Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag nådde vi datoen der Fujifilm skulle "release" X-T3, men hva betyr dette? Er det noen som har noen erfaring med hvor lang tid det bruker å ta fra denne datoen til den aktuelle varen er i butikkene?

 

Jeg antar at det kun er et begrenset antall som går ut den første tiden og at det tar litt tid før den normalt vil ligge på lager (og ikke bare blir brukt for å dekke opp forhåndsbestillinger)

Lenke til kommentar

I dag nådde vi datoen der Fujifilm skulle "release" X-T3, men hva betyr dette? Er det noen som har noen erfaring med hvor lang tid det bruker å ta fra denne datoen til den aktuelle varen er i butikkene?

 

Jeg antar at det kun er et begrenset antall som går ut den første tiden og at det tar litt tid før den normalt vil ligge på lager (og ikke bare blir brukt for å dekke opp forhåndsbestillinger)

Fujifilm har sagt «i slutten av september» for Norge, foto.no regner med at det betyr i løpet av neste uke.

 

Så fram med en tube tålmodighet... ?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det holder med en tube . Normalt er jeg en relativt tålmodig type, men akkurat nå sliter jeg.....

Godt du ikke har bestilt Nikon Z6, den kommer vel ikke før November, minst... Jeg synes det er bra gjort at de leverer X-T3 så raskt etter lansering, skal se om det blir en utpå nyåret... Min kjære X-T20 er på verkstedet nå. Hvis den ikke kan reddes blir det kanskje X-T2. Den er jo ikke mye dyrere enn X-T20 nå, men X-T3 frister...

Lenke til kommentar

Godt du ikke har bestilt Nikon Z6, den kommer vel ikke før November, minst... Jeg synes det er bra gjort at de leverer X-T3 så raskt etter lansering, skal se om det blir en utpå nyåret... Min kjære X-T20 er på verkstedet nå. Hvis den ikke kan reddes blir det kanskje X-T2. Den er jo ikke mye dyrere enn X-T20 nå, men X-T3 frister...

Hva har skjedd med xt20?

Lenke til kommentar

Hva har skjedd med xt20?

Den begikk dessverre harakiri, dvs fikk et lite fall fra bagen (som sluverete nok ikke var låst akkurat da. Gikk rundt på en utstilling og tok mye bilder, Den hadde et tungt objektiv og falt på venstre side, og fikk tydeligvis en liten knekk objektivfestet. Virker som det ble littegrann slark sideveis. Men hovedproblemet er at jeg ikke får kontakt med noen Fuji-objektiver lenger, og da virker ikke fokus, blender eller OIS.

Har heldigvis egen forsikring, så har sendt inn til Fuji for vurdering og kostestimat.

I verste fall kan jeg bruke den med de manuelle linsene.

 

Har kjøpt en X-T1 siden jeg kom over en latterlig billig med 18-55 og batterigrep, og jeg ønsket et værtett hus. Kvittering og greier, så var veldig fornøyd. Linsen var bare 1 år. Men på kamera var de to hovedhjulene velidg trege og satt fast med de under, så det var nesten umulig å stille ISO eller lukker uten å rote til lysmåling eller drive-setting. Spesielt når det var mørkt, måtte alltid rette etterpå.

Tok derfor og sprayet forsiktig litt CRC spray i sprekken mellom hjulene, og da virket alt som smurt, bokstavelig talt!!

Så nå er den jo helt ok igjen, alt funker bra, så bruker jo den nå som min X-T20 er på verksted.

 

Bare et par ting som er veldig irriterende, savner veldig og ikke kunne sette opp MyMenu, og hvorfor i svarte er det ikke mulig å autorotere bilder jeg har tatt i høydeformat?? Er vant til det fra Nikon, tror X-T20 gjør det også

 

Gah! GJETT om jeg skal ha en GFX 50R!

 

Håper ryktene stemmer, at den kommer med en 40 mm pannekake.

https://jonasraskphotography.com/2018/09/25/fujifilm-gfx-50r-review-digital-medium-format-heritage/

 

GF50mmF3.5 R LM WR standard single focus lens

  • Thin standard single focus lens achieves a focal distance of 50mm (equivalent to 40mm in the 35mm film format.)

    When used together with the compact lightweight medium-format mirrorless digital camera FUJIFILM GFX 50R (GFX 50R) announced today, it creates a highly portable medium format mirrorless digital camera system that supports quick and easy shooting.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

https://jonasraskphotography.com/2018/09/25/fujifilm-gfx-50r-review-digital-medium-format-heritage/

 

GF50mmF3.5 R LM WR standard single focus lens

  • Thin standard single focus lens achieves a focal distance of 50mm (equivalent to 40mm in the 35mm film format.)

    When used together with the compact lightweight medium-format mirrorless digital camera FUJIFILM GFX 50R (GFX 50R) announced today, it creates a highly portable medium format mirrorless digital camera system that supports quick and easy shooting.

 

Ja, men 100S med IBIS er jo også fascinerende. Og jeg tåler å vente til neste år.

Lenke til kommentar

GFX 50r og GFX 100s ser, etter min mening, ut til å bli to veldig ulike kameraer, laget for ganske forskjellige fotografiske foreteelser..

 

Jeg skal ikke ha noen av dem, men for meg gir mellomformat først og fremst mening når det tilbyr noe man ikke får i fullformat og da synes jeg 100MP er en fornuftig oppløsning. Jeg er klar over at mellomformatsensorer kan være bedre enn fullformat også på andre områder, men synes ikke den nåværende 50MP-sensoren gir stor nok forskjell. Den scorer litt bedre på noen områder, men så lenge man får optikk for fullformat med vesentlig bedre lysstyrke forsvinner mesteparten om ikke hele fordelen.

 

Forøvrig håper jeg Fuji (gjerne Hasselblad også) får det til med speilløst mellomformat, men for å hevde seg over tid tror jeg de trenger å differensiere seg litt bedre fra fullformat enn det de har klart hittil.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha noen av dem, men for meg gir mellomformat først og fremst mening når det tilbyr noe man ikke får i fullformat og da synes jeg 100MP er en fornuftig oppløsning. Jeg er klar over at mellomformatsensorer kan være bedre enn fullformat også på andre områder, men synes ikke den nåværende 50MP-sensoren gir stor nok forskjell. Den scorer litt bedre på noen områder, men så lenge man får optikk for fullformat med vesentlig bedre lysstyrke forsvinner mesteparten om ikke hele fordelen.

 

Forøvrig håper jeg Fuji (gjerne Hasselblad også) får det til med speilløst mellomformat, men for å hevde seg over tid tror jeg de trenger å differensiere seg litt bedre fra fullformat enn det de har klart hittil.

Ja fullformat nærmer seg stygt, GFX50S koster nå 70', GFX50R 42'. Nye Nikon Z7 koster 36' og har 46 mpx, altså nesten samme oppløsning, og tilbyr det meste GFX har. Pluss da et hav av optikk som støttes, og spesiell optikk på vei (58mm f0.95). Og et ekstremt bra blitz-system.

Leste også at en tysk nettsted hadde målt at Z7 med 24-70 zoomen hadde gitt den beste oppløsningen/detaljer de noensinne hadde målt.

 

Ser jo tilsvarende at jeg synes jeg får mer detaljer med min Fuji X-T20 enn med min Nikon D750 fullformat, begge med omtrent identisk oppløsning. Med god fastopptikk på Fuji, og ikke helt topp-optikk på Nikon. Men dynamikken og spesielt støy er jo bedre på Nikon, spesielt på høy ISO.

 

Hvem er det da som kjøper Leica S til over 200' ?? Med 37,5 mpx og max ISO 1600... Brukes vel mest til studio med godt lys, men den kompakte formen burde jo være ideell også til annet bruk, men der burde jo Fuji være overlegen. De skryter av stor dynamikk, men i følge DxoLabs har den 12,2ev, mens Nikon D850 har 14,8ev, og Z7 har en videreutviklet sensor fra denne.

Kom en S3 nå med dobbel oppløsning og mange forbedringer, men optikken koster jo også en formue...

 

Det skjer mye for tiden, det jeg forøvrig legger merke til at det er bra omsetning av Fuji på bruktmarkedet nå. Kona har også kjøpt seg Fuji i sommer og sitt 4. objektiv nå, så det er lett å få tak i gode kjøp. Hun fikk også tak i en ny telezoom til godt under halv pris hos JP, var tydeligvis en sølv utgave de ville ha ut, så hun fikk den siste. Kjøpte også 60mm macro som jeg var spent på. Mange klager på at den har så treg fokus, men jeg synes den var veldig kjapp og grei! Gikk faktisk helt fint å bruke autofokus på nært hold, det har jeg aldri opplevd før. Var også helt suveren til portrettbruk.

 

Hilsen happy Fuji-familie!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...