Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Om teknologien en gang i fremtiden gir plass til et slikt system i dagens "X-T"-hus gjenstår å se. Jeg tviler.

 

PS! X-T3 er bestilt og erstatter X-T1 som får ny eier.

Det ville overraske meg hvis ikke Fujifilm klarer å lage en ibis-enhet som får plass i X-T-serien i løpet av årene som kommer. Sony har jo ibis i sine fullformatskameraer allerede for eksempel.

 

Men det stemmer at den ibis-enhet som sitter i X-H1 er for stor til å få plass i et X-T-hus, slik jeg har forstått det.

 

Jeg har for øvrig også lagt inn en bestilling på X-T3. Blir spennende å teste om noen uker :)

Lenke til kommentar

Normalt så brukte jeg sjeldent blits på min (ex) X-T1. Den blitsen som var vedlagt i esken kunne knapt kalles en fullverdig blits. Til planlagt innendørsfotografering så har jeg i stedet hovedsaklig brukt min Canon DSLR der jeg har en "ordentlig" blits jeg kan bruke.

 

Når jeg nå snart (forhåpentligvis) får min X-T3 så vurderer jeg å anskaffe meg en brukbar blits slik at jeg har litt flere alternativer innendørs. Jeg kan selvsagt bruke min Canon-blits på X-T3, men TTL vil vel da ikke fungere så det blir dermed å kjøre den manuelt.

 

Sannsynligvis så kommer jeg til å gå for  Fujifilm sin blits (EF-42) og den er egentlig ikke så veldig kostbar, men samtidig så er jeg litt "gnien" av meg så jeg ville sjekke om det er noen av dere som har gode erfaringer med tredjepartsblitser der TTL fungerer godt sammen med Fuji-hus?

 

Jeg tenkte egentlig mest på ebay-blitser o.l. som er relativt rimelige, men jeg er usikker på kvaliteten og ikke minst om TTL i virkeligheten fungerer med Fuji X-hus.

Lenke til kommentar

Godox har gjort det veldig skarpt mpt blitser og triggere til andre systemer enn Canon/Nikon. Bruker selv Ving V860II og AD600 med X1-T-trigger, men du har også TT350-blitsene som er litt mer størrelsesmessig tilpasset speilløse kamerahus. TTL på alt sammen, og gode priser.

 

Skal du hakket billigere, har du Yongnuo YN560VI. Rundt 550kr på ebay.

Takk for en god tilbakemelding.

 

Etter å ha studert litt på alternativene du nevner, så anser jeg Godox TT350 som et meget godt alternativ med utgangspunkt i den bruken jeg ser for meg. Som du sier så er dette en blits som størrelsemessig synes å være tilpasset speilløse hus, og mye av "vitsen" med speilløst v DSLR er størrelse og vekt.

Til en pris (hos norske nettbutikker) som ligger godt under halvparten av Fuji sitt aktuelle alternativ så ser jeg dette som mitt mest sannsynlige alternativ.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takk for en god tilbakemelding.

 

Etter å ha studert litt på alternativene du nevner, så anser jeg Godox TT350 som et meget godt alternativ med utgangspunkt i den bruken jeg ser for meg. Som du sier så er dette en blits som størrelsemessig synes å være tilpasset speilløse hus, og mye av "vitsen" med speilløst v DSLR er størrelse og vekt.

Til en pris (hos norske nettbutikker) som ligger godt under halvparten av Fuji sitt aktuelle alternativ så ser jeg dette som mitt mest sannsynlige alternativ.

Hei, jeg har brukt TT350F til min X-T20 en stund, og er ganske fornøyd. Mye for pengene!! Ikke voldsomt kraftig eller rask (kun 2x AA), men nå er det en utgave med oppladbart batteri som er litt kjappere på å lade seg opp igjen og forbedrer det punktet. Godt utstyrt med diffusor, fot og veske, innebygget reflektorplate og diffusor også. Støtter HSS og er en ypperlig master hvis du kjøper flere blitzer senere. Siden jeg hovedsaklig bruker lyssterke fastobjektiver så er det mest for å jevne ut motlys eller hjelpelys inne. Så til snaut 1000kr i Norge er den helt innafor. Og veier jo ingenting.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har brukt TT350F til min X-T20 en stund, og er ganske fornøyd. Mye for pengene!! Ikke voldsomt kraftig eller rask (kun 2x AA), men nå er det en utgave med oppladbart batteri som er litt kjappere på å lade seg opp igjen og forbedrer det punktet. Godt utstyrt med diffusor, fot og veske, innebygget reflektorplate og diffusor også. Støtter HSS og er en ypperlig master hvis du kjøper flere blitzer senere. Siden jeg hovedsaklig bruker lyssterke fastobjektiver så er det mest for å jevne ut motlys eller hjelpelys inne. Så til snaut 1000kr i Norge er den helt innafor. Og veier jo ingenting.

Takk for tilbakemelding.

 

På mitt ex-XT1 så kan jeg ikke erindre at jeg brukte blits i det hele tatt (da tenker jeg på den lille pingle-blitsen som var med kameraet). På samme måte som med deg så har jeg lysterkt objektiv til rådighet som dekker de fleste behov. I tillegg så er nok X-T3 enda mer "lysterkt"  (bedre ISO) i seg selv så det gjør kanskje behovet for en blits i utgangspunktet mindre.

Samtidig så har jeg ved planlagt fotografering i stor grad brukt min Canon Speilrefleks der jeg har både blits(er) og utstyr til fjernutløsning av blits.

 

Behovet mitt for blits når jeg får mitt X-T3 vil vel kanskje ikke bli så veldig stort, men siden dette nye huset sannsynligvis vil føre til at min DSLR blir enda mindre brukt, samt at jeg vil kunne ha et litt større handlingsrom i de få tilfellene der jeg ser fordelen med å ha begge systemene tilgjengelig, så er kjøpet av en blits til Fuji'en like mye det å "være føre var" hvis behovet skulle dukke opp. I tillegg så er det punktet med motys noe jeg også har hatt i tankene. 

 

Siden denne synes å være (som du sier) liten og lett og samtidig har en akseptabel "kraft" så virker den som å være et godt valg å ha liggende i fotovesken (bare sånn i tilfelle et behov skulle dukke opp).

 

--------------------------

 

Et annet produkt til Fuji'en jeg har siklet etter en stund er et "ekte" makroobjektiv og da er det nærmere bestemt XF 80mm 2.8 jeg har siklet etter.

Etter en (forbausende) kort tenkepause så har jeg valgt å benytte Fuji sitt tilbud om kr 2000 i rabatt på X-T3 ved kjøp av objektiv (selvsagt så er det da innen et utvalg som kun inneholder de dyrere objektivene). 

Jeg gleder meg som en unge til å få teste ut denne kombinasjonen, siden nærbilder av objekter i naturen kanskje er det jeg er mest glad i når det gjelder fotografering.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Siden denne synes å være (som du sier) liten og lett og samtidig har en akseptabel "kraft" så virker den som å være et godt valg å ha liggende i fotovesken (bare sånn i tilfelle et behov skulle dukke opp).

 

--------------------------

 

Et annet produkt til Fuji'en jeg har siklet etter en stund er et "ekte" makroobjektiv og da er det nærmere bestemt XF 80mm 2.8 jeg har siklet etter.

Etter en (forbausende) kort tenkepause så har jeg valgt å benytte Fuji sitt tilbud om kr 2000 i rabatt på X-T3 ved kjøp av objektiv (selvsagt så er det da innen et utvalg som kun inneholder de dyrere objektivene). 

Jeg gleder meg som en unge til å få teste ut denne kombinasjonen, siden nærbilder av objekter i naturen kanskje er det jeg er mest glad i når det gjelder fotografering.

Ja, det var i et sølvbryllup, så jeg vil ikke legge ut bilder, men det var sterk sol utenfra som medførte sterk kontrast inne. Der brukte jeg da blitzen på nesten alle bildene, og den gjorde en glimrende jobb! Lavt under taket, som var lyst og reflekterte bra, så bildene ble kjempefine!!

 

Kona har også fått seg Fuji nå, så vi har begge også lyst på macro ja. 80mm er drøyt dyrt, så jeg bruker nå Nikon 105mm via adapter (har en Sigma 105mm også). Skal se om vi får en 60mm. Har også lånt og testet mellomring på min XF50mm, fungerte ganske bra. Billig og ok løsning.

Lenke til kommentar

Ja, det var i et sølvbryllup, så jeg vil ikke legge ut bilder, men det var sterk sol utenfra som medførte sterk kontrast inne. Der brukte jeg da blitzen på nesten alle bildene, og den gjorde en glimrende jobb! Lavt under taket, som var lyst og reflekterte bra, så bildene ble kjempefine!!

 

Kona har også fått seg Fuji nå, så vi har begge også lyst på macro ja. 80mm er drøyt dyrt, så jeg bruker nå Nikon 105mm via adapter (har en Sigma 105mm også). Skal se om vi får en 60mm. Har også lånt og testet mellomring på min XF50mm, fungerte ganske bra. Billig og ok løsning.

Når det gjelder makro så har jeg allerede en mulighet til å bruke min Canon 100mm på Fuji X med hjelp av adapter, det fungerer men jeg føler ikke at det er en optimal mulighet.

 

Dyrt? Ja det er ingen tvil om det, og det er en av grunnene til at jeg har trenert anskaffelsen så pass lenge. 

Jeg har sittet med litt for mye fotoutstyr (gjør det forsåvidt fremdeles), jeg er ikke noen flink selger av utstyr som står og støver ned, men jeg har tatt et tak nå. Et par hus (inkl X-T1) og ett par tre Canonobjektiver har nå gått videre og sammen med "Fujifilmrabatten" så finansierer dette 80'en fullt ut  :tease: .

 

Hvis man ser på mine innlegg her noen år tilbake i tid så er det ingen tvil om at jeg i stor grad led av "nytt utstyr"-syken.

Jeg er ikke helt kurert ennå, men jeg har klart å roe den ned litt. Da X-T2 kom så sa jeg klart fra til en arbeidskollega (som også bruker Fuji) at denne står jeg over og venter på X-T3 eller X-T4. Utrolig nok så har jeg holdt denne lovnaden, og dette er også årsaken til at jeg har klart å bruke tid på å anskaffe meg den svært ønskede makroen.

Med ny X-T3, ny Makro og en rimelig blits så er mitt neste mål å holde kjøpslysten tilbake til X-T5 eller 6 kommer ut  :rofl: .

Kanskje innfrir X-T3 så mye at jeg klarer å gi slipp på mitt resterende Canon-utstyr. Time will show.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Gode tilbud hos scandinavianphoto.no denne helgen. F. eks. 4000,- i rabatt ved kjøp av X-T3 og XF 80.

 

Jeg skulle gjerne sett regnestykket ditt her når deg gjelder kr 4000 i rabatt, da jeg ikke kan finne dette tilbudet på Scandinavian Photo sine nettsider.

 

Ved pre-order av X-T3 så gis det kr 2000 i rabatt på utvalgt optikk (gjelder alle butikker siden dette er et Fujitilbud). Rett nok så er prisen på XF 80 redusert i Scandinavians prisliste, men det står klart at det kun gjelder sammen med det nevnte X-T3 tilbudet.

 

Nå er det mulig at jeg er litt for arrogant og samtidig er litt for lite flink til å lete rundt på Scandinavians nettsider, men jeg mistenker at du med et "uhell" har summert tilbudsprisen på XF80 og introduksjonstilbudet på X-T3 og da kommet til dette særdeles gode tilbudet på kr 4000,-

 

Hvis jeg tar feil så skal jeg selvsagt beklage dette når jeg blir gjort oppmerksom på min (eventuelle) feil. 

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det mulig at jeg er litt for arrogant og samtidig er litt for lite flink til å lete rundt på Scandinavians nettsider, men jeg mistenker at du med et "uhell" har summert tilbudsprisen på XF80 og introduksjonstilbudet på X-T3 og da kommet til dette særdeles gode tilbudet på kr 4000,-

 

Hvis jeg tar feil så skal jeg selvsagt beklage dette når jeg blir gjort oppmerksom på min (eventuelle) feil. 

Jeg våknet litt av 4000, men landet på samme konklusjon. 2k i avslag, som ved andre utsalgssteder.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett regnestykket ditt her når deg gjelder kr 4000 i rabatt, da jeg ikke kan finne dette tilbudet på Scandinavian Photo sine nettsider.

 

Ved pre-order av X-T3 så gis det kr 2000 i rabatt på utvalgt optikk (gjelder alle butikker siden dette er et Fujitilbud). Rett nok så er prisen på XF 80 redusert i Scandinavians prisliste, men det står klart at det kun gjelder sammen med det nevnte X-T3 tilbudet.

 

Nå er det mulig at jeg er litt for arrogant og samtidig er litt for lite flink til å lete rundt på Scandinavians nettsider, men jeg mistenker at du med et "uhell" har summert tilbudsprisen på XF80 og introduksjonstilbudet på X-T3 og da kommet til dette særdeles gode tilbudet på kr 4000,-

 

Hvis jeg tar feil så skal jeg selvsagt beklage dette når jeg blir gjort oppmerksom på min (eventuelle) feil. 

 

Det blir 4000 i rabatt for XF 80 med en X-T3. 2000 uten en X-T3.

Lenke til kommentar

Det blir 4000 i rabatt for XF 80 med en X-T3. 2000 uten en X-T3.

For å være helt ærlig så er jeg ikke like skråsikker som jeg var i mitt første svar til deg, og det som gjør at jeg er usikker er måten Scandinavian Photo informere (eller ikke informerer) om rabattene.

 

 

   post-58755-0-94431500-1537102950_thumb.jpg

 

Jeg har prøvd å lage tre "kjøp" hos Scandinavian og som sagt jeg blir noe forvirret, jeg har IKKE fullført kjøpene (selvsagt).

 

Kjøp 1: Kun XF 80 og det kommer opp en pris på kr 11.038 på objektivet noe som skulle tilsvare en rabatt på kr 2000.

 

Kjøp 2: Jeg legger både hus og objektiv i handlekurven. Huset er til fullpris og prisen på objektivet er fremdeles kr 11.038, noe som burde tilsi at rabatten fremdeles kun er kr 2000.

 

Kjøp 3: Siden det er intet på siden til X-T3 eller XF 80 som sier noe om to tusen ekstra kroner i rabatt og det faktum at denne ekstra rabatten kommer automatisk opp når begge artiklene legges i handlekurven så skulle man tro at det ikke er en slik ekstra rabatt. På artikkelsidene til X-T3 og XF 80 så står det ikke noe om at vi som kunde må legge inn noen koder for å få en ekstra rabatt.

MEN på Scandinavians "kampanjeside" over Fujiprodukter så står det at man skal bruke kampanjekode XT3 og når denne legges inn i handlekurven som inneholder X-T3 og XF 80 så er det helt riktig som forumbruker Rasjonelt skriver at da blir den totale rabatten kr 4000,-.

 

Dette er etter min mening ett meget godt kjøp. Jeg har selv bestilt denne kombinasjonen hos en annen nettbutikk og hadde det ikke vært for andre omstendigheter ved den bestillingen (d.v.s. innbytte av gammelt utstyr) så ville jeg seriøst vurdert dette konkrete tilbudet.

Jeg vil likevel gi ris til Scandinavian som ikke automatisk gir denne rabatten i handlekurven, eller eventuelt opplyser om at slik rabatt blir gitt når kjøpet blir fullført, og hvis rabattkoder MÅ brukes så burde det vært opplyst på alle aktuelle artikkelsider og ikke bare på en samleside som kanskje mange aldri er innom ved kjøp.

Hadde jeg bestilt fra Scandinavian og ikke fra den andre butikken, så ville jeg i god tro trodd at rabatten allerede var trukket i fra og ikke tenkt på at det må tastes inn en konkret rabattkode!

 

post-58755-0-33194900-1537104564_thumb.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar

I dag har japanfoto samme tilbudet. Der trenger man ikke taste inn noen rabattkode. 2000 i rabatt på XF 80 og 2000 i rabatt for X-T3 kjøp.

Det stemmer og det virker mye mer ryddig enn hos Scandinavian.

 

Som jeg skrev i mitt første svar til deg så ville jeg beklage at jeg ikke trodde på deg hvis det virkelig var en slik god rabatt, så min unnskyldning er herved oversendt!

 

PS!! Det er egentlig litt merkelig at ingen av de to butikkene "reklamerer" med at det i praksis er en så stor rabatt. Samtidig så er den ene rabatten på objektive uavhengig av kjøp av X-T3 så kanskje det ville være feil å reklamere med hele summen som en "kombo-rabatt"

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...