Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

....

Har DR-instillingen påvirkning på råfilene?? Hvis man skal ha DR400 må man også ha ISO400, det vet jeg, men blir råfilene ellers endret?

.....

 

Lenge siden jeg har brukt Fuji, men tidligere ble i hvert fall raw/filene påvirket av DR-funksjonene (fordi eksponering påvirkes). Det fungerte og antar det fortsatt fungerer slik: Som du sier må man ha minst ISO 400 for DR400. DR blir selvsagt ikke bedre ved å øke ISO, den blir tvert i mot (normalt) litt dårligere, men det DR-funksjon gjør er å beskytte høylysdetaljer ved å undereksponere et eller to trinn (avhengig av DR-setting). Når kameraet genererer JPG kompenserer det for under eksponeringen med prosessering/tonekurve slik at bildet ser normalt ut, men med redusert sjanse for utbrente høylys. Og mer støy i skyggene siden de har blitt gjort lysere i prosesseringen.

 

Bruker du en RAW-konverter som ikke tar hensyn til DR-innstilligene som ligger i metadata vil bildene se litt/for mørke ut, men du kan selvsagt fikse det selv i RAW-konverteringen på samme måte som kameraet gjorde.

 

Personlig synes jeg DR-funksjonen til Fuji (andre kameraer har tilsvarende med andre navn) er en god ide som med fordel kan brukes, særlig hvis man vil at kameraet skal fikse mest mulig automatisk. Det er mye bedre med litt mørke skygger og/eller litt ekstra støy enn store utbrente områder.

 

Man kan selvsagt oppnå det samme eller bedre manuelt eller med eksponeringskompensasjon og så justere bildet i etterbehandling, men det krever mer kompetanse og mer etterbehandling. Selv om man har kompetanse er det ingenting i veien for å la automatikken gjøre jobben når absolutt når det passer best.

Lenke til kommentar

 

....

Har DR-instillingen påvirkning på råfilene?? Hvis man skal ha DR400 må man også ha ISO400, det vet jeg, men blir råfilene ellers endret?

.....

 

Lenge siden jeg har brukt Fuji, men tidligere ble i hvert fall raw/filene påvirket av DR-funksjonene (fordi eksponering påvirkes). Det fungerte og antar det fortsatt fungerer slik: Som du sier må man ha minst ISO 400 for DR400. DR blir selvsagt ikke bedre ved å øke ISO, den blir tvert i mot (normalt) litt dårligere, men det DR-funksjon gjør er å beskytte høylysdetaljer ved å undereksponere et eller to trinn (avhengig av DR-setting). Når kameraet genererer JPG kompenserer det for under eksponeringen med prosessering/tonekurve slik at bildet ser normalt ut, men med redusert sjanse for utbrente høylys. Og mer støy i skyggene siden de har blitt gjort lysere i prosesseringen.

 

Bruker du en RAW-konverter som ikke tar hensyn til DR-innstilligene som ligger i metadata vil bildene se litt/for mørke ut, men du kan selvsagt fikse det selv i RAW-konverteringen på samme måte som kameraet gjorde.

 

Personlig synes jeg DR-funksjonen til Fuji (andre kameraer har tilsvarende med andre navn) er en god ide som med fordel kan brukes, særlig hvis man vil at kameraet skal fikse mest mulig automatisk. Det er mye bedre med litt mørke skygger og/eller litt ekstra støy enn store utbrente områder.

 

Man kan selvsagt oppnå det samme eller bedre manuelt eller med eksponeringskompensasjon og så justere bildet i etterbehandling, men det krever mer kompetanse og mer etterbehandling. Selv om man har kompetanse er det ingenting i veien for å la automatikken gjøre jobben når absolutt når det passer best.

 

Her er en god forklaring på hva som skjer, og hvordan du simulerer det samme i Lightroom:

http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/blog/2015/9/simulating-fuji-dynamic-range-settings-in-lightroom

 

Fikk endelig testet X-T20 på konsert, som jeg var veldig spent på. Og igjen overbeviste den stort, veldig imponerende lysmåling, helt perfekt hver gang! Hadde med mine to Nikon-hus for sammenligning (D700 + D750), og i dag fikk jeg ikke en gang riktig eksponering med høylys-programmet på 750'n, som pleier å virke så bra. Og ikke skarpe bilder heller, men hadde litt for lang lukkertid.

Blir mer og mer glad i Fuji'n nå, trodde den skulle bli for liten og pinglete, men er helt herlig å jobbe med og gir utrolig frihetsfølelse. Og totalt lydløs og diskret, veldig befriende på konsert. Fikk også testet på barnebilder og naturbilder i dag, der den også var helt super. Med 23mm/2 WR (må ha 50mm/2 også...)

post-104121-0-32124000-1489954529_thumb.jpg

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer å bytte mitt X-T1 med et nytt X-T20 er det noen som har noen synspunkter på dette, tenker først og fremst størrelse, da jeg er fortrolig med størrelsen på X-T1.                                                                                                       Objektivene som blir benyttet er Samyang 12mm, Fujifilm 18-55mm og 55-200mm.

Endret av Falb
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte mitt X-T1 med et nytt X-T20 er det noen som har noen synspunkter på dette, tenker først og fremst størrelse, da jeg er fortrolig med størrelsen på X-T1.                                                                                                       Objektivene som blir benyttet er Samyang 12mm, Fujifilm 18-55mm og 55-200mm.

 

 

Jeg har ingen personlig erfaring med X-T20, men jeg kjenner både X-T1 og X-T10 godt. For meg er det uten tvil X-T1 som ligger best i hånden, X-T10 blir i noen tilfeller litt for lite og knotete. Sammen med større objektiver så synes jeg også oppsette blir litt for ubalansert.

 

Jeg skriver mer om disse observasjonene i avsnittet "Et lite kompromiss" i min test av X-T10 her:

https://www.tek.no/artikler/test-fujifilm-x-t10/193196/3

 

:)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vurderer å bytte mitt X-T1 med et nytt X-T20 er det noen som har noen synspunkter på dette, tenker først og fremst størrelse, da jeg er fortrolig med størrelsen på X-T1.                                                                                                       Objektivene som blir benyttet er Samyang 12mm, Fujifilm 18-55mm og 55-200mm.

X-T10 blir i noen tilfeller litt for lite og knotete. Sammen med større objektiver så synes jeg også oppsette blir litt for ubalansert.

 

 

:)   

 

Støttes. X-T20 er vel akkurat samme størrelse som X-T10. Synes X-T10, selv med 18-55 blir noe framtung. Tester nå med 35mm f/2 og foreløpig konklusjon er at dette er et objektiv som størrelsesmessig står bedre til størrelsen på kameraet.  

Lenke til kommentar

Det er bare å holde venstrehånden lenger fram i så fall. Da blir balansen god allikevel.

Selv de fleste som tar bilde med telefonen gjør det med begge hender.

Altså.. I mine øyne er det ikke mye poeng i å diskutere om X-T1/2 gir bedre ergonomi og "komfort" enn X-T10/20 ved bruka av større objektiver..  X-T10/20 er jo konstruert for å være en mindre og noe enklere utgave av X-T1/2, og en av konsekvensene av dette er at noe av ergonomien man får med X-T1/2 har måttet vike.

Min påstand er i alle fall at de fleste vil kunne være objektivt enige i det. Men om man så vektlegger dette som vesentlig eller ikke for sitt bruk, det er så klart noe helt annet.

 

For meg personlig er det ingen tvil om at jeg liker ergonomien til X-T1/2 best, særlig med tenke på at man også kan skru på batterigrep på disse kameraene.

Hvis du derimot har en annen opplevelse, så er jo det helt fint å fortelle Falb om dette, så får han to forskjellige synspunkter rundt problemstillingen sin.

 

Men å prøve å få det til å høres ut som om jeg bare ikke klarte på bruke X-T10 "riktig" synes jeg blir tullete ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har endelig begynt å få bittelitt mestring på lightroom behandling av RAW filene fra mitt Fuji X-T1, og det er utrolig morro! Fremdeles en veldig lang vei å gå, men kan ihvertfall få de fleste bilder til å se bra ut. Er kommet fordi det punktet hvor jeg var på vei til å gi opp RAW, som jeg var utrolig nær på å gjøre, haha :) 

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Takker for svar på spørsmålet mitt, har imidlertid bestemt meg for å beholde X-T1. Mulig det blir et X-T20 senere på meg.

X-T20 kan kanskje bli et fint supplement senere, slik at du også har et hus med den nye sensoren?

 

Jeg skulle kjøpe X-T1 nå, men valgte heller X-T20 både pga sensor og for å få lettest mulig kamera. Min første tur på 30 år uten full Nikon speilreflekspakke, men jeg fikk sniktestet Fuji'n nok før avreise til at jeg tok sjansen. Og jeg angrer ikke!! Har riktignok ikke sett bildene på skjermen enda, siden jeg kom hjem kl. 2 i natt, men har sett litt underveis. Var i Praha i 3 hele dager, veldig mye flott å se! Hadde Samyang 12mm/2, Fuji 23/2, 50/2 og 16-50 zoomen. Pluss en Gorillapod. Hele denne pakken var utrolig lett og grei å ha med, har en slank og fin Lowepro-sekk med åpning kun mot ryggen (tyverisikkert), og alt dette fikk fint plass inni, samt litt pusseutstyr, filtre etc.

Kunne gå i timesvis med kamera rundt halsen uten å merke noe.

Savnet aldri speilrefleksen, men tenkte heller ofte at her hadde jeg ikke fått tatt bilde en gang hadde jeg hatt den!!

Spesielt i kirker f.eks, og på konsert, der Fujien er diskret og totalt lyd- og blinkløs.

Optikken var knallbra, inkludert plastzoomen som mange er skeptisk til.

Gleder meg sinnsykt til å se bildene på stor skjerm, det var en glede og inspirasjon og ha et så lett og kompakt system. De nye f2.0 WR objektivene er snadder, spesielt den nye 50mm. Fikk ikke testet den så mye, men sylskarp helt åpen.

Får vel legge ut noen prøvebilder når de er klare.

Lenke til kommentar

Kjekt å lese beskrivelsen! Gleder meg til å se bilder, spesielt fra f2.0 50mm :) Er sensoren på X-T20 den samme som på X-T1? Da er 50mm tilsvarende typ 80mm på fullformat, eller noe sånn? 

Nei sensoren på X-T20 er samme som X-T2 (og X-Pro2), X-T10 har samme som X-T1.

50mm blir som 75mm på fullformat. 56mm 1.2 blir mer som 85mm 1.8, men det er akkurat det jeg har og er veldig fornøyd med, så derfor er 50mm perfekt for meg. Har ingen gode testbilder enda, i hvert fall ikke portretter, har ikke testet den så mye.

Men er ekstremt fornøyd med 23mm f2, den har jeg brukt mye, og du får overraskende flotte bakgrunner!! Nydelig til portretter med litt kontekst. 

post-104121-0-26535900-1490691370_thumb.jpg

X-T20, 23mm f2.0, ISO 1250

 

23mm f8, ISO200:

post-104121-0-29826200-1490691590_thumb.jpg

 

Samyang 12mm på f2.0 og ISO 3200:

post-104121-0-66296600-1490691477_thumb.jpg

post-104121-0-85832800-1490691496_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar og bilder! Likert portrettet fra 23mm, samtidig så må jeg innrømme at jeg er veldig interessert i å se reisebilder fra 50mm. Tror det kan bli noen veldig interessante reisebilder med 50mm... Mye portretter av ukjente mennesker på gata, kanskje?

OK, herved følger noen eksempler på bilder fra XF 50mm/2 WR. Velbekomme! (med X-T20)

NB, jeg driver ikke med gatefoto, men tok noen testbilder mens kona shoppet klær (bortsett fra det første). Alle er ubehandlet jpg.

 

f4.0, 1/3s (stativ, vel, Gorillapod i hvert fall) 800 ISO:

post-104121-0-58804100-1490730297_thumb.jpg

100% utsnitt:

post-104121-0-82795600-1490730391_thumb.jpg

 

F2.0, 1/210, 200 ISO :

post-104121-0-13471000-1490730422_thumb.jpg

 

F2.5, 1/210, 200 ISO :

post-104121-0-68497000-1490730533_thumb.jpg

 

F2.0, 1/400, 200 ISO:

post-104121-0-46472900-1490730602_thumb.jpg

 

F2.0, 1/200, 200 ISO:

post-104121-0-14988800-1490730614_thumb.jpg

 

Fikk pimpet X-T20'en litt, den originale half-casen er jo steindyr, så jeg fant en på eBay til 1/4 av prisen, som var av meget bra kvalitet og ser flott ut. Fikk bedre grep da, og bygger litt i høyden også som hjelper. Var for X-T10 men passet perfekt! Alle luker fungerer bra, også batteriluken under.

Solblenderen koster også flesk, men der hadde Scandinavia Photo en piratkopi selv til under halve prisen av den originale. Den som fulgte med var jo mikroskopisk bare en tynn plastring...

Edit: casen kostet bare 1/8 av den originale, faktisk.. Og den er bare svart og kjedelig.

Originalt grep (bittelite) koster 1000kr, grusomme priser på tillegg :-(

post-104121-0-68145000-1490884596_thumb.jpg

post-104121-0-34658700-1490884609_thumb.jpg

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...