Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på konsert i går med Frode Alnæs, fikk også hilst på han og kona før konserten for å avklare med fotografering. Fikk klart "fotopåbud", så det gikk jo greit! 

55-200 imponerte veldig, måtte stå på god avstand så den var veldig nyttig. Skulle egentlig teste Mitakonen, men kom ikke på fornuftig skuddhold, det var veldig fullt i salen.

Den krever masse trening i hvert fall, selv på god avstand var det vanskelig å få skarpe bilder. Men som sagt kan du kjøre på 200 ISO selv i en mørk sal...

Noen eksempelbilder fra 55-200: 

attachicon.gifFrode06.jpg

attachicon.gifFrode05.jpg

attachicon.gifFrode07.jpg

Helt klart at Fuji X-T20 ikke er noe utpreget konsertkamera. Dette var relativt labert til å være på ISO2000. Jeg har sett Nikon D5 konsertfoto på ISO51200 som ser bedre ut enn dette (med gode detaljer i hud osv). Naturligvis kan det være mange årsaker til dette (f.eks bildene var tatt av en av de beste i bransjen som i hovedtrekk jobber med kun konsertfoto - og nei; det var ikke meg ;)).

 

Edit:

Spesielt skuffende med tanke på at de er nedskalert i oppløsning (som gjør dem både renere og skarpere).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Var på konsert i går med Frode Alnæs, fikk også hilst på han og kona før konserten for å avklare med fotografering. Fikk klart "fotopåbud", så det gikk jo greit!

55-200 imponerte veldig, måtte stå på god avstand så den var veldig nyttig. Skulle egentlig teste Mitakonen, men kom ikke på fornuftig skuddhold, det var veldig fullt i salen.

Den krever masse trening i hvert fall, selv på god avstand var det vanskelig å få skarpe bilder. Men som sagt kan du kjøre på 200 ISO selv i en mørk sal...

Noen eksempelbilder fra 55-200:

attachicon.gifFrode06.jpg

attachicon.gifFrode05.jpg

attachicon.gifFrode07.jpg

 

Helt klart at Fuji X-T20 ikke er noe utpreget konsertkamera. Dette var relativt labert til å være på ISO2000. Jeg har sett Nikon D5 konsertfoto på ISO51200 som ser bedre ut enn dette (med gode detaljer i hud osv). Naturligvis kan det være mange årsaker til dette (f.eks bildene var tatt av en av de beste i bransjen som i hovedtrekk jobber med kun konsertfoto - og nei; det var ikke meg ;)).

 

Edit:

Spesielt skuffende med tanke på at de er nedskalert i oppløsning (som gjør dem både renere og skarpere).

Så du har sett et proffkamera med fullformat-sensor til nesten 70k som har bedre ISO-egenskaper enn et konsumerkamera med aps-c-sensor til 9k?? Sjokk! ;)

 

Spøk til side. Jeg har brukt X-T2 sidene lansering nå, og er stort sett veldig fornøyd med bildene jeg får på høy ISO - også ved konsertfotografering. Det når selvsagt ikke opp til de moderne proffkameraene med FF-sensor, men noe annet bør man heller ikke forvente.

 

X-T20 deler jo som kjent både bildebrikke og prosessor med X-T2, så i mine øyne bør man nok ikke avskrive kameraet helt til konsertfotografering.

 

Man kan dog med fordel putte på et mer lyssterkt objektiv enn 55-200mm.. :)

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar

Jeg var mer skuffet over ISO2000 egenskapene. Kan naturligvis være at man har satt det opp til å bli prosessert ihjel på innstillingene til kamera.

 

Og relatert konsertfoto og optikk; så lenge man klarer holde lukkertiden på 1/200-1/250 så er man dekket. Det må da ha vært relativt mye lys her? Opplever selv at man fort er i ISO25600 området med f/2.8 optikk. Naturligvis er det lys på hele kelvinskalaen på konserter; det er normalt :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg var mer skuffet over ISO2000 egenskapene. Kan naturligvis være at man har satt det opp til å bli prosessert ihjel på innstillingene til kamera.

 

Og relatert konsertfoto og optikk; så lenge man klarer holde lukkertiden på 1/200-1/250 så er man dekket. Det må da ha vært relativt mye lys her? Opplever selv at man fort er i ISO25600 området med f/2.8 optikk. Naturligvis er det lys på hele kelvinskalaen på konserter; det er normalt :)

 

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det er ISO-egenskapene alene som er skyld i det du opplever som svakheter med bildene. For meg så ser de litt overeksponerte ut, og jeg mistenker at en kombinasjon dette og avstand til motivet og/eller beskjæring har gjort at bildene kan fremstå som litt detaljeløse hva gjelder huden og liknende. 

 

Når det kommer til lukkertider, så kan 1/200 eller 1/250 bli for langt dersom det er mye bevegelser på scenen. Så til musikk med litt action i, som rock og metall etc, så vil jeg anbefale å bruke raskere lukkertider, i alle fall om man ønsker å fryse bevegelser. 

Når det er sagt, så har jeg skutt mye konserter, men jeg tror aldri jeg har hatt behov for å gå så høyt opp i ISO som du nevner. Jeg foretrekker riktig nok å bruke lyssterke fastobjektiver dersom jeg fotograferer i veldig dårlig lys, men bruker veldig ofte f/2.8 zoomer til konsertfoto, uten at jeg kan huske at jeg noen gang har behøvd å gå opp til ISO 25600. Hva slags scener er det du har måttet gå så høyt opp i ISO på? 

Lenke til kommentar

Veldig avhengig av lyssettingen (og hvilken stemning de prøver å få til på scene). Noen ganger holder ISO800; andre ganger er det langt opp i ISO25600. Gjør ikke veldig mye konsertfoto lengre, men selvsagt full åpning er ikke alltid optimalt. Så de kan være man ønsker å blende ned et par trinn for å få mer dybdeskarphet, samt som du sier høyere lukkertid. Klarer meg vanligvis med 1/250 sek lukkertid (avhengig hvor mye bevegelse det er). Naturligvis enkelte ganger må man klare seg med 600mm; og da er det blender f/4 og høyere lukkertid av naturlige årsaker - da er det greit å ha et par trinn å gå på relatert ISO uten at bildene rakner helt med tanke på støy/dynamikk.

Lenke til kommentar

 

Edit:

Spesielt skuffende med tanke på at de er nedskalert i oppløsning (som gjør dem både renere og skarpere).

Så du har sett et proffkamera med fullformat-sensor til nesten 70k som har bedre ISO-egenskaper enn et konsumerkamera med aps-c-sensor til 9k?? Sjokk! ;)

 

Spøk til side. Jeg har brukt X-T2 sidene lansering nå, og er stort sett veldig fornøyd med bildene jeg får på høy ISO - også ved konsertfotografering. Det når selvsagt ikke opp til de moderne proffkameraene med FF-sensor, men noe annet bør man heller ikke forvente.

 

X-T20 deler jo som kjent både bildebrikke og prosessor med X-T2, så i mine øyne bør man nok ikke avskrive kameraet helt til konsertfotografering.

 

Man kan dog med fordel putte på et mer lyssterkt objektiv enn 55-200mm.. :)

 

Takk for innspill. Jeg har som sagt Mitakon med f0.95 som jeg egentlig skulle teste, men kom sent og salen var full så jeg måtte stå langt bak. Ville prøve 55-200 som jeg også nettopp har kjøpt. Dette var vel uredigerte bilder tror jeg, så kan sikkert forbedres en del. Men jeg synes de var overraskende bra, til den lysstyrken. Og i hvert fall skarpheten.

Eller bruker jeg fullformat med 70-200mm f2.8 eller aller helst 85mm f1.8 der, det er jo helt klart et godt hakk bedre (særlig dynamikk), men poenget var også å ikke forstyrre, og bruke kamera håndholdt.

Med det andre kamera bruker jeg helst monopod som krever litt plass.

 

Har forøvrig tatt masse bilder med begge kameraene på en teaterforestilling, og fått testet Mitakonen mye. Veldig morsom, men bør brukes på forholdsvis kort hold for å ha noen effekt. På ca 10m synes jeg det var fryktelig vanskelig å treffe fokus, selv med peaking. Da blir det lett litt uskarpt! Begynner å bli ganske fornøyd med Fuji'n, og fordel at jeg kan gå på scenen under øvelsene uten å forstyrre noe særlig. Selv om fullformat med 85mm er bare helt overlegent...

Her er noen eksempler med X-T20 og Mitakon 35mm, de fleste blendet litt ned (1.4-2.0)

(har ikke truffet fokus 100% på alle, men for å gi noen idéer..)

 

post-104121-0-65683100-1519052129_thumb.jpg

post-104121-0-65039000-1519052137_thumb.jpg

post-104121-0-78657100-1519052143_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lukkeren var veldig behagelig, men jeg har faktisk et problem med den. Fikk hus + grep i går, og testet ut alt som var nytt. Da jeg testet EF-lukker tok jeg 3-4 bilder på rappen, og lukkeren hang seg opp etter det. Søker/LCD viste 90% sort og en stripe med søkerfeeden på toppen, så fikk jeg beskjed om å skru kameraet av.

 

 

Det skjer bare når grepet er i boost-modus.

 

Fikk byttet hele kamerapakken på JP i Bergen, men problemet dukket opp igjen senere i dag.

 

Har du mulighet til å sjekke med ditt om du har grepet? EF-lukker, boost på grepet, et par kjappe bildeserier og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Lukkeren var veldig behagelig, men jeg har faktisk et problem med den. Fikk hus + grep i går, og testet ut alt som var nytt. Da jeg testet EF-lukker tok jeg 3-4 bilder på rappen, og lukkeren hang seg opp etter det. Søker/LCD viste 90% sort og en stripe med søkerfeeden på toppen, så fikk jeg beskjed om å skru kameraet av.

 

 

Det skjer bare når grepet er i boost-modus.

 

Fikk byttet hele kamerapakken på JP i Bergen, men problemet dukket opp igjen senere i dag.

 

Har du mulighet til å sjekke med ditt om du har grepet? EF-lukker, boost på grepet, et par kjappe bildeserier og se hva som skjer.

Hei Jørgen!

 

Kjedelig å høre at du har problemer med kameraet. Jeg har allerede testet en del med mine to X-H1'er, fordi det er andre som har opplevd liknende ting som deg, men jeg har ikke klart å fremprovosere problemet enda. Heller ikke med innstillingene som du oppgir. Så mulig dette er noe som bare påvirker visse hus. 

 

Er du på face, så vil jeg anbefale deg å melde deg inn i X-H-brukergruppen om du ikke har gjort det allerede. Du vil finne en del tråder om problemet der hvis du søker. https://www.facebook.com/groups/FujifilmXHcameras/

 

Noen mener at det er minnekortet som er skyld i dette, og at man må bruke kort som står på Fujifilm sine "godkjent-liste". Men det virker ikke som alle er enig i at det løser problemet.. så jeg vet ikke  :hm:  Forhåpentligvis er det noe som Fujifilm evt kan fikse med en FW. 

 

Håper du finner en løsning på det! Og si i fra om det er noe annet jeg kan hjelpe med :)

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar

Det er ikke utenkelig at det er kortet som er problemet, siden problemet oppstår med et helt nytt kamera+grep og de samme minnekortene. Har et 90MB/s Sandisk (raw) og 30MB/s Kingston (jpg) kom med over fra X-T2. Har bestilt et Sandisk Pro 280MB/s som skal komme om noen dager, så får se hvordan kameraet oppfører seg med det.

 

Virker fra FB-gruppen som om "feil" minnekort er et gjennomgående tema for hangups.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått tak i to stykk Sandisk extreme pro kort. Jeg har satt kameraet til å sende jpeg til det ene og raf til det andre. 

 

Knipsa litt bilder ista, og når jeg vil importere til LR, så finner den ingen på .raf kortet og jeg blir forespurt om jeg vil formatere det. Jeg har formatert kortene på kameraet. 

 

Defekt eller gjør jeg noe feil? 

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i to stykk Sandisk extreme pro kort. Jeg har satt kameraet til å sende jpeg til det ene og raf til det andre. 

 

Knipsa litt bilder ista, og når jeg vil importere til LR, så finner den ingen på .raf kortet og jeg blir forespurt om jeg vil formatere det. Jeg har formatert kortene på kameraet. 

 

Defekt eller gjør jeg noe feil?

 

Har du satt opp kameraet til å ta Fine/Normal+RAW under image quality I første meny?

Lenke til kommentar

Har hatt X-T20 siden lansering for et drøyt år siden, og er veldig fornøyd. Har hatt det ved siden av mitt Nikon utstyr, men Fuji'n har tatt mer og mer over, og jeg har nå 6 objektiver, blitz etc. Sikler nå etter et hus til, siden jeg bruker mest fastoptikk og bytter mye. Kona trenger egentlig også nytt kamera. Hun har også brukt Nikon til nå. Kunne tenkt meg en brukt X-T1 eller X-T2, men fikk endelig sett grundig på X-H1 i dag..

Den er jo veldig nær Nikon-kameraene i ergonomi, veldig bra, men så klart en del større og tyngre enn X-T20. Tror fordelene veier godt opp, føltes veldig solid og bra ut. For en utrolig stille og myk lukker!... Ellers mye å like, og hadde jo vært perfekt partner til X-T20'en..

Men litt dyr da, X-T2'en er jo et godt kjøp nå. Sønnen min skal kanskje oppgradere sin X-T20 til X-T2, så kanskje vi overtar den.

Lenke til kommentar

X-T2 har falt veldig i pris de siste par månedene, tror man kan gjøre er godt kjøp der nå! Utrolig mye kamera for pengene. Ser at det skal komme en fw oppdatering rundt mai? Blant annet med focus bracketing.

 

Jeg har fått litt lyst på en tele, enten fast eller zoom. Noen tips, uten at lommebok blir helt skrapa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...