Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra deg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.

Fra retninglinjene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den er grei , spørsmålet er vel heller at dette er dagens regler og ikke reglene fra da jeg og mange med meg registrerte seg på forumet , og har et forum eller en annen organisasjon forandret regelverket sitt betydelig etter at medlemmer har reistrert seg så skal vel disse medlemmer forespørres om de gotaar disse å få en mulighet for å reservere seg fra det .

Ingen kan vel forandre vesentlig på vedtekter og gi dem tilbakevirkende kraft :hmm:

Lenke til kommentar

Den er grei , spørsmålet er vel heller at dette er dagens regler og ikke reglene fra da jeg og mange med meg registrerte seg på forumet , og har et forum eller en annen organisasjon forandret regelverket sitt betydelig etter at medlemmer har reistrert seg så skal vel disse medlemmer forespørres om de gotaar disse å få en mulighet for å reservere seg fra det .

Ingen kan vel forandre vesentlig på vedtekter og gi dem tilbakevirkende kraft :hmm:

 

Retningslinjene har ikke blitt endret uten at brukerne har blitt varslet om endringene. Det første tegnet på en endring som er aktuell for denne diskusjonen er en tråd fra 2005 hvor det ble annonsert at blant annet følgende punkt ble lagt til i retningslinjene:

 

#16:Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg.
Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag.

 

 

Neste aktuelle endring kom i 2009 og ble annonsert i god tid, da nåværende retningslinjer, en revidert versjon av de gamle, så dagens lys:

 

Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra seg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.

 

Alle som var registrert for fire år siden fikk muligheten til å si det de mente om de nye, reviderte retningslinjene. :)

Lenke til kommentar

Tenkte nå at det var best å sitere fra retingslinjene så ikke noen tror at det er dagens regler her inne.

 

Jeg tok ikke feil, jeg skjønte hva dere diskuterte. :green:

..

 

Vet , men vi er vel nå på en helt annen diskusjon enn det tråden startet med uansett , men klart dette med forumsregler og endringer av disse kunne vært en intresang ting å diskutere i riktig tråd da :)

Lenke til kommentar

Retningslinjene har ikke blitt endret uten at brukerne har blitt varslet om endringene. Det første tegnet på en endring som er aktuell for denne diskusjonen er en tråd fra 2005 hvor det ble annonsert at blant annet følgende punkt ble lagt til i retningslinjene:

 

 

 

#16:Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg.
Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag.

 

 

Neste aktuelle endring kom i 2009 og ble annonsert i god tid, da nåværende retningslinjer, en revidert versjon av de gamle, så dagens lys:

 

Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra seg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.[/[ndent]

 

Alle som var registrert for fire år siden fikk muligheten til å si det de mente om de nye, reviderte retningslinjene.
:)

 

Som sagt vi er på et annet tema , men alle foretak om det er dette eller mitt er vel forpliktet til å orientere medlemmer som har måttet godkjenne et regelver , disse medlemmene skal da orienteres og er det vesentlige endringer så skal vel hvert medlem som var registrert før disse endringene ha mulighet for å kunne reservere seg mot disse og ikke automatisk bli omfattet av de . Jeg driver firma + at jeg sitter i et par styreverv og vet at den formelle fremgangsmåten er både streng og vanskelig og er ikke regelverket fulgt til punkt og prikke,ja da er ikke endringene som er utført verdt papiret de er skrevet på
:hmm:
Lenke til kommentar

Som sagt vi er på et annet tema , men alle foretak om det er dette eller mitt er vel forpliktet til å orientere medlemmer som har måttet godkjenne et regelver , disse medlemmene skal da orienteres og er det vesentlige endringer så skal vel hvert medlem som var registrert før disse endringene ha mulighet for å kunne reservere seg mot disse og ikke automatisk bli omfattet av de . Jeg driver firma + at jeg sitter i et par styreverv og vet at den formelle fremgangsmåten er både streng og vanskelig og er ikke regelverket fulgt til punkt og prikke,ja da er ikke endringene som er utført verdt papiret de er skrevet på :hmm:

 

Nå er jeg ingen jurist så jeg kan ta feil, men jeg ser ikke for meg at det eksisterer regelverk som bestemmer hvordan et Internettbasert diskusjonsforum skal gå frem for å endre sine retningslinjer. Det blir derfor litt feil å sammenligne det med firmaer og styrer. :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen jurist så jeg kan ta feil, men jeg ser ikke for meg at det eksisterer regelverk som bestemmer hvordan et Internettbasert diskusjonsforum skal gå frem for å endre sine retningslinjer. Det blir derfor litt feil å sammenligne det med firmaer og styrer. :)

 

Nei jeg er heller ikke jurist , men jeg vet bare at det å endre på vesentlige punkter , der medlemmer får redusert sine rettigheter er veldig strengt regulert .

Jeg vil tro at om et firma prøver å frata sine medlemmer rettigheter så vil det gjelde uansett hvordan firmaet er registrert .

Om jeg starter et internettbasert forum med registrerte medlemmer og ikke opplyser at firmaet kan bruke det andre "eier" for så å endre disse reglene etter at brukerne har lagt ut ting , til at jeg da plutselig har rett til å gjøre hva jeg vil med dette betviler jeg sterkt er lovlig med mindre alle brukerne som var registrert før lovendringen enten har fått mulighet for å reservere seg eller å fjerne sine ting .

I ytterste konsekvens kan jo da et firma tjene fett på andres eiendom, ved å først innvitere dem inn og så lage et regelverk i etterkant som gir dem tillatelse til å "utnytte" medlemmene .

Lenke til kommentar

Medlemmer på forumet er ikke "firmates medlemmer" eller ansatte, de er kunder.

 

Tja da er det vel enda værre, du kan ikke endre en kundes betingelser og tvinge kunden til å godta den, du kan heller ikke nekte en kunde å ta med seg det som er hans med mindre du har kjøpt og betalt kunden for dette , eller at det kommer under de betingelsene kunden hadde godtatt.

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

 

 

Tja da er det vel enda værre, du kan ikke endre en kundes betingelser og tvinge kunden til å godta den, du kan heller ikke nekte en kunde å ta med seg det som er hans med mindre du har kjøpt og betalt kunden for dette , eller at det kommer under de betingelsene kunden hadde godtatt.

Har du hørt om prinsippet ytelse mot ytelse? Hva er det du yter mot at du får lov til å bruke tjenesten som forumet er? Dersom du mener det løpende avtaleforholdet er urimelig, er det jo bare å trekke tilbake din ytelse. Altså slutte å skrive.

 

Og jo, kunder kan tvinges til å godta nye betingelser. For framtiden, i alle fall. (Du står selvfølgelig for framtiden fritt til å slutte å bruke forumet, som nevnt over.) Dersom du ønsker en utredning på hvorvidt forumet kan endre retningslinjene med tilbakevirkende kraft, så står du selvfølgelig fritt til å gjøre eller bestille en slik, men retningslinjenee har hatt forbud mot å slette sine innlegg i 6 år. Jeg tipper de fleste vil konkludere med at du ved å fortsette å bruke tjenesten har akseptert de nye vilkårene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Du viser igjen din glitrende forståelse for juss... Du kan ikke definere "opphavsretten" etter eget forgodtbefinnende, vet du.

Opphavsretten gir meg rett til å trekke tilbake fra offentligheten mine egne verk...

Lenke til kommentar

Har du hørt om prinsippet ytelse mot ytelse? Hva er det du yter mot at du får lov til å bruke tjenesten som forumet er? Dersom du mener det løpende avtaleforholdet er urimelig, er det jo bare å trekke tilbake din ytelse. Altså slutte å skrive.

 

Og jo, kunder kan tvinges til å godta nye betingelser. For framtiden, i alle fall. (Du står selvfølgelig for framtiden fritt til å slutte å bruke forumet, som nevnt over.) Dersom du ønsker en utredning på hvorvidt forumet kan endre retningslinjene med tilbakevirkende kraft, så står du selvfølgelig fritt til å gjøre eller bestille en slik, men retningslinjenee har hatt forbud mot å slette sine innlegg i 6 år. Jeg tipper de fleste vil konkludere med at du ved å fortsette å bruke tjenesten har akseptert de nye vilkårene.

 

Nå har ikke jeg sagt at forumet her driver ulovlig slik du prøver å fremstille det da , men jeg betviler sterkt at et forum,organisajon, firma , etc bare kan legge ut en endring på sin webside og så si i etterkant at de som ikke sluttet å skrive etter denne endringen dermed godtok at alt de hadde lagt ut i tiår før det med helt andre betingelser plutselig var innbefattet , ekstra spesielt vil jeg tro det blir all den tid medlemmer av forumsledelsen definerer oss som kunder . Etter hva jeg har lært så er et forhold til en kunde basert på en avtale,om avtalen endres av en av aktørene skal den andre ha skriftlig melding om dette og godkjenne denne, skal denne endringen ha tilbakevirkende kraft skal dette også avtales skriftlig :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Nå har ikke jeg sagt at forumet her driver ulovlig slik du prøver å fremstille det da , men jeg betviler sterkt at et forum,organisajon, firma , etc bare kan legge ut en endring på sin webside og så si i etterkant at de som ikke sluttet å skrive etter denne endringen dermed godtok at alt de hadde lagt ut i tiår før det med helt andre betingelser plutselig var innbefattet , ekstra spesielt vil jeg tro det blir all den tid medlemmer av forumsledelsen definerer oss som kunder . Etter hva jeg har lært så er et forhold til en kunde basert på en avtale,om avtalen endres av en av aktørene skal den andre ha skriftlig melding om dette og godkjenne denne, skal denne endringen ha tilbakevirkende kraft skal dette også avtales skriftlig :hmm:

 

Ikke ta det så hardt. Hr brun bruker jo den store kloke boken som referanse og ingenting i verden kan gjøres hvis det ikke er lovt til det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

En liten tanke rekke.. Dette er et fotoforum, og det er litt spesielt i så måte..

 

Jeg tar bilder, og jeg velger å la andre se mine verk. Så jeg bruker Akam.no eller diskusjon.no som et publiseringsverktøy i denne sammenhengen.

 

En sammenligning:

 

Jeg leier meg et rom i et hus hvor jeg henger opp mine bilder.. huseier finner plutselig ut at jeg; er en drittsekk, det går på trynefaktor, er svær i kjeften, har ufin oppførsel <- velg en av disse eller alle. Så han hiver meg ut, eller bytter låsen til rommet hvor mine bilder henger. Jeg får ikke med meg disse ut, de blir hengene der.

 

Dette vil kunne kalles for tyveri, og jeg rimelig sikker på i en rettssak ville huseier tape så det synger etter..

 

Forumet:

 

Jeg leier «et rom» på Akam.no/diskusjon.no. Huseier er moderator eller admin. Jeg blir hevet ut (posteingssperre/utestengt) av en av eller flere av grunnene som er nevnt tidligere i denne posten. Ved at jeg har mistet tilgangen til mitt rom (mine poster med bilder), har dette forumet bokstavelig stjelt mine verker.. om disse står fysisk i et rom, eller ligger i et digitalt rom er forsåvidt det samme. Begge deler er tyveri!

 

Får man «ferie» i fra forumet vil det også si at jeg ikke har tilgang på mine verker, og vil vel også kategoriseres som tyveri, blir man permbannet og må krype for en admin, eller ikke får komme inn i igjen.. jaja.. da tror jeg at nettstedet vil slite rettslig..

 

Jeg har valgt å publisere mine verker her inne, men jeg har ikke overdratt opphavsretten/eierskapet til mine verker til akam eller andre, jeg har tillatt at nettstedet skal få lov under visse forutsetninger til å bruke dette til sin egen markedsføring, og kun det!

 

Så for å utestenge en bruker med egne verker her inne, hvordan skal man håndtere dette rent juridisk..? Det er en viss forskjell på en intetsigende forumpost, og innlegg med egne verker; bilder, musikk, tegninger, dikt m.v.

 

Så jeg lurer på hvordan nettverket skal straffe meg (ferie/utestengelse i fra forumet) uten å gjøre seg selv til lovbryter? Hadde vært greit med et svar i fra høvdingene på dette!! :)

Lenke til kommentar

Før jeg blei moderator tok jeg opp et lignende spørsmål. Jeg lurte på hva som ville skje med bildene mine her inne hvis jeg ble utestengt, frivillig eller ufrivillig. Jeg kan se for meg at det kan være tilfeller der en ikke ønsker at bildene skal ligge der til evig tid. Jeg fikk til svar at det ville ikke være noe problem å ta kontakt med administratorene (da forumstyret) via [email protected] å få fjernet sine bilder selv om man var utestengt.

Regner ikke med at de har endret policy.

Lenke til kommentar

iStereo , meget godt skrevet og en svært intresang vinkling :thumbup:

 

 

 

 

Før jeg blei moderator tok jeg opp et lignende spørsmål. Jeg lurte på hva som ville skje med bildene mine her inne hvis jeg ble utestengt, frivillig eller ufrivillig. Jeg kan se for meg at det kan være tilfeller der en ikke ønsker at bildene skal ligge der til evig tid. Jeg fikk til svar at det ville ikke være noe problem å ta kontakt med administratorene (da forumstyret) via [email protected] å få fjernet sine bilder selv om man var utestengt.

Regner ikke med at de har endret policy.

 

 

Retningslinjene sier iallefall pr i dag noe annet , det som i tillegg er intresangt er at disse er endret en rekke ganger og at forumet bruker disse med tilbakevirkende kraft uten å ha kontaktet de det gjelder.

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...