Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Gah, kjøpte X100F i går, med et ekstrabatteri, men det ser ut til at laderen er gåen, så enn så lenge må jeg lade i kameraet. Laderen lader ingen av de to batteriene.

 

Hva synes dere forresten er riktig bruktpris for an X100T som har gått 1513 eksponeringer? Jeg la det ut for 7000, men er det før høyt?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fikk endelig testet X-T20 på skikkelig fjelltur, årlig tur med jobben. Har alltid hatt med Nikon FX med flere objektiver, og blir mye å drasse på. Var litt skumle værutsikter, så jeg ville helst hatt med det i år også, men tok sjansen. Brukte den gamle Lowepro snutebagen som jeg så vidt får skviset Nikon med zoom nedi. Men nå fikk jeg plass til Samyang 12/2 og Fuji 23/2 i poser nederst, og kamera med 16-50 påmontert solblender oppå! Pluss filter, batteri, klut etc. Bare en drøy kilo!!

Festet denne i brystreima på sekken. Så litt rart ut, men hadde da lynrask tilgang til kamera (de andre ventet ikke på meg!!) og praktisk når jeg byttet objektiv. Hadde kamera i brødpose med strikk rundt objektivet i starten, da det regnet en del. Men det fungerte strålende hele turen, og fikk masse flotte bilder! Utrolig lettelse å slippe det store og tunge utstyret

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gah, kjøpte X100F i går, med et ekstrabatteri, men det ser ut til at laderen er gåen, så enn så lenge må jeg lade i kameraet. Laderen lader ingen av de to batteriene.

 

Hva synes dere forresten er riktig bruktpris for an X100T som har gått 1513 eksponeringer? Jeg la det ut for 7000, men er det før høyt?

Jeg bør kanskje teste laderen min da :hmm: . Har så langt brukt den som fulgte med min X-T1  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da gikk jeg på en "smell" og fikk tak i en 1mnd gammel X-T2 med 23 f.2. :D Gleder meg veldig til å ta det i bruk og se om det ligger noe i alle disse artiklene og testene som jeg har lest de siste par ukene:)

Gratulerer, kjempecombo! Jeg kjøpte X-T20 med samme objektiv, utrolig fornøyd. Den kan være soft på korteste avstand, men på litt arbeidsavstand er den ekstremt bra!!

ANBEFALER STERKT DENNE:

Passer til både 23 og 35mm, fås i både svart og sølv.

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1014741843/jjc/solblender-lh-jxf35ii-svart-tilsvarerende-fuji-lh-xf35-til-xf-35mm-f-2-r-wr

Mulig du finner den billigere på ebay.

Helt lik men koster halvparten av originalen.

Jeg mistet kameraet ut av sekken i helgen, gikk rett i en steintrapp fra skulderhøyde!

Men kamera landet rett på denne, som tok imot hele sammenstøtet, og ble brettet helt inn.

Kamera var helt uskadet, bare en liten skramme på fokusringen til 23mm’ern.

Så den er ganske solid, smalt godt i bakken!!

Dette er veldig billig forsikring!!!

Lett å slå borti noe ellers også.

Mye bedre enn den simple plastringen som følger med.

Lenke til kommentar

Samyang 12mm f2, er dette noe å samle på? Noen her som har erfaring med det?

Ja absolutt! Er veldig fornøyd med min, skal legge ut noen eksempler senere. Veldig solid, men manuell altså. Er så stor dybdeskarphet at det skal litt til å bomme. Bruker min mye til landskap og bybilder. Er populær til astro, men har ikke prøvd så mye. Får den ofte til 2500 brukt, mye for pengene!

 

Her er noen eksempler tatt med X-T20.

post-104121-0-15618400-1512419261_thumb.jpgpost-104121-0-81138100-1512419267_thumb.jpgpost-104121-0-44830000-1512419281_thumb.jpgpost-104121-0-94430400-1512419455_thumb.jpg

 

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvilken kode det er Fuji etterspør for denne cackback-kampanjen sin?

 

Er det serienummeret, eller er det en annen en?

Har du sjekket her? Burde stå beskrevet, men har ikke sjekket detaljene. Burde jo ikke stå noen spesiell kode i kvitteringen, men på kvitteringen står jo  som regel serienr.

https://fuji-promotions.com/no/nb/pages/promotion

 

Den aktuelle kampanjen er ikke på siden du lenker til, men nå ser jeg at de har oppdatert den riktige kampanjesiden: https://fujifilm-promotions.com/no/nb/pages/cb-1017/home

 

De refererer riktignok til et skjema som ikke er å finne, men jeg tror jeg skal ha nok å gå på likevel.

Lenke til kommentar

Ja absolutt! Er veldig fornøyd med min, skal legge ut noen eksempler senere. Veldig solid, men manuell altså. Er så stor dybdeskarphet at det skal litt til å bomme. Bruker min mye til landskap og bybilder. Er populær til astro, men har ikke prøvd så mye. Får den ofte til 2500 brukt, mye for pengene!

Ikke verst! Det er ikke så skarpt hvis man zoomer inn på bildene (?), men det er kanskje sånn det er med vidvinkel av dette slaget? Eller har de blitt komprimert under opplasting?

 

2500,- er ingen dum pris! Har du noen andre objektiver fra Samyang?

Lenke til kommentar

 

Ja absolutt! Er veldig fornøyd med min, skal legge ut noen eksempler senere. Veldig solid, men manuell altså. Er så stor dybdeskarphet at det skal litt til å bomme. Bruker min mye til landskap og bybilder. Er populær til astro, men har ikke prøvd så mye. Får den ofte til 2500 brukt, mye for pengene!

Ikke verst! Det er ikke så skarpt hvis man zoomer inn på bildene (?), men det er kanskje sånn det er med vidvinkel av dette slaget? Eller har de blitt komprimert under opplasting?

 

2500,- er ingen dum pris! Har du noen andre objektiver fra Samyang?

 

Hei, de to første er jo tatt under veldig mørke forhold med høy ISO, og ellers er alle kraftig nedskalert. Ellers er detaljnivå vanvittig bra på sensoren, og jeg er veldig fornøyd med skarpheten på objektivet, helt ut i hjørnene, også på full åpning. Noen av vidvinklene jeg har til speilrefleksen min er ikke i nærheten av denne... Har hørt at det kan være litt variasjonsforskjeller, og uendelig er ikke ytterst, men på uendelig-merket. (du kan dessverre vri litt forbi, så må passe på) Har ingen andre fra Samyang nei, men de andre er også bra. Hørte at 14mm til fullformat også er veldig bra f.eks. Har også Fuji 23 og 50 f2, disse 3 og huset tar jo latterlig liten plass og vekt, og er glimrende sammen! 3x f2 hurra!!

Lenke til kommentar

 

2500,- er ingen dum pris! Har du noen andre objektiver fra Samyang?

 

 

For å blande meg litt inn i Samyangdiskusjonen så vil jeg skrive noen få ord om min erfaring med dette objektivmerket.

 

Jeg har to objektiver til X-serien og ett objektiv til Canon DSLR fra Samyang og jeg finner lite negativt å skrive om disse objektivene.

De leverer gode resultater, bra skarphet og de gir rett og slett mye for pengene. Mine objektiver er alle av den "vide" typen og siden den videste delen av "spekteret" er noe jeg ikke bruker daglig så synes jeg det rett og slett koster for mye å gå for "originaloptikk". 

Med Samyang så mister man vel og merke autofokus (og forsåvidt også blenderinfo i exif), men det har aldri plaget meg.

For optikk som blir brukt ofte så vil jeg nok sannsynligvis gå for original (auto) optikk, men jeg vil også i fremtiden lete etter hva Samyang leverer når det gjelder optikk som jeg bruker mer sjelden.

 

Mine Samyangobjektiver er: 14mm  f/2.8 for Canon EF. 12mm f/2.0 og 8mm f/2.8 for Fuji X.

Lenke til kommentar

Mine objektiver er alle av den "vide" typen og siden den videste delen av "spekteret" er noe jeg ikke bruker daglig så synes jeg det rett og slett koster for mye å gå for "originaloptikk". 

Med Samyang så mister man vel og merke autofokus (og forsåvidt også blenderinfo i exif), men det har aldri plaget meg.

 

Mine Samyangobjektiver er: 14mm  f/2.8 for Canon EF. 12mm f/2.0 og 8mm f/2.8 for Fuji X.

Det er litt i den samme situasjonen som jeg også er i. Jeg er for gjerrig til å bruke masse penger på optikk som jeg vil bruke en gang i mellom, og som er "moro å ha".

 

12mm vil for meg stort sett bli brukt til astro- og landskaps fotografi, og da klarer man seg fint med manuell fokus:)

Høres bra ut! Da skal jeg jakte litt på en 12mm:D

Lenke til kommentar

 

Mine objektiver er alle av den "vide" typen og siden den videste delen av "spekteret" er noe jeg ikke bruker daglig så synes jeg det rett og slett koster for mye å gå for "originaloptikk". 

Med Samyang så mister man vel og merke autofokus (og forsåvidt også blenderinfo i exif), men det har aldri plaget meg.

 

Mine Samyangobjektiver er: 14mm  f/2.8 for Canon EF. 12mm f/2.0 og 8mm f/2.8 for Fuji X.

Det er litt i den samme situasjonen som jeg også er i. Jeg er for gjerrig til å bruke masse penger på optikk som jeg vil bruke en gang i mellom, og som er "moro å ha".

 

12mm vil for meg stort sett bli brukt til astro- og landskaps fotografi, og da klarer man seg fint med manuell fokus:)

Høres bra ut! Da skal jeg jakte litt på en 12mm:D

 

Det har ligget en ute en stund nå til 2500, men fant den ikke nå.

Men til astro og landskap er den jo perfekt! Bare husk at det er litt jobb å få perfekt fokus til astro, still på infinity-merket som IKKE er helt i enden, du må vri litt tilbake. Ellers er den utrolig lett og kompakt til lysstyrken, og solid bygget. Det er solblenderen som tar plass.. Og den tar vanlige skrufilter, jeg bruker pola og særlig ND en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...