Gå til innhold

Dette er de norske Windows 8-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at jeg enda en gang blir din værste kritiker Cuneax.

 

Prisguiden du lenker til har en rekke artige leveringstidsvilkår. Dette avdekker vel hvilke lurendreier business enkelte av disse webshop'ene driver med. En av dem har "over 100 stykk på lager".

 

Flere har også 3 til 10 stykk på leverandørlager, hva det måtte innebære?

 

Og den eneste av de som tilbyr produktene i prisguiden som ser ut til å være passelig edruelige når det kommer til leveringstid blir faktisk Dustin.

Lenke til kommentar

Og hvor er $40 oppgraderingen?

Beklager. Jeg fant det du snakker om, og det gamle svaret ligger i spoiler under. Det kan se ut til at du har rett i dine antagelser. Nå mangler vel kun en bekreftelse fra utsalgsstedene. Eller må man til "amerika" å kjøpe?

 

 

Tror du har blitt ført bak lyset. Man kan ikke forvente at Microsoft skal forvandle sin pris over natten. Dette blir sannsynligvis nok et sørgelig tilfelle at det er lett å la seg lure. Sjekk følgende artikkel på HW.no:

 

http://www.hardware....radering/109307

 

Til høsten gir Microsoft ut sitt nye operativsystem Windows 8, og mange forbrukere står derfor i et klassisk dilemma. Skal du kjøpe PC nå med «gamle» Windows 7, eller skal du vente i månedsvis på Windows 8?

Som alle andre selskaper ønsker Microsoft selvsagt ikke at salgene deres går ned, om enn bare midlertidig. Tradisjonelt har de tilbudt gratis oppgradering til et nytt operativsystem hvis du har kjøpt en datamaskin med den eldre utgaven rett i forkant.

Denne gangen tar den amerikanske bedriften derimot en liten vri på strategien.

Symbolsk beløp

Ifølge Windows-bloggerne Paul Thurrott og Mary Jo Foley skal Microsoft begynne med denne kampanjen fra og med juni, altså neste måned. I motsetning til tidligere kommer en oppgradering imidlertid til å koste penger.

Beløpet er likevel bare symbolsk – 15 dollar (90 kroner) kommer det til å koste, men da får du til gjengjeld oppgradert til Pro-utgaven av Windows 8, fremfor standardutgaven.

 

 

 

Ser ut til at du er inne på noe der. Lenke til en webside som omtaler 40 dollar oppgraderingen:

http://www.nbcnews.c...xp-vista-858859

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler folk å tenke seg om dersom de ikke liker å ende opp med N-utgavene som selges i Europa. Les følgende artikkel for oppklaring med hensyn på N-versjonen:

 

http://www.ghacks.ne...s-8-n-versions/

 

 

Og her er et shopping-eksempel fra f.eks. Amazon på at det finnes 2 varianter, en for Europa og en annen for resten av verden:

 

Europa-tilpassede versjonen som mangler ymse media-software:

http://www.amazon.co...9876049&sr=8-13

 

Varianten som er laget for verden (eksklusive for salg til Europa), selv om man kan kjøpe den på eget initativ (selvimport, med hensikt å ikke selge den her på berget):

http://www.amazon.co...49876049&sr=8-1

Endret av G
Lenke til kommentar

Betaler ikke for et slikt kjedelig operativsystem.

Windows 8 er passende til mobiler/tablets, ikke slike firkanter på en PC skjerm!

Jeg styrer unna!

Er du en av dem som tror at det eneste nye i hver versjon av Windows er brukergrensesnittet?

 

Det er forøvrig fult mulig å deaktivere Aero, slik at du får en mer tradisjonell Windows-look.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 har jo en del overhaling under the hood så langt jeg veit, så vis en fjerne metro dritten med en eller annen 3. parts software er det kanskje en grei oppdatering, men ikke for 800kr.

 

Dette er frekt. De utnytte det at vise folk og bedrifter er avhengig av windows og en dag i fremtiden må de oppgradere til windows 8.

Lenke til kommentar

Disse Microsoft prisene er en dinosaur fra fortiden og jeg kommer ikke til å oppgradere noen Windows 7 til slike priser. Det er på tide at MS også tilpasser seg nåtiden.OSX oppgraderte jeg for 140,- til Mountain Lion og hele prosessen gikk automatisk fra internett og tok rundt 30-45 min (uten nedlastingstiden), Jeg brant da også en kopi av imaget som blir lastet ned som jeg kan bruke på alle maskiner jeg skulle ha uten å betale noe mer.Jeg husker også at MS snakket om at prisene ville bli redusert og tilpasses dagens marked og konkuranse, men det ser ikke ut til at dette skjer med det første. Ergo ingen Win8 her. Win7 lisensene fikk jeg til slikk og ingenting gjennom et studentmedlemskap.

 

De tilbyr oppgradering til W8 pro for 40$ (250kr?)for alle med XP, vista og 7

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Og hvor er $40 oppgraderingen?

Den får vi nok vite mer om den 26. oktober, når Win8 blir Generally Available.

 

Som det står her: http://www.winsupersite.com/article/paul-thurrotts-wininfo/windows-8-pro-upgrade-cost-40-special-promotion-143592

 

"The $40 pricing applies to electronically downloaded versions of the software that are installed via Windows 8’s new web-based installer at Windows.com."

Lenke til kommentar

Disse Microsoft prisene er en dinosaur fra fortiden og jeg kommer ikke til å oppgradere noen Windows 7 til slike priser. Det er på tide at MS også tilpasser seg nåtiden.OSX oppgraderte jeg for 140,- til Mountain Lion og hele prosessen gikk automatisk fra internett og tok rundt 30-45 min (uten nedlastingstiden), Jeg brant da også en kopi av imaget som blir lastet ned som jeg kan bruke på alle maskiner jeg skulle ha uten å betale noe mer.Jeg husker også at MS snakket om at prisene ville bli redusert og tilpasses dagens marked og konkuranse, men det ser ikke ut til at dette skjer med det første. Ergo ingen Win8 her. Win7 lisensene fikk jeg til slikk og ingenting gjennom et studentmedlemskap.

 

Sukk... Få med deg hele historien da... Hvis du allerede har en tidligere versjon av Windows installert kan du få Windows 8 for 2-300kr.

Lenke til kommentar
Mener det var snakk om lavere priser (selv om disse er lavere en WIN7)? (tenker da ikke på upgrade for de som har kjøpt ny pc).Venter på lansering slik at jeg kan bytte ut WIN7 med WIN8 på iMacen min :)
undskyld for jeg sier det men når man installerer windows på en mac så er jo hele konseptet vekk. og faktisk i dag bruker apple dem samme deler som ibm,dell, osv bruker.mac er ikke en mac men en pc.
Apple er først og fremst en hardware produsent (du får ikke tak i OS X i retail versjon) og operativsystemet OS X er skreddersydd for maskinvare som Apple enten produserer eller benytter seg av. Dette gjør at det å installere OS X på en tredjeparts PC er en ganske omfattende prosess, og man må velge maskinvare nøye. Det er derimot ingen sak å installere Windows på OS X med bootcamp, og dersom du er avhengig av både programvare som kjører på OS X, og som kjører på Windows, så er det en helt grei måte å løse det på.Eksempelvis at man bruker OS X på jobb, men ønsker å spille på fritiden, så kan man benytte Windows til å spille med på Mac-en.edit: eller fordi man ikke liker OS X også.

 

Apple er i all hovedsak en PATENTPRODUSENT som kjøper hardware fra Foxconn og andre firma som faktisk produserer hardware. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 8 har jo en del overhaling under the hood så langt jeg veit, så vis en fjerne metro dritten med en eller annen 3. parts software er det kanskje en grei oppdatering, men ikke for 800kr. Dette er frekt. De utnytte det at vise folk og bedrifter er avhengig av windows og en dag i fremtiden må de oppgradere til windows 8.

 

Hva er det som er frekt?

 

At Microsoft ønsker å produsere stadig bedre produkter for sine forbrukere?

 

At Microsoft tar seg betalt for nye OS?

 

Eller er det det at Microsoft etter en stund slutter å oppdatere tidligere OS?

 

Jeg finner ingen av disse punktene frekke på noen som helst måte. Skal for eksempel Audi la deg bytte inn din 2008-modell til den nye 2013-modellen gratis? Er det i de banene du tenker?

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 har jo en del overhaling under the hood så langt jeg veit, så vis en fjerne metro dritten med en eller annen 3. parts software er det kanskje en grei oppdatering, men ikke for 800kr. Dette er frekt. De utnytte det at vise folk og bedrifter er avhengig av windows og en dag i fremtiden må de oppgradere til windows 8.

 

Hva er det som er frekt?

 

At Microsoft ønsker å produsere stadig bedre produkter for sine forbrukere?

 

At Microsoft tar seg betalt for nye OS?

 

Eller er det det at Microsoft etter en stund slutter å oppdatere tidligere OS?

 

Jeg finner ingen av disse punktene frekke på noen som helst måte. Skal for eksempel Audi la deg bytte inn din 2008-modell til den nye 2013-modellen gratis? Er det i de banene du tenker?

 

 

-Deluze

 

Ja men metro er ikke noe de kan tar seg betalt for, alt av optimeringen som er gjort kunne de har gjort i Vista eller 7. Hva som er igjen som en kan tar seg 800kr for?Jeg mener at de utnytte sin posisjon(ja mange andre gjør det også, men det betyr ikke at det er bra gjort) Microsoft selge Windows til alt for høy pris ,de har nok en gigantisk gevinst margin i dette.

 

Gratis har jeg heller aldri sagt noe om så din sammenligning med Audi er ganske så irrelevant.

Lenke til kommentar

Ja men metro er ikke noe de kan tar seg betalt for, alt av optimeringen som er gjort kunne de har gjort i Vista eller 7. Hva som er igjen som en kan tar seg 800kr for?Jeg mener at de utnytte sin posisjon(ja mange andre gjør det også, men det betyr ikke at det er bra gjort) Microsoft selge Windows til alt for høy pris ,de har nok en gigantisk gevinst margin i dette.

 

Gratis har jeg heller aldri sagt noe om så din sammenligning med Audi er ganske så irrelevant.

 

Du sier ikke gratis eksplisitt, men når du mener at det er frekt at de skal ha penger (800,-) for et nytt OS leser jeg det som at du mener idéen om å ta penger for produktet er frekt.

 

Så det du egentlig sier er at du heller vil at selskaper skal optimalisere i det uendelige uten å lansere nye produkter? Og dette skal ikke koste 800,- , men noe mindre, men allikevel ikke null?

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
Mener det var snakk om lavere priser (selv om disse er lavere en WIN7)? (tenker da ikke på upgrade for de som har kjøpt ny pc).Venter på lansering slik at jeg kan bytte ut WIN7 med WIN8 på iMacen min :)
undskyld for jeg sier det men når man installerer windows på en mac så er jo hele konseptet vekk. og faktisk i dag bruker apple dem samme deler som ibm,dell, osv bruker.mac er ikke en mac men en pc.
Apple er først og fremst en hardware produsent (du får ikke tak i OS X i retail versjon) og operativsystemet OS X er skreddersydd for maskinvare som Apple enten produserer eller benytter seg av. Dette gjør at det å installere OS X på en tredjeparts PC er en ganske omfattende prosess, og man må velge maskinvare nøye. Det er derimot ingen sak å installere Windows på OS X med bootcamp, og dersom du er avhengig av både programvare som kjører på OS X, og som kjører på Windows, så er det en helt grei måte å løse det på.Eksempelvis at man bruker OS X på jobb, men ønsker å spille på fritiden, så kan man benytte Windows til å spille med på Mac-en.edit: eller fordi man ikke liker OS X også.
Apple er i all hovedsak en PATENTPRODUSENT som kjøper hardware fra Foxconn og andre firma som faktisk produserer hardware. ;)

 

Det må være det nærmeste sannheten man kommer.

Nå blir det vel ikke helt riktig å kalle dem for en produsent .

jeg vil heller ha bruk beskrivelsen designer.

 

 

Lenke til kommentar
Er ikke rart det koster lite å oppgradere OSX når alt de gjør er å oppdatere appstore (som i mine øyne er ubrukelig på mac), diktasjon (dårlig versjon av siri) og integrert facebook VS MS sitt HELT NYE OPPRATIVSYSTEM. Forskjell på en ubetydelig oppdatering og operativsystem fullstendig kodet fra grunnen. Og nei, OSX er ikke designet for "Apples hardware". Apple bruker så og si bare de samme delene som en vanlig PC gjør, bare at de skal ha tolv ganger mer betalt... En "ekte SSD for MacBook Pro" er i virkeligheten en vanlig SSD-disk som Apple har puttet et klistremerke på og som koster dobbelt så mye som en vanlig. Det er det de gjør med minne i tillegg.
Det er greit med kritikk men da forventer man litt kunnskap, noe man sjelden ser.
OSX oppgraderte jeg for 140,- til Mountain Lion og hele prosessen gikk automatisk fra internett og tok rundt 30-45 min (uten nedlastingstiden)
Kan ikke uttale meg om ML (eller W8), men tidligere har jeg følt OS X oppgraderingene har vært betalte service packs.
Service Packs eller Feature Packs? Hvis man først skal diskutere den veien. Det er vesentlige endringer i OSX fra versjon til versjon og jeg vil ikke si at Vista, Win7 og Win8 gir meg en følelse av å få så mye mer ift. prisen man betaler, selv om Win7 helt klart virket som en Vista RTM og var en god oppgradering fra XP. NT har i det hele tatt hatt en jevn og god utvikling siden sin forfader OS/2, men hvert trinn er ikke verdt nærmere 1000,- i oppgraderingslisens.

 

Sukk... Få med deg hele historien da... Hvis du allerede har en tidligere versjon av Windows installert kan du få Windows 8 for 2-300kr.

Så "hele historien" er ikke inkludert i artikkelen? Her er prisene artikkelen viser.
Her er prisene:

Vi skal ikke holde deg på pinebenken mer enn nødvendig. Her er prisene på de viktigste utgavene:

•Windows 8 32-bit Norsk OEM: Fra 799 kroner

•Windows 8 64-bit Norsk OEM: Fra 799 kroner

•Windows 8 Professional 32-bit Norsk OEM: Fra 1149 kroner

•Windows 8 Professional 64-bit Norsk OEM: Fra 1149 kroner

•Windows 8 Professional Engelsk (oppgradering): Fra 1249 kroner

Forøvrig fikk vi tidligere i år høre om at oppgradering ville koste under 400,-, men hvor kjøper jeg dette til mine par år gamle Win7Pro Lisenser? Vil disse "Windows 8 Pro 32/64bit" være tilgjengelig hos eks. Komplett.no om ikke lenge?

 

 

EDIT:

Når det er sagt hadde ikke jeg hatt noe i mot å betale 140,- for en vesentlig "Feature Pack" oppgradering til Windows 7. Eks. at man fikk SSD Raid-0 TRIM støtte også til Windows 7 fremfor at dette blir forbeholdt Windows 8.

 

 

EDIT2:

Siden artikelen ikke tok med seg dette og Win8 for meg har vært noe mindre interessant etter å ha kjørt flere virtuelle versjoner frem til nå så har jeg ikke fulgt med på alle skriverier siste månedene. Hvis dette dog stemmer er det positivt, men det gjenstår å se.

But if Microsoft offers this one-time "pardon" to its many legacy users, it could spur the kind of sales it needs to make Windows 8 the most popular OS they support, albeit at the cost of many millions of dollars. Notably, this is the "Pro" version, not the cheaper "RT" version that is aimed strictly at tablets.

 

There doesn't appear to be any fine print: you just go to Windows.com, pay your $40, and it will immediately walk you through the installation. If you want a disc, you can burn your own or pay an extra $30 for a hard copy at the brick-and-mortar store. The offer goes until January 31st, 2013, so you've got some time to think about it.

 

It's certainly a bargain, and some may draw parallels to Apple's cheap and free updates to OS X over the last few years. But bargain or not, it remains to be seen whether people will be game for the UI overhaul that defines Windows 8. We'll find out later this year when the OS is launched.

Det skrives og virker som om MS gjør dette som et unntak av frykt for at markedet ikke vil oppgradere fra Win7. Etter ME og Vista "fadesen" er det naturlig at selv hjemmebrukerne er skeptiske. Win7 er en solid og god versjon og da skal det en del til før man tar denne kostnaden. Bedrifter, med unntak av de som alltid skal ha det nyeste (ikke det klokeste alltid), vil nok hoppe over én versjon på desktop siden som de oftest gjør. Noen flere unntak vil det være ift. server-klient funksjonalitet som også krever ny klient på desktop.

 

Er du en av dem som tror at det eneste nye i hver versjon av Windows er brukergrensesnittet?

Det er forøvrig fult mulig å deaktivere Aero, slik at du får en mer tradisjonell Windows-look.

Virker merkelig å dra Aero inn i dette. Enhver som kan lese vet at man får flere nyheter enn i UIet. Det som ikke er like godt mottatt hos mange er at "Metro" (som det het før navnet ble så negativt ladet at de endret det) ikke kan deaktiveres fullstendig. Dermed virker Win8 for mange som en ren satsning mot touch skjermer.

 

Det har jo også vært en evig lang diskusjon om hva MS skal inkludere av ny funksjonalitet i SPs vs. nye versjoner. SPs med ny funksjonalitet har det stadig blitt færre av og jeg er vel en av de som godt kunne tenke meg å betale inntil 200,- for en vesentlig FP innimellom fremfor å måtte oppgradere hele OSet (som også ikke er en like smertefri affære som på andre plattformer). Hvis dette truer "oppgraderings" modellen, gi meg heller nye versjoner i form av Feature Packs til 200,-.

 

 

EDIT3:

Dette med at "ting er kodet på nytt fra grunn av" kan man ikke ta seriøst. Det ble muligens gjort i stor grad fra XP til Vista hvor Win7 ble en gedigen bugfix men det blir ikke gjort mellom hver versjon og neppe i Win8. Hvis det var nødvendig å rekode hele OSet fra bunn av i hver versjon så ville jeg begynt å lure på om de har greie på hva de driver med og det ville tatt vesentlig mer enn 3 år. Den ene gangen dette skjedde i vesentlig grad var når man gikk fra msdos-win til nt-win (med OS/2 som grunnlag).

 

EDIT4:

Skulle jeg dog hatt meg en WP8 telefon så kunne det kanskje vært mer interesant med Win8 hvis MS låser en del funksjonalitet her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...