Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, og så blir det litt kinkig å avgjøre hvilket objektiv jeg skal ha frem til 50'n blir tilgjengelig. 45 mm overlapper for mye i brennvidde, mens 63 mm er for langt til å være eneste objektiv for mitt bruk. 32-64 mm er en del for dyr, og er ikke så lyssterk, men kanskje et alternativ likevel.

Lenke til kommentar

Ja, og så blir det litt kinkig å avgjøre hvilket objektiv jeg skal ha frem til 50'n blir tilgjengelig. 45 mm overlapper for mye i brennvidde, mens 63 mm er for langt til å være eneste objektiv for mitt bruk. 32-64 mm er en del for dyr, og er ikke så lyssterk, men kanskje et alternativ likevel.

Enig, litt leit at de ikke hadde den på plass. Selv kommer jeg til å gå for 45mm 2.8. Den brennvidden er i mine øyne helt perfekt for 50r.

Det var det objektivet som sto som nestemann på lista mi uansett, men nå får man det jo for 8k mindre hvis man kjøper det med 50r ?.

 

Men har du testa 32-64? Jeg eier det, og det er stooooort. Veldig bra optisk så klart, men for meg så er det alt for stort og klumpete for å bruke det som eneste objektiv på "lille", "nette" GFX 50r ?

Lenke til kommentar

Enig, litt leit at de ikke hadde den på plass. Selv kommer jeg til å gå for 45mm 2.8. Den brennvidden er i mine øyne helt perfekt for 50r.

Det var det objektivet som sto som nestemann på lista mi uansett, men nå får man det jo for 8k mindre hvis man kjøper det med 50r .

 

Men har du testa 32-64? Jeg eier det, og det er stooooort. Veldig bra optisk så klart, men for meg så er det alt for stort og klumpete for å bruke det som eneste objektiv på "lille", "nette" GFX 50r

Jeg er primært ute etter å gjøre 50R til en forvokst X100F - derfor 50mm F3.5 - men jeg innser at av og til trenger jeg større tele og videre vinkel, og kjøper man 32-64 som kit, får man det jo en del billigere. Noe som er praktisk dersom man skal ha 50 3.5 senere, anyway.

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og fiklet litt med min X-T3 i dag for ikke minst å bli kjent med endringene fra min tidligere X-T1.

Jeg har mye positivt å si, selv om jeg ikke har fått tatt så alt for mange bilder enna.

 

En liten mulighet på X-T3, som jeg hadde/har stor glede av på Canon 5D3 er muligheten til å lage "My Menu", det som ser ut til å være vanskelig på X-T3 er å hente valg fra "Verktøygruppen" over til "my menu". Der er tre valg under skjerminnstillinger, men ellers er det ingen. På min 5D3 så kan jeg ikke erindre slike hinder og jeg har for eksempel lagt formateringskommandoen inn på min meny på Canon.

 

Er det noen som har erfaring fra X-T2, X-T3 eller X-H1 som vet om en eventuell måte å få slike valg (d.v.s. kommandoer under Verktøy) over på min meny.

 

Dette er på ingen måte et stort problem, men siden jeg kan gjøre dette på Canon så er det litt irriterende å ikke ha muligheten på et mye nyere Fuji-hus.

Lenke til kommentar

Jeg er primært ute etter å gjøre 50R til en forvokst X100F - derfor 50mm F3.5 - men jeg innser at av og til trenger jeg større tele og videre vinkel, og kjøper man 32-64 som kit, får man det jo en del billigere. Noe som er praktisk dersom man skal ha 50 3.5 senere, anyway.

Ser den, det er jo det som er så interessant med GFX 50r, muligheten til å ha med mellomformaten overalt. Så var bare derfor jeg nevnte størrelsen på 32-64, for det er ikke et objektiv jeg ville ha drasset med meg overalt. Mener å huske at du var skeptisk til store objektiver på GFX 50r en gang. Men det er jo kjekt med fleksibiliteten til en zoom så klart. :)

 

@polljen

 

Det er dessverre slik at Fujifilm har begrensninger på hva som kan legges i My menu. Jeg har nevnt det for dem mange ganger, men foreløpig har de dessverre ikke gjort noe med det.

 

Hva gjelder formatering, så finnes det en snarvei for det: Hold inne Slette-knappen i ca tre sekunder, og trykk så inn bakre kommandohjul. Da kommer formaterings-menyen opp. :)

Lenke til kommentar

Det er en del interessante ting med det kameraet - og det er ikke sensor + optikk (selv om det ser meget bra ut). Det er tankegangen bak bruk; med Wifi, Lighroom CC og 512GB SSD i selve kameraet.

Tja, det ville absolutt ikke vært riktig kamera for meg, men kanskje for enkelte andre? Noen bestseller tror jeg imidlertid aldri at det vil bli.

Lenke til kommentar

Det er en del interessante ting med det kameraet - og det er ikke sensor + optikk (selv om det ser meget bra ut). Det er tankegangen bak bruk; med Wifi, Lighroom CC og 512GB SSD i selve kameraet.

 

Og ingen kan klage på at det har en kortplass!

 

Kameraet kjører Android så Lightroom CC er vel den vanlige appen.

 

For meg virker det rart å plassere en så dyr (og bra) sensor i et kamera hvor optikk ikke kan byttes, men ser at det er marked for slike ellers hadde vel ikke Fuji, Ricoh, Leica, Sony og Sigma fortsatt å oppdatere og produsere modeller med store sensorer og fast optikk.

 

Mulig det ikke er mulig å lage noe som blir like kompakt hvis ikke objektiv og hus lages som en enhet, men hadde vært interessant å se hva Fuji kunne fått til hvis de lagde en variant av X100-huset med X-fatning eller Sony en variant av RX1 med E-fatning.

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og fiklet litt med min X-T3 i dag for ikke minst å bli kjent med endringene fra min tidligere X-T1.

Jeg har mye positivt å si, selv om jeg ikke har fått tatt så alt for mange bilder enna.

 

En liten mulighet på X-T3, som jeg hadde/har stor glede av på Canon 5D3 er muligheten til å lage "My Menu", det som ser ut til å være vanskelig på X-T3 er å hente valg fra "Verktøygruppen" over til "my menu". Der er tre valg under skjerminnstillinger, men ellers er det ingen. På min 5D3 så kan jeg ikke erindre slike hinder og jeg har for eksempel lagt formateringskommandoen inn på min meny på Canon.

 

Er det noen som har erfaring fra X-T2, X-T3 eller X-H1 som vet om en eventuell måte å få slike valg (d.v.s. kommandoer under Verktøy) over på min meny.

 

Dette er på ingen måte et stort problem, men siden jeg kan gjøre dette på Canon så er det litt irriterende å ikke ha muligheten på et mye nyere Fuji-hus.

Hei,

mener jeg har vært borti det samme på min X-T20. Det er noen verktøyvalg jeg ikke får lagt på MyMenu, f.eks. det å slå Lyd/blitz av og på når jeg skal kjøre lydløst (sammen med elektronisk lukker, som kan legge på MyMenu).

Lyd/blitz hadde forresten en hendig snarvei på X10'en, bare å holde Disp-knappen inne en stund...

Lenke til kommentar

Hei,

mener jeg har vært borti det samme på min X-T20. Det er noen verktøyvalg jeg ikke får lagt på MyMenu, f.eks. det å slå Lyd/blitz av og på når jeg skal kjøre lydløst (sammen med elektronisk lukker, som kan legge på MyMenu).

Lyd/blitz hadde forresten en hendig snarvei på X10'en, bare å holde Disp-knappen inne en stund...

Egentlig så er dette et relativt lite problem for meg at enkelte elementer på menyene ikke kan legges på "my Menu". Det som gjorde meg litt frustrert var minnet om hvor lett dette var på mitt Canonhus som tross alt er noen år gammelt nå.

 

Ta for eksempel formatering som jeg tenkte å legge på min meny så er det som nevnt i en annet svar snarveier til slikt, og den funksjonen du gjerne ville ha der har også en snarvei.

 

Som sagt så er dette egentlig et mindre "problem", deg jeg ikke forstår er Fuji's logikk når det gjelder å ikke la alle elementene på menyene være tilgjengelige for å legges på hver enkelts personlige meny.

 

Jeg klarer lett å foreta de få ekstra klikkene for å finne formatere-kommandoen (eller bruke snarveien), i tillegg så har jeg denne gang (for en gangs skyld) investert i relativt store minnebrikker (som kjøres i "speiling") slik at behovet for å formatere (slette) kortene er betydelig mindre  :)

 

----------------------------------

 

En annen lite "bommert", dog ikke fra Fuji sin side, er at Lightroom foreløpig ikke støtter X-T3 sine raw (RAF) filer.

 

Joda, jeg vet at det finnes andre alternative program (også et fra Fuji selv), men likevel er det en liten "nedtur"  :confused:       :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Slik skal det absolutt ikke være. Har du installert nyeste firmware? http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/xt3/index.html

 

Ja, det var for å ha fullt batteri til firmware-oppgradering at jeg bytta batteri og oppdaget at alle innstillinger forsvinner. Det skjer hver gang jeg tar ut batteriet. Det innebygde batteriet tar enten ikke til seg strøm eller det er dødt.

 

X-T3en er helt toppen ellers, det er bare min som ikke er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...