Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X-T3 i september, kanskje....    :roll: (specs inkludert)

Så det der, men for mitt vedkommende er ikke X-T3 så veldig interessant.

 

Jeg tenker jeg heller beholder min X-T2 og kjøper kommende GFX-50R i stedet. Forhåpentligvis blir det med 45mm-eren såpass lite at det blir et (stort og dyrt) alternativ til X100F, som da kan selges.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det der, men for mitt vedkommende er ikke X-T3 så veldig interessant.

 

Jeg tenker jeg heller beholder min X-T2 og kjøper kommende GFX-50R i stedet. Forhåpentligvis blir det med 45mm-eren såpass lite at det blir et (stort og dyrt) alternativ til X-100F, som da kan selges.

X-T3 er egentlig ikke så interessant for meg heller (klarer meg godt med X-E3 og for så vidt X-T1).... , enn så lenge... :whistle:  :innocent:

Lenke til kommentar

@Aetius

Takk for tilbakemeldingen. Det er godt å få slike innspill fra dere som har brukt begge alternativene (jeg vurderer da X-T3 som en X-T2 som er "forbedret" )

Bare for å komme med en liten motvekt til det @Aetius skriver :)

 

Jeg jobbet med X-T2 fra september 2016 fram til mars 2018 da X-H1 ble tilgjengelig, og jeg skiftet ut begge mine X-T2r med X-H1.

 

Jeg bruker disse kameraene i all hovedsak til dokumentarisk foto av mennesker. Jeg har fokus på event, livemusikk og bryllup. Jeg gjør også portrett, men bruker et annet system til dette.

 

Jeg jobber ofte mange timer i strekk, og derfor er god ergonomi viktig for meg. I mine øyne har X-H1 vesentlig bedre ergonomi enn X-T2, særlig uten batterigrep. Jeg brukte nesten aldri X-T2 uten grep, men X-H1 bruker jeg nok oftest uten batterigrepet, da jeg synes at kameraet har god nok ergonomi i seg selv.

 

Jeg foretrekker også størrelsen på X-H1, særlig de gangene jeg bruker større objektiver som f2.8 zoomer eller liknende.

 

Ellers er X-H1 vesentlig bedre bygget enn X-T2. Selve huset er mer robust, og har tykkere vegger. Til og med coatingen på huset er kraftigere og skal tåle mer. Knapper og hjul er også større og gir i mine øyne bedre respons når man betjener dem.

 

IBIS er jo også en fordel å ha. Selv om det stemmer at stabilisator i objektivet kan gjøre IBIS mindre viktig, så er det en stor fordel at alle objektiver uansett hvilket, er stabilisert på X-H1. Jeg bruker veldig mye fastoptikk i mitt arbeid, og jeg merker stor forskjell på hvilke lukkertider jeg kan bruke med disse på X-H1. Før brukte jeg aldri 90mm f2 på 1/50 for å si det sånn.

 

For meg personlig så er det likevel den nye lukkeren som er den aller største fordelen med X-H1. Den er så stille at den (nesten) kan minne om en bladlukker, og til det jeg driver med, så er dette gull verdt. Det er faktisk slik at for meg så var den nye lukkeren ene og alene grunn nok for å oppgradere til X-H1.

 

LCD'en på toppen av X-H1 er jeg også veldig glad i. Jeg skyter nesten alltid i manuell modus, så personlig savner jeg ikke eksponeringskomp-hjulet i det hele tatt. Ellers så stemmer det faktisk ikke at man må holde inn en knapp for å bruke tommelfingerhjulet til eksponeringskompensasjon. Man kan stille det inn i menyen slik at man bare behøver å trykker én gang på knappen, og så er tommelfingerhjulet eksponeringskompensasjon helt til man trykker på denne knappen igjen.

 

Egentlig synes jeg denne løsningen er bedre enn et hjul med fysisk markering som bare går til +/- 3ev. Med tommelfingerhjulet får man +/-5ev i tillegg til en veldig nyttig skjerm.

 

Hva gjelder lockups, så stemmer det at X-H1 har slitt en del med dette, det samme gjelder forsåvidt også X-T2.

En del av dette skyldes nok at folk bruke for trege minnekort med kameraene, men det er ikke noen tvil om at noe av problemet har ligget i kameraene.

Fujifilm har rettet på dette i firmware til begge kameraene, og med siste fw ser det ut til at X-H1 er kvitt problemet for de fleste. Jeg har ikke opplevd mye til disse problemene selv, men jeg håper virkelig Fujifilm har funnet ut av dette nå, for jeg er avhengig av å ha et system jeg føler jeg kan stole helt på.

 

Men ja, sånn i oppsummering så ville jeg personlig ha gått for X-H1 dersom jeg ikke absolutt måtte ha den mindre størrelsen til X-T2.

 

Når det er sagt, så tilbyr jo begge kameraene den samme bildekvaliteten, så jeg er veldig spent på hva X-T3 bringer til bords her. :)

Endret av jgranseth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare for å komme med en liten motvekt til det @Aetius skriver :)

 

Hehe, helt tydelig at vi har forskjellige preferanser her, men så har vi også veldig forskjellige behov. Jeg tar f.eks. nesten aldri video - jeg er kun en stillbildemann, og vi har litt forskjellige meninger mht størrelsen, grepet, betjeningen, og så videre.

 

Det vi derimot ser ut til å være helt enige i, er at begge kameraene er svært kapable produkter. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, helt tydelig at vi har forskjellige preferanser her, men så har vi også veldig forskjellige behov. Jeg tar f.eks. nesten aldri video - jeg er kun en stillbildemann, og vi har litt forskjellige meninger mht størrelsen, grepet, betjeningen, og så videre.

 

Det vi derimot ser ut til å være helt enige i, er at begge kameraene er svært kapable produkter. :)

Absolutt, finnes ingen fasit her.

Tenkte bare det kunne være interessant med to forskjellige synspunkter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt, finnes ingen fasit her.

Tenkte bare det kunne være interessant med to forskjellige synspunkter. :)

Takk for gode beskrivelser og erfaringer! Har hatt min X-T20 i halvannet år og er megafornøyd! Mest pga størrelsen, har vært vant til solide Nikon-hus lenge og trodde den ville bli for liten, men bruker nesten bare den nå. Alltid med halfcase eller ekstra grep dog, da er den helt konge, og går rett på stativ.

 

Tenkte å supplere med en X-T2 eller X-H1 etter hvert, men kjøpte heller en X-T1 da jeg kom over et latterlig bra kjøp. Den har allerede kona okkupert, så kanskje det blir en til likevel, mye bra tilbud nå! Hun kjøpte egentlig en X-T100, som måtte rett på verksted med feil på skjermen. Og hun liker de ekstra og direkte kontrollmulighetene på X-T1'en. Jeg trenger et mer værtettet og robust hus til turbruk, har et par WR-objektiver også. Så vi skulle jo dele på den da, men vi får se.. Sønnen min kjøpte X-T20 også, som han også er ekstremt fornøyd med. Så happy Fuji-familie, takk for nyttige innlegg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@jgranseth

 

Jeg må også takke deg for en meget utfyllende beskrivelse av din opplevelse av X-H1.

 

Forskjellen på oss to er nok at der du er det man vil kalle en profesjonell fotograf så er jeg en "amatørmessig amatør". Selvsagt er våre behov da noe forskjellige, og selv om jeg kunne klart meg med "enklere" utstyr så liker jeg når jeg fotograferer å ha skikkelig utstyr.

 

Som jeg kanskje nevnte over så er "følelsen" av utstyret når jeg fotograferer særdeles viktig for meg, omtrent på linje med det utstyret leverer rent fototeknisk. Jeg har en gang kvittet meg med utstyr etter et par uker, da det føltes fullstendig "feil" under fotografering, selv om resultatene var bra.

 

Så til X-H1 v X-T3.

Jeg har som sagt nå et X-T1 og jeg har fått testet litt et X-T2 (nylig) og forskjellen er faktisk merkbar, ikke minst joysticken (som også er på X-H1) som ikke er på X-T1. Denne joysticken "forelsket" jeg meg i dengang jeg kjøpte mitt 5DIII. Joysticken samt et bedre "fokussystem" og plass til to minnekort er tre viktige punkt for meg å oppgradere fra X-T1.

 

Jeg kunne gått for X-H1, men velger den "trygge" løsningen i X-T3 som er å beholde mye av det trygge i X-T serien med noen viktige oppgraderinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt nå et X-T1 og jeg har fått testet litt et X-T2 (nylig) og forskjellen er faktisk merkbar, ikke minst joysticken (som også er på X-H1) som ikke er på X-T1. Denne joysticken "forelsket" jeg meg i dengang jeg kjøpte mitt 5DIII. Joysticken samt et bedre "fokussystem" og plass til to minnekort er tre viktige punkt for meg å oppgradere fra X-T1.

Ja det er en del store forbedringer fra X-T1 til 2, jeg har X-T20 som også har mange av funksjonene til X-T2. Merket at det var en del ting jeg savnet fra de nyere modellene.

X-T1 har ikke "My menu", rart at ikke det har kommet med oppdatering?? Er STOR fordel å kunne samle ofte brukte menyvalg...

Dårligere ansiktsfokus. Øyeprioritering mangler

X-T2 fikk også vippbar skjerm i høydeformat, som er veldig nyttig (savnes på mine)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en X-T1 som jeg ikke helt ble fortrolig med, men X-T2 er en helt annen brukeropplevelse, synes jeg. Jeg skulle bare ønske at det fantes en låsemulighet, slik at jeg ikke stiller fokuspunkt og alt mulig annet langt borti skauen uten å egentlig mene å gjøre det. Jeg vet det er en låsefunksjon nå, men den er etter min mening ikke omfattende nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Lurer på om jeg skal hoppe over X-T3 og heller gå for X-T4. Synes at forbedringene i fra X-T2 til 3 er for små. Nå er jeg ingen video fyr, men jeg prøver å lære meg den biten også, og jeg håper heller på at de videreutvikler videofunksjonene til fremtidige modeller, samt at de får på plass IBIS i X-T segmentet + fullt roterbar skjerm alla GH4/5. :) 

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal hoppe over X-T3 og heller gå for X-T4. Synes at forbedringene i fra X-T2 til 3 er for små. Nå er jeg ingen video fyr, men jeg prøver å lære meg den biten også, og jeg håper heller på at de videreutvikler videofunksjonene til fremtidige modeller, samt at de får på plass IBIS i X-T segmentet + fullt roterbar skjerm alla GH4/5. :)

Fra X-T2 er det ikke enorme, men ganske solide forbedringer generelt i følge alle testene jeg har sett. Bruksmessig er det jo nesten identisk, bare små (men smarte) endringer. Touchskjerm er bra, brukes mye på min. Men høres ut som ganske betydelig forbedret autofokus, og hastighet ellers. Har X-T20 og fikk nettopp en X-T1 som backup, men blir nok en X-T3 i løpet av neste år.

 

Spørs om det kommer IBIS på X-T serien, det blir kanskje forbeholdt X-H. Selv om det er fysisk mulig etter hvert, håper jeg vi slipper det. Det er ikke bare fordeler, fint å ha noen solide modeller uten. Mye kompleksitet, større forbruk, og unødig hvis man har stabilisering i objektivet. Vil heller ha lettest og mest kompakt hus.

 

Jeg synes også skjermløsningen til X-T2 er mye bedre med Canon/Gh varianten. Mye raskere å bare trekke ut og vippe skjermen, enn å måtte vippe den ut og vri. Bruker det mye!! Annen løsning krever begge hender, og skjermen er lettere i veien. Har hatt et slikt kamera før. Smart at du også kan vippe ut i høydeformat, det savner jeg på min.

 

I og med at Fuji går over til en BSI sensor, så er det vel mulig å håpe på en noe bedre ISO ytelse på de høye ISO -verdiene?

Se punktet om ISO her:

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t3-the-17-things-you-might-have-missed-eye-af-demo-easy-firmware-updates-night-vision-mode-more/

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Når de gjelder de som måtte mene at manglende IBIS på X-T3 er negativt, så kan jeg bare si at med IBIS så ville det ikke være et "X-T"-kamera. Et slikt hus med IBIS ville vært merkbart fysisk større, egentlig mer som et X-H1.

 

Om teknologien en gang i fremtiden gir plass til et slikt system i dagens "X-T"-hus gjenstår å se. Jeg tviler.

 

PS! X-T3 er bestilt og erstatter X-T1 som får ny eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...