Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Om man må betale lisens går mye på om man er en egen økonomisk enhet. F.eks må en sønn som bor hjemme på gutterommet med tv betale lisens dersom han har en inntekt og ikke anses som forsørget.

Studenter som bor borte med tv går under det opprinnelige hjemmets lisens.

 

Litt krøkete og kjapt forklart, men se nrk.no/lisens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et vanlig bokollektiv der beboerne har egne tv-er på rommene sine, der er hver enkelt lisenspliktig for sin tv.

 

Lisensreglene forklarer dette ganske greit:

 

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

  1. Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

(...)

 

Med andre ord, bor man hjemme hos foreldrene og man er 100% forsørget av disse, da slipper man å betale en ekstra lisens.

 

EDIT: Som Panter antyder, man kan også bo midlertidig utenfor hjemmet - men man må fortsatt være helt forsørget av andre. Dvs ingen inntekt, studielån, trygd etc. Jeg vil anta at dette utelukker de fleste studenter i bokollektiv.

Endret av wobble
Lenke til kommentar

Slik jeg ser på NRK gjør de folk en tjensete ved å lage programmer som ikke ville ha blitt lagd av en kommersiell kanal. F.eks. programmer for minoritetsgrupper, eldre osv.

 

Dette er programmer som ikke ville gitt høye nok ratings til at en reklamefinansiert kanal ville ha produsert dem, men fortsatt kan være serdeles gode programmer for de som de er rettet mot.

Endret av pg
Lenke til kommentar

Hmhmhmhmhm..

 

Eg kjøpte tv i fjor, og betalte lisens deretter. Rundt juletider solgte eg tv'n, lisensavgifta gløymte eg sjølvsagt heilt. Litt ut i januar fekk eg melding om å betale lisensavgift. Eg gav beskjed til NRK om at tv'n var solgt bla bla bla.

 

I dag fekk eg nye brev:

 

"I henhold til forskrifter om fjernsynsmottakere § 9, må skriftleg melding sendes til NRK straks, og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betalest på forskriftsmessig måte.

 

Din oppsigelse blei mottatt 13.01.2009, og er dermed sagt opp etter terminstart

 

Før lisensen kan slettes må uteståande krav kr 1000 og noko betalast"

 

Sånn går det altså om ein ikkje følgjer med i timen :<

Lenke til kommentar

Æsj, nå virker det som jeg har drete meg ut i forbindelse med kjøp av nytt TV. Jeg bestillte TV over nett, og brukte min konto på den vedlagte nettbutikken. Dette burde jeg ikke ha gjort, i og med at jeg bur hjemme hos mine foreldre nå for tiden (de betaler allerede lisens).

 

I tillegg er jeg student, uten verken stipend eller studielån. Men jeg har litt inntekter, i og med at jeg av og til jobber som avløyser.

 

Jeg har sendt en mail til nettbutikken for å høre om de har meldt inn mitt TV til lisenskontoret, og om det er muligheter for dem å registrere TVen på min far.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ugh i dag var det visst min tur til få å en sånn drittsekk på døra. Fy f.. for en ubehagelig og truende type! Jeg har hørt historier om at de er frekke og truende, men noe sånt som dette hadde jeg aldri ventet meg! Hadde jeg vært en narkis som skylte penger til langeren min hadde jeg ventet meg sånne på døra, men ikke fra nrk!

Lenke til kommentar

Jeg kasta han selvfølgelig ut, men jeg så at han hadde skrevet ned alle navnene på postkassene så hele huset får vel regning snart.

 

Bor i et hus med fire leiligheter og noen her er så forbanna late at dem ikke gidder å dra ytterdøra såpass igjen at den går i lås. Frekk som han er hadde han bare spasert rett inn så jeg møtte han i trappa.

Endret av Kimble
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skjønner ikke hvorfor alle nå skal henge seg opp i dette med "digital tuner".

Lisensen har ingenting med mottak av signaler å gjøre. Loven sier ingenting om distribusjonsmåten!

Bor man i en dal uten analoge tvsignaler har man alltid måtte betale lisens. Altså intet nytt.

En annen måte å se på det: har man ikke TV må man ikke betale. Er en TV uten mottaksmuligheter virkelig en TV, eller er det bare en skjerm?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er det jeg har hevdet leeeenge blitt rett - en tv med analog tv-tuner som er på steder uten analogt bakkenett og kabeltv er IKKE lisenspliktig!

 

Ergo, ser man ikke tv - si opp kabeltven, parabolen, eller hva man nå har, og man kan bruke flat-tven sin til alt det andre man ønsker uten å betale lisens.

Lenke til kommentar

Dette har jo vært logisk for alle utenom NRK i all sin tid. Kan man ikke ta imot tv signaler, bør man heller ikke betale for det.

 

Nå som alle skal ha rikstv/parabol m.m., burde de bare avskaffe lisensen, og heller få lagt den på kortavgiften, eller, det beste for min del, hadde vært om de faktisk lot deg velge bort hele nrk pakka.

Lenke til kommentar
Da er det jeg har hevdet leeeenge blitt rett - en tv med analog tv-tuner som er på steder uten analogt bakkenett og kabeltv er IKKE lisenspliktig!

 

Ergo, ser man ikke tv - si opp kabeltven, parabolen, eller hva man nå har, og man kan bruke flat-tven sin til alt det andre man ønsker uten å betale lisens.

 

Ja, dog har man et problem i et par tilfeller 1. Stadig flere TVer får støtte for digitalt bakkenett. 2. Bor man i borettslag er man kanskje tvunget til å bli med på noe kabelskvip.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...