Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp med oppgave 2 c) i dette eksamensheftet .

 

Sålangt har jeg forsøkt samme fremgangsmåte som a) og b) oppgaven tilsier, altså å regne ut kordinatene til de fire midtpunktene, så regne ut vektorene og vise at de er parvis like, men dette får jeg ikke til å stemme når jeg må sette inn bokstave istedenfor kordinater.

 

Hjelp?

 

{Edit} Etter mye regning fant jeg ut at jeg bare hadde en mengde slurvefeil, og at alt stemte likevell...

Endret av Arriba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

Har eksamen i morgen så er litt småstressa.

 

Jeg skal finne x i denne trekanten,og jeg får det til ved å bruke cosinussetningen, men skal det ikke også være mulig med vanlig sinus/cosinus/tangens?

 

Det jeg egentlig spør om er hva er begrensningene til sin/cos/tan, når kan man ikke bruke de? Og hvordan gjør jeg med tan. f.ex når jeg bare har en vinkel som er mellom begge tangentene?

 

Takker for svar!

post-99442-1274208141,5295_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei. Jeg trenger hjelp med oppgave 2 c) i dette eksamensheftet .

 

Sålangt har jeg forsøkt samme fremgangsmåte som a) og b) oppgaven tilsier, altså å regne ut kordinatene til de fire midtpunktene, så regne ut vektorene og vise at de er parvis like, men dette får jeg ikke til å stemme når jeg må sette inn bokstave istedenfor kordinater.

Er det du skal gjere ja. Kva har du som koordinatar til Ni? Skal vel vere

p><p>

der N1 er midtpunktet mellom E og F, N2 mellom F og G, osb.

Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen og har derfor noen raske spørsmål om rasjonale funksjoner.

 

Hvordan finner jeg vertikal og horisontal asymptote?

 

Hvis vi f.eks. tar (2x-2)/(x-2)

Er den riktige fremgangsmåten for å finne vertikal asymptote å sette nevner lik 0?

altså er den vertikale asymtoten = 2?

Og finner man den horistontale asymtoten ved limx ->oo?

 

altså 2x/x som gir at den horisontale asymtoten er lik 2?

Virker som om dette gir meg riktig svar på de fleste oppgavene jeg gjør, men har ikke boka i 1T så vet ikke om dette er den riktige fremgangsmåten.

 

Så et annet spørsmål:

Hvis jeg skal finne Definisjons- og verdimengden til funksjonen

er definisjonsmengden lik alle verdier x kan være, altså i dette tilfellet er Df= <<-,2 U 2,->>

og hvordan finner man verdimengden?

 

Vil bare få bekreftet det jeg allerede TROR jeg vet, er så kjedelig å være usikker...

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

Sitter med en oppgave her jeg ikke helt får til.

 

4.308 fra Cosinus R2

I punktet D på Tirilknatten står det en radiomast. Fra toppen T av masten går det tre barduner til punktene A, B og C. Vi regner her med at bardunene er rette linjer.

Vi plasserer et koordinatsystem med origo i punktet A og med vertikal z-akse. Hvis vi velger meter som enhet langs aksene, får punktene ovenfor koordinatene A(0,0,0), B(200,0,10) C(80,200,15), D(100,100,50) og T(100,100,110)

a) Hvor høy er radiomasten?

b) Hvilken av bardunene er lengst?

c) Hvilken av bardunene danner minst vinkel med radiomasta?

 

Fra et punkt E(100,20,20) skal det strekkes en kabel opp til bardunen AT. Denne kabelen skal være så kort som mulig.

d) Hvor lang blir denne kabelen?

(e) Hvor langt er det fra toppen T av radiomasten til det punktet der kabelen blir festet til bardunen?) Har ikke prøvd på denne enda, siden jeg står fast på d.

 

Det jeg har gjort:

a) p><p>|\vec{DT}|=sqrt{60^{2}}=60

b) AT=[100,100,110]

BT=[100,100,100]

CT=[20,-100,95]

 

|AT|=179,2

|BT|=173,2

|CT|=139,4

 

AT er den lengste bardunen.

 

c)

Bruker skalarproduktet og får at vinkelen mellom AT,DT er 52,13°, BT,DT er 54,73° og CT,DT er 47,03°.

 

Dette er jo greit nok, men sliter litt med å forstå hva jeg må gjøre for å finne d. Noen tips?

 

(Fasitsvaret er 67,22 m)

Lenke til kommentar

Har eksamen i morgen og har derfor noen raske spørsmål om rasjonale funksjoner.

 

Hvordan finner jeg vertikal og horisontal asymptote?

 

Hvis vi f.eks. tar (2x-2)/(x-2)

Er den riktige fremgangsmåten for å finne vertikal asymptote å sette nevner lik 0?

altså er den vertikale asymtoten = 2?

Og finner man den horistontale asymtoten ved limx ->oo?

 

altså 2x/x som gir at den horisontale asymtoten er lik 2?

Virker som om dette gir meg riktig svar på de fleste oppgavene jeg gjør, men har ikke boka i 1T så vet ikke om dette er den riktige fremgangsmåten.

 

Så et annet spørsmål:

Hvis jeg skal finne Definisjons- og verdimengden til funksjonen

er definisjonsmengden lik alle verdier x kan være, altså i dette tilfellet er Df= <<-,2 U 2,->>

og hvordan finner man verdimengden?

 

Vil bare få bekreftet det jeg allerede TROR jeg vet, er så kjedelig å være usikker...

 

Ja, du har riktige fremgangsmåter for å finne asymptoter, og definisjonsmengden er alle verdier x kan være uten at funksjonen får 0 i nevner. Verdimengden er alle verdier Y kan anta(i dette tilfellet er både den horisontale og den vertikale asymptoten 2), ergo er verdimengden=<<-,2 U 2,->>

Lenke til kommentar

Et lite tips: Bruk det du har gjort tidligere i oppgaven.. Alternativt går det å bruke kvotientregelen, du må bare sørge for å holde tunga rett i munnen. Det kan være lurt å skrive opp hva som er a(x), a'(x), b(x) og b'(x). (Vanligvis kaller jeg teller for f og nevner for g, men jeg valgte å kalle det noe annet for å unngå å blande med f og g i oppgaven.)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Et lite tips: Bruk det du har gjort tidligere i oppgaven..

 

Ja jeg har funnet frem til svaret ved hjelp av det som er gjort tidligere i oppgaven uten å derivere. Men jeg ville prøve å derivere bare for å prøve, og det irriterer meg at jeg ikke klarer det :p

Lenke til kommentar

Henrik C:

Finst kanskje greiare måtar, men ein måte trur eg vil vere å seie at punktet F der kabelen er festa i AT kan uttrykkast som F = xAT, der 0 < x < 1 er ein koeffisient. Uttrykk vektoren EF ved hjelp av dette, og deriver lengda av den for å finne kva x som gjev minimumsverdi.

Evt. kan du bruke dette, F = xAT, til å beregne hvilken x som gir et skalarprodukt mellom F og AT lik null. Sett inn x i F og du har punktet på linja AT som danner korteste vei til E.

Lenke til kommentar

Hei

Sliter med å derivere dette:

 

(e^3x)+1/(e^2x)-1

 

Jeg har prøvd formelen for derivasjon av en kvotient, men det blir ikke riktig. Noen som kan hjelpe meg? :)

 

Det er oppgave 4 alternativ 1, e) på denne eksamensoppgaven:

http://www.udir.no/upload/Eksamen%20-%20Eksempeloppgaver/Eksempeloppgave_matematikk_R1_april2007.pdf

 

den var en fin oppgave :p

 

p><p> f^{\tiny\prime} \left( x \right) = \frac{{e^{3x} \left( {e^x  + \sqrt 5 } \right)\left( {e^x  - \sqrt 5 } \right)}}{{\left( {e^{2x}  - 1} \right)^2 }}

 

Orker ikke kjekke om dette er riktig, kan jo du gjære som ekstraoppgave ;)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hei

Sliter med å derivere dette:

 

(e^3x)+1/(e^2x)-1

 

Jeg har prøvd formelen for derivasjon av en kvotient, men det blir ikke riktig. Noen som kan hjelpe meg? :)

 

Det er oppgave 4 alternativ 1, e) på denne eksamensoppgaven:

http://www.udir.no/upload/Eksamen%20-%20Eksempeloppgaver/Eksempeloppgave_matematikk_R1_april2007.pdf

f(x)=e^3x+1/e^(2x)-1

 

 

 

df/dx=(3e^(3x)*e^(2x)-1)-(e^(3x)-1)*(2e^(2x)))/(e^(2x)-1)^2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...