Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Et alternativ kan være slik jeg ofte gjør det. Bruker en metode for å viske ut MBR. Da slipper jeg å formatere der og da for å lure Windows til ikke å henge seg opp i hva du har av tidligere Windows-installasjoner på DEN DISKEN du skal reinstallere, eller nyinstallere noe på.

 

Jeg bruker f.eks. et lite DOS-program ved navn slate.com til å viske MBR. Dette har jeg en cd som booter inn i stasjonsbokstav A:

 

 

Lenke nedenfor virket ikke i dag. Forsøk denne --> Klikk på download på siden

(Programmet kan lastes ned herfra) (slate.com ver.1.0 av Jad Saliba)

Det var vel en gammel versjon av Nero Burning ROM jeg benyttet under Windows 2000 for å brenne en CD som kan bootes.

 

der skriver jeg så kommandoen "slate" og et tall for hvilken disk jeg ønsker å viske vekk. Derfor kobler jeg alltid fra alle andre disker som en trygghet, for at jeg ikke skal viske dem ut. Å viske en MBR bort går lynkjapt (før du vet ordet av det så er det gjort). I motsetning til å måtte formatere for å lure Windows til å la være å gjennomsøke disken.

 

Etterpå oppleves harddisken som om den var ny og uformatert, selv om dataene ikke fysisk er slettet annet enn i fra MBR. Installasjonen med f.eks. Windows 7 krever uansett en formatering. Men, den kommer så litt etterpå når selv installasjonen har påbegynt et stykke.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror du troller med folk som har dypere innsikt på ting her nå.

(...)

Men, selv om jeg har sett den, så forstår jeg ikke konseptet med at han ikke må boot'e inn i en annen tilstand som f.eks (...)

 

Når du ikke forstår det han sier han faktisk allerede har gjort tidligere, synes jeg du skal være litt ydmyk i forhold til å ha "dypere innsikt på ting".

 

Beskrivelse: hvordan installere Windows 8 uten DVD

[edit - byttet lenke/kilde] Denne artikkelen viser hvordan man gjør det med multiboot, men det er enda enklere hvis man skal overskrive eksisterende operativsystem.

 

Derfor, og dersom Windows 8 krever reboot, for så å lese ytterligere på den DVD-platen du så prektig hevder du kan montere i Daemon Tools, så kommer du til kort!

 

Ja, det er nettopp der tankerekka di bommer. Teknisk forklaring blir at Windows 8 krever reboot etter å ha kopiert innholdet i DVD-plata over på harddisken.

 

Windows-installasjonene vel alltid kopiert over grovparten av installasjonsfilene fra diskett/CD/DVD før den faktisk starter installasjonen fra harddisk etter en reboot. Dermed kan man greit initiere en installasjon fra en virtuell harddisk. En DVD kan ikke mellomlagre data under installasjonsprosessen, den må alltid lagres i minne eller på harddisk. Dette uavhengig av om du ønsker å formattere harddisken eller ikke. I gamledager trengte man imidlertid i ettertid å pakke inn disketter/cd'er for å installere ikke operativsystemet, men drivere og valgte programmer som skulle installeres. I riktig, riktig gamle dager.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne skepsisen til at "normale" brukere vil slite med den nye startskjermen.Hvis det er en ting jeg har hjulpet _mange_ med gjennom årene, så er det folk som sliter med å lete seg fram til det de vil finne i startmenyen. Dagens startmeny er en tidvis utrolig uoversiktlig jungel av mapper og programmer man nesten aldri bruker.Med Modern UI vil brukere riktignok måtte lære seg å bruke en helt ny startmeny, men jeg opplever den som mer intuitiv og jeg opplever også "søk" funksjonen som svært mye mer oversiktlig enn den gamle.

 

Har du prøvd Windows 8? Når du installerer vanlige programmer får du ikke bare _ALLE_ ikonene som du mener gjorde den gamle startmenyen uoversiktlig, men de er _IKKE _ i forskjellige mapper som før, dvs. at du får en drøss med ikoner du HELT sikkert aldri bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvordan man kan synes den nye startskjermen er forvirrende. Det eneste som egentlig er annerledes er at du forlater desktop og åpner Startmenyen i fullskjerm og at "Startknappen" mangler på desktop.

 

Den nye måten å gjøre det på er egentlig en Startmeny på steroider, hvor du kan skreddersy og ha tilgang på funksjonalitet du bare kan drømme om med den gamle startmenyen.

Du får ikke opp en programliste lang som en dassrull med utallige undermenyer lenger. Men er det negativt?

 

Tror hovedproblemet er at du må forlate det kjære desktopet i et sekund. Men at det skal være så grusomt at folk vurderer Linux er over min fatteevne. Ikke et vondt ord om Linux, men ser noen ironien?

Den nye startmenyen er så annerledes at jeg skifter til et OS som er fundamentalt annereldes på alle dypere plan...

 

Jeg har lest flere tester av såkalte erfarne Windows brukere, bla. på Itavisen. Og det er såå vanskelig å forandre vaner, og jeg har gjordet det sånn og slik i alle tider og dette var rart gitt!

 

Tøv, det tok meg EN pils å skjønne greia med Windows 8 og jeg har brukt windows siden 3.11. Det fungerer helt likt Windows 7, men har kraftigere funksjonalitet knyttet til Startmenyen. Og seff, enkelte apps som Mail og Meldinger må oppgraderes.

Jeg tror for min del at dette er veien å gå, og at dette er et steg opp på OSenes evolusjonsstige. Ikke perfekt, men fremdeles et steg opp.

Kudos til MS for å forandre på en GUI oppskrift som har vært den samme siden begynnelsen av 90-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette kommer til å bli komplett overveldende.

 

Se her, det er plass til kun en liten håndfull programmer her:

041.1066x800!.JPG

 

Og hva skjer når man forsøker å pakke litt mer inn i denne layouten? F.eks. i sjappa:

 

apps.jpg

 

Dette er helt fryktelig. Tror vi må innføre begrepet "maksimalistisk" her.

 

Fordi de skal tilpasse seg pek-og-pek grensesnitt, har de helt glemt alt som finnes av teori og praksis for organisering. Her skal man bla og lete gjennom side opp og side ned med legoklosser. I nettbutikken, sortert på hvem Microsoft tjener mest på å vise først. Ikke på hvilket sorteringskriterium jeg kan ønske for å finne fram.

 

Før dette ble Windows penere for hver generasjon. Men dette er de støggeste og minst effektive greiene ever.

 

Dette har overhodet ikke noe med at folk ikke vil ha forandringer å gjøre. Jeg vil ha masse forandringer. Grensesnittet til Windows 8 er ei post-it oppslagstavle. Akkurat DET er ikke en forandring til det bedre.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne skepsisen til at "normale" brukere vil slite med den nye startskjermen.Hvis det er en ting jeg har hjulpet _mange_ med gjennom årene, så er det folk som sliter med å lete seg fram til det de vil finne i startmenyen. Dagens startmeny er en tidvis utrolig uoversiktlig jungel av mapper og programmer man nesten aldri bruker.Med Modern UI vil brukere riktignok måtte lære seg å bruke en helt ny startmeny, men jeg opplever den som mer intuitiv og jeg opplever også "søk" funksjonen som svært mye mer oversiktlig enn den gamle.

 

Har du prøvd Windows 8? Når du installerer vanlige programmer får du ikke bare _ALLE_ ikonene som du mener gjorde den gamle startmenyen uoversiktlig, men de er _IKKE _ i forskjellige mapper som før, dvs. at du får en drøss med ikoner du HELT sikkert aldri bruker.

 

Og problemet er?

Høyreklikk - Løsne fra Start?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg tror du troller med folk som har dypere innsikt på ting her nå.

(...)

Men, selv om jeg har sett den, så forstår jeg ikke konseptet med at han ikke må boot'e inn i en annen tilstand som f.eks (...)

 

Når du ikke forstår det han sier han faktisk allerede har gjort tidligere, synes jeg du skal være litt ydmyk i forhold til å ha "dypere innsikt på ting".

 

Beskrivelse: hvordan installere Windows 8 uten DVD

[edit - byttet lenke/kilde] Denne artikkelen viser hvordan man gjør det med multiboot, men det er enda enklere hvis man skal overskrive eksisterende operativsystem.

 

Derfor, og dersom Windows 8 krever reboot, for så å lese ytterligere på den DVD-platen du så prektig hevder du kan montere i Daemon Tools, så kommer du til kort!

 

Ja, det er nettopp der tankerekka di bommer. Teknisk forklaring blir at Windows 8 krever reboot etter å ha kopiert innholdet i DVD-plata over på harddisken.

 

Windows-installasjonene vel alltid kopiert over grovparten av installasjonsfilene fra diskett/CD/DVD før den faktisk starter installasjonen fra harddisk etter en reboot. Dermed kan man greit initiere en installasjon fra en virtuell harddisk. En DVD kan ikke mellomlagre data under installasjonsprosessen, den må alltid lagres i minne eller på harddisk. Dette uavhengig av om du ønsker å formattere harddisken eller ikke. I gamledager trengte man imidlertid i ettertid å pakke inn disketter/cd'er for å installere ikke operativsystemet, men drivere og valgte programmer som skulle installeres. I riktig, riktig gamle dager.

 

Takk for svar. Ja, jeg ser helt klart mine begrensninger som en "følge gamle mønstre" -bruker. Ja, jeg har drevet og installert fra floppy, CD, DVD i mange år. Siden MS-DOS 6.22

 

Og jeg fant en video i natt (Skrevet i dag, 00:22), som dere kanskje har glemt at jeg postet. Jeg tok meg selv i nakken noe, og derfor la jeg den gamle postingen i spoiler. Og du har rett, jeg ryddet ikke ordentlig opp i posten min heller, for å framstå som mister perfekt. Perfekt er jeg ikke. Men jeg står på at jeg har en del innsikt for det om. Selv om jeg mangler erfaringer på et og annet, samt mangler helt diverse Microsoft sertifiseringer, og jeg arbeider ikke med IT.

 

Jeg påpekte også at tobias6666 forklarte svært lite. Han slengte kun en påstand ut, som det kan være vanskelig for uinnvidde å både tolke og forstå hvordan det går for seg.

 

Takk for at du påpeker dette at installasjonen må skrive til noe, harddisk for å ikke miste gangen i innstallasjon når man reboot'er. Dette tar jo folk for gitt skjer og tenker lite over hvorfor. At man så kan manipulere en innstallasjon på dette konseptet som den

viser er jo ganske interessant for de som vil lære mer.

 

Ellers i videoen som jeg nevner, så bruker "eksperten" en del litt snåle metoder:

 

Operativssystemet han jobber i har et gammelt grensesnitt. Enten Windows 2000 som jeg er litt i tvil om at det kan være, selv om det kanskje fint går an enda. Eller Windows XP med Win2000-utseende. Eller senere OS som Vista, Win7 med et eldre utseende.

 

Han arbeider i DOS-shell med stasjonsbokstav X:

Og det er her han samstemmer med mine oppfatninger, at man ikke kan formatere en stasjonsbokstav man kjører alle kommandoene i fra. Er også dette gammelt "skrot" som jeg henger igjen med? Jeg tror IKKE det.

 

Så formaterer han fra stasjon X: men på stasjon C:

Det kan virke som at operativssystemet i hans oppsett har fått beskjed om å ligge med på stasjon X:

 

At han har endret innstillinger i Manage (for My Computer) / Computer Managment

 

manage_tn.jpg

 

1016c.png

 

computer-management-0021.jpg

 

 

 

, slik at det samme er tilfellet, slik at stasjon C: frigjøres som en hvilke som helst annen disk man kan arbeide på.

Jeg står enda på dette med at man ikke kan arbeide på samme disk, med operasjoner som formatering, tar jeg helt feil?

 

http://www.youtube.com/watch?v=obVF-OQ5lAY

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med å prøve selv før du kaller folk troll her? Last ned en random windows 7 iso, monter i daemontools, og trykk "installer" i vinduet som popper opp... Gjort det mange ganger, og det fungerer som bare det.

 

Jo det er jo en idé å forsøke .ISO montering selv. Men du forklarer svært lite for deg. Du langer bare ut påstander om at det og det lar seg gjøre. Det er lite jovialt av deg. Husk jeg kalte deg ikke for troll i første svar.

 

Men siden jeg syntes det du forklarte var ganske sært, og kanskje urealistisk. Spesiellt det med å formatere en disk som du sender dine format-kommandoer fra, det krasjer enda med min forståelse av OS og harddisk. Du sier heller lite om at du bruker 2 harddisker eventuellt 2 partisjoner.

 

Jeg trekker min påstand om at du er et troll. :)

Men, det er ujovialt å skrive så tynne påstander. Ikke for min del. Men, også for de andre her på forumet.

 

Til slutt vil jeg si at min erfaring med Daemon Tools er bra, men den har en stygg bug, og det er at widget'en dens i Win7 har en tendens til å krasje støtt og stadig, et alternativ kan være at Win7-installasjonen er ikke helt i orden, men Daemon Tools gjør lite med å rette opp i dette på Free-utgaven sin. Til og med rett etter reboot skjer dette.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt denne skepsisen til at "normale" brukere vil slite med den nye startskjermen.Hvis det er en ting jeg har hjulpet _mange_ med gjennom årene, så er det folk som sliter med å lete seg fram til det de vil finne i startmenyen. Dagens startmeny er en tidvis utrolig uoversiktlig jungel av mapper og programmer man nesten aldri bruker.Med Modern UI vil brukere riktignok måtte lære seg å bruke en helt ny startmeny, men jeg opplever den som mer intuitiv og jeg opplever også "søk" funksjonen som svært mye mer oversiktlig enn den gamle.
Har du prøvd Windows 8? Når du installerer vanlige programmer får du ikke bare _ALLE_ ikonene som du mener gjorde den gamle startmenyen uoversiktlig, men de er _IKKE _ i forskjellige mapper som før, dvs. at du får en drøss med ikoner du HELT sikkert aldri bruker.

 

Hvis du høyreklikker inne på Startskjermen, kan du velge å vise alle appsene. Enig, det er uoversiktelig fordi kategoriseringen nå er suboptimal. Men, du kan også velge å vise bare de du bruker 99% av tiden, og for den ene prosenten som står igjen har du Winkey+F hvis du ikke gidder å bla gjennom masse tiles.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en desktop og har testet Windows 8 i en dag nå. Er egentlig positivt overrasket. Kjenner selvfølgelig ikke systemet godt nok til å felle en endelig dom, men dette er lovende.

 

Alle programmer jeg har installert fra Windows 7 ser ut til å fungere smertefritt. Manøvreringen med mus og tastatur er uvant og nytt, men når man har vent seg til det går det enkelt. I motsetning til andre savner jeg ikke startmenyen. Har egentlig aldri brukt den noe særlig, men i stedet hurtig koblinger på menylinjen.

 

Noe begrenset utvalg i apper men det tar seg nok sikkert opp etter hvert. Der er noen gullkorn som dn.no sin app. Den er riktig lekker. Internet Explorer som app er også en meget positiv opplevelse.

 

Førsteinntrykket er at dette er en forbedring så får man se om jeg har det samme intrykket om en måneds tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva skal jeg som pc bruker med applikasjoner for start skjermen? og hva skal jeg med start skjermen?

 

Ta deg litt tid å test Windows 8 skikkelig. Så finner du fort ut om du bruker start skjermen eller ikke. Jeg har brukt den endelige versjonen av Windows 8 i over to måneder nå, og gikk fra å kun bruke Start8 (og Classic Shell) til å nå bruke en kombinasjon av skrivebordet og start skjermen. Faktisk ikke så ille som alle skal ha det til.

 

Men mange av appsene til windows 8 er fortsatt så og si ubrukelige. F.eks Bilder. Så alt er ikke bare bra.

 

Men start skjerm (Metro) er virkelig ikke så ille som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle installere Windows 8 på en riktig gammel tabletPC... Mest for å se om det gikk an, Windows 7 og 8 skal jo være så lettkjørt.

 

Den kan ikke kjøre Windows Vista uten å hacke det til på en helt spesiell måte, den kan derimot kjøre Windows 7 men da med god del ekstraarbeide, ser det ut til. Men for Windows 8 er det bare en eneste liten ting som blokkerer. Pentium M-prosessoren har ikke støtte for NX-bit. Det trenger man vissnok bare for beskytte BIOS mot malware. Hele Windows burde altså ha kjørt, bortsett fra den ene sikkerhetsfunksjonen som tableten uansett ikke har i dag heller. Opp til Community Preview trengte man ikke NX-bit... Jaja.

Lenke til kommentar

Jeg står enda på dette med at man ikke kan arbeide på samme disk, med operasjoner som formatering, tar jeg helt feil?

 

Det vet jeg rett og slett ikke, jeg kan tenke meg flere måter det ville vært mulig på men om det skjer vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at man ofte gjør diskoperasjoner sånn som å formattere fra såkalte RAM-disker. Dette er virtuelle disker som ligger i minnet i stedet for en harddisk. Disse blir borte under reboots, men du kan laste fra harddisken, for så å formattere harddisken uten å reboote. Når du ser X:\ er det nesten alltid en virtuell stasjon i minnet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ellers er jeg mer interessert i det som ligger bak enn alt fokuset på GUI, hva med ny filkopering, hva med "storage spaces" eller hva det heter (den nye drivepoolen), fungerer det bra? Noen med erfaring?

Dessverre (for alle de som er låst til windows) har Microsoft nok en gang gjort en dårlig jobb. Ytelsen er råtten (selv med identiske disker halveres skrivehastighet ved speiling, kvartparten ved paritet). Når disken er full vil den avmonteres automatisk, slik at filene er utilgjengelig for alle brukere inntil man manuelt går inn og fikser problemet (nei, det finnes ingen funksjonalitet for varsling). Rebalansering av data når man legger til nye disker er ikke støttet. Litt komisk at diskkvoter er implementert (en feature som stort sett kun interesserer enteprisekunder) når resten av funksjonaliteten gjør den helt uegnet for entepriseformål.

 

Vil vel anbefale deg Openmediavault istedet om du er ute etter filserver. Greyhole er fint integrert i siste iterasjon og gir deg alt storage spaces mangler.

Lenke til kommentar

Ja, dette kommer til å bli komplett overveldende.

 

Se her, det er plass til kun en liten håndfull programmer her:

041.1066x800!.JPG

Tøv. Fornuftig å vise noen få utvalgte programmer først. Helt opp til deg hvilke og hvordan du kategoriserer dem. Hvem vil vel ha alle programmene samtidig?? Men du kan få det også, via appbar eller søk. Dessuten kan du zoome inn og ut for å vise alle snarveiene, og lett å scrolle til neste kategori. Har aldri vært så lett å finne og starte program som nå :-) p.s. Sjekk oppløsningen din.

 

Og hva skjer når man forsøker å pakke litt mer inn i denne layouten? F.eks. i sjappa:

 

apps.jpg

 

Fordi de skal tilpasse seg pek-og-pek grensesnitt, har de helt glemt alt som finnes av teori og praksis for organisering. Her skal man bla og lete gjennom side opp og side ned med legoklosser. I nettbutikken, sortert på hvem Microsoft tjener mest på å vise først. Ikke på hvilket sorteringskriterium jeg kan ønske for å finne fram.

Her har du jo spesifikt drillet ned i en liste uten noen underkategorier og kan dermed lese gjennom hele listen. Og nettopp fordi her IKKE er noen fremheving fra Microsoft så ser det litt uryddig ut. Hadde vært penere med noen større ikoner innimellom. Men det vil du jo ikke ha. Og siden dette er gratisprogram er det vel begrenset hvor mye MS tjener på de...

 

Hva ER det med all denne sytingen over Win8? Består hele verden plutselig av trangsynte tenåringsemoer? Er jo nesten utelukkende kunnskapsløse oppgulp som går igjen over alt. Jaja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...