Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt som ikke kan brukes til kommunikasjon er vel lov.

 

Ja, har fått med meg det.

Men parallellklassen skulle ha nynorsk tentamen/eksamen, og flere lastet ned et nynorsk oversettingsprogram. Lærerene fant ut at de og beslagla pc'ene. Dermed måtte de skrive for hånd.

Mulig de gjør det samme da? Arfh, bekymrer meg for mye..

Lenke til kommentar

Det er fordi oversettingsprogram ikke er lov paa spraakeksamener. I matte er alt som ikke tillater kommunikasjon lov.

 

Med mindre annet er nevnt, ville jeg tro. Jeg har hørt noe på forumet her om særegne regler, I.E en tråd om symbolske kalkulatorer som ikke kunne brukes på prøver.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål som sannsynligvis er ganske enkelt.

 

jeg skal derivere f(x)=2xcos(3x)

 

ifølge løsningsforslaget skal det bli 2*cos(3x) + 2x*(-sin(3x)*3) = 2cos(3x) + 6xsin(3x).

 

Det jeg lurer på er hvor det ekstra 3-tallet kommer fra? det 3-tallet som plutselig dukker opp etter (-sin3x) * 3? hvorfor må man multiplisere det med 3?

 

takker for svar =)

Lenke til kommentar

Andre ordens ordinær lineær differensialligning

 

Regner ut andregradsligningen, og får ett svar.

 

Hva var den formelen man brukte for å finne C1 og C2 da?

 

Har leitet i 2 mattebøker og rundt om på nettet, men finner det ikke. :/

Har du fått oppgitt initialbetingelser er det bare å løse likningene. F.eks at y(0)=1 og y'(0)=1, som du setter inn i uttrykket for y(x) og y'(x). Da får du ut et likningssett som du må løse.

Lenke til kommentar

Det er hvis jeg har fått 2 svar ifra andregradsligningen.

 

Men hvis jeg bare får 1 svar, feks y’’+2y’+y=0, får jeg bare -1

der y(0)=4 og y’(0)=2

 

e^xr( r^2 + 2r + 1 ) = 0

 

r = -1

 

y = e^-x (også noe greier for C1 og C2)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Den generelle løsningen blir (som the_last_nick_left sa)

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=(C_1+C_2 x)e^{-x}

 

Det kommer av http://en.wikipedia....uction_of_order, men du trenger bare å huske på å ta med x-en dersom du får 2 sammenfallende (multiplisitet 2) røtter. Hadde du skrevet chart?cht=tx&chl=y(x)=C_1 e^{-x}+C_2 e^{-x} har du egentlig bare én løsning chart?cht=tx&chl=y(x)=C_3 e^{-x}.

 

Jeg er rimelig sikker på at dette står i boken din, men for en generell andre ordens homogen differensiallikning med konstante koeffisienter har du tre muligheter.

 

chart?cht=tx&chl=ay''+by'+cy=0

 

Den karakteristiske likningen chart?cht=tx&chl=a\lambda^2+b\lambda+c=0 har enten:

 

To reelle røtterchart?cht=tx&chl=\lambda_1,\lambda_2:

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=C_1 e^{\lambda_1 x}+C_2 e^{\lambda_2 x}

 

To sammenfallende røtter chart?cht=tx&chl=\lambda:

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=(C_1+C_2 x)e^{\lambda x}

 

To komplekse røtter (De er alltid konjugerte) chart?cht=tx&chl=\lambda=A\pm Bi

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=e^{Ax}(C_1 \cos{Bx}+C_2 \sin{Bx})

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei har en diskusjon med damen og vi blir ikke enige

 

Per og Pål spiller lotto (Lotto slik vi kjenner det, 7 tall per rekke, 34 tall å velge mellom)

 

Per leverer inn tre rekker:

1-2-3-4-5-6-7

1-2-3-4-5-6-8

1-2-3-4-5-6-9

 

Pål leverer også inn tre rekker:

1-2-3-4-5-6-7

8-9-10-11-12-13-14

15-16-17-18-19-20-21

 

Hvem har størst sannsynlighet for å få 7 rette ?

Lenke til kommentar

Oioioi. Dette har jeg ikke gjort på 3 år..

 

Jeg tror regnestykket blir:

 

(1/34 * 1/33 * 1/32 * 1/31 * 1/30 * 1/29 * 1/28)*7!

 

uavhengig av hvilke tall det faktisk er snakk om. Derfor vil begge ha det over *3 sannsynlighet for å vinne.

 

 

Et annet lite apropos: Dersom du får syv rette med rekka 1234567, vinner du kun noen tusen, da det er rekka det desidert spilles mest på.

 

 

EDIT:

 

Sagt på en annen måte:

 

Per:

 

(1/34 * 1/33 * 1/32 * 1/31 * 1/30 * 1/29 * 3/28)*7!

 

Pål:

(3/34 * 1/33 * 1/32 * 1/31 * 1/30 * 1/29 * 1/28)*7!

 

Forklaring: Per må ha ett bestemt tall 6 ganger, deretter kan han få ett av tre. Pål kan starte med tre ulik, men deretter er det bestemt hvilke han må ha. Til slutt må man gange med antall mulige rekkefølger tallene kan komme.

 

Det er samme sannsynlighet for begge.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Jeg har ett lite problem.

Jeg øver til eksamen som vi skal ha på tirsdag. Driver å repeterer dette med brøker med ett ledd i nemneren.

Har en oppgave som ser slik ut:

chart?cht=tx&chl=\frac{30xy^2+15xy}{\17x}

Svaret mitt blir:

chart?cht=tx&chl=\frac{30xy^2}{\17}

Men i fasiten står det:

chart?cht=tx&chl=\frac{30xy^2+15y}{\17}

 

Det skal sies at denne fasiten inneholder noe feil på annenhvert nummer. Men ble veldig i tvil på denne. Er det meg eller fasiten som har feil?

Har lyst til å repetere mer om dette med ett ledd i nemneren óg. Men jeg har tatt alle nummerne i boka, og kan dem nesten utenatt :tease: Derfor trenger jeg mer oppgaver jeg kan øve meg på! Noen som har noe tips her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...