Gå til innhold

Samletest: Vi kårer Norges beste nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del, man må nesten være en fanboy om man skulle finne på å ha egne meninger som man deler på et diskusjonsforum.

 

Var vel ikke akkurat det han sa, selv om jeg mener det litt vel mye mas om fanboys over hele fjøla. Når det er sagt er det endel innlegg her inne som er litt underlige, for å ikke si feilaktige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Overrasket over å se note 10.1 øverst her, virker som om det legges veldig mye vekt på funksjonalitet som 3G, minnekortstøtte og lagringsplass her. Hadde byggekvalitet, ytelse, brukervennlighet og pris blitt vektet høyere hadde nok konklusjonen blitt en ganske annen.

 

Hva konkret mener du er problemet med kvaliteten? Har du grunn til å anta at den tåler mindre enn andre tablets? (eller forsåvidt ytelse). Men det er jo sant at med andre vurderinger ville andre brett kommet høyere. Jeg ville feks ikke anbefalt note øverst om man ikke bryr seg om den penn-relaterte funksjonaliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mister litt troa på amobil er nøytrale når galaxy note 10.1 vinner, og nexus 7 kommer på 10. plass.

 

Fatter ikke hva de driver med.

 

Galaxy note er tungt, tykt og har dårlig byggekvaltiet. Og det har generelt blitt slaktet overalt. Bortsett fra på amobil merkelig nok.

 

Er du glad i et tungt, tykt tablet laget av plastikk, med dårlig oppløsning? Er du glad i å kjøpre oppskalerte telefon apps? Da er for all del galaxy note 10.1 et bra valg.

 

Nei men for all, jeg forstår ikke denne testen. Det er ikke bare pro apple sider som theverge og engadet som har slaktet note 10.1 , det er flere android sider også som slakter dette. Og når amobil er nesten den eneste sida som gir dette så høy karakter, så lukter jeg ugler i mosen

 

 

Det med at 7" er ukurant, er vel at det er 4:3 vs 16:9

 

Altså å holde et 16:9 tablet i portrett modus føltes rart, fordi det blir så høyt. Derfor iPaden er mye bedre til lesing, sufring på web, mens fks et 16:9 tablet er bedre til media etc

 

I denne testen var det snakk om å kåre det råeste nettbrettet - uavhengig av pris. Det betyr at et nettbrett som kan komme veldig godt ut i sin klasse (som f.eks. Nexus 7 som er et svært godt produkt i sin prisklasse), vil kunne komme dårligere ut i nettopp denne sammenligningen. Det betyr også at et nettbrett som Samsung Galaxy Note 10.1 med terningkast 5 vil kunne komme foran et nettbrett med terningkast 6, siden vi i enkelttestene har pris som en viktig faktor i vurderingen.

 

Det er viktig å se på kriteriene til den enkelte test. I én test kan det være snakk om å finne den beste ungdomsmobilen, i en annen den beste businessmobilen, det beste proffnettbrettet, det beste underholdningsnettbrettet, osv. Et nettbrett som får karakter 6 som businessnettbrett vil kunne få dårligere karakter som underholdningsnettbrett, for eksempel hvis den ikke makter å spille av video i de vanligste formatene. I denne testen var det altså snakk om å finne det råeste nettbrettet, og der mener vi Galaxy Note 10.1 troner på toppen - selv om vi har notert oss at noen utenlandske medier er uenig med oss.

 

For øvrig anbefaler jeg denne artikkelen om hvordan lese tester: http://www.amobil.no/artikler/storst-er-best/114668

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I denne testen var det snakk om å kåre det råeste nettbrettet - uavhengig av pris. Det betyr at et nettbrett som kan komme veldig godt ut i sin klasse (som f.eks. Nexus 7 som er et svært godt produkt i sin prisklasse), vil kunne komme dårligere ut i nettopp denne sammenligningen. Det betyr også at et nettbrett som Samsung Galaxy Note 10.1 med terningkast 5 vil kunne komme foran et nettbrett med terningkast 6, siden vi i enkelttestene har pris som en viktig faktor i vurderingen.

 

Det er viktig å se på kriteriene til den enkelte test. I én test kan det være snakk om å finne den beste ungdomsmobilen, i en annen den beste businessmobilen, det beste proffnettbrettet, det beste underholdningsnettbrettet, osv. Et nettbrett som får karakter 6 som businessnettbrett vil kunne få dårligere karakter som underholdningsnettbrett, for eksempel hvis den ikke makter å spille av video i de vanligste formatene. I denne testen var det altså snakk om å finne det råeste nettbrettet, og der mener vi Galaxy Note 10.1 troner på toppen - selv om vi har notert oss at noen utenlandske medier er uenig med oss.

 

For øvrig anbefaler jeg denne artikkelen om hvordan lese tester: http://www.amobil.no...-er-best/114668

 

:-)

Hvis dette er et kriterium, hvorfor kommer da nexus 7 på 10 ende plass og ipad mini på 2 plass når nexus har bedre oppløsning og bedre hardware?

 

Litt usikker på hva du mener med det råeste, tenker du da skjermkvalitet, oppløsning, gpu/cpu, eller antall apps som er laget for tablets?

 

For all del en fin test, men jeg forstår ikke hva som er lagt til grunn her.

Lenke til kommentar

Hvis dette er et kriterium, hvorfor kommer da nexus 7 på 10 ende plass og ipad mini på 2 plass når nexus har bedre oppløsning og bedre hardware?

 

Litt usikker på hva du mener med det råeste, tenker du da skjermkvalitet, oppløsning, gpu/cpu, eller antall apps som er laget for tablets?

 

For all del en fin test, men jeg forstår ikke hva som er lagt til grunn her.

 

Hvorfor egentlig bry seg sånn til de grader når man tydeligvis allerede har funnet "sitt" utstyr utfra tidligere tester...?

 

Alt til side så kunne egentlig amobil ha droppet rangeringen 1-10 og rett og slett bare nevnt disse anbefalingene med deres plusser og minuser. Dette for at tab'ene er ment til forskjellig bruk / brukere, men siden testen er utviklet for TV2 får man vel forvente det TABloide :p

 

En kommentar her inne gikk inn på dette med å gruppere innenfor kategorier; 7-tommere(proff og underholdning) og 10-tommere(proff og underholdning) ser jeg på som naturlige båser. Pris burde ikke være kriterie siden det er snakk om råeste.

 

Folk på forumet her vet nøyaktig hva som passer seg selv best, og ukyndige lesere kommer ikke til å kjøpe katta i sekken med noen av produktene. Disse personene vil synes at tab'en de ender opp med herfra er det råeste siden hjulet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mao. testen er fullstendig subjektiv og burde hatt tittelen "det beste nettbrettet etter min mening." Folk flest vil antakelig syntes det "beste" er det som de liker best og syntes er mest brukervennlig, ikke nødvendigvis den som har best spesifikasjoner (og her er jo lista helt på trynet). Pris / ytelse stemmer jo heller ikke.....

Lenke til kommentar

Hva konkret mener du er problemet med kvaliteten? Har du grunn til å anta at den tåler mindre enn andre tablets? (eller forsåvidt ytelse). Men det er jo sant at med andre vurderinger ville andre brett kommet høyere. Jeg ville feks ikke anbefalt note øverst om man ikke bryr seg om den penn-relaterte funksjonaliteten.

 

AtW

Er vel mange som har klaget på plastikkfølelse med note 10.1, og jeg vil påstå at det trekker noe ned, men jeg tror nok den vil tåle like mye som de andre.

 

Når det gjelder ytelse er jo iPad 4 suveren blant de nettbrettene som er med i denne testen (den har en nyere CPU-arkitektur, og en gigantisk GPU Så lenge man ikke får full utnyttelse av firekjerners-brikkene, bør den være overlegen.). Det eneste nettbrettet som virkelig kan matche det er nexus 10 (som jeg vet om).

Lenke til kommentar

Er vel mange som har klaget på plastikkfølelse med note 10.1, og jeg vil påstå at det trekker noe ned, men jeg tror nok den vil tåle like mye som de andre.

 

Når det gjelder ytelse er jo iPad 4 suveren blant de nettbrettene som er med i denne testen (den har en nyere CPU-arkitektur, og en gigantisk GPU Så lenge man ikke får full utnyttelse av firekjerners-brikkene, bør den være overlegen.). Det eneste nettbrettet som virkelig kan matche det er nexus 10 (som jeg vet om).

 

Så det er ikke snakk om byggekvalitet denne gangen heller, det er snakk om at noen ikke liker følelsen av plast...

 

AtW

Lenke til kommentar

Så det er ikke snakk om byggekvalitet denne gangen heller, det er snakk om at noen ikke liker følelsen av plast...

 

AtW

 

Har aldri skjønt meg så mye på det der jeg heller. Man får inntrykket noen ganger at følelse > selve kvaliteten. Om det å føle på saker er viktigere enn bruken, kan det kanskje være en tanke å spare pengene og få seg dame eller i verste fall ei katt...?

/troll (?)

Lenke til kommentar
Litt besynderlig at et nettbrett som koster 1000 kr mer enn iPad og mange andre nettbrett, har dårligere skjermoppløsning og føles litt tregt i bruk kan vinne denne testen.
Om du gidder å bruke litt tid på research, så koster faktisk Samsung Galaxy Note 10.1 3895,- mens Ipad 4 koster 3890. Så prisen er faktisk helt identisk. Note har også mulighet til å oppgradere med micro SD kort, noe som faktisk ikkje Ipad har mulighet til. Skjermen på Note 10.1 kunne gjerne hatt litt høyere oppløsning, men det er fortsatt et fantistisk nettbrett!

 

iPad mini og iPad 4. generasjon støtter overføring av video og bilder fra microSD ved hjelp av adapter til Lightning Connector. selv om det ikke kan brukes til å utvide lagringskapasiteten er det likevel nyttig siden video er blant det som tar mest plass å spare.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Vil heller påstå at det er the verge som er på bærtur med sin test av note 10.1Mulig de har vært uheldig med sitt eksemplar
Det er ikke bare The Verge som har vært negative. Android Police slaktet det totalt. Jeg sier ikke at det er et elendig nettbrett, jeg sier bare at det er en veldig overraskende testvinner.

 

Personlig synes jeg det er rart for Note'n er umiddelbart den eneste jeg faktisk kunne tenke meg å bruke mine egne penge på. Skulle ønsket høyere oppløsning såklart, men pen'en gjør at den i langt større grad er brukbar til annet enn bare websurfing og videotitting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at Amobil er så begeistret for Note 10.1 Andre anmeldere som Engadget, The Verge og Androidpolice synes ikke tableten var noe å hoppe i taket over. The Verge ga Note 10.1 kun en score på 5.4, mens f.eks Nexus 7 fikk 8.8 og den nyeste iPaden 9.3.AndroidPolice kaller dessuten Samsungs tablet for ''An Embarrassing, Lazy, Arrogant Money Grab''Har full forståelse for at folk kan oppfatte teknologi på forskjellige måter, men jeg synes det er litt merkelig at det er et så enormt sprik mellom det dere synes og det mange andre anmeldere synes.

 

Jeg har nå gleden av å sette opp en haug med Note 10.1 for bruk i bedrift og kjenner meg kvalifisert til å si: Ehm... helt greit, men veldig midt på treet. Skjønner ikke "best i test" heller. Jeg skal innrømme at jeg er ganske android fanboy til tider, men prisen på dette brettet skjønner jeg ikke. Om noen vil ha kjøpsråd fra meg så er det "helt greit", men du får bedre for billigere penge. Vent heller på Nexus 10.

 

Lenke til kommentar

hva skjer med å gruse nexus 7 for liten skjerm når ipad mini ikke er stort bedre, samt klage over at "alle" android tabs mangler HDMI når heller ikke ipad har dette ? skjønner godt hvilke produsenter som har "glemt igjen" nettbrettene sine etter testen...

 

for å være så store og så å si alene på norske markedet av testpanel om mobil og teknologi er dere for fanboys av apple, dette går igjen gang på gang.

 

må vel kunne gå ant å gjøre en test ut ifra en av hver part ? en fra Windows, Android og Apple fanbase for så å gi en gjennomsnitt, evt også hver enkeltes vurdering...

 

skamfult

Lenke til kommentar

hva skjer med å gruse nexus 7 for liten skjerm når ipad mini ikke er stort bedre, samt klage over at "alle" android tabs mangler HDMI når heller ikke ipad har dette ? skjønner godt hvilke produsenter som har "glemt igjen" nettbrettene sine etter testen...

 

for å være så store og så å si alene på norske markedet av testpanel om mobil og teknologi er dere for fanboys av apple, dette går igjen gang på gang.

 

må vel kunne gå ant å gjøre en test ut ifra en av hver part ? en fra Windows, Android og Apple fanbase for så å gi en gjennomsnitt, evt også hver enkeltes vurdering...

 

skamfult

 

Synes bruken din av ordet fanboy er skamfullt. Merk deg hvilket OS tableten som vant testen kjører, og kom tilbake å revurder utspillet ditt... ingen kan benekte at både iPad og iPad Mini har en rekke fordeler frenfor Android-alternativene som de fortjener anerkjennelse for. Men når det er sagt er det fortsatt burde Nexus 7 vært langt høyere opp på listen

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...