Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Fikk et lite problem på oppgave 3a her.

 

I løsningsforslaget står det at SinB = b/c eller SinB = h/a.

Men det får jeg ikke til å stemme. Jeg mente at Sin = motstående katet/hypotenus. Men i løsningsforslaget blir ikke det riktig, når de antar at "B" er den motstående vinkelen til siden "b".

Noen som kan hjelpe meg?

I den store trekanten er c hypotenus, og b motståande katet til den øvste vinkelen, vinkel B. I den vetle trekanten er a hypotenus og h motståande katet til den same vinkelen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som gidder å vise på en oversiktelig måte hvordan man deriverer

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{(2a-1)^{2}}{2a} ?

 

Sliter noe så fantastisk mye med denne oppgaven :(

 

 

p><p> \end{array}

 

Gjør gamle eksamensoppgaver skjønner jeg ? ^^

 

HERREGUD hvor bra det føles å endelig bli ferdig med den oppgaven! Tusen takk!

 

PS: Ja, det er ihvertfall ikke problemer med for få gamle eksamensoppgaver ^^

Lenke til kommentar

På en badestrand leier de ut solsenger og parasoller. Det koster 80 kr å leie en solseng en dag og 55 kr å leie en parasoll en dag. En dag i Juli var 192 gjenstander utleid. Det ble betalt 13 410 kr til sammen i leie. Hvor mange solsenger og hvor mange parasolelr var utleid?

veit det er noe med 2 ukjente likninger å gjøre, men hvordan er...liksom...løsemåten?

Lenke til kommentar

Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c)

 

Hele oppgaven:

matteoppgave.jpg

 

Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette..

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar

når y(0)=3 er det mulig å finne et tall for konstanten C ved å sette x=0 og y=3 for å få den fullstendige likninga for y.

 

I ditt tilfelle:

 

(3/2)*0 - 3/4 + Ce^-2*0 = 3

 

-3/4 + C = 3

 

C = 3 + 3/4

 

C = 15/4

 

y = (3/2)x - 3/4 + 15/4e^-2x

 

håper du skjønner.

Endret av Seisi
Lenke til kommentar

Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c)

Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette..

på forhånd takk!

bruk 3. gradsregresjon på casio og stat funksjonen. legg inn n i 1. kolonne (list 1) og S(n) i 2. kolonne (list 2).

da fås

chart?cht=tx&chl=\large S_x={1\over 6}x^3+{1\over 2}x^2+{1\over 3}x=\frac{x(x^2+3x+2)}{6}

 

chart?cht=tx&chl=\large S_x=\frac{x(x+1)(x+2)}{6}

Lenke til kommentar

Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c)

Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette..

på forhånd takk!

bruk 3. gradsregresjon på casio og stat funksjonen. legg inn n i 1. kolonne (list 1) og S(n) i 2. kolonne (list 2).

da fås

chart?cht=tx&chl=\large S_x={1\over 6}x^3+{1\over 2}x^2+{1\over 3}x=\frac{x(x^2+3x+2)}{6}

 

chart?cht=tx&chl=\large S_x=\frac{x(x+1)(x+2)}{6}

 

Hei takk for responsen men vi har fått beskjed om å bruke geogebra til alt som har med grafer og regresjon å gjøre, men når jeg prøver å bruke geogebra får jeg helt feil tall i funksjonen min; får f(x)= -0.0018 x³ + 0.1098 x² + 1.10542 x - 0.22556

 

Har dog en Texas kalkulator TI-84 Plus som jeg ikke har peiling på hvordan jeg bruker til regresjon, så om noen vet dette tas det mot med stor takk!

Lenke til kommentar

 

Hei takk for responsen men vi har fått beskjed om å bruke geogebra til alt som har med grafer og regresjon å gjøre, men når jeg prøver å bruke geogebra får jeg helt feil tall i funksjonen min; får f(x)= -0.0018 x³ + 0.1098 x² + 1.10542 x - 0.22556

 

Har dog en Texas kalkulator TI-84 Plus som jeg ikke har peiling på hvordan jeg bruker til regresjon, så om noen vet dette tas det mot med stor takk!

 

S1=1

S2=1+3=4

S3=1+3+6=10

S4=1+3+6+10=20

S5=1+3+6+10+15=35

 

Texas:

1. STAT --> 1:Edit... --> Legger inn (n) på L1 og S(n) på L2.

2. STAT --> Pil høyre (CALC) --> 6:CubicReg --> ENTER

Finner:

a=0.1666666667

b=0.5

c=0.3333333333

d=0

Endret av Hunterz
Lenke til kommentar

Off, dette burde jo være lett, men får ikke det til likevell, tror jeg.

 

Regn ut:

 

5x -(4x+2) + 2(x-3) -5

 

5x - 4x-2 + 2x-6 - 5

 

5x - 4x + 2x - 2 - 6 - 5

 

Så nå sitter jeg litt fast.

 

Blir det 3x + 13? Eller blir det 3x-13?

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...