Gå til innhold

Playstation 4 imponerer ikke (PS4)


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Kan-Playstation-4-redde-Sony-7127979.htmlHer har vi enda en som er misfornøyd, her går man også så langt at man trekker inn spilling på håndholdte systemer (iphone, android) som en direkte konkurrent. Jeg gremmes.Først og fremst, det er ikke et fåtall som bruker konsollen som dvd spiller eller avspiller av blu ray. DeretterHvorfor ser man på spilling på telefon/tablets som en direkte konkurrent til å spille på stor skjerm med god lyd ? Er virkelig angry birds det som kommer til å ta livet av Gears of War og Metal Gear Solid ? Kommer Fieldrunners 2 til å ta knekken på Starcraft ? Det er ingen tvil om at gaming på håndholdte enheter i form av mobiltelefoner og tablets er et gigantisk marked, men dette er jo en direkte konkurrent til Nintendo 3ds og Sony Vita, ikke konsollene man har i stua. Antallet som har mobiltelefon (android eller iphone) er gigantisk, her er det snakk om et sinnsykt antall potensielle kunder ift salg av apps. Når vi også ser på utviklingstiden for mobilspill og inntektene så er det selvsagt fristende for utviklere å hive seg på bølgen.

 

Jeg er enig med det du sier, og her har jo Sony kommet fram med en løsning som kan støtte Vitaen mot mobilene også, det med at du kan spille PS4 via den.

Jeg tenker f. eks. på den timen med buss jeg har vær vei, fram og tilbake fra skolen hver dag nesten... de fleste busser har jo internet nå så jeg ser fram til dette!:D

 

 

og til en tulling lenger oppe her som sier han ikke ønsker Vita og Wii U tablet som viser inventory og det der.... du trenger ikke nevne vitaen for det er ikke det som er snakk om her... ta no å se den delen av konferansen igjen... han sa "hvis stua de er opptatt og okkupert av andre i familien så trenger du ikke å bekymre deg, du kan nå spille PS4 via PS Vita, bruke skjermen til PS Vita som en TV og knappene som en PS kontroller" og vips! så har du en slags for for portable PS4 så lenge man har nett tipper jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angrer litt på at jeg trykket meg inn her, skjønner jo at denne bloggen er for å generere clicks, og det får dere jo nå. Vil kopiere inn et bra innlegg fra facebook:

 

Fin flamebait artikkel..=) Not.

PS4 imponerte meg. Det revolusjonerer jo måten vi spiller på ved at en venn kan TA OVER og hjelpe deg/spectate deg, at du kan streame til Vita eller ipaden din ++ (opp til utviklerne , men støtten ligger i Hardware så det er ikke en stor utfordring).

De nye konsollene vil også tillate spillutviklerne å revolusjonere måten vi spiller på, fordi de ikke er begrenset av gamle konsoller med 512MB ram lenger.

 

At du sammenligner Wonderbook med at folk faktisk kan SKAPE noe selv med Move kontrolleren (noe som har vært en ekslusiv sukess for PS3 -les: revolusjonerende) - her også demonstrert av MM -blir litt dumt. Wonderbook er forøvrig ikke bra Er også skuffet over at MM ikke viste et faktisk Spill.

 

Og dette med bakoverkompabilitet... Jeg ser fortsatt ikke poenget. De som har så mange spill de vil spille fra PS1/PS2 og PS3, har vel gjerne også en PS1/PS2 eller PS3? Ikke vanskelig å forstå at det er vanskelig og ulønnsomt å lage software til å simulere en PS3 pga PS3s arkitektur. Og streamingen er kult, og valgfritt. Jeg opplevde også at Ustream hakket, kanskje de må oppgradere noe der. Men i 2013 så har jeg plutselig problemer med YouTube og en video i 480p også, så ikke hat _bare_ ustream.

 

Vi fikk ikke se selve PS4 fordi de ikke har nailet alt av specs/design enda (ref: Jack Tretton) - at det var hele 8GB GDDR5 ram kom visst som en overraskelse på mange som har hatt PS4 dev kit også!

Og om de har en overraskelse til senere, er vel det bare bra?

 

Du kritiserer også litt det om folk vil sitte og se deg spille. Det vil jo tiden vise. Det jeg kan si er at for min egen del kan jeg godt tenke meg å se på noen spille et bra spill, enn å sette på en kjedelig TV-serie, mens jeg spiser f.eks. Og jeg kan fortsette å se deg spille når jeg drar hjemmefra på smartphonen min. Det. Er. KULT!

 

Det overrasker meg at du ikke klarer å se at dette forandrer mye ved måten vi spiller/har tilgang til spill på, på mange måter.

Å kunne teste et spill øyeblikkelig via GAIKAI er praktisk. Å slippe å laste ned og innstallere en demo, som tar lang tid. At spillet du kjøper, laster du ned litt av og begynner å spille, og du slipper å tenke på resten av nedlastingen og installeringen. Det er et stort skritt fremover.

 

Er spent på å se om Microsoft vil matche/overgå dette, og forventer en minst like kritisk artikkel fra deg Kjørmo om Kinect 2.0:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er litt midt på treet ang PS4, flott med oppgradert hw og lettere utvikling av spill. Kontrolleren ser også spenstig ut, men hvorfor Ustream, hva med Twitch?

Det sosiale aspektet slår ikke helt meg da jeg nesten bare spiller singelplayer, med få unntak. Ser folk "klager" over at det er en PS3 med "bedre" grafikk = oppløsning/fps, men er ikke helt enig her. Det er utviklerne som velger hva de vil fokusere/bruke ressursene i maskinen på. Ser fram til mer avansert AI, bedre physics, færre loadingscreens, etc, tenk open world / GTA feks hvor alle husene var åpne og fullt detaljert, dynamiske NPC's overalt.

 

Ang bakoverkompatibilitet, så er jeg litt enig ja. Hadde håpet på å kunne bytte ut konsollen, men fortsatt spille PS3 spillene på den. Det hadde vært veldig greit å kunne slippe å ha 3 Playstation'r i stua. PS2'n står i stua sammen med PS3, å ja, den blir brukt ennå. Enkelte som innbiller seg at når en ny konsoll kommer forsvinner den gamle helt... Ja, ser jo det klart med Wii / Wii U og hvor lenge ble ikke PS2 støttet? Ser for meg nesten det samme skjer med PS3, med unntak av PSN. Den kan jeg si meg litt enig i å være skeptisk for den dagen det blir tatt ned. PS4 blir nok ikke ett førstedagskjøp og PS3'n beholder jeg uansett.

Lenke til kommentar

Tror artikkelforfatteren har bommet litt, for meg ser det der ut som 7 grunner til at Sony imponerte i går.

 

Enig der,

 

Og for alle som lurer på om PS4 er ferdig, så er den det, visst Gamer hadde søkt litt rundt på andre sider ville dere ha funnet et inlegg fra Sony hvor de sier at de venter med og vise Ps4 til senere .

http://kotaku.com/5985824/why-didnt-we-see-the-actual-playstation-4-tonight-sonys-boss-explains

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håpløst innlegg, skal gå igjennom noen av punktene dine.

- Hvor er maskinen?

Dette er februar, aldri har en konsoll av nyere generasjoner blitt presantert så tidlig. Aldri har en konsoll skulle gjort like mye. Og alt dette må Sony få presentert gjennom pressekonferanser gjennom året, da hadde det jo vært en kjempe idé å brenne av det beste PR kruttet i 8-10måneder før lansering? Kom igjen...

- Bakoverkompabilitet?

Så du hadde gjerne betalt en god del ekstra og tatt imot en større konsoll med utstrakte armer for dette? For det første så er PS3 bygget på en helt annen arkitektur, og for det andre er det ikke som tidligere at man kun skal spille av spillet, det skal integreres mot PSN, lettere sagt enn gjort hvis man har lyst til å innovere PSN...

- Samkjøring med Vita, igjen?

Så Sony skal bare la Vita dø? Her prøver de og integrere Vita (som er ett stykke fantastisk hardware) slik at du kan spille dine PS4 spill på den når TVen er opptatt++ og du klager... Ja hadde vært mye bedre hvis de aldri hadde nevnt Vita...

- PlayStation Kinect

Microsoft Eye? Her videre utvikler bare playstation sitt eye med ett ekstra kamera så utviklerne kan leke seg med det, skader det noen? Nei.. Er det mye arbeid for Sony? Nei... Koster det noe betydlig ekstra? Nei... La indie utviklerne leke seg så tipper jeg til å med du kanskje finner noe billig gøy med slikt, og ikke minst småbarna!

- Interfacebook

Greit nok, bryr meg ikke særlig om dette selv. Men noen gjør det, og at jeg kan dele mine fete fifa mål med kompiser ved ett tastetrykk og ingen ventetid gjør faktisk slik at jeg tror jeg kommer til å bruke det!

- Ingen revolusjon?

Neivel, synes utviklerne har fått mange nye verktøy siste årene. Nå får vi kraften og ikke minst enklere utviking gjennom x86, la oss se hva de kan gjøre! Sony legger til rette, la de innovere. Dette er en konsoll som de sier er laget av og for utviklere. Mitt største problem med dagens konsoller er at alt tar for lang tid (load times, menyer, etc..), latency er også ett problem. Tror faktisk ikke mange aner hvor krafter PS4 kommer til å være, denne kjører ikke på ett stort windows os, men ett dedikert spill os. Dette sammen med komponenter som er laget for hverandre og optimalisert (+ett helvettes bra minne) gjør at du skal veldig høyt på PC markede for å konkurrere.

 

Avslutningsvis: Det har blitt alt for populært å være negativ på nettet! Håpløse ubegrunnede synspunkter..

Lenke til kommentar

Jeg ble heller ikke imponert, men føler for å ta Sony litt i forsvar her når man kjører en så ensidig vinkling:

 

Revolusjonerer ikke måten vi spiller på

Nei, det gjør de ikke, men det gjorde heller ikke med PS2 og PS3 og det føles nesten litt forfriskende etter Wii og Kinect. Sony gjør på en måte greia si. Det er å videreføre tradisjonell gaming med klart bedre specs, grafikk og funksjonalitet. Jeg vet ikke hvor bra denne strategien er rent salgsmessig og økonomisk, men gamere flest tror jeg blir fornøyd.

Jeg tenker at det er først og fremst spillene i seg selv som skal være innovative. På PS3 så vi veldig flotte, innovative spill som Journey, LittleBigPlanet og Heavy Rain for å nevne noen uten å ta i bruk nye input/output-metoder. Som på PS3 tror jeg det tar litt tid før denne typen spill slippes.

 

Samkjøring med Vita, igjen

Tja, hvorfor ikke? Å ha mulighet til å spille fullverdige PS4-spill på Vita gjør den absolutt til et mer interessant kjøp. Sony har allerede satt ned prisen på Vita i Japan og billigste modellen vil nok koste under 1500 kroner i Norge når PS4 blir lansert.

 

PlayStation Kinect

Som med Move til PS3 fikk jeg inntrykk av at dette ikke er noe de vil satse stort på. Jeg tror det blir utnyttet av et fåtall spill og blir fort glemt.

 

Strømmeteknologi

Teknologien er fortsatt i startfasen og man må regne med barnesykdommer, men spennende at de tør å satse på det jeg tror er framtiden. Jeg tror det kan fungere tilnærmet feilfritt ved slutten av generasjonen. Det jeg prøvde av Gaikai i 2012 var overraskende bra.

 

Bakoverkompatibilitet

Største problemet slik jeg ser det er ingen mulighet til å spille PSN-spill. Det er selvsagt et minus, men ingen deal breaker for de fleste. Folk kjøper nye konsoller for nye spill. Det er vel fortsatt bare PS2, Wii og Wii U som har hatt perfekt bakoverkompatibilitet de siste 30 årene.

 

Hvor er maskina?

De viste mer enn jeg hadde forventet med tanke på E3 og at konsollen ikke ventes før tidligst i 4. kvartal. På E3 vil nok maskinen vises i sin helhet og de har nok også spart en del storspill til da.

 

Interfacebook

Jeg kan absolutt se for meg at folk ønsker å titte innom for å se hva kameratene på vennelista spiller. Også her tror jeg det blir mer konkretisert på E3.

 

Slutten for konsoller?

Her handler alt om hvilke spill den kan tilby. Sony har mange eksklusive team som folka bak Uncharted, LittleBigPlanet, Killzone, God of War, Gran Turismo og Ico som sikkert vil levere fantastiske spill man ikke kan spille på SteamBox eller noe annet sted.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vart heller ikkje veldig imponert over pressekonferansen. Det var svært mykje prat om "Vi tenker oss at ein gong i framtida... " og "Vi har ein visjon om ...". Hadde dei vist meg heile PS3/2/1 biblioteket spelt via Gaikai frå ein server i Europa hadde eg blitt imponert. Hadde eg sett dei spele fullverdige PS-spel på ein vilkårleg Android/Windows/iOS - tablet hadde eg blitt imponert. Det hjelper så lite å fortelle meg at eg kanskje ein gong i framtida skal kunne gjere dette, det er berre tomme ord.

 

Det er gode tankar og visjonar, men for mange er ikkje det nok til å la seg imponere.

 

Det er nok derfor det at dei ikkje viste fram sjølve konsollen også skuffa meg, det bygde opp under kjensla om at det her var svært lite handfast å forholde seg til.

 

Hvor skal jeg begynne?

 

Hele (dritt) artikkelen ...

 

Du kan jo starte her.

 

"PlayStation skal til og med vite hva jeg har lyst å kjøpe og ha lastet dette ned til meg på forhånd slik at jeg lett bare kan vifte med bankkortet og sette i gang å spille."

Gjør litt research vær så snill? Denne funksjonen har Blizzard sine spill hatt lenge. Og hvis du vil kan jeg mate deg med teskje så du kanskje forstår hvordan den fungerer? Vil du det? Flott...

 

 

Eg vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må en ny konsoll på død og liv forandre hvordan man spiller da? Grunnen til at jeg mener det er på tide med nye konsoller er at de gamle ikke er kraftige nok. Personlig er jeg fornøyd med hvordan det fungerer nå, men spiller utelukkende på PC ettersom de er kraftigere. Synes konsollene ellers er finfine. Bakoverkompabilitet burde de kunne klare dog, ettersom det fungerer på PC til tross for ekstreme forskjeller i HW.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Dette er dems mening, ikke dinIkke la andre styre din mening, for den kan være helt annetJeg personlig fikk det jeg ønsket, mere eksklusiver samt noe nytt. Cloud gaming med de gamle klassikere som dem hintet om m.m. Kontrolleren likte jeg også :)

 

Hvorfor er "mere eksklusiver" noe du spesielt ønsker. Slik jeg ser det er dette en ulempe. Jeg gleder meg ikke over at Gears of War ikke finnes til PS3 for eksempel.

 

At det slurves med porting av spill får så være, men det er en litt annen diskusjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal se det blir ikke så ille, men jeg er forsåvidt enig med deg i at jeg savnet noe... nytt. En touchflate og deling av video cutter det liksom ikke helt, men. Slik vi spiller funker i dag, hvorfor skulle det ikke funke i morgen. Det jeg frykter mest er at titlene fremigjenom skal bli generiske grafikkdemonstrasjoner som ikke tilfører noe annet nytt enn nettopp bedre grafikk. DET, trenger vi ikke. Leste et interessant tankeeksperiment som handlet om akkurat det: http://spillfeber.no/feature/hva-om-sony-annonserer-ps2/

 

Alt dette er sant, men det betyr ikke at man bør stoppe utviklingen og bare tenke historie. Kunne spillene i den artikkelen du linker til fungert på min Philips G7000?

 

Jeg fikk min G7000 i 1984, og hadde jeg sett bilder av noen av de spillene som trekkes fram som eksempler hadde jeg nok ikke vurdert dem som troverdige en gang.

 

Så hvor langt tilbake må vi gå før du sier at grafikken ikke var god nok? Om 20 år sitter man kanskje å sammenligner siste spill med Crysis, og argumenterer for at grafikken ikke er viktig, og at man også fikk fortalt historiene med Cryengine også

Lenke til kommentar

Bakoverkompabilitet burde de kunne klare dog, ettersom det fungerer på PC til tross for ekstreme forskjeller i HW.

Forskjellene i hardware på pc er nok ikke så store på pc. Det som spiller noen rolle er arkitekturen, ikke hvor rask prosessoren og skjermkortet er, eller hvor mye minne man har osv. PS går fra Cell til x86 baserte prosessorer, og der ligger nok hoved problemet til bakover kompatibiliteten.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Hvorfor er "mere eksklusiver" noe du spesielt ønsker. Slik jeg ser det er dette en ulempe. Jeg gleder meg ikke over at Gears of War ikke finnes til PS3 for eksempel.

 

At det slurves med porting av spill får så være, men det er en litt annen diskusjon...

 

Det er dem som gjør at jeg fortsatt kjøper konsoller. Hadde det ikke vært for dem hadde jeg kun sittet på en PC til spilling :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Sony ser ut til og gjøre mye riktig, og har tatt tak i mange av de tingene som de har strevd med denne generasjonen, i tillegg til at de ser ut til å gjøre noe med de elementene som gjør dagens konsoll gammeldagse.

 

Denne gangen satser de på en trygg maskinvare som bør gjøre det langt mer attraktivt for utviklere å satse på PS4, og som bør bety at Sony slipper den negative pressen som de har fått mange ganger denne generasjonen, når PS3 versjonen har tapt mot 360 versjonen i ytelse.

 

I tillegg kan det være svært positivt med tanke på kompatibilitet mot fremtidens maskinvare, og vi kan håpe at bakoverkompatibilitet vil bli langt enklere i fremtiden. Så får det heller være at vi må ta vare på PS3 maskinen og spillene. De fleste spillene finnes tross alt på disk, og det blir derfor ikke noe større problem enn det er å ta vare på SNES, Dreamcast eller PS2. En kan jo også alltids håpe at streaming av gamle spill faktisk vi fungere bra, og da forsvinner det meste av denne problemstillingen.

 

Jeg tror det er mye viktigere for Sony å satse på en god brukeropplevelse, med gode nettløsninger, og maskinvare som fungerer raskt og smidig. Langt smartere enn å satse på en veldig konkret nyvinning, som et helt nytt kontrollsystem. Det er nesten alltid plass til en maskin og et system som fungerer bra, det er ikke alltid plass til en revolusjon.

 

Med den økonomiske posisjonen Sony har i dag tror jeg det dessuten er smart å satse trygt, selv om en slik taktikk også kan få dem til å virke kjedelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...