Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trekk fra startverdien, ja. Nei, du kan finne to x-verdier som passer, men det oppgaven spør om er hvilket år de har vokst like mye og da er det en unik x-verdi du skal finne.

 

Men verdien til hytten vil jo uansett alltid ha vokst mer enn verdien til huset, da kan jeg jo ikke finne ut av hvilket år de har vokst like mye?

Lenke til kommentar

Hvor mye øker hytteverdien i det første året? Og husverdien?

Siden konstantleddet til husverdien er større så vil huset øke mer selv om hytta har større prosentøkning? Og så kommer vi til et punkt der grafene deres skjærer hverandre og hytta øker mer? Og det er dette punktet jeg er på jakt etter?

++ ang geogebra, jeg finner ikke cas-delen under "vis". Den er der rett og slett ikke. Kanskje jeg har en dårlig versjon? Og den nye og moderne versjonen skjønner jeg meg ikke på, finner ikke verktøylinja der en gang.

Lenke til kommentar

Har en enkel(?) oppgave jeg sliter med å forstå formuleringen i...

Et hus koster 3 000 000 kr, og verdien stiger 8 % per år.

En hytte koster 500 000 kr og verdien stiger 20 % per år.

 

- Finn ut når huset og hytten har økt like mye i verdi???

 

(Jeg skjønner ikke om jeg skal finne ut etter hvor mange år verdien er den _samme_, eller om jeg skal finne ut etter hvor mange år den prosentvise økningen er den samme og bruke to x-verdier eller hva?)

 

Blir veldig takknemmelig for all hjelp og tips! :D

Slik jeg leser oppgaveteksten, så stiger hytten (H) med en verdi á 20% hvert år, og dette utgjør en sum x(t), og huset (h) stiger med en verdi á 8% hvert år, som utgjør en sum y(t). Du skal finne ut når x(t)=y(t).

 

Edit: Herre min hatt, her hadde jeg glemt å oppdatere nettsiden siden imorges.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Lurte litt på en annen oppgave: Forkort denne brøken: (2x^2-18)/(-x^3+x^2+9x-9), når jeg løser den ved regning, så får jeg svaret 2/(x-1), men når jeg løser den med CAS, så får jeg svaret -2/(x-1). Lurer på hva jeg kan ha gjort feil når jeg regnet, for jeg finner ingen grunn til at det skulle bli negativt?

 

Hvis du viser hva du har gjort så er det litt enklere å si hva du har gjort feil.

Lenke til kommentar

 

Du skal finne ut når begge har økt i verdi med likt beløp.

F.eks. hytta hat økt med 500,000kr til totalt 1 million og huset med 500,000kr til totalt en million.

 

Hytten dobler verdien hvert 3,5 år.

Huset dobler verdien hvert 8,75 år.

(70 / prosentvis økning = doblingsrate)

70 / 20 = 3,5

 

Det siste er kanskje ikke noe hjelp i denne oppgaven, men er ofte til hjelp

 

Hm, jeg er fortsatt forvirret.. Må jeg da sette opp et andregradsuttrykk og få ut to x-verdier (for tall år må jo bli forskjellig, ettersom verdien på hytten øker raskere enn verdien på huset?)

Men tusen takk for svar!

 

(500,000 * 1,2^x)-500,000 = (3,000,000 * 1,08 ^ x) - 3,000,000

Jeg kom frem til x= 13,75, det er ganske nærmt, men jeg har ikke funnet helt riktig svar enda. Post om du finner utav det :)

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Lurer på denne oppgaven: Et barneteater har 200 plasser. 50 av plassene koster 120 kr pr sete, og resten av plassene koster 80 kr per sete. For å få overskudd må teateret ta inn minst 7200 kro per forestilling. Anta a teateret selger x plasser til 120 kro og y plasser til 80 kr. Sett opp likningssett i form av ulikheter. (Skal etter det tegne det mulige området for x og y hvis teateret skal ha overskudd, men det klarer jeg)

Lenke til kommentar

 

 

Du skal finne ut når begge har økt i verdi med likt beløp.

F.eks. hytta hat økt med 500,000kr til totalt 1 million og huset med 500,000kr til totalt en million.

 

Hytten dobler verdien hvert 3,5 år.

Huset dobler verdien hvert 8,75 år.

(70 / prosentvis økning = doblingsrate)

70 / 20 = 3,5

 

Det siste er kanskje ikke noe hjelp i denne oppgaven, men er ofte til hjelp

 

Hm, jeg er fortsatt forvirret.. Må jeg da sette opp et andregradsuttrykk og få ut to x-verdier (for tall år må jo bli forskjellig, ettersom verdien på hytten øker raskere enn verdien på huset?)

Men tusen takk for svar!

 

(500,000 * 1,2^x)-500,000 = (3,000,000 * 1,08 ^ x) - 3,000,000

Jeg kom frem til x= 13,75, det er ganske nærmt, men jeg har ikke funnet helt riktig svar enda. Post om du finner utav det :)

 

 

Jeg tenkte på samme måten som deg, og kom frem til x=13.77. Altså at etter nesten 14 år så er verdiøken (IKKE verdien) den samme. :)

Men jeg er fremdeles usikker på om jeg har tolket oppgaven riktig eller om jeg er helt på villspor.

Lenke til kommentar

Trenger et hint til å løse dette bestemte integralet! f(x) er her en like funksjon, og g(x) er en odde funksjon, og gjennomsnittsverdien til begge på intervallet [0,7] er lik 7.

 

chart?cht=tx&chl=I = \int_{-7}^{2}(2 f(x) - 8 g(x))\,dx + \int_{7}^{2}(8 g(x) - 2 f(x))\,dx.

 

Jeg vet at man skal snu den siste integralen, slik at man får:

chart?cht=tx&chl=I = \int_{-7}^{2}(2 f(x) - 8 g(x))\,dx + \int_{2}^{7}(-8 g(x) + 2 f(x))\,dx.

Er neste steg da å legge disse sammen slik at man får chart?cht=tx&chl=I = \int_{-7}^{7}(4 f(x) - 16 g(x))\,dx? Det er her jeg føler at jeg tråkker i salaten, da svaret følgelig burde bli 8 * 7 - 0 (f(x) som like funksjon og g(x) en odde som kansellerer) om man gjorde dette steget, noe som er feil.

Lenke til kommentar

Nesten, men du ganger med to, det skal du ikke.

Altså svaret burde bli 4*7 - 0, altså 28? Det er feil i forhold til fasit, skjønner ikke hva jeg gjør galt..

Det jeg tenkte først var at jeg legger de to bestemte integralene sammen, vanlig aritmetikk, og siden den er en like funksjon burde chart?cht=tx&chl=\int_{0}^{7}(4 f(x))\,dx ganges med to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...