Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Jeg har krangla med Djuice, Sony og selv Telekiosken i flere måneder. Telekiosken sender meg til Sony --> Djuice --> og til slutt Djuice til kjedehuset som står øverst. Jeg har klaga skriftlig, og selv da henviste de til garanti. Fordi det er skjedd en fysisk feil...

Jeg begynte å fylle ut skjema til forbrukerrådet, men nå uten å ha hatt mobilen siden starten av juli så gidder jeg ikke mer. Kanskje jeg går til forbrukerrådet etter at jeg har fått den igjen bare for å høre om de kan gjøre noe da. :)

jeg anbefaler deg å fortsette å ikke bruke mikro usb tappen, det er nok en grunn til at Sony sender med lade dock til denne mobilen.

Jeg anbefaler på det sterkeste å kontakte forbrukerrådet. Jeg kranglet med expert i 2 mnd over min Xperia S som hadde en jordingsfeil mellom skjerm og USB-kontakt som gjorde at skjermen gikk ikke an å bruke når det stod strøm på. Det har seg slik at når en fohandler bruker et verksted som er inkompetent, så bruker de ikke avhjelpsforsøk. Derfor kan man bli sittende fast i en "uendelig" kjede av sende inn, retur, verkstedsrapport "ingen feil funnet". To dager tok det, etter at jeg kontaktet forbrukerrådet. Eller, lit mer, siden de klarte å forkaste mailen min, men når jeg ringte de var de kjempehyggelig og beklaget seg, og jeg fikk tildelt saksbehandler med en gang.

 

To dager etter at jeg fikk saksbehandler, så plutselig fant Expert feil på telefonen min, helt ut av det blå. Selvfølgelig skulle jeg få lov til å "få ny telefon" (når jeg hadde forlangt heving). Så da var det en ny telefon til forbrukerrådet, fem minutter etterpå ringte Expert meg og sa "kom og hent pengene dine". Forbanna møkk, men det gjelder å stå på sitt. Siste gang jeg brukte penger på den kjeden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frister litt å ta kontakt med dem. Greit surt å betale nesten 2000kr for å fikse det.. men hva tenker du om påståanden om at det er en fysiskfeil? Altså at selve usbkontakta har knekt, og sitter igjen i laderen? De har brukt det veldig i mot meg, og jeg er redd for at det skal være avgjørende.

Lenke til kommentar

Frister litt å ta kontakt med dem. Greit surt å betale nesten 2000kr for å fikse det.. men hva tenker du om påståanden om at det er en fysiskfeil? Altså at selve usbkontakta har knekt, og sitter igjen i laderen? De har brukt det veldig i mot meg, og jeg er redd for at det skal være avgjørende.

Vel, om telefonen er yngre enn 6mnd, og det er tilsvarende tilfeller, så kan det argumenteres at det er en fabrikkfeil, en svakhet i konstruksjonen. Det er uansett deres ansvar å bevise at det er brukerfeil. Jeg vil påstå at det er utrolig svakt av design/ingeniørteamet å ikke bruke en standard micro-usb, slik at å bruke kabelen feil er klin umulig. Tror faktisk at dette er den eneste micro-usb kotakten jeg vet om der det er fysisk mulig å sette den inn feil vei. Det er en grunn til at de har en form på hunn-enden. Alt i alt en utrolig dårlig løsning av Sony.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg uten å ha vært gjennom møllen med forbrukerrådet. Om du faktisk får medhold vil du kunne skape presedens, og gjøre det lettere for alle andre i landet. Kanskje saksbehandleren du får tildelt kjenner til menneskene du har vært i kontakt med? Det var tilfellet mitt med Expert, da saksbehandleren sukket lett når jeg sa hvem vedkommende var. Er ikke alltid lett å være forbruker, selv med gode lover som skal beskytte oss.

Lenke til kommentar

Vel, om telefonen er yngre enn 6mnd, og det er tilsvarende tilfeller, så kan det argumenteres at det er en fabrikkfeil, en svakhet i konstruksjonen. Det er uansett deres ansvar å bevise at det er brukerfeil. Jeg vil påstå at det er utrolig svakt av design/ingeniørteamet å ikke bruke en standard micro-usb, slik at å bruke kabelen feil er klin umulig. Tror faktisk at dette er den eneste micro-usb kotakten jeg vet om der det er fysisk mulig å sette den inn feil vei. Det er en grunn til at de har en form på hunn-enden. Alt i alt en utrolig dårlig løsning av Sony.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg uten å ha vært gjennom møllen med forbrukerrådet. Om du faktisk får medhold vil du kunne skape presedens, og gjøre det lettere for alle andre i landet. Kanskje saksbehandleren du får tildelt kjenner til menneskene du har vært i kontakt med? Det var tilfellet mitt med Expert, da saksbehandleren sukket lett når jeg sa hvem vedkommende var. Er ikke alltid lett å være forbruker, selv med gode lover som skal beskytte oss.

Takk for svar, jeg tar det videre til forbrukerådet. :)

Lenke til kommentar

Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken..

Lenke til kommentar

Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken..

 

Jeg fikk ny telefon da jeg brukte min Xperia Z i et badebasseng. Lukene var selvfølgelig så lukket som jeg kunne få dem til å bli, men likevel kom det inn vann og mobilen konket.

 

Her gjelder det bare å stå på kravene, skal mobilen være vanntett, så skal den være vanntett. Hvis det ikke er mulig å lukke lukene godt nok, har ikke Sony laget telefonen så god som de påstår (IP57)

Lenke til kommentar

Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken..

ikke sony som er vrange her men heller elkjøp. jeg jobber i mobilbutikk og har sendt inn 1 xperia z som ikke var vanntett og kunden fikk ny. samt lest om flere slike saker her på forumet

Lenke til kommentar

Er det andre med denne telefonen så har problemer med Gps'en ?

Jeg er aktiv bruker av endomondo og noen ganger går det opp i mot 1 time før telefonen finner satelitter (jeg har aktivert wifi - mobildata.- googles posisjonstjeneste - tilgang til stedsinformasjonen min - GPS satelitter) :(

Det samme har jeg slitt med!

Lenke til kommentar

Alle apps er oppdatert til siste versjon, regner jeg med? Vet at noen hadde problemer med Google Maps under nyeste firmware, men det viste seg at de kjørte en eldre versjon av applikasjonen som ikke fungerte optimalt med JB.

 

Hvis du kikker her: http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z-ZL-ZR/GPS-Problem/td-p/336736 så har Sony kommet med en fiks for å tømme aGPS-data lagret på telefonen.

 

Sjekk om dette hjelper.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Har ikke hatt problemer med gps'en selv. Den er ikke av de raskeste, men plukker opp ganske fint i google maps for eksempel.

 

I andre nyheter sliter jeg fremdeles brutalt med at skjermen tidvis flimrer. Virker som om det er mer når batteriet er fulladet / på høy prosent enn lavere - men det er fremdeles et utrolig irriterende problem. Vet flere har rapportert det til Sony, men har ikke funnet noen fiks. Ingen her som har noen? Skal man bare leve med dette, mon tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...