Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Her på forumet er det jo ikke noe krav om at ekte navn må oppgis, selv om man kan gjøre det om man vil. Så jeg ser ikke helt problemet med at innlegg en har skrevet blir liggende etter at en har valgt å tre ut. Og når adm. enda sier at om man har problemer så kan de "deaktivere profilen" og anonymisere innleggene man har skrevet. (har jeg misforstått kanskje?)

 

Nei, du har ikke misforstått. Hvis man ønsker å forlate forumet er vi behjelpelige med å finne en løsning. Vi sletter ikke samtlige innlegg man har skrevet, men kan endre brukernavn, endre e-postadresse, fjerne personlig informasjon fra profilen og hjelpe til med å fjerne personlig informasjon fra gamle innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

Slikt det er , så kan be om å få slettet alt innhold, men Diskusjon.no sier nei til det. Da er opphavsretten bortkastet og bør fjernes fra wiki-sidene Deres.

Alt jeg skriver her inne er i følge åndsverksloven mitt, men Diskusjon.no har i sin avtalevilkår lovt til å bruke det på sine sider.

 

Siden Diskusjon.no IKKE etterkommer brukers ønske om total sletting, bør det komme klart frem i avtalevilkårene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Lyst til å utdype, slik at jeg ikke skriver et svar som blir helt feil i tilfelle jeg misforstår hva du mener? Du må gjerne ta det på PM. :)

 

Jeg skal ikke svare for brukeren.. men jeg tolket det dithen at du representerer et forum som ikke lar deg slette innlegg, kun gjemme disse eller anonymisere disse.. mens signaturen din henviser til en nettside hvor man får vist en fremgangsmåte for å få seg totalt slettet på et nettsted.. :)

 

My two cents.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Dette har vært oppe før. Du får ikke innholdet slettet, men du får det anonymisert.

 

Okeiii.. hvordan får jeg anonymisert mine bilder etter at jeg har bedt meg slettet da?? :p Det er greit med en forumpost eller 100 med tekst.. Men det er ikke alle forumposter som bare har tekst i seg.. :/

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke svare for brukeren.. men jeg tolket det dithen at du representerer et forum som ikke lar deg slette innlegg, kun gjemme disse eller anonymisere disse.. mens signaturen din henviser til en nettside hvor man får vist en fremgangsmåte for å få seg totalt slettet på et nettsted.. :)

 

Greit nok, selv om jeg kanskje tror du misforstår oppgaven til Slettmeg.no. Det blir uansett off-topic i denne tråden, men hvis du vil diskutere det videre finner vi sikkert et mer egnet sted.

 

 

Okeiii.. hvordan får jeg anonymisert mine bilder etter at jeg har bedt meg slettet da?? :p Det er greit med en forumpost eller 100 med tekst.. Men det er ikke alle forumposter som bare har tekst i seg.. :/

 

Det kommer an på hvor bildene er lagret. Hvis de ligger lagret på forumets servere (som skjer hvis du laster de opp på forumet) kan de enkelt fjernes, men hvis du har brukt en annen tjeneste for å lagre bildene dine, og kun linket dit i dine innlegg, må det gjøres på en annen måte. Du vil uansett få hjelp hvis du sender en e-post til [email protected], som har blitt nevnt tidligere. :)

Lenke til kommentar

Frå forumet starta til i dag har det i alle fall ikkje vore aktuelt å bruke bilete, musikk eller liknande som brukarane har posta til noko som helst, med mindre eigar er spurd og har godkjent det.

 

Me veit sjølvsagt ikkje kva som skjer i framtida, men dersom forumet blir drifta som det gjer i dag vil det ikkje bli aktuelt å bruke bilete på den måten seinare heller.

Lenke til kommentar

Frå forumet starta til i dag har det i alle fall ikkje vore aktuelt å bruke bilete, musikk eller liknande som brukarane har posta til noko som helst, med mindre eigar er spurd og har godkjent det.

 

Me veit sjølvsagt ikkje kva som skjer i framtida, men dersom forumet blir drifta som det gjer i dag vil det ikkje bli aktuelt å bruke bilete på den måten seinare heller.

 

greit nok,men som du selv sier så vet en ikke hva som skjer .

 

 

Så kommer dette :

Retningslinjene har ikke blitt endret uten at brukerne har blitt varslet om endringene. Det første tegnet på en endring som er aktuell for denne diskusjonen er en tråd fra 2005 hvor det ble annonsert at blant annet følgende punkt ble lagt til i retningslinjene:

 

 

#16:Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg.
Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag.

 

 

Jeg betviler sterkt at dette vil holde juridisk med mindre det er sendt ut til hver og en bruker , eller at brukerne må godkjenne dette ved feks å logge seg inn på nytt .

Enhver som har til hensikt å bentytte seg av eller overta andres rettigheter kan da med andre ord bare opprette et forum og når en har fått X antall brukere som har postet både bilder og annet på forumet , da ta og endre retningslinjene, retningslinjer som faktisk ligger så gjemt at en må lete for å finne dem , noe feks antall visninger av dem på dette forumet viser .

Lenke til kommentar

Jeg fikk visst æren av å være trådstarter jeg. Hva om jeg nå trykker "løst"? Da herjer jeg da..

Det er en ting jeg har stusset på ved tidligere utskillelse av tråder - der synes jeg moderatoren bør stå som eier av tråden med en kommentar i første post at dette er en utskillelse fra en annen tråd. Og det som nå er post #1, da blir #2.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg har stusset på ved tidligere utskillelse av tråder - der synes jeg moderatoren bør stå som eier av tråden med en kommentar i første post at dette er en utskillelse fra en annen tråd. Og det som nå er post #1, da blir #2.

 

Dette krever at moderatoren har et innlegg tilgjengelig som er eldre enn det som hadde blitt #1, slik at de kan slåes sammen med moderatoren som forfatter. Jeg kunne «overtatt» pybaltos innlegg, men av respekt valgte jeg å la innlegget være slik han skrev det. Jeg kunne selvsagt funnet et tilfeldig innlegg fra Test-kategorien eller noe lignende, men når man splitter aktive tråder er tiden knapp.

 

Derfor ble det slik. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Når man leser denne tråden, så må man bare minne om det faktum hvor mange som var admins, mods osv. i den tråden, ikke er det lengre.

Et forum som ikke forandrer seg, vil sakte men sikkert dø ut.

Hvem pokker vil komme med store utlendende løsninger på f.eks. system, som senere kan bli brukt i en form for undervisning? Frivillige bidrag vil miste kvalitet og etter en stund er dette forumet i samme klasse som Itavisen sitt forum.

Lenke til kommentar

Hensikten med ideboksen er å komme med forslag som gjør forumet bedre for hver og en av oss. Tror ikke det er noen grunn til å bli pararnoid av den ;)

 

Er vel ingen som blir det da , men når en ser at alt en bidrar med nå er forumets eiendeler og de kan vederlasgfritt gjøre hva de vill med det , ja da vil jeg påstå at "dugnadsånden" neppe blir fremmet på noe vis . :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Føler at jeg ikke kan gi meg med det første ennå.. :)

 

En tanke..

 

Hva med å kontakte VG og få de til å lage en sak om at et av Norges største, om ikke det største fotonettstedet/forum automatisk over tar rettighetene til andres verk, kun ved at disse postes i forumet deres. Du skal altså sitte med rettighetene over «dine» egne verk, men det er nettstedet som skal bestemme over disse..

 

Og nå er jo ikke VG en del av den pressen som eier dette stedet, ergo vil de sikkert nok fråtse i pikante detaljer i fra et konkurrerende mediahus.. :p og ingen er mere opptatt av rettighetene & åndsverksloven enn media aktører.. :) Lurer på hvilken lyd det ville bli i pipa, om dette skulle balle litt på seg.. :p

 

Ikke kan du fjerne disse egenhendig uten spesifikk tillatelse i fra tjenestetilbyder, altså må du spørre pent om jeg kan få ta med meg min eiendom.. eller nei.. iflg moderator i denne tråden.. var det ikke min eiendom lengre.. sånn var det visst.. men jeg sitter visst på rettighetene til mitt verk..

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488514&view=findpost&p=20190602

 

:)

Lenke til kommentar

Dette krever at moderatoren har et innlegg tilgjengelig som er eldre enn det som hadde blitt #1, slik at de kan slåes sammen med moderatoren som forfatter. Jeg kunne «overtatt» pybaltos innlegg, men av respekt valgte jeg å la innlegget være slik han skrev det. Jeg kunne selvsagt funnet et tilfeldig innlegg fra Test-kategorien eller noe lignende, men når man splitter aktive tråder er tiden knapp.

 

Derfor ble det slik. :)

Jo, det er greit. I denne tråden så er det en løsning som fungerer. Fordi førstepost handler om temaet som den nye tråden som opprettes.

 

Men forrige gang det skjedde, at en del av en tråd ble splittet ut, og jeg ble trådstarter, så er det ikke like greit.

http://www.diskusjon...

 

I den tråden er åpningsinnlegget om noe helt annet, om å kjøpe med såkalt "cashback" mens tråden handler om han som i innlegg 2 har kjøpt og betalt en skriver som han ikke fikk. Hva når den tråden løser seg? Skal han da sende PM til meg også så skal jeg trykke "løst" for ham?

Det tragikomiske i det eksemplet er jo at det mitt innlegg handlet om også ble splittet ut, men da i en tredje tråd. Uten at mitt innlegg, og heller ikke andres innlegg (fra den opprinnelige tråden alt ble splittet fra) om det temaet kom med. Man satt altså med tre tråder med kaos til slutt. Jeg rapporterte det den gang, men det ble aldri noe fiksing på det i ettertid.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...