Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pleier dere å kjøre .RAF filene gjennom et program før de importeres til Lightroom? Mener jeg leste en gang at det var anbefalt, og at de ble lettere å jobbe med i LR. Finner dog ikke den artikkelen :hm:

 

 

 

Jeg ser ingen grunn til å kjøre raw (raf) filer gjennom et annet program før jeg laster de inn i Lightroom. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men jeg sliter med å se hva det skal tilføre bildefilene.

 

For meg så er Lightroom en fullgod behandler av raw-filer.

 

Hvis vi ser bort fra både Lightroom og Fuji-filer så er det mye rart som blir anbefalt på nettet for hver minste ting. Noen er fornøyd med hva diverse program leverer, andre driver å studerer på ting der man må bruke lupe for å se forskjell og bruker de eventuelle ørsmå forbedringer (som folk flest ikke ser) som ett sannhetsvitne om at deres "metode" er så mye bedre.

 

Min anbefaling uavhengig av hvilken bildebehandler du måtte komme til å bruke, se om DU er fornøyd med det resultatet som leveres og gi blanke F i hva andre "forståsegpåere" måtte mene.  Det å drive med unødvendig arbeid med noe som egentlig fungerer godt er etter min mening bortkastet tid.

Er du derimot ikke fornøyd med det som leveres, da kan det være grunn til å se seg rundt for alternative måter å behandle bildefilene dine.

 

PS!! Jeg prøver ikke å fraråde forsøk/eksperimentering med andre program eller fremgangsmåter enn det du måtte bruke. Eksperimentering kan ha mye god for seg, det jeg ønsker å "fraråde" er å at du skal henge seg opp i alle mulige "gode råd" (der mange nok ikke er så gode likevel) som du finner på nettet og heller først og fremst stole på deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

LR og fujifilm RAW-filer er en dårlig kombo. Skal ingenting til før man får en tydelig plastikk og diverse fakter i detaljene. Personlig så gjør jeg null oppskarping i LR pga dette.. Og dette er nok grunnen til at folk rundt om anbefaler andre raw behandlere til Fujifilm enn LR. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg bruker også LR, men jeg skarper lite opp i den pga problemene det gir meg, gjør det meste i PS. Har også lastet ned SILKYPIX, den er grei, men er uvant å bruke for meg ennå.. :)

 

Her er link til SILKYPIX: http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/myfinepix_studio/rfc_2/win/ <- Windows

 

Mac -> http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/myfinepix_studio/rfc_2/mac_01/

Endret av Slettet+3124
EDIT
Lenke til kommentar

Pleier dere å kjøre .RAF filene gjennom et program før de importeres til Lightroom? Mener jeg leste en gang at det var anbefalt, og at de ble lettere å jobbe med i LR. Finner dog ikke den artikkelen :hm:

 

Og den tar vanlige skrufilter, jeg bruker pola og særlig ND en del.

Hvor er det du handler filter?

 

Hadde et bra Hoya CL-filter fra før, som passet. Den kjøpte jeg på ebay, mye billigere der enn i Norge. Fant også et ND-filter som passet på Scandinavian, når de hadde restesalg på Prozigma. Da fikk jeg ND og CL til 23mm også, for lommepenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

har utvidet objektiv-samlingen litt, XF55-200 som jeg kjøpte i julen og Mitakon 35mm f0.95 nå.

Telezoomen imponerer veldig, merkbart bedre enn Nikon 70-300 jeg har brukt lenge, helt fantastisk skarp, og bra IS, får skarpe håndholdte bilder på 1/30s. Har blitt en ny favoritt til naturbilder.

Så ønsket jeg en lyssterk 35mm for å komplettere 23 og 50mm f2, som også kunne gi litt andre uttrykk. Tenkte egentlig XF35 1.4, men så kom jeg over en Mitakon og tenkte det var enda mer spennende.. Ser lovende ut så langt, men har ikke fått testet den så mye pga dårlig vær og sykdom. Krever en del å bruke, men det er litt av moroa. Og egner seg neppe på urolige små barn...

Utrolig krem-bokeh, spesielt på nært hold. Og sylskarp på 0.95!

Et par eksempler :

post-104121-0-40863400-1516808594_thumb.jpg

post-104121-0-28057200-1516808620_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

har utvidet objektiv-samlingen litt, XF55-200 som jeg kjøpte i julen og Mitakon 35mm f0.95 nå.

Telezoomen imponerer veldig, merkbart bedre enn Nikon 70-300 jeg har brukt lenge, helt fantastisk skarp, og bra IS, får skarpe håndholdte bilder på 1/30s. Har blitt en ny favoritt til naturbilder.

Så ønsket jeg en lyssterk 35mm for å komplettere 23 og 50mm f2, som også kunne gi litt andre uttrykk. Tenkte egentlig XF35 1.4, men så kom jeg over en Mitakon og tenkte det var enda mer spennende.. Ser lovende ut så langt, men har ikke fått testet den så mye pga dårlig vær og sykdom. Krever en del å bruke, men det er litt av moroa. Og egner seg neppe på urolige små barn...

Utrolig krem-bokeh, spesielt på nært hold. Og sylskarp på 0.95!

Et par eksempler :

XT201750.JPG

XT201761.JPG

Gratulerer! Har Mitakonen AF, eller bare manuell fokus?

 

Har lest mye bra om 55-200, den virker fristende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gratulerer! Har Mitakonen AF, eller bare manuell fokus?

 

Har lest mye bra om 55-200, den virker fristende :)

 

Hei,

Mitakonen er 100% manuell, en skikkelig klump, men overraskende grei selv på min X-T20.

Et par greie tester:

https://jonasraskphotography.com/2017/03/22/mitakon-35mm-f0-95-mk2-review/

http://www.kevintitusphoto.com/blog/2017/7/9/lens-review-mitakon-35mm-f095-ii

Edit:

Så kom det jammen en norsk review i dag:

https://kjetilkvienmadsen.wordpress.com/2018/01/03/mitakon-speedmaster-35mm-f-0-95-mk-ii-for-photo-and-video-fujifilm-x-t2/

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Finnes det noen universale filter som man kan bruke på forskjellige objektiver?

Blir jo fort litt kostbart om man skal ha flere filter per objektiv :/

Ja, det er flere systemer der du monterer en filterholder som tar rektangulære filter til objektivet. Den festes med en billig adapterring som passer ditt objektiv. Så da trenger du bare en ring til hver størrelse du har.

Men merk at det er ikke noen billige systemer akkurat! Det mest kjente er Lee, men du har også NISI som er billigere og minst like bra (om ikke bedre). Men selv her koster et startsett over 5000 kr, men da får du med mange overgangsringer på kjøpet.

Cokin er et annet velkjent system som har populært lenge for amatører.

Merk at det finnes forskjellige størrelser avhengig av hva slags objektiver du har!

Problemet er hvis du har en kraftig vidvinkel, da må du ha store filtere!

Der kan du jo ikke skru filtere i objektivet som regel. Der finnes det også egne adaptre.

https://nisifilters.com.au/

 

Merk at hvis du bare har 2-3 objektiver kan du også vurdere step-up overganger, som gjør at du kan bruke filtre på mindre diameter. Det er jo mye billigere enn egne filtre!

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør det så kostbart egentlig? Lite konkurranse? Dyr produksjon?

Vel, kvalitetsglass koster, og jeg anbefaler i hvert fall ikke billige kopier. Testet det, og det var totalt ubrukelig! Dette er spesielt for landskapsfotografer som trenger polafilter og graderte filtre for kraftige vidvinkler. Har du ikke mer enn ca 18mm (fullformat) klarer du deg med 75mm systemer. Har du videre, trenger du gjerne 100mm system som er dyrere. Og skal du ha skrufiltre i de dimensjonene, så koster det fort 1500-2000 pr filter. Så har du et par objektiver så svarer det seg. I tillegg har du fordelen at du kan "stacke" filterne utenpå hverandre, og du kan skyve det graderte filteret i rammen og finjustere hvor det skal virke. Så det har mange fordeler!

Et skikkelig kvalitetssystem har du derfor lenge og kan bygge ut etter behov. Men er litt ulempe i fuktige omgivelser (men lette å tørke av).

NISI sine har bl.a. Nano-coating.

Vanlige filtre er forøvrig ganske dyre i Norge, det tjener de nok mye inn på. Kan spare mye på å bestille fra utlandet, eller kjøpe når du er der. Er også noen som kjøper inn stort og selger på Foto.no, hvis du er heldig å finne din størrelse.

 

Hei,

har fått testet de nye objektivene litt i helgen, her er noen eksempler. På X-T20.

Stabilisatoren på 55-200: YES!!

Bokeh på Mitakon: Sukk... (bakgrunn? hvilken bakgrunn?  :wee: )

 

post-104121-0-74008300-1517168984_thumb.jpg

XF-55-200, håndholdt på 1/20s, f6.4, 78mm, 200 ISO

 

post-104121-0-99895000-1517168992_thumb.jpg

XF-55-200, håndholdt på 1/30s, f7.1, 128mm, 400 ISO

 

post-104121-0-58499900-1517168999_thumb.jpg

Mitakon 35mm, f0.95, 1/550s, +2/3, 200 ISO

 

post-104121-0-89863600-1517169007_thumb.jpg

Mitakon 35mm, f0.95, 1/180, 200 ISO

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Fin stemning på det nederste der!

 

Dette kortet er tilstrekkelig for et X-T2? Tar aldri video og sjeldent jeg skyter i "CH".

https://www.netonnet.no/art/foto-og-video/kamera-tilbehor/minnekort-og-minnekortlesere/sd/sandisk-sdxc-ultra-128gb-80mbs-uhs-i/223364.11625/

Takk!

Når det gjelder minnekort, så kjører jeg Sandisk Extreme 90mb/s i Fujien, og Sandisk Extreme Pro 95mb/s på speilrefleksen. De har samme oppløsning, men synes det går merkbart mye raskere å importere fra 95-kortet. Så for kameraet sin del er det ikke så viktig, hvis du ikke kjører lange serier og mye råformat. Men du merker det kanskje mer når du skal importere...

Det er ikke så helgal pris på Extreme Pro kortene heller.

post-104121-0-57704100-1517523196_thumb.jpg

 

Testet forresten Mitakonen på en konsert i kveld. Ganske surrealistisk når du kan kjøre på ISO 200 og 1/250 lukker i en mørk sal...  Men fryktelig vanskelig å fokusere i mørket! Og 55-200 imponerte stort igjen!

 

Var på konsert i går med Frode Alnæs, fikk også hilst på han og kona før konserten for å avklare med fotografering. Fikk klart "fotopåbud", så det gikk jo greit! 

55-200 imponerte veldig, måtte stå på god avstand så den var veldig nyttig. Skulle egentlig teste Mitakonen, men kom ikke på fornuftig skuddhold, det var veldig fullt i salen.

Den krever masse trening i hvert fall, selv på god avstand var det vanskelig å få skarpe bilder. Men som sagt kan du kjøre på 200 ISO selv i en mørk sal...

Noen eksempelbilder fra 55-200: 

post-104121-0-14366000-1517557041_thumb.jpg

post-104121-0-57007800-1517557062_thumb.jpg

post-104121-0-22261100-1517557107_thumb.jpg

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...