Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

X-T2 har falt veldig i pris de siste par månedene, tror man kan gjøre er godt kjøp der nå! Utrolig mye kamera for pengene. Ser at det skal komme en fw oppdatering rundt mai? Blant annet med focus bracketing.

 

Jeg har fått litt lyst på en tele, enten fast eller zoom. Noen tips, uten at lommebok blir helt skrapa?

Jeg fikk tak i XF 55-200 zoomen brukt til ok pris, og er veldig fornøyd med den!! Får merkbart bedre bilder med den enn med Nikkor 75-300 som jeg har brukt i mange år på fullformat. Den ble solgt ganske fort... Men Fujien er overraskende allsidig, bruker den mye til naturbilder spesielt. Veldig bra OIS!! Koster jo noen tusen, tror jeg ga ca 4, men vel verdt det. Ellers får du jo XC utgaven mye billigere som er ganske lik optisk tror jeg, er vel mer billigere konstruksjon uten brytere og blenderring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har over noen år flyttet fotograferingen mer og mer over fra speilreflekssystemet (Canon) til speilløst (Fuji X-mount), Jeg har også kjøpt en del optikk til Fujien, men jeg har vegret meg litt for å gå helt inn for speilløst siden kvalitetsoptikk til X-mount ikke er direkte billig  :hmm: .

 

Jeg har lest litt om det å bruke adapter får å kunne benytte meg av Canonoptikk på Fuji'en, og selv om manuell bruk av optikk ikke er fremmed for meg så har jeg ikke direkte hoppet i dette.

 

Det som først og fremst gjenstår i "samlingen" min er et godt macroobjektiv, men prisen der er ca 13k.

 

Tidligere i vinter så ble jeg tipset om et "nytt" adapter (fra Kina selvsagt) som kunne kjøre EF (og EF-S) optikk på X-mount og AF og blender ville fungere i auto. Adapteret har også Fujis blenderring så man kan styre Canonopptikkens blender på samme måte som man gjør det med vanlig Fujioptikk.

 

Jeg tok sjansen og bestilte dette og nå har jeg fått det levert (fra Kina) og jeg må innrømme at jeg så langt faktisk er imponert.

 

Jeg har testet et par av Canonlinsene mine, bl.a. EF 100mm 2.8 L Macro og resultatene så langt synes å være bra.

 

Nå regner jeg ikke med at jeg vil unngå irritasjonsmomenter og jeg forventer heller ikke at autofokusen på min Canonmacro  skal være like rask som med Fuji sitt alternativ, men med ca 10k spart og muligheten til å bruke diverse Canonoptikk fremover  så håper jeg det blir et godt partnerskap når jeg fotograferer med "Funon" , "Canji" eller hva jeg nå skal kalle kombinasjonen  :)

Lenke til kommentar

Jeg har over noen år flyttet fotograferingen mer og mer over fra speilreflekssystemet (Canon) til speilløst (Fuji X-mount), Jeg har også kjøpt en del optikk til Fujien, men jeg har vegret meg litt for å gå helt inn for speilløst siden kvalitetsoptikk til X-mount ikke er direkte billig  :hmm: .

 

Jeg har lest litt om det å bruke adapter får å kunne benytte meg av Canonoptikk på Fuji'en, og selv om manuell bruk av optikk ikke er fremmed for meg så har jeg ikke direkte hoppet i dette.

 

Det som først og fremst gjenstår i "samlingen" min er et godt macroobjektiv, men prisen der er ca 13k.

 

Tidligere i vinter så ble jeg tipset om et "nytt" adapter (fra Kina selvsagt) som kunne kjøre EF (og EF-S) optikk på X-mount og AF og blender ville fungere i auto. Adapteret har også Fujis blenderring så man kan styre Canonopptikkens blender på samme måte som man gjør det med vanlig Fujioptikk.

 

Jeg tok sjansen og bestilte dette og nå har jeg fått det levert (fra Kina) og jeg må innrømme at jeg så langt faktisk er imponert.

 

Jeg har testet et par av Canonlinsene mine, bl.a. EF 100mm 2.8 L Macro og resultatene så langt synes å være bra.

 

Nå regner jeg ikke med at jeg vil unngå irritasjonsmomenter og jeg forventer heller ikke at autofokusen på min Canonmacro  skal være like rask som med Fuji sitt alternativ, men med ca 10k spart og muligheten til å bruke diverse Canonoptikk fremover  så håper jeg det blir et godt partnerskap når jeg fotograferer med "Funon" , "Canji" eller hva jeg nå skal kalle kombinasjonen  :)

Hei, adapter er en grei løsning ja, spesielt macro, siden den nye 80mm koster flesk. På macro bruker man som regel manuell fokus, så da er det ikke så farlig om adapteret støtter det. Men det er jo kjempefordel på andre objektiver, særlig når du skal ta portrettbilder, og kan da bruke ansiktsgjenkjenning, slik at du får optimal fokus. Den er imponerende bra på Fuji! Jeg har en del Nikon optikk, men der finnes det ikke tilsvarende enda, så har bare manuell.

 

Vet ikke hvilken Fuji modell du har, men de fleste har noen svært nyttige funksjoner ved macro: som sagt bruker man som regel manuell fokus, for å slippe at objektivet begynner å jobbe. Du har 3 forskjellige manuellfokus-hjelpemidler. For det første kan du zoome inn ved å trykke inn det bakre hjulet. Du kan også endre zoom med å vri hjulet. Hvis du holder det inne bytter du mellom standard, split og peaking. Når du har zoomet inn kan du hoppe ut for å komponere ved å trykke utløseren halvveis (har fått litt problemer med det etter siste firmware på min X-T20). Veldig bra at du kan gjøre dette uten å miste grepet! Det ble så utrolig mye lettere å få skarpe nærbilder med disse hjelpemidlene...

Da fant jeg til slutt ut at min Nikon D750 har samme zoom-funksjon i liveview, men den er litt mer vanskelig tilgjengelig, og må slås av igjen manuelt.

Lenke til kommentar

@kjelldell

 

Jeg er forsåvidt klar over funksjonene du nevner selv om jeg ikke har utforsket de så mye.

 

Når det gjelder mitt Fujiutstyr, så startet jeg med X-E2 før jeg så kjøpte en X-T1 som er mitt hovedkamera. Selv om dette har fått etterfølger(e) så er jeg såpass fornøyd at jeg ikke har planer om å oppgradere hus i nær fremtid. Jeg venter vel på en X-T3 eller kanskje helt til en eventuell X-T4 før jeg handler nytt hus.

 

Når det gjelder optikk, så er det som med Canonutstyret mitt at jeg egentlig har for mye  :closedeyes: . Neida, jeg har vel akkurat det jeg trenger med unntak av macro. Jeg har normalzoomen, 55-200, 35mm og ett par Samyang vidvinkler (manuelle objektiv).

 

Når det gjelder adapteret jeg kjøpte så kostet også dette noen kroner, i overkant av kr 2500 (alt inkludert), men det ser ut til å være verdt det. De som produserte dette adapteret lager foreløpig bare adapter for Canon EF (ef-s) til Fuji X og for Contax645 til Fuji GFX og Sony E.

Ett pluss er at produsenten av dette produktet (adapteret) som er relativt nytt, akkurat som kameraprodusenter driver og forbedrer firmware som kan lastes ned og adapteret kan oppdateres gjennom en micro usb inngang på adapteret. Jeg har selv kjørte en slik smertefri oppdatering som kom for noen få dager siden.

Lenke til kommentar

Har du en link til dette adapteret? 

Det er i utgangspunktet to versjoner, pro og standard. Standard har ikke blenderring og blender må stilles med kamerahjul.

Det er Pro jeg har kjøpt og det virker som at det er Pro vedkommende i hovedsak selger. Link

 

PS!! Sender bruker internasjonale transportører (ikke kinesisk post) og det tok fire kun dager fra Shanghai til undertegnede som bor langt fra storby  :) .

 

Selger har et lite "produksjonsapparat" så når det gjelder akkurat dette adapteret så kan det være litt venteliste, men selger virker meget seriøs , og for meg så gikk i alle fall handelen raskt og smidig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fiksa 18-55 og 55-200 for den nette sum av 5500,- i dag. Fornøyd med den dealen! Blir deilig med litt tele igjen etter bare å ha hatt 12mm og 23mm :D

Oi, gratulerer, bra deal! Har brukt min 55-200 mye, den er fantastisk god, utrolig deilig med god stabilisator! Bruker den en del ved vann, og da får du skarpe bilder på 1/30 håndholdt, som gir fint slør på vannet. Og kan jobbe utrolig mye raskere uten stativ. Bare synd den ikke har merket blenderring, men fungerer ok.

Lenke til kommentar

 

Fujifilm X-T100 , javel......! :hmm:

Sikkert et bra begynnerkamera for mange.. Jeg har fått 6 stk til å kjøpe X-T20 som jeg har, men noen hadde kanskje klart seg med X-T100 i stedet. Begynner å bli mange hus å velge i nå.. Kona skal ha seg Fuji også, hadde tenkt X-T20, men dette er nok et ok alternativ.

 

 

Ser ut som veldig bra pris/ytelse. Synd med bare 15 bilder i sekundet på 4K video, men det er eneste negative jeg ser basert på spesifikasjonene. Spent på tester, mulig Fuji kan ha spart på noe som man ikke ser uten å prøve kameraet i praksis.

Lenke til kommentar

Hei,

har et spørsmål vedr overføring av bilder fra X-T20 (regner med det er likt som på X-T2 og X-Pro2) til mobil.

Bruker også Nikon D750, der kan man enkelt bla gjennom bildene, merke de man ønsker for overføring, deretter skru på wifi, starte app som detekterer at bilder er markert, og laster ned alle disse. Markeringene slettes da automatisk. Utrolig effektivt og god kontroll, og bruker minimalt med strøm.

 

På Fuji'n har jeg ikke sett at man kan markere først, så jeg må skru på wifi og app, bla gjennom bildene og overføre fortløpende. Du får bare et kort glimt av bildet før du får en overlay med spørsmål om det skal overføres, som skjuler nesten alt...

Hvis jeg da ønsker å dobbeltsjekke om det er riktig bilde, avbrytes alt og jeg må starte wifi og app på nytt..

Ganske klønete, men får jo overført til slutt.

Er det en mer effektiv måte, hvor man kan merke først??

Lenke til kommentar

Jeg pleier å bruke "recieve" og bla gjennom bilder på kameraet og sende de jeg vil ha derfra. Syns dog appen er litt knotete, ofte jeg må tvinge den til å avslutte inne i innstillinger på telefonen. Står liksom i "standby" etter jeg har lukket den.

 

Til dere som har Samyang 12mm.. Opplever dere at linjene ut mot kanten av bildet ikke blir helt rett? Det er kanskje vanlig på en 12mm?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål til brukere av X-H1.

 

Jeg bruker i dag X-t1 og er nå i tenkeboksen om å oppgradere til X-T3 når det kommer i salg (sannsynligvis mot slutten av året).

 

Samtidig så er jeg en bruker som faktisk ikke har så mye i mot størrelsen til DSLR-kameraer og jeg er ikke negativ til et hus som er litt større enn X-T serien og det får meg til å tenke litt på X-H1.

 

Jeg tar gjerne i mot erfaringer fra X-H1, plusser og ikke minst minuser. Gjerne også tanker rundt X-H1 v X-T2 (og et ryktet X-T3).

 

Alle innspill taes i mot med takk.

 

PS! Det er "fotodelen" som er av hovedinteresse. Video er noe jeg bare sporadisk bruker kameraer til.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

...

 

Alle innspill taes i mot med takk.

...

 

Jeg bruker ikke Fuji, men følger litt med siden jeg synes det er et veldig interessant system. Ingen tvil om at X-H1 er et flott kamera, men må si jeg ble litt overrasket over at X-H1 tilsynelatende er en X-T2 med litt bedre innpakning. I tillegg er har X-H1 stabilisator som jeg synes gir Fuji-systemet et løft, særlig med tanke på at en god del optikk ikke har stabilsiering innebygd. 

 

Stabiliastoren er eneste grunn for meg for å velge X-H1 fremfor X-T2. Hvordan X-T3 vil være er ikke kjent ennå, men rykter går om oppgradert sensor. Om det stemmer, men X-T3 kommer uten stabilisator blir valget vanskelig. Kommer X-T3 både med IBIS og nyere sensor (gitt at den er bedre selvsagt) virker X-T3 som det opplagte valget hvis du ikke er veldig opptatt av byggekvalitet/ergonomi hvor jeg antar X-H1 fortsatt vil være best.

Lenke til kommentar

Kommer X-T3 både med IBIS og nyere sensor (gitt at den er bedre selvsagt) virker X-T3 som det opplagte valget hvis du ikke er veldig opptatt av byggekvalitet/ergonomi hvor jeg antar X-H1 fortsatt vil være best.

Takk for innspill.

 

Alt jeg leser om X-T3 tilsier at den ikke kommer med IBIS. Utgangspunktet mitt er X-T3, men ergonomien innser jeg er et viktig punkt, og siden jeg fremdeles har sansen for DSLR så merker jeg lett når noe ikke stemmer rent ergonomisk. Min X-T1 fungerer bra egentlig, men når jeg fotograferer med min Canon 5D3 så er det bare noe som føles mer riktig.

Jeg har faktisk fundert på å gå tilbake til DSLR som hovedsystem, men når jeg har takket mye rundt med femmer'n og noen objektiv så merkes vekten, så jeg er glad jeg også har det speilløse alternativet tilgjengelig.

 

Kombinasjonen av med og uten speil fungerer egentlig utmerket, der system vurderes ut fra tid, sted og "målsetting".

 

Det jeg er mest spent på rundt X-H1 er at det var noe snakk om visse fokusproblemer da det kom, men jeg finner ikke noe skriverier om det i nyere tid, så jeg antar at firmware oppdateringer har fikset det.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg tok noen tusen bilder med X-H1 i Tanzania nylig, og fikk testet kameraet ganske grundig mot X-T2, som jeg også hadde med.

 

Selv er jeg stillbildeperson, og tar ikke mye video, så dette er i hovedsak fra det perspektivet.

 

Ergonomi: Ja, X-H1 har i og for seg et bedre grep enn X-T2, men det er også betydelig større pga det, og siden størrelse var en viktig grunn til at jeg skiftet fra Canon 5D4 til Fuji, så foretrekker jeg X-T2 her. Jeg liker egentlig også grepet på X-T2 litt bedre, men smaken er som baken.

 

Betjening: Jeg er veldig glad i X-T2s hjul for å endre eksponeringskompensasjon, og savnet det på X-H1, hvor du må holde inne en knapp og dreie på et hjul.

 

Bildestabilisator: En viktig grunn til å kjøpe X-H1, og en klar fordel å ha. Men siden jeg har hatt X-T1 og nå X-T2, så har de fleste av objektivene jeg bruker håndholdt allerede en optisk bildetsabilisator, så behovet mitt for IHS er ikke så stort. Og bare så det er sagt: X-T3 kommer ikke til å få IHS.

 

Jeg opplevde også at X-H1 bare hang seg opp. Det skjedde vel 30-40 ganger på en uke, og det er klart det blir en del banning som stiger opp mot himmelen over Serengeti når du har en løve på fire meters avstand, og kameraet går i vranglås. Det skjedde utelukkende i CS-mode, etter to bilder (som ikke ble lagret), og artet seg slik at søkeren fremdeles ga live søkerbilde, men uten informasjonsoverlay. Det var ingen respons i noen knapper, selv ikke av-knappen, og eneste måte å vekke kameraet til live igjen var å ta ut batteriene og sette dem inn igjen. Dette stemmer nesten - men ikke helt - med symptomene som ble rettet i en firmware-oppdatering ca akkurat da vi kom hjem, så jeg fikk ikke prøvd og sammenlignet, siden jeg måtte levere kameraet tilbake til Fuji.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...