Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Ellers er jo den kritikken med at "moderatorene er her og forsvarer hverandre" litt sånn damned if you do, damned if you don't. At forumets medarbeidere er aktive i tilbakemeldings-kategorien er ikke så rart, og vi hadde nok blir vel så mye kritisert om vi ikke var det.

 

Og analogien din er, som lars påpeker, helt feil. Forumet er en løpende tjeneste (et "abonnement" hvor du ikke betaler), og ikke en éngangsytelse som en bussbillett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Bare for å være med i hylekoret - vil jeg bare si at jeg har knapt nok lest vilkårene her på forumet, men så klart godkjente jeg dem, og jeg har ikke tall på alle gangene jeg har sett brukere som har nevt dette med opphavsrettigheter og hvordan det løses her på forumet, i diverse andre debatter.

 

Så jeg kan ikke si at jeg aldri har hørt om dette, og det tipper jeg de fleste andre erfarne brukerne også har ... :closedeyes:

Lenke til kommentar

Parkerer du på offentlig vei og det blir satt opp "parkering forbudt"-skilt så slipper du ikke unna bota bare fordi du ikke så skiltet. (Faktisk er du pliktig å sjekke skiltinga hver 24. time. Og i bystrøk er det ikke uvanlig at noen skal fjerne snø etc.)

Trur moderatorene har rett i denne saken.

 

Samme er om du parkerer i et parkeringshus (Hvor mange leser egentlig reglene når de kjører inn?). Brenner det og parkeringshuset stenger har du ikke rett til å hente ut bilen din når det passer deg, men bilen er riktignok juridisk din.

Parkerer du i parkeringshus uten å ha gyldig billett og bilen din blir tauet inn så kan du ikke få igjen bilen før du har gjort opp kravet. Nesten slik er det det fungerer her på forumet også; forumet beholder retten til "kopien" av det du har skrevet. Innlegget er, i den grad den gjelder, beskyttet av opprettshavsretten, men forumet har rett til å vise kopien av innlegget ditt på alle verdens datamaskiner.

 

Blir noe helt annet, skal du sammenligne med det så måtte vi her ha godkjent på forhånd at regelverket kan endres uten forvarsel , slik det er i nevnte trafikkregler/skiltregler du viser til .

Men jeg tror ikke at det er lov å legge til en slik klausul i et forum som krever å kunne bruke dine bilder, din musikke osv . :hmm:

 

Ellers er jo den kritikken med at "moderatorene er her og forsvarer hverandre" litt sånn damned if you do, damned if you don't. At forumets medarbeidere er aktive i tilbakemeldings-kategorien er ikke så rart, og vi hadde nok blir vel så mye kritisert om vi ikke var det.

 

Og analogien din er, som lars påpeker, helt feil. Forumet er en løpende tjeneste (et "abonnement" hvor du ikke betaler), og ikke en éngangsytelse som en bussbillett.

 

Harsår eller :tease: :tease: Ja jeg setter to stk bak denne gangen siden du tydeligvis gikk glipp av smilefjeset bak den kommentaren i sted, men for å være sikker denne gangen : Det var en spøk/fleip :)

Lenke til kommentar

Joa..

 

Men hvem som krenker mine, dine eller våre rettigheter er et juridisk definisjonsspørsmål.

Vi sitter i samme båt, alle sammen( stort sett).

 

Vi kommer IKKE til å passe på deres rettigheter så lenge vi ikke akter å bruke disse selv.

Og da har vi klare retningslinjer som vi følger iht. våre retningslinjer om det skulle være aktuelt.

 

Om naboen din stjeler bilen eller båten din, er ikke vårt ansvar..

 

:)

Lenke til kommentar

Blir ikke dette ganske så likt Instragram og endringene de kom med etter at de ble kjøpt opp og skiftet eier. Da ble det jo en aktør som så sitt snitt i å tjene penger på brukernes bilder.

 

Vårt forum eier ingen opphavsrett til det som blir postet her av brukere.(unntatt redaksjonelt stoff osv.) Opphavsretten er knyttet til den/de som beviselig har juridisk rett til produkter/åndsverk osv.

I grunn vi bare formidler deres produkter via forumet vårt.

 

I verste fall kan jo det bli aktuelt hvis forumet blir kjøpt opp av utenlandsk aktør

Om vårt forum bytter eier, så vil opphavsretten bestå iht. lovverket. Både nasjonalt og internasjonalt.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo instagram og diskusjon.no "litt" forskjellige tjenester. Du skal ha helt latterlig lyst på de relativt få originale bildene og åndsverk som legges ut på forumet, for at det skal være hensiktsmessig å kjøpe hele dritten for å få bildene med på kjøpet. Så at en utenlandsk eier skal kjøpe forumet og derved overta (og misbruke) våre begrensede rettigheter til å bruke bildene ser jeg på som ganske søkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss iallefall være enige om at vi er uenige .

Jeg har heldigvis ikke noe særlig her inne av bilder etter at jeg sa opp mitt webhotell som hostet det meste , ellers er det vel i hovedsak innlegg og en del prosjekter fra langt tilbake da vi bygget kabinett og maskiner på gode gamle HW.no da .

Så får det bli med det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...