kaffe eller te.

- Summen av penger tjent av kaffe og te ble 400 kroner.

 

Så forsøke å skrive ned disse informasjonsbitene som hver sin likning. Jeg føler det gjør ting noe mer oversiktlig.

 

Hei takker for tips! Ja absolutt enig i det du sier, og prøver å finne noen "regler" som kan passe meg når jeg går igjennom disse oppgavene. Men trenger noe å øve på :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)

n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)

n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Noen som vet? :)

 

 

Jeg tror ikke du har skrevet det riktig. sin(i*pi/i)=sin(pi)=0. Dermed er denne summen 0.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)

n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Noen som vet? :)

 

 

Jeg tror ikke du har skrevet det riktig. sin(i*pi/i)=sin(pi)=0. Dermed er denne summen 0.

 

Men må jeg ikke integrere uttrykket, da? Cos(pi)=cos(0)=1

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)

n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Noen som vet? :)

 

 

Jeg tror ikke du har skrevet det riktig. sin(i*pi/i)=sin(pi)=0. Dermed er denne summen 0.

 

Men må jeg ikke integrere uttrykket, da? Cos(pi)=cos(0)=1

 

 

Er jo ikke vits i å integrere uttrykket når man med en gang ser at summen er 0.

 

Edit: Faktisk ble jeg litt usikker på om man kan si at den summen er 0. sin(pi*i/i) er jo ikke definert når i=0, altså i første ledd. Vil det si at summen ikke er definert?

 

Edit2: Både Wolfram og Maple sier summen er 0. Hva er feil med tankegangen min?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei!

 

Skal løse følgende grenseverdi:

 

lim sigma(sum) fra i=0 til i=n for sin(i*pi/i)

n->uendelig

 

Jeg løste de ved å se på det som en Riemannsum, for deretter å finne minste og største verdi for (i*pi/i), som da blir 0 og pi(stryker n over og under brøkstreken). Integrerer sinusuttrykket, og løser det bestemte integralet fra pi til 0 for -cos (x) og får to som svar. Er dette riktig fremgangsmåte?

Noen som vet? :)

 

 

Jeg tror ikke du har skrevet det riktig. sin(i*pi/i)=sin(pi)=0. Dermed er denne summen 0.

 

Men må jeg ikke integrere uttrykket, da? Cos(pi)=cos(0)=1

 

 

Er jo ikke vits i å integrere uttrykket når man med en gang ser at summen er 0.

 

Edit: Faktisk ble jeg litt usikker på om man kan si at den summen er 0. sin(pi*i/i) er jo ikke definert når i=0, altså i første ledd. Vil det si at summen ikke er definert?

 

Edit2: Både Wolfram og Maple sier summen er 0. Hva er feil med tankegangen min?

 

 

Det kan være Wolfram og Maple forenkler uttrykket før de beregner summen. Da får vi jo 0, som du forklarte i sted. Slik det står nå har vel summen strengt tatt ikke en verdi, siden det blir 0 i nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg regner ut tredgradsligning?

 

F.eks X^3 - X^2 -4X + 4 = 0

 

Prøv å finne en løsning ved å prøve og feile, altså en verdi for x som er sånn at når du setter den inn på venstre side, så får du 0. Begynn f.eks. med 0, så 1, 2 osv. Når du har funnet denne verdien kan du benytte polynomdivisjon til å faktorisere venstresiden. Det er slik at hvis du fant en løsning x = a, så vil du kunne dele venstresiden på (x-a). Andregradspolynomet du da ender opp med kan du finne nullpunktene til slik du antageligvis er kjent med fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...