Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal måle opp et areal i en hage for å dele den i to like store deler. Mitt problem er hvordan jeg skal gå til veie da den har en noe spesiell form. Den ene siden er en halvsirkel som ikke er konstant (i mangel på et bedre ord). Det som forvansker situasjonen noe er at grensen hvor denne siden befinner seg står midt inne i en relativt tjukk hekk så derfor er det vanskelig å komme til for å få nøyaktige avstander overalt.

 

Det jeg har tenkt er å måle avstand fra kortsiden til flere punkt ute i svingen for deretter å regne det ut på en eller annen måte. Det eneste problemet er at jeg har glemt mine mattekunnskaper og er usikker på hvordan jeg kan regne det ut.

 

Tenkte først at jeg kunne finne et flyfoto og tegne inn grensen i sketchup og la programmet gjløre jobben, men ingen av bildene jeg har funnet egner seg til det.

 

Derfor lurer jeg på om noen har en god idé for hvordan jeg enklest kan måle opp dette arealet?

post-133814-1274701271,1028_thumb.jpg

Lenke til kommentar

post-156462-1274702055,8323_thumb.png

 

 

Hva med noe slikt? Jeg tror kanskje det kan være vanskelig å gjøre det med rektangler fordi det er vanskelig å få de rette, men på denne måten kan du f.eks bruke tau bundet til en påle i det ene hjørnet.

 

Arealet blir da chart?cht=tx&chl=\sum{\frac{1}{2}rb}.

 

Jeg ville ihvertfall brukt trapeser og ikke rektangler hvis du gjør det på en annen måte (du måtte i såfall brukt svært mange rektangler for å få et ok resultat).

 

edit:

evt

post-156462-1274702742,209_thumb.png

 

 

Hvor arealet blir (med bedre nøyaktighet, men mer regnearbeid)

chart?cht=tx&chl=\sum{\sqrt{s(s-d_k)(s-r_k)(s-r_{k+1})}

der chart?cht=tx&chl=s=\frac{d_k+r_k+r_{k+1}}{2}

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Heron's_formula

 

edit2: Dette kan selvfølgelig legges inn i f.eks et regneark.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Har sett på de nå men det hjalp desverre ikke. Dette er en liten hage inne i et borettslag så det finnes ingen oppmåling fra før (saken har nettopp blitt avgjort i forliksrådet). Alternativet til å måle det opp selv er å kontakte kommunen men det koster for mye.

 

Det beste bildet jeg har funnet er på finn.no men det er ikke detaljert nok til å kunne brukes til å måle opp arealet med.

 

Når du sier dele inn i rektangel/trapes/trekanter - hva maner du da og kan du vise meg et eksempel på hvordan du ville målt og regnet det ut?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Frexxia - der har vi noe a la det jeg er ute etter. Eneste problemet mitt nå er å forstå hva det er du skriver hehe. Noen spørsmål:

 

Vil du si at det første regnestykekt du foreslår er godt nok for et areal på ca 80 kvadratmeter? Dvs forsvinner det mer enn en kvadratmeter mtp unøyaktighet i oppmålingen?

 

1. Kan du forklare hva tegnene betyr, evt vise hvor jeg finner det?

 

2. Når du sier at det kan legges inn i et regneark, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

post-156462-1274703374,4096_thumb.png

 

For så å bruke enten:

 

Rektangler:

Lage rektangler, og summere opp arealet av disse. (http://en.wikipedia....ectangle_method)

 

Trapeser:

http://en.wikipedia....rapezoid_method

 

I praksis blir dette chart?cht=tx&chl=Areal=\frac{\mathrm{Lengde}}{\mathrm{2\cdot Intervaller}}(h_1+2\cdot h_2+2\cdot h_3+.....+h_n). Merk at det er bare første og siste høyde som ikke skal multipliseres med to.

 

Der:

Lengde - Lengde av kortsiden

Intervaller - Antall intervaller du deler inn i

h - Høyden du har målt.

 

Merk at det er bare første og siste høyde som ikke skal multipliseres med 2.

 

edit: På de foregående har jeg prøvd å sette inn symboler på tegningen. r er lengden ut til hekken, b er avstanden mellom to "tau", d er avstanden mellom de to punktene der to tau møter hekken.

 

edit2: Jeg glemte å nevne at trapesene forutsetter at avstanden mellom målepunktene er den samme på alle intervallene. Velger du f.eks en meter mellom hver, må du være konsekvent med det. Det enkleste er å velge et gitt antall intervaller du vil måle over og så dele lengden av kortsiden på antall intervaller. da får du ut hvor langt det må være mellom hver måling.

 

Mulig jeg bare forvirrer deg her nå :p

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Okay, trenger innføring i andregradsfunksjoner.

 

Jeg kan tegne og lese vanlige funksjoner (rette linjer) men når det kommer til andregrads og polynomfunksjoner sitter jeg fast.

 

La oss si at jeg har funksjonen f(x)=x^2-5x+6 , hvordan skal jeg da tegne denne grafen inn i et kordinatsystem? Hvordan går jeg frem?

 

Takker for svar

 

 

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan man regner ut denne oppgaven ?

 

I et grupperom er det 10 pulter, og 7 elver. Hvor mange forskjellige kombinasjoner finnes det ?

 

chart?cht=tx&chl={a \choose b} der "a" er antall gjenstander og vi trekker "k" ut av dem

a: 10 og b: 7 Dette er en binomialkoeffisent

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...