Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

 

Her var det mye som har kommet siden jeg har registrert meg gitt.. :) Og det som er morsomt i den grad jeg gadd å gå såpass langt var at det ikke var noen link til retningslinjene ved registreringen, kun om jeg kunne finne smilefjeset. :)

 

Det står ingenting i brukerbetingelsene om at jeg overdrar min opphavsrett til eddamedia. Så alle mine åndsverk er mine, og mine alene! :) Så da har dere en jobb på hvordan dere skal moderere brukere, når man kommer i konflikt, og blir utestengt i fra egne verk!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da har dere en jobb på hvordan dere skal moderere brukere, når man kommer i konflikt, og blir utestengt i fra egne verk!! :)

 

Jeg skjønner ikke trangen til å kverulere på dette. Det har jo blitt sagt at hvis man blir utestengt og ikke kan fjerne opplastede åndsverk, kontakter man admin og finner en løsning.

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Bildet ditt er ditt åndsverk. Men ved å poste det her inngår du en implisitt avtale med diskusjon.no om bruk av ditt bilde. Denne avtalen kan ikke du senere ensidig gå fra og oppheve den retten vi fikk gjennom at du postet bildet.

 

 

 

 

Det er vi ikke enige i. Forumets retningslinjer er bindende, og anses akseptert ved fortsatt bruk av tjenesten.

Men hva så om den avtalen det vises til ikke var utformet slik når du registrerte deg og at forumsledelsen eller nye eiere av forumet har laget nye regler, som bruker aldri har godkjent :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg skjønner ikke trangen til å kverulere på dette. Det har jo blitt sagt at hvis man blir utestengt og ikke kan fjerne opplastede åndsverk, kontakter man admin og finner en løsning.

 

Trangen kommer i fra når brukere i forumledelsen kommer med utsagn som er feil, og de påstår at det er det rette!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er korrekt. Bildet ditt er ditt åndsverk. Men ved å poste det her inngår du en implisitt avtale med diskusjon.no om bruk av ditt bilde. Denne avtalen kan ikke du senere ensidig gå fra og oppheve den retten vi fikk gjennom at du postet bildet.

 

Hva mener du har blitt sagt som er feil?

 

Lite eksempel.. :) Men det kommer kommer nok ikke noen endringer i policyen.. så det er egentlig fånyttes å diskutere! Og det sier vel litt når forumledelsen synes at debatten er kjedelig for de ikke gidder å forholde seg til interessante i denne debatten.. nemlig opphavsretten og opphavspersonens rettigheter til eget verk..

Lenke til kommentar

Men det kommer kommer nok ikke noen endringer i policyen.. så det er egentlig fånyttes å diskutere! Og det sier vel litt når forumledelsen synes at debatten er kjedelig for de ikke gidder å forholde seg til interessante i denne debatten.. nemlig opphavsretten og opphavspersonens rettigheter til eget verk..

 

Det er aldri meningsløst å diskutere. Retningslinjene har blitt endret tidligere, og ingen sier at de ikke kan bli endret igjen. Det som derimot er «kjedelig» og skuffende er at du legger ord i munnen min, for jeg syns denne diskusjonen er veldig interessant og viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg skjønner ikke trangen til å kverulere på dette.

Det er aldri meningsløst å diskutere. Retningslinjene har blitt endret tidligere, og ingen sier at de ikke kan bli endret igjen. Det som derimot er «kjedelig» og skuffende er at du legger ord i munnen min, for jeg syns denne diskusjonen er veldig interessant og viktig.

 

Var ikke min intensjon å legge ord i munnen på deg! :) Men den øverste siteringen her sa det meste følte jeg.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Det er mitt åndsverk, og jeg besitter alle rettighetene for det! Det jeg har godtatt er at nettverket under visse forutsetninger kan bruke det i sin markedsføring, og kun det! :) Selv om jeg har frivillig valgt å poste bilder her inne, har ikke nettverket eller dets eiere fått rettigheter til bildet utover at de kan bruke det etter mitt samtykke. Og mitt samtykke kan engang i tiden opphøre! Velger å jeg å avslutte min konto her inne en gang, så tar jeg med det som er mitt, og om det er bildet mitt i dette tilfellet eller bilnøklene mine i et annet tilfelle. Det er samme sak! :)

 

Inkorrekt.

 

Kort versjonen: Det er mitt verk, jeg eier helt og holdent dette med alle rettigheter dette måtte inneholde. Jeg har tillatt en begrenset bruk av bildet for nettverket. Jeg har aldri tillatt at nettverket skal tilegne seg en kopi etter eget forgodtbefinnende! :)

 

Inkorrekt. Du må gjerne ha denne forståelsen av brukeravtalen mellom deg og forumet, men den er altså ikke den rette forståelsen.

Forumets retningslinjer: Er bare retningslinjer og ikke en juridisk avtale! Altså føringer/spilleregler for de som ikke skjønner forskjellen.. :)

 

Forumets retningslinjer er en instruks til moderatorene fra Edda Media. Det er brukeravtalen som er gjeldende avtale.

 

 

Men hva så om den avtalen det vises til ikke var utformet slik når du registrerte deg og at forumsledelsen eller nye eiere av forumet har laget nye regler, som bruker aldri har godkjent :hmm:

 

Fortsatt bruk av forumet vil til en viss grad innebære aksept for at man bruker forumet under de regler som til enhver tid gjelder for dette, såfremt endringene er klart annonsert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hvor finner man egentlig denne "brukeravtalen"? Retningslinjene er jo linket til nede til høyre, men finner ikke brukeravtale noe sted.

 

Skal ikke krangle, er bare nyskjerrig.

 

Godt gjemt men her..

Lenke til kommentar

Godt gjemt men her..

 

Der var den ja , men hva med alle som registrerte seg før denne kom , altså hos tidligere eiere, da det var noen entusiaster som drev forumet , en kan vel ikke påberope seg at disse automatisk har godkjent denne avtalen , da måtte isåfall den nye eieren nullstille alle brukeravtalene og be alle om å reg seg på nytt .

Det ble ikke gjordt og årsaken til det var vel at da ville de miste mange medlemmer og det er vel som kjent antall medlemmer og antall klikk som gir penger i kassa .

Jeg er rimelig sikker på at alle som var reg før dagens eiere ikke har noen juridisk bindende avtale .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Akkurat ja, takk iStereo. Mange brukere her inne, men få av dem har nok lest den siden. Nederst står det:

:wee:

 

248 925 Antall medlemmer

 

Sånn ca 1.1% av brukerne.. :p Jaja.. godt og godt opplyst fru Blom.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

http://www.slettmeg.no/Slett-profil

 

Burde vært en mulighet for å slette alt man har lagt inn her på diskusjon.no...

Om det ikke kan gjøres, så bør det opplyses om klart og tydelig i registreringen at det er vanskelig å slette personlig data, enn det er på Facebook....

 

Skal se hva datatilsynet mener om en slik praksis på et .no domene...

Lenke til kommentar

Skal se hva datatilsynet mener om en slik praksis på et .no domene...

 

Her ser du hva Datatilsynet og Personvernnemnda mener. Dette har blitt tatt opp tidligere i tråden, og konklusjonen (Personvernnemndas konklusjon) er at man har ingen rett til å få slettet samtlige innlegg fra et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Her på forumet er det jo ikke noe krav om at ekte navn må oppgis, selv om man kan gjøre det om man vil. Så jeg ser ikke helt problemet med at innlegg en har skrevet blir liggende etter at en har valgt å tre ut. Og når adm. enda sier at om man har problemer så kan de "deaktivere profilen" og anonymisere innleggene man har skrevet. (har jeg misforstått kanskje?)

..

dette var en reaksjon på innlegg 106, om datatilsynet og slettmeg-greiene.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg synes rettningslinjene virker greie; det er dog litt uheldig at brukeravtalen er så godt gjemt. De har kanskje fått noen tips fra forsikringsbransjen ;)

 

Det som er viktig å huske, er at teksten man poster på forumet er rene ytringer og deler av en kortere eller lengre samtale. Noe som de fleste vil være enig ikke er et ånsdverk ... Bilder, videoer, musikk osv som legges ut kan nok regnes som åndsverk; men det ser jo ut som om det ikke er noe problem å få det fjernet, ved å kommen med forespørsel.

 

Nå er postene anonyme, kun koblet til et nick; det er nok også noe som gjør at man ikke kan kreve postene slettet. Men det jeg tror man kan kreve, er å fjerne all personlig informasjon knyttet til profilen - dvs. email og de personlige detaljene man har lagt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...