Gå til innhold

Samletest: Vi kårer Norges beste nettbrett


Anbefalte innlegg

Testane av nettbrett vert meir og meir håplause. Det er iallefall tre vidt forskjellege OS, gudane veit kor mange skjermstørrelsar, dingelingar og duppedingsar.

Å putte alle bretta i ei kåring er galskap, og det er vel meir fornuftig å dele brettkåringane inn på same måten som Harware gjer på PC fronten: Lett, underhaldning og proffbruk.

 

Personleg ser eg fram til den dagen eg kan teste lettveggen med iPad 1'en. Aldri meir Apple her. Vil nok vente til påsketider for å få Win 8 bretta skikkeleg i siget før eg byter ut Padda. Har og ei eiga smørbrødliste på prioriterte egenskaper, og kjøper brettet utfrå desse.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg synes ikke

Testane av nettbrett vert meir og meir håplause. Det er iallefall tre vidt forskjellege OS, gudane veit kor mange skjermstørrelsar, dingelingar og duppedingsar.

Tja, men du må huske at de har alle sine fordeler og ulemper.

Apple er mer låst og er dyrere, har færre funksjoner.

Microsoft er mindre modent og har færre APPS,m.m.

Android har mest utvalg og alle størrelser, samt alle prisklasser.

 

Det raskeste nettbrettet som eksisterer er per dags dato et androidnettbrett.

Nettbrettet med høyest oppløsning er også per dags dato et androidnettbrett.

Det mest allsidige nettbrettet er også per dags dato et androidnettbrett.

 

Poenget er ikke nødvendigvis hvilket OS man har, men hvilket nettbrett man får og hvordan det fungerer i forhold til det man trenger. Om man trenger en PC, kjøper man ikke et nettbrett (selv om man får nettbrett med tastatur).

 

Trenger man et nettbrett og tastatur, kan man jo vurdere TF700 fra Asus, eller man kan kjøpe blåtanntastatur til noen andre nettbrett. Trenger man nettbrettet med høyest oppløsning, så venter man litt på Nexus 10 som kommer her straks. Trenger man APple, pga at alt man har er apple (eller at man er designer eller en skribent og derfor ikke kan kjøpe noe annet enn Apple), så må man jo kjøpe apple.

 

Nettbrett er nettbrett :) Men man kan godt ta tester innenfor klasser (størrelser), men jeg synes ikke at man bør gi f.eks. alle Apple nettbrett terningkast 6 på grunn av at Apple er eneste med IOS.

 

Ps. Ikke tro at jeg tror du er en applefanatiker, jeg fikk med meg at du vil kaste ipaden din gjennom veggen ;) Jeg prøvde bare å poengtere at OS egentlig ikke bør være et "klasseskille"; selv om noen OS er så låst og begrenset at man i praksis blir plassert i en lavere klasse enn de øvrige. Man bør da ikke få en urettferdig fordel ved å ikke bli testet opp mot andre.

Lenke til kommentar

Mister litt troa på amobil er nøytrale når galaxy note 10.1 vinner, og nexus 7 kommer på 10. plass.

 

Fatter ikke hva de driver med.

 

Galaxy note er tungt, tykt og har dårlig byggekvaltiet. Og det har generelt blitt slaktet overalt. Bortsett fra på amobil merkelig nok.

 

Er du glad i et tungt, tykt tablet laget av plastikk, med dårlig oppløsning? Er du glad i å kjøpre oppskalerte telefon apps? Da er for all del galaxy note 10.1 et bra valg.

 

Nei men for all, jeg forstår ikke denne testen. Det er ikke bare pro apple sider som theverge og engadet som har slaktet note 10.1 , det er flere android sider også som slakter dette. Og når amobil er nesten den eneste sida som gir dette så høy karakter, så lukter jeg ugler i mosen

 

Virker som dere ikke har vurdert nettbrettene mot de samme kriteriene.

-et brett får trekk for at den støtter få videoformater ,iPad og iPad mini støtter bare mp4 og det nevnes ikke.

-et 7" brett får trekk for ukurrant størrelse ,mens iPad mini som er like stort "passer perfekt i handen"

-1 brett får trekk for manglene HDMI utgang ,iPad-ene manger også dette men de får ikke trekk for dette(mulig flere av brettene mangler HDMI)

 

Edit: Så nå at det ble mye hakking på iPad-ene:-) ...,er ikke noen Ipad hater ,jeg har iPad selv og er fornøyd med den ,men synes testen er litt merkelig

Det med at 7" er ukurant, er vel at det er 4:3 vs 16:9

 

Altså å holde et 16:9 tablet i portrett modus føltes rart, fordi det blir så høyt. Derfor iPaden er mye bedre til lesing, sufring på web, mens fks et 16:9 tablet er bedre til media etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mister litt troa på amobil er nøytrale når galaxy note 10.1 vinner, og nexus 7 kommer på 10. plass.

 

Fatter ikke hva de driver med.

 

Galaxy note er tungt, tykt og har dårlig byggekvaltiet. Og det har generelt blitt slaktet overalt. Bortsett fra på amobil merkelig nok.

 

Er du glad i et tungt, tykt tablet laget av plastikk, med dårlig oppløsning? Er du glad i å kjøpre oppskalerte telefon apps? Da er for all del galaxy note 10.1 et bra valg.

 

Nei men for all, jeg forstår ikke denne testen. Det er ikke bare pro apple sider som theverge og engadet som har slaktet note 10.1 , det er flere android sider også som slakter dette. Og når amobil er nesten den eneste sida som gir dette så høy karakter, så lukter jeg ugler i mosen

 

 

Det med at 7" er ukurant, er vel at det er 4:3 vs 16:9

 

Altså å holde et 16:9 tablet i portrett modus føltes rart, fordi det blir så høyt. Derfor iPaden er mye bedre til lesing, sufring på web, mens fks et 16:9 tablet er bedre til media etc

 

Note er både lettere og tynnere enn ipad...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nice :) Må sjekke ut Asus nettbrettet mitt om jeg har oppdatert til 4.1 :p Vinduer er noe jeg har tenkt på lenge. Greit at du har widgets på startskjermene, men programmer delt opp i vinduer istedetfor fullskjerm, da snakker vi...

Kult at det blir oppdatert til 4.1 når allerede 4.2 er ute. Kult å få software nå, et år etter det ble lansert. Det er jo kjempe bra.

Lenke til kommentar

Nexus 7 får trekk for liten skjerm og ingen hdmi, så ipad mini burde jo og få trekk for liten skjerm og ikkje propeteriære adaptere, sist nevnte gjeld og ipad 3/4 gen. ...

Nå er jo iPaden skjermen en del større enn nexus 7 sin, ikke mye men litt. Men er forøvrig enig i det du skriver. Det er bare det at Nexus 7 føltes mye mindre i portrett moduis når iPaden er 4:3 og på 7.9"

Lenke til kommentar

Merkelig "analyse" av testen til The Verge. Momentene du trekker frem er ikke noe testen legger så fryktelig mye vekt på, men det er summen av detaljesvakhetene som leder til konklusjonen... de gir faktisk pennen masse skryt..

Da har du ikke sett på videoen. Her klager anmelderen at snote ikke virker så bra og at pennen ikke er optimalt. Konklusjonen var dermed klart at nettbrettet ikke var for alle pga pennen.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om jeg er forundret over at Amobil så åpenlyst selger seg som en annen mediahore, jeg har sett tegnene på manglende integritet før, men litt skuffende er det likevel.
Korrupsjon er ulovlig, om du mener det er åpenbart at amobil selger seg til en aktør, så bør du anmelde det.AtW

 

Jeg ser for meg den anmeldelsen!

 

"Blant de mange tingene som trekker ned hos Amobils redaksjon er åpenbar partiskhet, selektive vurderinger, villedende prising, generelt mediahoreri og i tillegg er de åpenbart fulle som alker på jobb.

 

Terningkastet justeres likevel opp til 2 fordi prisen er helt uovertruffen."

 

 

Lenke til kommentar

Nexus 7 får minus karakter for "Mindre skjerm enn konkurrentene."

iPad mini får pluss for "Fullverdig iPad i kompakt størrelse. Lett å ta med"

 

Hvorfor er kriteriene for hva som er positivt og negativt forskjellig i de to testene? Skjermstørrelse er en subjektiv egenskap av nettbrettet og burde ikke telle som negativt for den éne og positivt for den andre.

Lenke til kommentar

Nexus 7 på 10 plass, iPad mini på 2.....lol? wtf..osv..

 

Kamera på nettbrett. Ja, for det er så jævlig moro å se folk som løper rundt med iPad og tar bilder!

 

Skal skjermstørrelsen telle, så får dere teste de i separate kategorier...

 

og for ordens skyld, så er ikke 16gb max for Nexus 7, det er 32gb.

Endret av boosting
Lenke til kommentar

Milde himmel for en gneldring fra fanboysa :)

 

Jeg kjøpte ipad3 som den kalles med 3g, det er så tungvint og jævlig at jeg kun bruker samsungen min. Vektforskjellen er også godt merkbart, kjennes ut som en murstein VS samsungen.

Men minstemann synes Ipaden er morsom å spille på så noe var den brukelig til.

Dette er selvfølgelig min personlige brukeropplevelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...