Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Begynner å bli ganske mange Sony Z med problemer her inne nå..

Jeg har vært i kontakt med forburkerrådet angående Micro USBen, de mente jeg egentlig ville hatt en ganske god sakt da det opsptod nesten med en gang, problemet var at jeg venta så lenge, så det blir vanskligere å bevise. Så hvis jeg ville gå videre måtte jeg tatt mobilen til et annet verksted og fått rapport fra dem...det gidder jeg ikke, så nå skal jeg bare betale for å få mobilen fikset.

Derimot kommer jeg ikke til å anbefale Sony mobiler til noen lengre..jeg har allerede tatt fra Sony minst to kjøp allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det samme har jeg slitt med!

Tror jeg har funnet feilen ?
Jeg forberedte min telefon for innlevering til verksted p.g.a telefonen ikke finner satelitter.
Da jeg hadde tatt backup og logget meg av alt og fjernet sim kort, så tenkte jeg at jeg prøver siste gang bare for å være sikker.
Og denne siste gang så kom gps signalene etter kun 10 sekund. Jeg tenkte at dette er bare tilfeldig, men nei nå har jeg prøvd jevnlig de tre siste dagene og gps signalene kommer etter kun kort tid :)
Da antar jeg problemet må være i sim kortet ? Noen som har hørt om noe liknende ?
Lenke til kommentar

Hmm, kan kanskje være noe med triangulering ved hjelp av basestasjoner, eller noe sånt å gjøre?

Kan årsaken ligge i at disse som har problemet også kjører med åpen 4G, som kanskje har så som så med dekning/kapasitet. Da vil den jo kontinuerlig ligge å søke/veksle basestasjoner.

Kanskje forsøket verdt å låse på 2G eller 3G.

Lenke til kommentar

Det står klart og tydelig i brukermanualen at normal slitasje kan svekke/hemme telefonens beskyttelsesmekanismer mot fukt/støv, og at telefonen ikke skal brukes i basseng. Vedlegget er et utdrag fra en engelsk brukermanual (side 125)

 

attachicon.gifCapture.PNG

 

Eg er ikkje spesielt overraska, men fritar dette Sony for ansvar for vannskader?

Sony reklamerer jo sjølv med at telefonen kan brukast under vann.

Frå Sony sin omtale:

 

Xperia Z boldly goes where no phone's gone before: underwater. Forget living in constant fear of spills, splashes or even total submersion. Xperia Z's revolutionary water resistant design stands up the wettest of conditions, even complete submersion in up to 3 feet of water for up to 30 minutes at a time2. So snap an underwater pic at the pool, catch up on your emails during a leisurely soak in the tub, or swipe through a recipe with wet fingers worry free.

Dette er jo direkte motstridande med det brukermanualen seier.

Alle mobiltelefoner kan brukast under vatn (ei kort tid), men det som skulle være spesielt med denne telefonen er at telefonen fortsatt kan brukast etter å ha vært i vatn.

Lenke til kommentar

Dersom bassengklor har en negativ reaksjon med pakningen rundt lukene på telefonen. Så kan dette være årsaken til at telefonen tok kvelden. Det at telefonen er vanntett betyr nødvendigvis ikke at telefonen tåler basseng, ettersom det står at telefonen heller ikke skal utsettes for varmt vann (hva som er varmt i denne sammenhengen vet jeg ikke).

 

Den juridiske delen ved at telefonen reklameres som vanntett og motstridende signaler i brukermanualen får være opp til noen andre å vurdere.

 

Det er forresten noen små firkanter innenfor noen av lukene. Den er synlig under luken som dekker for minijack, USB, SD.kort. Er denne en annen farge enn hvit tyder dette på at det har vært fukt under luken.

Lenke til kommentar

Det står klart og tydelig i brukermanualen at normal slitasje kan svekke/hemme telefonens beskyttelsesmekanismer mot fukt/støv, og at telefonen ikke skal brukes i basseng. Vedlegget er et utdrag fra en engelsk brukermanual (side 125)attachicon.gifCapture.PNG

Det står jo også "Never submerge your device in water..." Er ikke dette et krav for IP57 sertifisering? Ned til en meter i vann altså.

Lenke til kommentar

Vurderer å investere i en Z1. Ser det er mange som klager på at telefonen ikke er tett så da lurer jeg på en ting:

Er det noen som bruker telefonen "normalt"? dvs ikke skal ta den med i bassenget, eller dusje med den, eller legge den i en bøtte med vann eller ta bilder i havet osv? Jeg trenger en telefon som er "vanntett" slik at den kan ligge i lommen en regnvåt dag på fjellet, og at den tåler fuktighet når jeg er ute på en joggetur. Funker telefonen til dette?

Lenke til kommentar

Skal du jogge den så må du bruke blåtann-øreplugger for å sikre at den er vanntett. Har per dags dato aldri åpne en eneste luke på den tlf minus når jeg stappet inn simkortet og har heller ikke ønsket å teste den i dusjen og lignende. Selv om den i utgangspunktet er vanntett har jeg intet ønske om å teste "grenser".

Lenke til kommentar

Xperia Z er vanntett.

Jeg bruker den stort sett som en vanlig mobiltelefon, men jeg slipper å være nervøs for å bruke den ute når det regner. Og jeg har den med i badekaret, og surfer på nettet med våte fingre. Så langt har det gått greit. Men pass på at lukene er lukket, de har en tendens til å åpne seg...

Dette gjelder min Z, jeg har ikke Z1.

Lenke til kommentar

Vurderer å investere i en Z1. Ser det er mange som klager på at telefonen ikke er tett så da lurer jeg på en ting:

Er det noen som bruker telefonen "normalt"? dvs ikke skal ta den med i bassenget, eller dusje med den, eller legge den i en bøtte med vann eller ta bilder i havet osv? Jeg trenger en telefon som er "vanntett" slik at den kan ligge i lommen en regnvåt dag på fjellet, og at den tåler fuktighet når jeg er ute på en joggetur. Funker telefonen til dette?

 

Z1 har i motsettning til Z modellen vanntett minijack tilkobling. Så den kan du bruke med vanlige hodetelefoner.

Sertifiseringa av telefonen tilseier at den er meir enn god nok til det du beskriver.

Faktisk kan det godt være at du like greit kan gå for ein billegare mobiltelefon som berre er vannavvisande, til det du skiserer her så trenger du ikkje ein vanntett telefon (sjølv om det sikkert er greit å ha).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...