Gå til innhold

Spiller du ikke spill? Ingen grunn til å bruke Windows!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt sikker på at folket på dette forumet har hørt om Linux. Selv om du har "sett lyset", så er kanskje best at du tar "Linux-misjoneringen" din et annet sted?

Slutt med surt oppgulp. Dette er en flott plass å dele sin erfaring. Jeg er også dritlei av idioter som bruker ordet misjonering malplassert.

Linux har ingen god erstattning for Microsoft Office.

Nei, OpenOffice er ingen god erstattningfor en godt over middels erfaren bruker...

Hva savner du i LibreOffice 4?

Microsoft OneNote er en annen grunn til å bruker Windows.

Det finnes OneNote alternativer, søtt å se når noen tror Microsoft har noe andre ikke har, spiller nærmest ingen rolle om programmet er helt ubrukelig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux har ingen god erstattning for Microsoft Office.

Nei, OpenOffice er ingen god erstattningfor en godt over middels erfaren bruker...

Jeg har gitt opp å bruke WYSIWYG til seriøse ting. Får noia hver gang. Både Word og PowerPoint er erstattet av LaTeX/LyX, og som regneark fungerer OO Calc godt nok for godt over middels erfarne brukere. Trengs det mer avansert funksjonalitet er scripting med en database i et annet språk en bedre måte. Det integreres også lett med LaTeX/LyX (eksportere resultat til disk, og direkte fil-import til dokument).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bare fordi det finnes ok alternativer så er det ikke lenger en grunn til å holde seg til Windows og OneNote?

 

Jeg er langt i fra noen motstander av Linux, men det er fortsatt i skyggen av Windows når det kommer til støtte av programmer. Det er vanskelig å bruke Linux uten å få følelsen av at du sitter med et uferdig produkt. Ta Skype klienten, eller mangel på et verdig Photoshop-alternativ som eksempel.

 

Dette er nok en av hovedgrunnene til at mange ikke vil ta steget over på Linux.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bare fordi det finnes ok alternativer så er det ikke lenger en grunn til å holde seg til Windows og OneNote?

Nei, men det betyr at OneNote er en svak grunn til å holde ut alle manglene i windows.
Jeg er langt i fra noen motstander av Linux, men det er fortsatt i skyggen av Windows når det kommer til støtte av programmer.
Vet du hva du snakker om her? Kjenner duhvor mange programmer du har lett tilgjengelig og nydelig intergert på linux, som enten er noe himla knot eller ikke fins i det hele tatt på windows.
Det er vanskelig å bruke Linux uten å få følelsen av at du sitter med et uferdig produkt. Ta Skype klienten, eller mangel på et verdig Photoshop-alternativ som eksempel.
Folk flest har ikke peiling. Jeg foretrekker Digikam langt over Photoshop, og det tror jeg svært mange ville gjort dersom de hadde hatt peil. Det er svært få som bruker avansert funksjonalitet i photoshop, og det er en grisedyr programvare dersom du vil ha fullversjon. Skype er et Microsoft produkt. Det funker greit på linux likevel, men Microsoft ser ut til å vil feile med å få kontroll på denne delen av nett. De forsøker nå desperat å ødelegge for standardisert kommunikasjon, ref. http://www.engadget.com/2012/08/06/microsoft-no-fan-of-existing-webrtc-standard-proposes-its-own/

De vil heldigvis antagelig ikke lykkes. Støtten for videosamtale kom i KDE Telepathy i fjor (hvis du vil se hva som skjer på linux må du få hodet ditt ut av Microsoft og Adobe, og se på de virkelige linuxprogrammene), ref. http://gkiagia.wordpress.com/2012/03/29/video-calls-in-kde-telepathy/

Både Chrome og Firefox får i siste versjon denne støtten rett inn i nettleseren, ref. http://thenextweb.com/apps/2013/02/04/google-and-mozilla-show-off-video-chat-between-chrome-and-firefox-thanks-to-webrtc-support/

Hvis du er ute etter kun kommunikasjon og dataspill, så er Skype sin popularitet et resultat av folks ignoranse, det er dårlig egnet for formålet. Hvis du er bundet til Ventrilo, bruk Mangler, ref. http://www.mangler.org/ Hvis du har litt peil, så går du for Rolls Royce med en gang, sett opp Mumble, ref. http://mumble.sourceforge.net/

 

Løft blikket ditt litt, så slipper du å bli sløvet ned av av uferdig produkt på windows.

Lenke til kommentar

Slutt med surt oppgulp. Dette er en flott plass å dele sin erfaring. Jeg er også dritlei av idioter som bruker ordet misjonering malplassert.

Denne tråden er like konstruktiv som at jeg skulle har laget en tråd på Mac forumet: "Windows 8, er et mye bedre valg! Er deilig å slippe å kjøpe en overpriset Mac."

 

Edit: Jeg ser nå at tråden er flyttet til Linux forumet, den lå opprinnelig på windows forumet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Vet du hva du snakker om her? Kjenner duhvor mange programmer du har lett tilgjengelig og nydelig intergert på linux, som enten er noe himla knot eller ikke fins i det hele tatt på windows.

Folk flest har ikke peiling. ...

...

 

Løft blikket ditt litt, så slipper du å bli sløvet ned av av uferdig produkt på windows.

Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har så god greie på dette. Jeg snakker dog fra en (over middels avansert) Windows-bruker sitt perspektiv.

 

Du vil ha flere brukere over på Linux ikke sant? Da er de problemene jeg beskriver svært relevante. Ja, det er mulig mange av programmene til Linux er bedre enn de til Windows. Men det hjelper ikke meg som Windows-bruker når skolen jeg går på krever at vi bruker program XX og YY, som kun er tilgjengelig til Windows (og i noen tilfeller Mac). Og hvis alle jeg skal snakke med bruker Skype, så hjelper det fint lite om Linux har en klient/protokoll som er 10x bedre.

Dette var to eksempler.

 

Selv ønsker jeg også at Linux hadde vært et fullverdig alternativ, men slik det er i dag, så er det ikke det, uansett hvor gode du mener at programmen på Linux er.

Lenke til kommentar

Deler noen like tanker med Mevon, har ikkje funent noe fullverdig alternativ til Windows ved Linux-distribusjoner heilt enda. Syns Ubuntu fremdeles har noen ytelse problemer å fikse, og trenger fleiere partnarar. Kan godt hende dette forandrer seg etterhvert, og eg krysser fingrene for at Ubuntu 13.04 fikser en del. Men om det er ett selskap som kan gjøre stort på få dager, er det nok Google med Chromebookene sine. Dei har fleire partnarar, kapital, merkenavn og ein "buisness model" som fungerer godt i dag.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Du vil ha flere brukere over på Linux ikke sant?

Gjerne det, men dette går av seg selv for tiden, så disse trådene har lite med misjonering å gjøre for min del.
Da er de problemene jeg beskriver svært relevante.
Ja, du beskriver gammel vane er vond å vende. Det er helt riktig, og lite å gjøre med. Det er en del virkelige problemer knyttet til linux og utbredelse, men de stikker nok dypere.
Men det hjelper ikke meg som Windows-bruker når skolen jeg går på krever at vi bruker program XX og YY, som kun er tilgjengelig til Windows (og i noen tilfeller Mac).
Da bør du av hensyn til oss alle gi skolen tydelig beskjed om at du ikke liker å bli tvunget over på dyre løsninger når frie løsninger som gjør jobben fins.
Og hvis alle jeg skal snakke med bruker Skype, så hjelper det fint lite om Linux har en klient/protokoll som er 10x bedre.
Skype er tilgjengelig på linux, og funker greit der. Både ventrilo og mumble er vanlige, og gtalk er heller ikke helt uvanlig i dag. Hvis noen faktisk vil prate med deg, så vil de nok være villige til å bruke gtalk, ref. http://www.google.com/talk/

Ikke vær så forbanna pessimistisk. Du kan forandre verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...