Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Sauefjes: Hva skjer med chart?cht=tx&chl=\ln(x+1) dersom chart?cht=tx&chl=x\leq -1?

Den er ikke definert på de reelle tallene. Det er for så vidt ganske logisk, for å skrive y=ln(x) er det samme som å spørre hvilket tall man må opphøye e i for å få y. Det finnes ikke noe reelt tall man kan opphøye e (eller noen andre positive grunntall) i for å få negative tall.

 

Det var et sokratisk spørsmål til Sauefjes.

 

(Dette er andre gang jeg blir misforstått på denne måten her i tråden, så noe gjør jeg visst feil.)

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sauefjes: Hva skjer med chart?cht=tx&chl=\ln(x+1) dersom chart?cht=tx&chl=x\leq -1?

Den er ikke definert på de reelle tallene. Det er for så vidt ganske logisk, for å skrive y=ln(x) er det samme som å spørre hvilket tall man må opphøye e i for å få y. Det finnes ikke noe reelt tall man kan opphøye e (eller noen andre positive grunntall) i for å få negative tall.

 

Det var et sokratisk spørsmål til Sauefjes.

 

(Dette er andre gang jeg blir misforstått på denne måten her i tråden, så noe gjør jeg visst feil.)

 

 

Beklager, var litt uoppmerksom.

Lenke til kommentar

sbiRij7.png

Er dette rikig som siste steg? Om ikke, kunne noen vist steg for steg hvordan man får orden på ligningen før Le Hopital's regel?

Det er ikke riktig.

 

Analysens andre fundamentalteorem sier at dersom chart?cht=tx&chl=f er kontinuerlig på et åpent intervall chart?cht=tx&chl=I, og chart?cht=tx&chl=a er et punkt i chart?cht=tx&chl=I, så er chart?cht=tx&chl=F(x)=\int_a^x f(t)dt en antiderivert til chart?cht=tx&chl=fchart?cht=tx&chl=I. Dvs. chart?cht=tx&chl=F'(x)=f(x) for alle chart?cht=tx&chl=x\in I.

 

Sammen med kjerneregelen gir dette at chart?cht=tx&chl=\left(\int_0^{\sin(x)}e^{t^2}dt\right)^\prime=e^{\sin^2(x)}\cos(x).

 

For å vise at integralet går mot 0 når chart?cht=tx&chl=x går mot 0, holder det å vise at chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to0}\left|\int_0^{\sin(x)}e^{t^2}dt\right|=0. Siden chart?cht=tx&chl=x\to0, kan vi anta at chart?cht=tx&chl=x\in\left(-\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right). For chart?cht=tx&chl=0\leq x<\frac{\pi}{2}, så er

chart?cht=tx&chl=\left|\int_{0}^{\sin(x)}e^{t^2}dt\right|\leq\int_0^{\sin(x)}\left|e^{t^2}\right|dt\leq\int_0^{\sin(x)}edt=e\sin(x), som går mot chart?cht=tx&chl=0 når chart?cht=tx&chl=x\to0. Tilsvarende gjelder for chart?cht=tx&chl=-\frac{\pi}{2}<x<0. Det følger at chart?cht=tx&chl=\int_0^{\sin(x)}e^{t^2}dt\to0 når chart?cht=tx&chl=x\to0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er proporsjonalitet?

 

Det er når to verdier varierer med et likt forhold. Eksempelvis f(x) = 2x - her vil funksjonsverdien alltid være det dobbelte av verdien til variabelen x, og det gjør funksjonsverdien og variabelverdien proporsjonale.

 

Tusen takk! :-D Akkurat det svaret jeg lette etter for å klare en oppgave i matteleksen :)

Lenke til kommentar

Dersom det er en differensligning oppg:

 

Yn + 2Yn-1 = 3n^2 - n

 

Vil Yn + 2Yn-1 = 0

 

være

 

x^2 + 2x = 0 eller X + 2 = 0?

 

Jeg forholdet meg til andregraden, mens enn venn av meg tok 1.ord, hva er rett?

 

Anta Yn=r^n er en løsning. Ved å sette det inn får vi r^n+2r^(n-1)=0. Del på r^(n-1), som gir r+2=0. Ergo har vennen din gjort riktig. Generelt må du se på forskjellen mellom største og minste uttrykk av n for å finne graden til den karakteristiske ligningen. Forskjellen mellom n og n-1 er bare 1.

 

Edit: Jeg tenker feil. Det spiller faktisk ikke noen rolle, for 0^n er bare 0 uansett, så løsningen r=0 har ingen betydning.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Dersom det er en differensligning oppg:

 

Yn + 2Yn-1 = 3n^2 - n

 

Vil Yn + 2Yn-1 = 0

 

være

 

x^2 + 2x = 0 eller X + 2 = 0?

 

Jeg forholdet meg til andregraden, mens enn venn av meg tok 1.ord, hva er rett?

 

Anta Yn=r^n er en løsning. Ved å sette det inn får vi r^n+2r^(n-1)=0. Del på r^(n-1), som gir r+2=0. Ergo har vennen din gjort riktig. Generelt må du se på forskjellen mellom største og minste uttrykk av n for å finne graden til den karakteristiske ligningen. Forskjellen mellom n og n-1 er bare 1.

 

Edit: Jeg tenker feil. Det spiller faktisk ikke noen rolle, for 0^n er bare 0 uansett, så løsningen r=0 har ingen betydning.

 

 

Altså , jeg skal forholde meg til x^2 + 2x = 0 eller x + 2 = 0?

Jeg er ikke helt sikker se, fordi jeg har lært meg at Yn + Yn-1 + Yn-2= 0

 

Er X^2 + x + 1 = 0 .

 

Altså ved utrykket, så antok jeg at det var en andregrad .

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med c)-oppgaven. R1 Sannsynlighet:

 

I en minibankkortkode er det fire siffer. Tenk deg at vi glemmer koden så vi må prøve oss fram for å finne den.

 

a) Hvor mange ganger må vi høyst prøve dersom vi vet at det første sifferet er 3? 1000

b) Vi kjenner alle siffrene, men ikke rekkefølgen. Hvor mange ganger må vi høyst prøve da? 24

c) Hva blir maksimalt antall forsøk når vi vet at ett av sifrene er 3, og at ingen av sifrene er like? Trenger hjelp.

Lenke til kommentar

 

Trenger hjelp med c)-oppgaven. R1 Sannsynlighet:

 

I en minibankkortkode er det fire siffer. Tenk deg at vi glemmer koden så vi må prøve oss fram for å finne den.

 

a) Hvor mange ganger må vi høyst prøve dersom vi vet at det første sifferet er 3? 1000

b) Vi kjenner alle siffrene, men ikke rekkefølgen. Hvor mange ganger må vi høyst prøve da? 24

c) Hva blir maksimalt antall forsøk når vi vet at ett av sifrene er 3, og at ingen av sifrene er like? Trenger hjelp.

 

ett av de fire sifrene kan være 3: altså 4 kombinasjoner

neste tall har 9 muligheter da ingen er sifrene er like og 3 er brukt: 9

så blir det 8 kombinasjoner på nest siste: 8

og 7 kombinasjoner på siste: 7

dvs

3*9*8*7 = 2016

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...