Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

 Finnes det stabiliserte primes ?

Trodde det bare var zoom som gjør det.

Ja, Tamron har det på sine nye 35, 45 og 85mm. Og det har jo vært på diverse macroobjektiver lenge

 

 

 Rykte  via "Trusted Source" om at Fuji vil komme med IBIS

 

Virker som logisk utvikling for Fuji, særlig med så mange ustabiliserte primes.

 

Ja, alle konkurrentene har det jo nå. Men de har objektiver med så god lysstyrke og bra ISO-egenskaper at jeg ikke har savnet det. Jeg får mye lettere skarpe bilder med Fuji'n enn med speilrefleksene mine. 

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Interressant , men da øker vel vekta ganske mye ?

 

Canon har f.eks. primes fra 24 til 800mm med stabilisator, 14 varianter i følge prisguiden. Nikon har også en del, men noen færre enn Canon tror jeg. Sigma og Tamron lager også en del, sikkert andre også.

 

Stabilisator må nødvendigvis øke vekten litt pga stabilisatorhardware, men det trenger ikke være mye hvis optisk konstruksjon ikke må endres vesentlig for å få laget elementet som brukes for stabilisering. 

 

Det er vanskelig å si noe konkret. Det finnes en god del eksempler på samme brennvidde med og uten stabilisator fra samme produsent, men da er gjerne versjonen med stabilisator også nyere med en rekke andre endringer som gjør det umulig å si hvor mye stabilisatoren bidrar.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 Andre ting som dukker opp er vel problemer med krosskompatibilitet.

 

Stabiliserte linser til Olympus fungerer ikke sammen med IBIS til Panasonic. ( dvs de bidrar ikke til å øke stabiliseringen)

Tipper på at ligger på firmware nivå.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Fuji X100F er et vanskelig kamera å få tak i, etterspørselen er større en det som blir levert til Norge (og Skandinavia),

 

I den anledning så vil jeg bare nevne at Stjørdal Foto nå ser ut til å ha dette inne på lager (så lenge det varer)

 

Foto.no Ser også ut til å ha dette på lager, 2 stk i sølv og 2 i svart (pr. skrivende øyeblikk) (beholdning er dog ikke pr. nå oppdatert på prisjakt, kun på foto.no sin hjemmeside)

Endret av polljen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Interressant , men da øker vel vekta ganske mye ?

 

Canon har f.eks. primes fra 24 til 800mm med stabilisator, 14 varianter i følge prisguiden. Nikon har også en del, men noen færre enn Canon tror jeg. Sigma og Tamron lager også en del, sikkert andre også.

 

Stabilisator må nødvendigvis øke vekten litt pga stabilisatorhardware, men det trenger ikke være mye hvis optisk konstruksjon ikke må endres vesentlig for å få laget elementet som brukes for stabilisering. 

 

Det er vanskelig å si noe konkret. Det finnes en god del eksempler på samme brennvidde med og uten stabilisator fra samme produsent, men da er gjerne versjonen med stabilisator også nyere med en rekke andre endringer som gjør det umulig å si hvor mye stabilisatoren bidrar.

 

En annen ting er at størrelsen også øker en god del, men de klarer vel å pakke det bedre nå kanskje. Men skal du ha et slankt og kompakt objektiv kan det være et punkt å se på. Det er jo bare å sammenligne med tilsvarende uten.

Lenke til kommentar

Mange her inne med T20?

 

Hvordan er AF og EVF sammenlignet med X-E2?

Fungerer følgefokus?

Hei, har hatt den siden lansering og brukt den til veldig mye forskjellig. Var skeptisk til EVF men er veldig fornøyd så langt. Genialt at den viser akkurat hva du får, så det er lett å se om du bommer. Og live histogram og horisont er veldig bra. Og at du kan zoome inn med et lite klikk på primærhjulet...

Har tatt litt actionbilder i håndball og det funket ganske bra sammenlignet med Nikon D750 som jeg bruker ellers, men har dog ikke så bra telelinse til Fuji.

Men den har de fleste autofokusprogrammene til X-T2, veldig fleksibelt. Hastigheten med f2-linsene er veldig bra!

Brukte 50mm f2 på denne kattungen som var i konstant bevegelse, og den satt fokus perfekt på de fleste bildene, det var jeg fornøyd med.

Ellers har jo X-T20 vippbar skjerm som jeg synes er utrolig nyttig (ikke på E2)

post-104121-0-55728000-1500891704_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har X-E2, 35/2 og 50-230 kit.

 

Vurderer om jeg skal kjøpe en T20, eller selge alt og gå for noe annet. Er ikke låst til Fuji, men jeg liker JPG filene og film-sim. Tar bilder i JPG, men vurderer å begynne å redigere RAW filer igjen. Må bare finne et okey RAW program til Ubuntu.

 

Beholde det over og kjøpe T20. (fortsetter å ta bilder i JPG)

 

Beholde 35/2 og telekit, kjøpe T2 (fortsetter å ta bilder i JPG)

 

Selge alt + andre ting jeg ikke har bruk for å kjøpe D750 + 24-120 evt Sigma 24-105mm. (en 50mm må jeg også ha). (RAW+JPG)

 

Driver ikke med foto slik som før, har ikke tatt bilder siden 2013. Skal ha kamera for å ta bilder av ungene.

 

 

Edit: Kampanje på T2 med 23, 35 eller 50. 18.000kr. Jeg ville muligens kjøpt 50mm f/2 etterhvert og med T20 blir det 14.000kr. 4000kr. Mer for T2 er lettere å svelge enn 8.000kr. Da ble det verdt pengene.

 

Skal klare meg med 35/2, 50/2 og 50-230mm.

Har 85/1.4 Samyang, fortsatt usikker på om selger denne, kjekt å ha.

Endret av Profeten Kāfir
Lenke til kommentar

Jeg har jo D750 også, men seriøst, skal du hovedsaklig ta bilder av ungene er X-T20 et godt valg!!

Bruk pengene du sparer på 50mm f2, har den også, og den er knallbra på denne!!

Fordelen med X-T20 fremfor X-T2 er touchskjermen, det er lynkjapt å sette fokuspunkt.

Ellers fungerer jo ansiktsgjenkjenning forholdsvis bra.

Da kan du jo beholde E2 og bruke som backup, eller til 35mm, så slipper du å bytte objektiv så ofte.

Fuji'n er adskillig mer diskret enn D750'n, perfekt til barnebilder siden du også kan kjøre lydløst hvis du ønsker, for ikke å forstyrre stemningen.

Lenke til kommentar

Takk. Men nå har jeg bestemt meg. T2 + 50/2 er bestilt. 18 lapper vs 14 lapper for T20 + 50/2, mulig det finnes kampanje pris på denne også, men når nesten ingen har T20 inne på lager så hjelper det svært lite.

 

Har solgt utstyr i dag, fått inn 7000kr. Det hjelper på.

 

Vil heller ha joystick. En Competition Pro 5000 stikkende ut ved skjermen :-p

 

Grunnen til at jeg sjekket ut D750 var pga prisen på T2, Hva kunne jeg få for de samme kronene ved å ikke velge Fuji.

 

Men uansett hvor jeg henvendte mrh på internettet så var forskjellene få og små. Og for en som ikke bruker RAW var T2 et bedre valg.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Takk. Men nå har jeg bestemt meg. T2 + 50/2 er bestilt. 18 lapper vs 14 lapper for T20 + 50/2, mulig det finnes kampanje pris på denne også, men når nesten ingen har T20 inne på lager så hjelper det svært lite.

 

Har solgt utstyr i dag, fått inn 7000kr. Det hjelper på.

Blir kjempebra det! Like godt å kjøpe T2 hvis du kan, du fikk vel med 50/2 gratis nå på kampanje? Det dyreste objektivet jeg har kjøpt, så det er bra Deal. Bare 4 lapper i forskjell, ikke verst.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

X-T2 er pakket opp og prøvd. Søkeren er fin, nå ser jeg ikke vits med OVF. AF er mye bedre enn det jeg er vant med. Kameraet er ikke spesielt stor, trudde den skulle være større.

Nei jeg var også litt skeptisk til OVF, men er veldig fornøyd nå. Utrolig bra at du ser akkurat hvordan bildet blir, og at du får praktiske hjelpemidler som vater og live historgram. Og ikke minst at du enkelt kan zoome inn for å sjekke fokus. Og dette skjer sømløst på BÅDE skjerm og søker! Mye av dette får jeg kun på Liveview på speilrefleksen.

Størrelsen var også uvant, jeg har alltid likt skikkelig SLR med godt grep, størrelsen har aldri plaget meg. Men før så gikk alltid fotosekken som håndbagasje på flyet, alt annet måtte jo sjekkes inn. Nå får jeg plass til fotobagen med fullt utstyr INNI den vanlige håndkofferten! Det er så ufattelig lettelse å ha utstyr som er så lett og tar så liten plass!! Det lille kameraet er også en fryd å bruke, jeg ser på naturbilder også at jeg lett kommer til steder jeg ikke hadde klart så lett før, og du kan holde det stødig på strak arm og få spennende vinkler.

Kjøpte den primært for reisebruk, og har hatt 3 utenlandsturer og 1 ferie hjemme, og har ikke savnet det andre utstyret mye...

Fortsatt noen områder speilrefleksen er bedre, spesielt i dårlig lys (fokus, ISO-egenskaper), men er veldig fornøyd, og ser nå ut til at kona også går over til Fuji så vi får mer utstyr å bruke sammen. Blir nok en pent brukt X-T1, så vi har et mer robust hus også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...