Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Så det er hypotetisk skepsis til et tilfelle der diskusjon.no nettveket selges til mindre seriøse eier som da igjen vil ta seg friheter på vår bekostning? Jeg er helt enig at vi må passe på at det vi produserer ikke blir missbrukt, men alle disse hypotetiske situasjonene blir litt for mye for meg.

 

KimKarne: Jeg skjønner hva du mener og for noen år siden var jeg så lei av all propaganda fra brukere med ekstreme politiske ståsteder, fjortiser som ikke har peiling på noe og troll at jeg tok en pause fra hele greia. På den andre siden kommer jeg alltid tilbake, rett og slett fordi det er mye bra her. Vi får heller jobbe med å redusere tullet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha meg unnskyldt men jeg blir temmelig opgitt når noen prøver sette munnkurv på andre fordi de ikke liker deres argument/syn og det gjelder ikke bare i denne debatten .

Fantastisk evne enkelt har til å gå på person .

Bare informerer om at det er frivillig å delta på forumet. Liker man ikke å delta, er det ingen som tvinger deg. Så da kunne vi sluppet gjentakende beskyldninger mot oss fra deg om personhets, drapstrusler og andre ulumskheter som mange av oss visstnok driver med bare fordi vi ikke alltid er enige med deg. Mulig du har glemt det totalt, men jeg har også støttet deg i flere saker, men du ser bare det negative i de som er så frekke at de tør å si mot deg en eller annen gang.

 

Det kan tenkes Bergendahl har sett det i denne tråden der du blandt annet skriver:

Nettopp...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil du ha litt hjelp?

Trenger man medlemskap for å lese her på forumet?

Er det lukket helt til man oppretter en konto?

Er det normalt at man leser på forumet i mange år uten å registrere seg, og når man først registrerer seg så har man mange hundre innlegg på meget kort tid? Det tok ikke meg lang tid etter jeg begynte å lese på forumet før jeg fikk lyst til å bidra og komme med egne synspunkter og innlegg, og ettersom du har så mange innlegg ville jeg tro at du også fikk lyst til å registrere deg ganske snart.

 

Men alle er vel forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

On topic (tror jeg);

 

§ 39. Opphavsmannen kan med den begrensning som følger av § 3 helt eller delvis overdra sin rett til å råde over åndsverket.

Overdragelse av eksemplar innbefatter ikke overdragelse av opphavsretten eller noen del av denne, selv om det er et originaleksemplar som overdras. Overdragelse av opphavsrett innbefatter ikke eiendomsrett til det manuskript eller annet eksemplar som utleveres i tilknytning til overdragelsen.

 

Paragraf 3 gir opphavsmann krav på å bli navngitt, samt fastslår at endring (hvis tillatt) eller tilgjengeliggjøring ikke må være krenkende for verk eller opphavsmann.

 

Som legmann skal jeg la være å trekke juridiske konklusjoner, og som forumpensjonist tror jeg at jeg skal la være å kommentere forumets policy. Jeg noterer meg at dagens admins gir uttrykk for samme pragmatiske og velvillige holdning som vi hadde til dette.

 

Jeg var selv kritisk til reglene som ga netterket råderett til slikt materiale, og husker diskusjonene som gjorde at punktet om "tillatelse fra opphavsmann" ble lagt til. (Andre skal dog ha mer av æren for det enn meg.)

 

Jeg har forøvrig løst mine personlige kvaler på området ved å - med få unntak - ikke laste opp egne åndsverk på forumet. Jeg ville nok valgt å publisere dem på egne sider eller sider med klare begrensninger i bruksrett, og så linke til dem der. Samtidig innser jeg at så snart jeg har gjort noe tilgjengelig for almenheten "i maskinlesbar form" så er min råderett akademisk snarere enn praktisk. De færreste av oss har tid og krefter til å rettsforfølge eventuelle brudd på en opphavsrett til noe som tross alt er en hobby.

 

In short: Når jeg poster noe her så antar jeg at forumets avtale er gyldig, om jeg ikke mener den er gyldig (eller ikke liker den) så poster jeg ikke. Om det er meg eller forumet som taper mest på at man ikke finner min musikk og mitt forfatterskap her kan selvsagt diskuteres. Jeg har valget, og tar ansvaret for det.

 

Når det gjelder regler som får tilbakevirkende kraft så synes jeg prinsipielt de er en uting. Når en ny avtale trer i kraft, bør den kun gjelde innlegg/materiale som er postet etter avtaletidspunktet. Enkelt og greit.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bestandig kommer den derre bestefaren å minner på om at det enkleste å kontrollere er hva en selv finner på ...

 

Edit: så synes jeg også det er verdt å tenke på at endel kreative brukere har fått hjelp til å utvikle sine talenter, ved å bruke forumet og forumets brukere/kunder som "kvalitetssikring", og dermed har de spart seg for mulige utgifter.

 

;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Bare informerer om at det er frivillig å delta på forumet. Liker man ikke å delta, er det ingen som tvinger deg. Så da kunne vi sluppet gjentakende beskyldninger mot oss fra deg om personhets, drapstrusler og andre ulumskheter som mange av oss visstnok driver med bare fordi vi ikke alltid er enige med deg. Mulig du har glemt det totalt, men jeg har også støttet deg i flere saker, men du ser bare det negative i de som er så frekke at de tør å si mot deg en eller annen gang.

Så siden det er frivillig å være her på forumet, så er det liksom greit å bedrive med personhets, trusler og andre lumskerier? Der er ting man bare må finne seg i siden det er frivillig.

Og siden moderator og andre gjør en gratis jobb, så kan de oppføre seg som fulle sjømenn?

 

Om det er gyldige argumenter for slik oppførsel og dermed godtatt, vel da går dette forumet ad undas.

Det å komme med kritikk er ikke automatisk at man er imot forumet. Det kan også leses som forslag på å gjøre forumet enda bedre, men dessverre ser ikke endel folk lengre en til skjermen.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Det kan tenkes Bergendahl har sett det i denne tråden der du blandt annet skriver:

 

Hva har så det med denne diskusjonen å gjøre ?

jeg snakker der om visse medlemmer som går igjen i tråd etter tråd og anngriper person fordi det fremkommer meninger de ikke liker.

Det har ikke noe med forumet som sådan å gjøre , ei heller rettighetene du har på det du har lagt ut på et forum .

Lenke til kommentar

Bare informerer om at det er frivillig å delta på forumet. Liker man ikke å delta, er det ingen som tvinger deg. Så da kunne vi sluppet gjentakende beskyldninger mot oss fra deg om personhets, drapstrusler og andre ulumskheter som mange av oss visstnok driver med bare fordi vi ikke alltid er enige med deg. Mulig du har glemt det totalt, men jeg har også støttet deg i flere saker, men du ser bare det negative i de som er så frekke at de tør å si mot deg en eller annen gang.

 

 

Nettopp...

 

Jeg vet meget godt at det er frivillig å delta i et forum og at en kan avslutte når en vil , men en avslutter vel ikke når en vil om det er en gjeng som driver med hets /personanngrep osv , da blir man vel heller tvunget til å gi opp fordi at det ikke aksepteres at en feks har negative erfaringer med et produkt .

Jeg har ikke glemt noe som helst som du sier og jeg har heller ikke noe imot deg som person , jeg reagerte på innlegget du skrev , som for meg virket som om at om det var feil å stille spørsmål ved et regelverk .

Jeg diskuterer som sagt her i tråden for å prøve å få klarhet i div ting rundt dette loverket, hvor bra /dårlig det er , svakheter ved det , om det kan ha tilbakevirkende kraft osv . Det skjønner jeg ikke kan være et problem så lenge det er laget en tråd for det , de som ikke har intresse av en slik diskusjon trenger jo da ikke være i akkurat den tråden .

 

Det henvises til en annen tråd her som jeg faktisk ikke ser hva har med denne saken om opphavsrett å gjøre i det hele tatt,det er vel nettop derfor denne er splittet ut , forøvrig dreier ikke den tråden seg om forumet,men om enkeltpersoner som har laget sitt eget "hirarki" på forumet og tror det er de som bestemmer hva som kan diskuteres .

Endret av Boralis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Jeg vet meget godt at det er frivillig å delta i et forum og at en kan avslutte når en vil , men en avslutter vel ikke når en vil om det er en gjeng som driver med hets /personanngrep osv , da blir man vel heller tvunget til å gi opp fordi at det ikke aksepteres at en feks har negative erfaringer med et produkt .

Jeg har ikke glemt noe som helst som du sier og jeg har heller ikke noe imot deg som person , jeg reagerte på innlegget du skrev , som for meg virket som om at om det var feil å stille spørsmål ved et regelverk .

Jeg diskuterer som sagt her i tråden for å prøve å få klarhet i div ting rundt dette loverket, hvor bra /dårlig det er , svakheter ved det , om det kan ha tilbakevirkende kraft osv . Det skjønner jeg ikke kan være et problem så lenge det er laget en tråd for det , de som ikke har intresse av en slik diskusjon trenger jo da ikke være i akkurat den tråden .

 

Bare vent litt, så kommer det en ny mods eller noe sånt å stiller akkurat de samme spørsmålene som det er blitt stilt av andre tidligere i tråden. Er man så uheldig å gjøre de oppmerksom på at det spørsmålet er stilt før i tråden og at de bør lese hele tråden før de stiller spørsmål, ja så hagler beskyldningene om at man ikke skal korrigere deres arbeid og videre er det gratis tjeneste de utfører så du får vennligst kutte ut kveruleringen... Etter det slettes dine innlegg, så mods igjen fremstår som engler...

 

Tipper responsen på dette innlegget ikke lar vente på seg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nå omhandler dette ikke moderatorenes arbeid..! Det er ikke de som eier eller drifter nettstedet som eier dette forumet.

 

Det handler om for mitt tilfelle er at har jeg eierskapet, og råderetten over det som jeg faktisk eier og har opphavsretten til?? :)

 

Bare for å gjenta meg litt i fra før.. ;)

 

Er det greit at man blir kastet ut av sitt rom, eller leilighet uten at man får med seg sine ting?? (les. da permban)

 

Er det greit at en gallerieier stenger meg ute, kaster meg ut, hindrer meg tilgang til galleriet hvor mine bilder henger oppe på veggene? (les; perm ban) Eller at jeg vil avslutte utstillingen, men jeg får ikke med meg bildene mine fordi disse henger på hans vegg i hans hus??

 

At du er på besøk hos bekjente og legger bilnøklene dine på hans/hennes bord så er disse plutselig deres?

 

Jeg antar at alle ville ha reagert på dette? Og veien til 112 og Politiet ville ha vært kort? Hvorfor? For noen har urettmessig tilegnet noe som ikke er deres.. :) Og husk nå på at ved å gå inn i en annenmanns hus så er det deres husregler som gjelder, så dere bør ikke slenge rundt dere med bilnøklene deres.. kan jo hende at dere ikke får disse tilbake pga husreglene... ;)

 

EDIT:

 

Diskusjonen om opphavsrett kan nok være hypotetisk pr. i dag.. men det er ingen som vet hva morgendagen vil bringe! :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Bare for å gjenta meg litt i fra før.. ;)

 

Bare for å gjenta meg litt selv.. ;)

 

Hvis du blir utestengt fra forumet kan du enkelt kontakte oss og forklare at du ønsker å fjerne bilder og lignende du måtte ha lastet opp. Det er ikke vanskeligere, og det er ingen grunn til å få det til å fremstå som vanskeligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Bare for å gjenta meg litt selv.. ;)

 

Hvis du blir utestengt fra forumet kan du enkelt kontakte oss og forklare at du ønsker å fjerne bilder og lignende du måtte ha lastet opp. Det er ikke vanskeligere, og det er ingen grunn til å få det til å fremstå som vanskeligere.

 

Nå legger jeg jo opp ting & tang direkte på serveren her.. fordi innerst inne så stoler jeg på dere.. men.. eierskapet til forumet har dere ikke.. og det er eier som bestemmer.. Så dere «fjerner» ting så betyr det 1 av 2; 1. innlegget blir satt som usynlig for alle unntatt mod/admin, 2. blir flyttet til søppelbøtta. Altså hvis da forumet blir solgt en dag, og det kan jo fort skje.. :) Så selger man mine verk uten tillatelse i fra meg, fordi de fremdeles ligger i databasen til forumet.. og ny eier kan velge å gjøre det han vil med dette.. :)

 

Så hvis jeg ber om at det blir f u l l s t e n d i g slettet i fra forumdatabasen.. blir dette faktisk gjort?? :)

Lenke til kommentar

Er det greit at en gallerieier stenger meg ute, kaster meg ut, hindrer meg tilgang til galleriet hvor mine bilder henger oppe på veggene? (les; perm ban) Eller at jeg vil avslutte utstillingen, men jeg får ikke med meg bildene mine fordi disse henger på hans vegg i hans hus??

Tja. Hvis jeg gikk til et galleri (hypotetisk, siden min kunst ikke på langt nær fortjener å henge på andres vegger) og han sa at jeg kunne få henge kopier(!) av mine bilder på hans vegger uten betaling(!) mot at han fikk beholde kopiene etterpå, så ville nå det være en fair avtale. Om den ville vært i min interesse er det selvsagt bare jeg som kan svare på, Hvis ikke takker jeg nei.

 

Og ja, jeg kan risikere at galleriet skifter eier, og at den nye ikke er like fintfølende. Men da har jeg Åndsverksloven i ryggen, som sier at bruken ikke må være krenkende for verk eller opphavsmann.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare for å gjenta meg litt i fra før.. ;)

 

Er det greit at man blir kastet ut av sitt rom, eller leilighet uten at man får med seg sine ting?? (les. da permban)

 

Bare for å gjenta meg selv litt... Når du har inngått en avtale om at dine ting skal stå igjen når du flytter, ja, da er det helt greit.

 

Så kan man argumentere langt over hvorvidt det er greit at man inngår en slik avtale, jeg ser det som uproblematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis jeg ber om at det blir f u l l s t e n d i g slettet i fra forumdatabasen.. blir dette faktisk gjort?? :)

Det kan me ikkje garantere. Me kan ikkje garantere at forumet ikkje blir kjøpt opp og alt innhald brukt på andre måtar enn i dag. Du gjev oss tillating til å bruke dine verk ved å laste dei opp på forumet. I løpet av dei første 14 åra har det ikkje vore problem med "misbruk" av dette, men det ingen som kjenner framtida. Eg kan ikkje garantere noko som helst, men ville blitt svært overraska om dette vart eit problem i framtida.

 

Om halvparten av fotobrukarane i dag spurde om å få fjerna alle sine bilete ville nok ikkje det skjedd. De har gitt forumet tillating til å bruke biletet, som det blir ved å la det ligge ute på forumet.

 

Personleg har eg ingen føresetnader mot å laste ting opp på forumet, men det er no meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå legger jeg jo opp ting & tang direkte på serveren her.. fordi innerst inne så stoler jeg på dere.. men.. eierskapet til forumet har dere ikke.. og det er eier som bestemmer.. Så dere «fjerner» ting så betyr det 1 av 2; 1. innlegget blir satt som usynlig for alle unntatt mod/admin, 2. blir flyttet til søppelbøtta. Altså hvis da forumet blir solgt en dag, og det kan jo fort skje.. :) Så selger man mine verk uten tillatelse i fra meg, fordi de fremdeles ligger i databasen til forumet.. og ny eier kan velge å gjøre det han vil med dette.. :)

 

Så hvis jeg ber om at det blir f u l l s t e n d i g slettet i fra forumdatabasen.. blir dette faktisk gjort?? :)

Dersom forumet blir solgt, så selger man ikke dine verk uten tillatelse fra deg, man selger dem MED tillatelse fra deg. Neste eier av forumet kan ikke gjøre hva som helst med dem, men neste eier kan gjøre akkurat det samme som dagens forum kan. Det er forholdsvis begrenset, men ikke ingenting. Og det skjer med samtykke fra de.

 

Hva som skjer om du ber om at det blir slettet fra forumdatabasen vet jeg ikke. Jeg tipper det blir innvilget (i alle fall hva gjelder alle åndsverk/bilder), forutsatt at det kan gjennomføres på en forholdsvis enkel måte. Men du har ikke noe rettskrav på at det skal innvilges.

 

Bare vent litt, så kommer det en ny mods eller noe sånt å stiller akkurat de samme spørsmålene som det er blitt stilt av andre tidligere i tråden. Er man så uheldig å gjøre de oppmerksom på at det spørsmålet er stilt før i tråden og at de bør lese hele tråden før de stiller spørsmål, ja så hagler beskyldningene om at man ikke skal korrigere deres arbeid og videre er det gratis tjeneste de utfører så du får vennligst kutte ut kveruleringen... Etter det slettes dine innlegg, så mods igjen fremstår som engler...

 

Tipper responsen på dette innlegget ikke lar vente på seg..

Selvfølgelig får du respons på innlegget ditt, hva ellers skulle forum brukes til?

 

Jeg lurer veldig på hvor du mener dette skjer. For jeg oppfatter innlegget her som mer eller mindre fri fantasi.

 

Det handler om for mitt tilfelle er at har jeg eierskapet, og råderetten over det som jeg faktisk eier og har opphavsretten til?? :)

 

Bare for å gjenta meg litt i fra før.. ;)

 

Er det greit at man blir kastet ut av sitt rom, eller leilighet uten at man får med seg sine ting?? (les. da permban)

 

Er det greit at en gallerieier stenger meg ute, kaster meg ut, hindrer meg tilgang til galleriet hvor mine bilder henger oppe på veggene? (les; perm ban) Eller at jeg vil avslutte utstillingen, men jeg får ikke med meg bildene mine fordi disse henger på hans vegg i hans hus??

 

At du er på besøk hos bekjente og legger bilnøklene dine på hans/hennes bord så er disse plutselig deres?

 

Jeg antar at alle ville ha reagert på dette? Og veien til 112 og Politiet ville ha vært kort? Hvorfor? For noen har urettmessig tilegnet noe som ikke er deres.. :) Og husk nå på at ved å gå inn i en annenmanns hus så er det deres husregler som gjelder, så dere bør ikke slenge rundt dere med bilnøklene deres.. kan jo hende at dere ikke får disse tilbake pga husreglene... ;)

 

EDIT:

 

Diskusjonen om opphavsrett kan nok være hypotetisk pr. i dag.. men det er ingen som vet hva morgendagen vil bringe! :)

Du skriver så mye tull at det er helt fantastisk morsomt at du svarte på mitt tidligere innlegg med at jeg ikke burde uttale meg om ting jeg ikke har peiling på (parafrasert etter hukommelsen).

 

1: Dersom du har avtalt at dine ting skal være motytelse for husrommi.et, i steden for eller i tillegg til leie, så er det da helt naturlig at de blir om du flytter ut? For det har du avtalt med diskusjon.no/eierne.

 

 

2: Som Geir så fint sa det, dersom du stiller ut kopier av dine bilder gratis, mot at gallerieieren får beholde kopiene, så er da ikke det særlig urimelig? Og LOVLIG er det jo i alle fall.

 

 

3: Bilnøkler på bordet er en fullstendig tullete analogi.

 

Som jeg har sagt flere ganger før, så er et av kjennetegnene ved at man eier noe at man kan gi det fra seg, selge det, leie det ut, låne det ut eller på annen måte la andre disponere over det (helt eller delvis, rettslig eller faktisk).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herr Brun

Dersom forumet blir solgt, så selger man ikke dine verk uten tillatelse fra deg, man selger dem MED tillatelse fra deg

 

[quoteDersom forumet blir solgt, så selger man ikke dine verk uten tillatelse fra deg, man selger dem MED tillatelse fra deg. Neste eier av forumet kan ikke gjøre hva som helst med dem, men neste eier kan gjøre akkurat det samme som dagens forum kan. Det er forholdsvis begrenset, men ikke ingenting. Og det skjer med samtykke fra de.

]

 

Intesangt det du skriver her , for tidligere i tråden fikk jeg et annet intrykk .

dette forumet er jo solgt til nye eiere siden jeg og mange med meg reg seg her , etter det du her sier så har altså ikke dagens eiere noen som helst rettigheter til det vi har lagt ut her, da vi ikke har sinert eller på annen måte godtatt noen ny avtale :hmm:

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

Det kan me ikkje garantere. Me kan ikkje garantere at forumet ikkje blir kjøpt opp og alt innhald brukt på andre måtar enn i dag. Du gjev oss tillating til å bruke dine verk ved å laste dei opp på forumet. I løpet av dei første 14 åra har det ikkje vore problem med "misbruk" av dette, men det ingen som kjenner framtida. Eg kan ikkje garantere noko som helst, men ville blitt svært overraska om dette vart eit problem i framtida.

 

Om halvparten av fotobrukarane i dag spurde om å få fjerna alle sine bilete ville nok ikkje det skjedd. De har gitt forumet tillating til å bruke biletet, som det blir ved å la det ligge ute på forumet.

 

Personleg har eg ingen føresetnader mot å laste ting opp på forumet, men det er no meg.

 

Jeg skjønner at du ikke kan garantere noe som helst, det måtte isåfall eierne gjøre .

men om en leier serverplass og hoster bildene , så vil en jo kunne fjærne dem helt greit, enten i form av å gå inn på serverplassen og fjere dem eller som det skjedde i mitt tilfelle da jeg sa opp serverplassen for en del mnd siden .

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår deg nå, Boralis, men de gamle reglene var da vitterlig ikke vesentlig anderledes enn de nye på dette punktet, og ble ikke endret i forbindelse med eierskiftet. Det var alltid ( i hvertfall så lenge jeg har vært medlem, et par år mindre enn deg) regler av et eller annet slag om dette. Ifølge innlegg #4 het det i 2005: "Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag."

 

Det Herr Brun sier er vel ellers at de nye eierne kan gjør akkurat det samme som de gamle, og at eierskiftet i seg selv ikke endrer på det. Dersom overnevnte vilkår gjaldt da du postet dine bilder, så gjelder de også under nye eiere, vil jeg anta.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jaja.. man kommer ikke videre her.. og for min del har jeg dratt det lengre enn hva intensjonen min egentlig var.. Moralen dog er enkel; ikke legg inn bilder eller annet materiale.. kun legg til en link til en ekstern side/blogg hvor man sitter med den fulle kontrollen selv.. ;) Alt i alt så føler jeg at det er tragisk at man må gjøre det på den måten.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...